Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reizen tot in detail plannen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Cees A
Amerikakenner

Re: Reizen tot in detail plannen

Bericht door Cees A »

Henriëtte schreef:Hoe bepaal je waar je naar toe wilt als je niet vooraf informatie leest en foto's bekijkt? Waar baseer je je dan op?
Daar hebben we jouw site toch voor ...................... :mrgreen: Een betere informatiebron ben ik nog niet tegengekomen. :thumbup:
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Katja schreef:Ik heb vroeger veel als backpacker gereisd en vond mensen die alles gepland hadden maar saai en geen echte reizigers.
Haha, heel erg herkenbaar. En moet je zien hoe ik nu mijn reizen plan, als een echte controlfreak :mrgreen: . Een mens wordt ouder en wijzer zullen we maar zeggen. 8) :D
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
sabrinacom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door sabrinacom »

Ik vind de voorpret heerlijk. Als ik alles plan, geniet ik er ook meer van als ik er eenmaal ben. Hoewel ik natuurlijk ook van onverwachte kleine dingen kan genieten. Maar hoe vaak maak je dat dan mee? Daar zou ik mijn dagen niet mee kunnen vullen. Vaker zal iets met een mooie naam niet zo mooi zijn als iets wat met veel zorg en opzoekwerk en tips van dit forum uitgekozen is.
Voor mij is zo'n verre vakantie, waar je veel geld voor uitgeeft, niet geschikt voor 'we zien wel waar we terecht komen'. Dat zou ik vell liever (en goedkoper) dichter bij huis willen doen. Is misschien niet zo avontuurlijk.
Leuk om alle meningen te lezen, en ook hoe deze in de loop van de jaren veranderen!
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Cees A schreef:
Henriëtte schreef:Hoe bepaal je waar je naar toe wilt als je niet vooraf informatie leest en foto's bekijkt? Waar baseer je je dan op?
Daar hebben we jouw site toch voor ...................... :mrgreen: Een betere informatiebron ben ik nog niet tegengekomen. :thumbup:
Bedankt voor het compliment, Cees. Leuk dat je zo vaak reclame voor ons maakt. Maar Ziva geeft juist aan dat ze niet vooraf van alles wil lezen en ook geen foto's wil bekijken, omdat dat de verrassing van het zelf ontdekken wegneemt. Maar als fanatiek reisverhalenlezer en fotobekijker kan ik me niet goed indenken hoe je dan tot je keuzes komt, vandaar mijn vraag aan haar.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Ik bepaal mijn keuze juist om ergens wel of niet naar toe te gaan aan de hand van foto's. Zeker in het zuidwesten is het een kwestie van keuzes maken. Je kunt nooit alles zien. En door de foto's kan ik zien of iets interessant genoeg lijkt om daar mijn tijd aan te besteden. En ook uit reisverslagen bepaal ik of iets iets voor ons is of juist niet. White pocket zouden we noot geweest zijn als we daar niet over gelezen hadden of er foto's van gezien hadden. En op zon'n plek kom je ook niet zomaar terecht.
Dit jaar gaan we naar de oostkust en dat vind ik, juist omdat daar veel minder over te vinden is, al weer veel lastiger te plannen.
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Wij zijn ook geen echte vooruit planners, wat we wel doen is van te voren uitzoeken wat er allemaal te zien is.
Mijn man vindt het leuk om op streetview te kijken hoe het eer ergens uit ziet .
En als ik zeker wil weten dat we iets ook echt gaan doen regel ik soms iets vooraf :wink: Voor onze reis in september heb ik mijn man voor zijn verjaardag een voucher gegeven voor een hop on hop off tour in SF en LV en verder een jeep tour in Monument valley ... verder in SF hotels geboekt voor de eerste en laatste dagen en ook in LV gaan we 2 nachten in een hotel.
Verder ben ik eigenlijk van plan niet te veel overnachtingen vast te leggen op Yosemite na als het lukt. We zien we wat we onder weg tegen komen en waar we overnachten.
Er zijn natuurlijk wel dingen die ik/ we graag willen zien, maar ik laat het ook heel graag van het moment af hangen. Zodat we op het moment zelf kunnen bepalen welke kant we daadwerkelijk op gaan, zo kan het zomaar voor komen dat we niet via Capitool reef maar via Page naar monument valley gaan. Zo doen we het ook als we naar Frankrijk gaan dan verblijven we op een camping maar gaan van daar uit ook alle kanten uit. We rijden op zo`n dag al gauw 200 km gewoon voor de lol om iets te bekijken vandaar dat ik me ook niet echt druk maak over de afstanden.
De reis op zich is voor ons al een belevenis op zich al zouden we niet verder komen dan bv Yosemite :D

We zullen het allemaal wel zien

bye bye Karin
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

annet2009 schreef:Vroeger ging ik op reis met ticket, backpack en Lonely Planet, zonder verder iets van tevoren geboekt te hebben (Afrika, Azie).
De eerste jaren (90er jaren) zocht ik een hotel op in de LP, ging erheen en boekte een bed (in een dorm, want dat was het goedkoopste).
Later een goedkope kamer, ging ook prima, soms belde ik ook een dag van tevoren (met een openbare telefoon nog). Maar vanaf zo'n beetje 2000-2002 werd een slaapplaats vinden steeds lastiger. Hoe vaak ik niet 10 hotels af moest sjouwen met zware rugzak op de rug. Op een gegeven moment is dat echt niet leuk meer.

Nu ga ik met huurauto naar Amerika, boek tevoren alle hotels via internet, zoek uit wat ik ter plekke wil zien, welke trails er zijn en hoe zwaar ze zijn, en ja, zoek zelfs al restaurantjes tevoren uit.
Ten eerste scheelt het zoveel tijd onderweg. Vroeger bracht ik toch wel uren op een terrasje met LP door om uit te zoeken wat er te doen en te zien was ergens. Nu vind ik dat zonde van de tijd. Als ik ergens ben wil ik genieten van wat er daar is, en niet nog moeten uitzoeken wat ik kan gaan doen.
En verder vind ik het een heerlijkheid om me niet druk te hoeven maken over hotels. We hebben een route en ook al komen we ergens laat aan, er is een bed gereserveerd.
Ter plekke op zoek en, oh gruwel, onderhandelen over de prijs van een kamer, ik moet er niet aan denken.
De flexibiliteit mist ja, maar dat vind ik sowieso relatief. Als je een half jaar rondreist, ja, dan kun je flexibel zijn, maar als je 3 of 4 weken gaat reizen? Je terugvlucht staat vast, je hebt toch tevoren gekeken waar je heen wilt. Als park 1 erg leuk is en je blijft er 2 dagen langer, heb je aan het eind geen tijd meer voor park 5 over. Wel plan ik redelijk ruim, om een beetje rekening te houden met veranderende weersomstandigheden. Dus meestal 2 nachten op 1 plaats, een dagje slecht weer is dan nog te compenseren.
Ik sluit me grotendeels aan bij de reactie van Annet! Ik vind het ook best leuk om zonder al te vast omkaderde plannen op reis te gaan, maar als je beperkt bent in je tijd, wordt dat toch wat lastiger. En inderdaad, het spontaan vinden van een slaapplaats lijkt steeds lastiger te worden door drukte op de meeste toeristische plaatsen.

In de kerstvakantie en begin januari waren wij in Thailand. Ik had gehoopt een hoop op de bonnevooi te kunnen doen, maar al zeker 3 maanden voor vertrek begon ik te merken dat het aantal beschikbare hotelkamers, zowel in de stad Chiang Mai, als op het eiland Koh Kood, waar we naartoe zouden gaan al ernstig begon af te nemen. Dus zat ik met de keuze ruim vantevoren iets te boeken zodat ik zeker wist dát we een plek hadden en dat dat een leuke plek was met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dat heb ik dus maar gedaan. We hebben uiteindelijk enkele nachten open gelaten in de route, maar omdat de rest wel al vast stond, was er ook niet meer heel veel ruimte voor spontane uitspattingen (sowieso niet mogelijk als je maar 3 weken op reis bent, als je het mij vraagt). En wat gebeurde er met 2 van de nachten die we open hadden gelaten? We namen de bus de bergen in, naar een dorpje, kwamen aan en hadden geluk nog voor 1 nacht een kamer te kunnen vinden. Alles was al maanden van tevoren volgeboekt, zo bleek. De tweede nacht hebben we dus noodgedwongen daar niet door kunnen brengen, dus namen we de bus terug naar Chiang Mai, waar we 5 guesthouses en hotels afliepen voordat we een overnachtingsplek vonden.... met zware rugzak op inderdaad.

Het lijkt wel alsof het overal drukker wordt. In het zuidwesten van de VS kun je zeker op de bonnevooi reizen, alleen kun je dan waarschijnlijk niet aan de rim van de Grand Canyon overnachten, of in de vallei van Yosemite. En in dat laatste geval kost je dat dan 2 tot 3 uur reistijd extra op een dag, die je had kunnen gebruiken om te wandelen, of om lekker met een boekje op een bankje in de vallei te zitten terwijl de zon langzaam onder gaat. Als je dat vantevoren helemaal niet weet kun je dus voor een onplezierige verassing komen te staan.

Dus ja, wat is vrijheid als je maar 3 weken rondreisd? Vrijheid is ook om je tijd goed te kunnen benutten, keuzes ter plaatse te kunnen nemen omdat je redelijk op de hoogte bent van je mogelijkheden en te genieten van dat hele leuke intieme hotelletje dat je toevallig vond op het internet en waar je zo gastvrij onthaald wordt (in tegenstelling tot de standaard Motel6 of BestWestern).

Wat me wel opvalt op dit forum is dat mensen soms wel érg veel controle willen hebben. Zo las ik pas de vraag waar te ontbijten in Las Vegas, want men moest op tijd weg en wilde nu al weten waar er dan ontbeten kon worden. Nu beoordeel ik dat puur vanuit mijn eigen belevingswereld, maar dan denk ik: laat het een beetje op z'n beloop! Je ziet het op die dag wel! Rij onderweg even langs een supermarkt voor een broodje ofzo, of zorg de dag ervoor dat je wat crackers bij je hebt en kijk dan iets later op de ochtend wat je tegenkomt. Restaurants van tevoren uitkiezen, daar begin ik niet aan. Ik vind het leuk om spontaan een leuk restaurantje te ontdekken of gewoon te eten waar ik die dag trek in heb. Als iemand een super leuke tip heeft, schrijf ik die wel op in mijn roadbook (als je het al zo kunt noemen).
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

annet2009 schreef:Overigens ga ik ook geen hele fotoreeksen bekijken, en zeker video's kijk ik niet. Daar moet ik hier tegenwoordig op het forum echt omheen laveren, want dan zie je al zoveel van een plaats dat alle verrassing ter plaatse er vanaf is. Een paar foto's om te bepalen of ik het de moeite waard vind om erheen te gaan, maar meer niet.
Precies zoals ik het ook ervaar. Je kunt ook een reis plannen op basis van geschreven ervaringen of reistips zonder foto's en videos. Voor mij neemt dat een deel van de charme weg (als je al exact weet wat je kunt verwachten bedoel ik) maar dat is heel persoonlijk.

Het viel me echt op de laatste tijd in veel reistopics, dat mensen echt alles tot in detail plannen en over de kleinste dingen vragen stellen (wat natuurlijk prima is). Ik vraag me bijna af hoe die mensen dat "vroegah" zonder internet deden ;)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

RiverCola schreef:Wat me wel opvalt op dit forum is dat mensen soms wel érg veel controle willen hebben. Zo las ik pas de vraag waar te ontbijten in Las Vegas, want men moest op tijd weg en wilde nu al weten waar er dan ontbeten kon worden.
Dat is inderdaad een voorbeeld van wat ik bedoel, dat vroeg ik me ook af en vandaar dat ik dit topic ben gestart. Puur om erachter te komen wat mensen drijft om zo in detail te willen plannen en of het puur komt door de reisbestemming (Amerika) of dat het echt puur een karakter eigenschap is of wellicht angst voor "het onbekende". Ik ben er nog niet achter :D
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Henriëtte schreef: Maar Ziva geeft juist aan dat ze niet vooraf van alles wil lezen en ook geen foto's wil bekijken, omdat dat de verrassing van het zelf ontdekken wegneemt. Maar als fanatiek reisverhalenlezer en fotobekijker kan ik me niet goed indenken hoe je dan tot je keuzes komt, vandaar mijn vraag aan haar.
Dat is nét goed voor ons Henriëtte, dat niet iedereen reisverslagen wilt lezen...op die manier is jullie site nooit overbelast als wij ze 'weer eens nodig hebben'.... :thumbup: :wink:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ziva schreef: Het viel me echt op de laatste tijd in veel reistopics, dat mensen echt alles tot in detail plannen en over de kleinste dingen vragen stellen (wat natuurlijk prima is). Ik vraag me bijna af hoe die mensen dat "vroegah" zonder internet deden ;)
Wij hadden - heel vroeger - het boek De nationale parken van de Verenigde Staten, van A.J. van Zuilen. En we boekten de tickets en de auto bij een reisbureau. Dat was september 1988. We kwamen aan op SFO en belden bij een informatiezuil naar een hotel in de buurt voor onze eerste overnachting. Dat werd de BW Ranch Inn in Millbrae.
We kwamen in het weekend met ons tentje in Yosemite en alles in de vallei zat vol dus we gingen op Crane Flat staan en verhuisden na het weekend naar de vallei. We hadden 4 weken de tijd, niets gepland en bleven bijna een week in Yosemite. Death Valley sloegen we over want dat was toen nog geen nationaal park en stond dus niet in de bijbel van Van Zuilen. Antelope Canyon kenden we ook niet, en we reden in 1 dag van Monument Valley naar Bryce via Capitol Reef. Het was een geweldige vakantie.

Het is wel heerlijk als je je onderweg kunt laten verrassen. Dat vereist echter wel voldoende tijd. En ook de wetenschap dat je nog wel eens vaker die kant op gaat maakt het natuurlijk makkelijker om zonder planning te reizen.

Marianne
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ziva schreef: Ik vraag me bijna af hoe die mensen dat "vroegah" zonder internet deden ;)
Onze eerste rondreis dateert ook nog van voor het internet tijdperk. Wat wij toen deden: braaf de door het reisbureau voorgekauwde route volgen... Om er dus later achter te komen dat we toen de meest fantastische plekken zomaar voorbij zijn gereden.
Martin & Marianne schreef: Wij hadden - heel vroeger - het boek De nationale parken van de Verenigde Staten, van A.J. van Zuilen.
Nostalgie... :wink: Wij noemden het boek van A.J. van Zuilen vroeger 'onze bijbel' (een titel die hij later moest inleveren, toen we Photographing the SouthWest ontdekten.)
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wat me wel opvalt op dit forum is dat mensen soms wel érg veel controle willen hebben. Zo las ik pas de vraag waar te ontbijten in Las Vegas, want men moest op tijd weg en wilde nu al weten waar er dan ontbeten kon worden.
Ik heb dat wel eens met sommige indelingen.
LA: - van 9.00-11.00 farmers market
- van 11.30-12.30 Griffith Park
- van 13.00-13.30 lunch liquid juice bar
Wat nu als je in een file staat, slaat dan de paniek toe? Of dan maar geen lunch?

Ieder moet zn vakantie lekker op z'n eigen manier plannen en de vragen en/of wat hulp willen veel mensen hier bieden, want dit is een van die actiefste fora die ik ken. Maar uiteindelijk moet toch iedereen zelf de knopen doorhakken en beslissen hoe, wat en waar ze heen gaan en hoe ze het plannen. Want iedereen heeft zn eigen eisenpakket en vooral ook tijdsplan en zeker ook budget.
Het belangrijkste is dat er genoten wordt van een heerlijke vakantie in een geweldig land met allerlei natuur om doorheen te trekken en cultuur om op te snuiven.
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Ik vind persoonlijk de voorbereiding echt een feest, ik zoek allerlei info over de nationaal parken en wat ik wil zien.
Echt veel foto's kijken doe ik niet alleen een paar om een idee te krijgen. Campings vastleggen vind ik ook maar niks, wat als jij een rustdag hebt gepland
en de regen komt met bakken uit de lucht. Nu gaan wij natuurlijk wel in juni, en dan zit alles nog niet zo vol (hoop ik). Meestal maak ik voor mezelf wel een kaart met allerlei campings op de route, zodat ik nog kan afwijken van de werkelijke route die ik gepland had. Ik ga niet van A naar B rijden iedere dag, heb nu wel een route op papier gezet met de kilometers en nu kom ik erachter dat ik sommige dingen toch verder uit elkaar had gerekend dan dat ze werkelijk liggen en heb ik op het eind van het verhaal nog 2 dagen over. En die laat ik ook open ik zie dan wel waar het mooi is, en vertoeven we daar langer, dat is dan wel weer een voordeel van een globale planning.
En ik neem aan dat de meeste toch wel kijken wat ze per dag willen/kunnen doen en welke kilometers? Of springen jullie echt vanuit het vliegtuig in de auto/camper en kijken waar je uitkomt? Lijkt me spannend, maar zou dan wel steeds het idee hebben van missen we niet iets of hebben we alles wel gezien.
Nu voor het eerst wel een paar safeway's en wallmart's adressen opgezocht, ondanks dat je ze bijna overal tegenkomt, hebben we vorig jaar van Vancouver naar Victoria Island er geen kunnen vinden :lol: en dan blijft de camper toch net iets lang te leeg. Pas de 2e dag kwamen we echt langs de winkels en daarna waren ze ook niet meer te missen.
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Voor mij persoonlijk is het plannen inderdaad ook al heel wat voorpret en ik heb nog vaak dat we ergens naartoe gaan en als we terug zijn denk ik, potverdorie nu hebben we dat nog gemist of dit nog gemist...vandaar dat ik graag heel graag op voorhand tot in detail wil plannen wat we absoluut willen zien. Vooral als je graag foto's neemt, dan zijn er bepaalde plekjes die je echt niet wil missen en dan moet je toch wel wat op voorhand plannen om te weten hoeveel tijd je nodig hebt om bepaalde plaatsen te bezoeken. Ik ben niet gemaakt om echt zonder enige planning ergens naartoe te gaan, ik ben dan bang dat we teveel van het mooie gaan missen.

Door foto's van anderen te zien of verhalen van anderen te lezen kom ik soms tot de conclusie dat ik naar een plek wil waar ik helemaal niet had bij stil gestaan of normaal gezien niet eens in mijn planning zou zetten. Dus verhalen lezen en foto's bekijken horen er voor mij echt wel bij. Niet alles moet tot in detail van uur tot uur gepland worden, maar ik wil toch een globaal idee hebben van wat we willen zien en doen. En wat de alternatieven zijn als het weer niet meevalt of iets dergelijks.
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ik kom nu in dit topic al enkele keren opmerkingen tegen in de trant van "niet los durven laten", "angstig zijn", "in paniek raken", "avontuurlijk zijn versus zekerheden willen hebben", als het over gedetailleerd geplande reizen gaat. Dat verbaast me eerlijk gezegd wel, het lijkt wel of "goed voorbereid zijn" door sommige mensen gelijkgesteld wordt aan "angstig en onzeker zijn".
PSVwally schreef:Ik heb dat wel eens met sommige indelingen.
LA: - van 9.00-11.00 farmers market
- van 11.30-12.30 Griffith Park
- van 13.00-13.30 lunch liquid juice bar
Wat nu als je in een file staat, slaat dan de paniek toe? Of dan maar geen lunch?
Jij gaat er dus van uit dat als iemand zo'n planning op het forum zet, daarmee ook bedoelt dat het zijn verwachting is dat de reis exact zo zal gaan verlopen. En dat dus inderdaad de lunch zou moeten worden overgeslagen (bijvoorbeeld) om weer op schema te komen.

Ik maak geen complete van-dag-tot-dag planning, maar de dagen an sich plan ik wel vaak zo gedetailleerd als hierboven staat omschreven. Dat doe ik niet omdat die dag dan alleen maar op die manier mag verlopen, maar omdat ik een inschatting wil maken van wat er binnen de beschikbare tijd mogelijk is. Een leidraad dus, géén schema waaraan rigide moet worden vastgehouden.

Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat de bedoeling van de van-minuut-tot-minuut planningen die hier op het forum verschijnen verkeerd wordt uitgelegd door mensen die graag wat minder plannen.

Dus weer even een vraag van mijn kant (gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik vind dit als Opper Planner gewoon een leuk onderwerp): Ken jij daadwerkelijk iemand (IRL of via een reisverslag) die heel gedetailleerd plant én die dan ook nog persé daar aan vast wil houden? Of hebben jullie de indruk dat de gedetailleerde planningen toch over het algemeen zijn bedoeld als leidraad?
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Henriëtte schreef:Ken jij daadwerkelijk iemand (IRL of via een reisverslag) die heel gedetailleerd plant én die dan ook nog persé daar aan vast wil houden? Of hebben jullie de indruk dat de gedetailleerde planningen toch over het algemeen zijn bedoeld als leidraad?
Ik blijf erbij dat het voor een groot stuk afhangt van het soort reis die men wilt doen en waar men naar op zoek gaat tijdens die reis. Als men "tevreden" is met het rijden van de Scenic Drives vd NP, bij elk uitzichtpunt de obligate foto en dan weer verder, dan heeft men inderdaad genoeg aan een wegenkaart en de folder die men bij de ingang vh NP krijgt. Daar is overigens niets mis mee, en dat deden wij trouwens ook bij onze eerste reis. Als ik dan dat roadbook er nog eens bij haal, dat we kant en klaar kregen vh reisburo, en ik zie dat het toen al dubbel zo dik geworden was door allemaal info die ik er ingeplakt had, dan denk ik dat het ook een beetje "ingebakken" zit in de persoon zélf.
2 jaar geleden hebben we een roadtrip gedaan door Zuid-Afrika, 100% het reisburo-roadbook volgend (gewoon omdat ik allicht minder extra info vond) en eerlijk gezegd hadden we daar n beetje n dubbel gevoel bij : enerzijds voldaan omwille van de prachtige reis door n fantastisch land, anderzijds n beetje onvoldaan omdat het niet "onze" reis was.
De trips naar de VS die we de laatste tijd doen kán je echter niet aan beginnen zonder oerdegelijke voorbereiding, maar daar krijg je dan wel iets voor in de plaats. Bvb, sinds onze ontmoeting in Blue Canyon, vorig jaar april met Daniel (native Monument Valley) en Fiamma (fotografe residerend in New York en Sedona) heb ik nog zowat wekelijks mailcontact met hen. Wel, gisteren wist Fiamma mij te zeggen dat Daniel nog nooit van The Cathedral Valley Loop gehoord had :shock: ...net zoals heel weinig reiskantooruitbaters dit al zullen gedaan hebben, én ze je er al helemaal nooit naartoe zullen sturen... Hoe kan je dan ooit dergelijke parels ontdekken zonder op voorhand hel veel te lezen, op te zoeken, surfen, mailen enz...
Idem vorig jaar met The Nautilus en dit jaar met King of Wings en Valley of Dreams : dit vind je in geen enkele reisgids, maar enkel door persoonlijk (mail)contact met mensen die er geweest zijn. En net die dingen maken voor ons het verschil tussen een "wow"-reis en een "hmm, ja, niet mis"-reis.
Moet dat daarom minuut per minuut gepland worden? Zeker niet. Daarom ook dat wij voor elke dag veel meer voorzien dan hetgeen werkelijk mogelijk is. En net dit geeft ons de mogelijkheid om gepland ongepland te kunnen vertrekken :thumbup:. Als ik op het forum lees waar men heel lekker kan eten in Mexican Hat, wel dan staat dit ook in mijn roadbook en is er veel kans dat we er gaan eten en is de kans groot dat ik nog steeds geen bijdrage zal moeten posten in het topic "Miskopen / Misrekeningen" (of iets dergelijks).
Misschien nog n laatste aanvulling : dat plannen is voor mij al reizen op zich en écht een feest (alleen al door de gigantische hoeveelheid kennis die men er door opsteekt), máár het vergt ook onwaarschijnlijk veel tijd en ik ben er mij van bewust dat niet iedereen die heeft...
tetouani
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door tetouani »

Als ik voor 10 dagen in Miami blijf dan maak ik inderdaad geen planning ;)

Helaas trek ik door verschillende steden en kan mijn baas mij maar 5 weken per jaar vakantie geven, dus moet ik wel alles uit die 5 weken halen.

Zonder planning zal ik veel leuke dingen missen of kom ik op een plaats terecht waar niets te beleven valt.
sabrinacom
Amerikafan

Bericht door sabrinacom »

Ik wil voor onze reis zeker wel bepaalde indelingen maken, met tijden erbij. Deze zal ik dan wel ruim proberen te houden. En niet 5min boj dit punt en 10min bij dat punt. Maar als je bepaalde dingen wil zien, moet je ook weten of en hoe die mogelijk zijn. En daar kunnen we dan weer gebruik maken van de kennis van Opper Plannerss :thumbup:
Verder zal ik ook wat andere bezienswaardigheden erbij proberen te zetten, voor als iets niet doorgaat, of wat dan ook. Ik ben dan wel een controlfreak, maar wil wel genieten van het moment, als er dan dingen anders lopen, zal dat mijn vakantie niet verpesten!
Er zijn ook mensen die zekerheid zoeken bij een reisburo. Dit hebben wij ook gedaan 14 jaar geleden. Je denkt dan dat deze mensen er het meest vanaf weten, maar het enige wat ze weten is welke hotels het goedkoopst zijn. We hebben toen een mooie reis gehad. Achteraf, toen ik wist wat we allemaal niet gezien hadden, nam ik dat 'de experts' wel een beetje kwalijk. Er stond bvb in dat Page zo'n mooi plaatsje was. Wat nou mooi plaatsje? Wij vonden het helemaal niks, maar hebben enkel Lake Powell en de dam gezien. :evil:
Nu zoek ik dus, met dit forum en alle geweldige reisverhalen, waar we naar toe gaan. En daarvoor vind ik de foto's erg fijn! Voor de vorige reis hadden we ook veel foto's gezien, maar de eerste aanblik van de hoodoos in Bryce gaf toch veel verbazing!
En zulke plekken, bvb die Kalaman noemt, hoe vind je die zonder dat je het van tevoren zoekt?
Als je ergens lang bent, kan ik me absoluut voorstellen dat er dagen zonder planning zijn, waarop je zelf op ontdekkingstocht gaat. Lijkt me ook heerlijk!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

sabrinacom schreef:Je denkt dan dat deze mensen er het meest vanaf weten, maar het enige wat ze weten is welke hotels het goedkoopst zijn.
correctie: welke hotels er in hun pakket zitten en waar ze het meeste aan verdienen..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer