Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voordeligste manier om geld naar USA rekening over te zetten

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
caoimhe
Amerika-newbie

Voordeligste manier om geld naar USA rekening over te zetten

Bericht door caoimhe »

Hallo iedereen,

Ik heb even via de optie 'zoeken' rondgekeken maar niet onmiddelijk iets gevonden om mijn vraag te beantwoorden, maar binnenkort verhuis ik naar de USA, en alle praktische zaken zijn rond, enkel nog 1 ding. Wat is de voordeligste en beste manier om het geld dat ik nu op mijn Belgische bankrekening heb staan naar een Amerikaanse rekening over te zetten. Ik heb al van vrienden gehoord dat toen zij geld wilden 'overschrijven' zoals wij dat gewoon zijn de overschrijving in theorie wel lukte maar dat het geld gewoon nooit op de andere rekening verschenen is en het dus gewoon 'verdwenen' was. Dat wil ik dus absoluut vermijden!
Ik heb hier en daar al tips gelezen als gewoon je geld afhalen aan de ATM, per dag $500 en het dan op je Amerikaanse rekening storten, maar dat lijkt me nog al omslachtig. Ook heb ik al gelezen dat mensen het via western union doen maar dat daar wel een redelijk percentage afgaat aan kosten voor western union. Ook heb ik al gelezen dat mensen hun geld via paypal als tussenpersoon hebben overgemaakt en dat dit het simpelste was en het voordeligste, dus minste kost aan verbonden.

Hebben mensen hier al ervaring mee? Of welke ervaringen hebben jullie en wat raden jullie mij aan?

Voorlopig laat ik mijn Belgische rekening open omdat ik na dat ik in de USA ben aangekomen nog moet wachten op mijn SSN en dan pas kan ik een rekening op mijn naam openen. Dus ik moet sowieso mijn Belgische rekening gebruiken de eerste weken tot ik een Amerikaanse rekening heb kunnen openen.

Alle tips zijn welkom!
bello
Amerikakenner

Re: Voordeligste manier om geld naar USA rekening over te ze

Bericht door bello »

Bij de ING bank (bijvoorbeeld, zal bij de Belgische grote banken niet anders zijn) kun je gewoon online vanuit je account geld overmaken naar een (je) Amerikaanse rekening. Tot 1.000 dollar per transactie betaal je niets, bij bedragen vanaf 1.000 dollar kost het 20 dollar (in totaal). Er zijn ongetwijfeld duizenden Nederlandse en Vlaamse ondernemers die dagelijks zaken doen met de VS, en dat hun geld regelmatig 'zomaar' weg zou zijn, lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Cash meenemen kan, maar de kans dat het dan verdwijnt lijkt me groter dan wanneer je het overmaakt. En Western Union? Nee.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
moyzo
Amerikafan

Bericht door moyzo »

Op voorgaand bericht: wereld boeking kosten bank €5. -€50 + bankkosten, alleen Europa is gratis..

Ik weet niet hoe het bij jouw creditcard is maar wij hebben een Bijcard van de Bijenkorf .. Wij storten er extra op en kunnen dan voordelig opnemen :

Wat kost een geldopname met de Bijenkorf Card?
U betaalt 4% over het opgenomen bedrag.

Heeft u een tegoed op uw Bijenkorf Card? Dan betaalt u 1% (met een maximum van € 1,50) over het gedeelte van het opgenomen bedrag dat uit uw tegoed komt. Over de rest van het bedrag betaalt u 4%.

Misschien een idee?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Informeer gewoon bij je Belgische bank. Als het een van de grootbanken is, dat is dat totaal geen probleem.
Wel moet je zorgen dat je goed al de gegevens kent van je Amerikaanse bankrekening. Vraag dus eerst aan de Belgische bank wat zij exact moeten weten, en vraag dan aan je Amerikaanse bank om die gegevens aan jou te bezorgen.
Ik schrijf al 2,5 jaar geld tussendoor geld over van mijn Belfius bank naar TD Bank, en dat gaat echt snel. Weet het niet van buiten, maar ik weet dat ik altijd binnen de week mijn geld heb, denk dat ik het zelfs al op 3 dagen hier gehad heb.
Er is een kostprijs aan verbonden. Een vast bedrag en dan nog een bepaald percentage waar wel een cap op staat. Dus hoe meer je overschrijft, des te voordeliger. Ik schrijf dus nooit bedragen onder de 10.000 euro over.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Oh ja, en ik geef aan dat mijn Belgische bankrekening de kosten op zich neemt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Met het ABA routing nummer en het rekeningnummer van je Amerikaanse bankrekening, kun je gewoon via het internet geld van je Europese rekening overboeken naar de VS.

Niet iedereen in de VS weet wat het 'routing number' van je bankkantoor is, maar de mensen achter de balie kunnen je dat zo vertellen (staat op je cheques, voor het rekeningnummer).

Omgekeerd gaat dat ook eenvoudig, voor storten vanuit de VS op een Europese bank moet je het IBAN nummer van je Europese bank weten (een code plus de cijfers van je bankrekening) en de BIC of Swift code (registratienummer van je bank).

Overschrijvingskosten vallen best mee, zeker als je je Europese bank het bedrag in dollars laat omrekenen (Amerikanen kennen de Euro niet zo goed).

Andere mogelijkheid: gewoon je pinpas als 'debit card' gebruiken in de VS. Gisteren nog een dozijn flessen wijn gekocht bij de slijterij om de hoek. Goede koers en weinig kosten. Wel even waarschuwen dat je kaart vaak, maar niet altijd, werkt, voorkomt dat ze gaan denken dat je de boel probeert te flessen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Via internetbankieren kan ik geen $10,000 in een keer overmaken. Dat is een veiligheidsoverweging, om te voorkomen dat mijn mijn rekening binnen de korste keren kan leegpompen. Voor zulke bedragen contacteer ik dus gewoon mijn bank, die de overschrijving onmiddellijk voor mij uitvoert zonder dat ik extra moet betalen voor die service.
Elke
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Ik neem altijd $5000 of $10000 contant mee vanuit NL. Mijn bank (een kredietunie) is teveel gedoe (geen IBAN / BIC). Het geld stort ik dan gewoon op mijn betaalrekening in de VS. :thumbup:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mooi probleem lijkt me dat. Hoe krijg ik $10.000 vanuit Europa naar de VS? ($10.000 is overigens het maximum dat je per keer contant mee mag nemen).

Helaas, nooit dat "probleem" gehad.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bennogr schreef:$10.000 is overigens het maximum dat je per keer contant mee mag nemen
Er is geen maximum gekoppeld aan het bedrag dat je mee mag nemen. $10.000 is het maximum dat je contant per keer mee mag nemen zonder het te vermelden op het customs formulier. Als je méér bij je hebt, dan moet je het melden (en als je er een goed verhaal bij hebt, dan hoeft dat nog steeds geen probleem te zijn).
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mijn ervaring is dat je het beste een bank of america account kan openen. Je kan daar gewoon geld naartoe overmaken via je eigen bank. Heel simpel.
Reden voor B of A is dat het een van de weinige banken is waar je geen tussenstap hebt. Kleinere banken hebben een bank er tussen zitten en dan blijkt het gewoon vaak fout te gaan, vaak omdat de bankbediende het in Nderland dan fout gaat doen en het dus niet aankomt.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij hebben ook probleemloos geld overgemaakt vanuit NL naar onze BoA rekening hier.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Grotere banken zijn inderdaad beter. Maar het maakt volgens mij weinig uit of je dat nu bij Chase, Citibank of Bank of America doet. Heb zelfs met een plaatselijke bank in Asheville, NC, nooit problemen gehad met elektronisch overboeken vanuit Europa.

Alleen geen cheques gebruiken (als die nog bestaan in Europa). Citibank heeft jaren geleden eens een cheque in guldens aangenomen alsof het dollars waren. Wat toen erg voordelig was. Heeft ze een half jaar gekost om dat recht te zetten.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Tussen onze NL bank (ING) en amerikaanse bank (credit union) gaat tot nu toe altijd probleemloos. Gewoon via internetbankieren (aan beide kanten).
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Is een credit union een bank?
goldenhills schreef:Tussen onze NL bank (ING) en amerikaanse bank (credit union) gaat tot nu toe altijd probleemloos. Gewoon via internetbankieren (aan beide kanten).
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Een krediet unie is een coöperatie. In NL is de Rabobank daar een voorbeeld van. In het dagelijkse leven is er weinig verschil. Krediet unies zijn vaak wel klein en zeer lokaal maar vaak ook goedkoper / laagdrempeliger.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Bennogr schreef:$10.000 is overigens het maximum dat je per keer contant mee mag nemen
Kunnen we nu eens ophouden telkens met die onzinverhalen op de proppen te komen

There is no limit on the total amount of monetary instruments (U.S. or foreign coin, travelers check, money orders and securities etc.), that may be brought into or taken out of the United States.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

OK, je mag zonder opgave maximaal $10.000 contant meenemen.

Meer meenemen mag, maar dan moet je dat aangeven. En als je meer dan $10.000 per keer naar een bank overmaakt, moet je dat ook opgeven, of de bank doet dat voor je. Plus: je moet je rekening in het buitenland opgeven voor de Amerikaanse belasting als je daar meer dan $10.000 op heb staan of als je die $10.000 grens tijdens het jaar hebt overschreden.

Is geen onzin, maar staat op elk formulier dat je (ook als Amerikaan) moet invullen als je het land binnenkomt, is de regel als je geld overmaakt/stort (tegen witwassen en andere illegale praktijken). Plus het is een vraag op officiele Amerikaanse belastingformulieren.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Bennogr schreef: Is geen onzin, maar staat op elk formulier dat je (ook als Amerikaan) moet invullen als je het land binnenkomt
Alweer onzin, de vraag (13) is of je meer bij je hebt,het wordt nergens verboden
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Je weet wat Benno bedoelt...maar als je moeilijk wilt doen, ga je gang.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer