Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

VS bereiden zich voor op mogelijke sneeuwstorm

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: VS bereiden zich voor op mogelijke sneeuwstorm

Bericht door Rob »

Nee alleen de NS want die gooien al bij voorbaat 3/4 van de treinen stil als men drie cm sneeuw afgeeft en staat er meer dan 1.000 file omdat de Nederlander het vertikt om op het weer in te spelen en dus op de gewone tijd van huis gaat ipv wat extra tijd in te plannen om op het werk te komen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Precies. NL media heeft daar ook een handje van, ik noem een aftreding...1 min speech van koningin en de NOS weet er een 6 uur nabeschouwing over te maken.

Het is alleen jammer dat de NL/EU media vaak CNN/ABC/Fox aan hebben staan en gewoon copy paste doen. Zelfs wanneer hun eigen afdeling in NYC zegt "jongens doe eens rustig".

@Rob, ach de NS die doen dat alleen maar om de wettelijke "op tijd rij" percentage te manipuleren. Als ze namelijk 24 uur van te voren een dienstregeling aanpassen dan worden al die uitvallers niet meegeteld in de officiële cijfers.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dutchie_in_Boston schreef:Petra, Logan moet vanavond om 11 uur weer opengaan. En dan natuurlijk de vluchten weer op regel krijgen maar maandag zou toch moeten lukken?
Ja, de shuttle vloog vanochtend al gewoon, dus ik ga de bergen sneeuw morgen zelf bekijken :). Heel blij dat het allemaal doorgaat, want ik heb ze alweer een jaar niet gezien.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Rob schreef:Nee alleen de NS want die gooien al bij voorbaat 3/4 van de treinen stil als men drie cm sneeuw afgeeft en staat er meer dan 1.000 file omdat de Nederlander het vertikt om op het weer in te spelen en dus op de gewone tijd van huis gaat ipv wat extra tijd in te plannen om op het werk te komen.
Een deel omdat de Nederlander het vertikt om eerder van huis te gaan, maar zeker ook een groot deel omdat de Nederlander ineens niet meer kan autorijden en 50 gaat rijden waar je nog 100 kan en enkele idioten 150 rijden waar ze nog geen 100 kunnen. Er gleed er van de week nog 1 voor mijn auto langs, waarvan ik toen dacht. Wat ben ik blij dat ik geen 50 meter verder reed, want dan had hij bij mijn blinde hoek zo naar binnen gekomen. Hij zet zn alarmlampen aan op de oprit vd snelweg waar ik op reed, ik zie dat en ik stop voor de zekerheid 100m verder ook maar even. Komt die gast naar me toe rennen. Jahaa gladde bandjes en net wat te hard door de bocht....

Die hoeveelheden in Boston, dat maken wij hier niet mee, maar als dat hier gebeurd breekt de pleuris uit. Daar zijn wij helemaal niet op voorbereid.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

PSVwally schreef: Die hoeveelheden in Boston, dat maken wij hier niet mee, maar als dat hier gebeurd breekt de pleuris uit. Daar zijn wij helemaal niet op voorbereid.
Dat durf ik wel in twijfel te trekken. Oke, het openbare leven zal wellicht verder plat liggen dan bij normaal winterweer, maar de kans dat wij hier snel met de aanverwante problemen te maken krijgen die juist in de VS voor problemen zorgen is klein. Denk met name aan een uitvallende energievoorziening.

Als er in Nederland een meter sneeuw valt zullen zelf de meest eigenwijze "op en neer kantoor rij"-robots niets anders kunnen doen dan thuisblijven. Misschien dat ze er dan achter komen dat 95% van het werk dat ze doen ook gewoon thuis kan en heeft het wel een positief effect. Ze hebben in ieder geval tijd om de stoep en weg voor de eigen deur te schuiven.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

PSVwally schreef:Die hoeveelheden in Boston, dat maken wij hier niet mee, maar als dat hier gebeurd breekt de pleuris uit. Daar zijn wij helemaal niet op voorbereid.
Ik moet zeggen dat ik de vergelijkingen tussen Nederland/België/Uk en Canada/Noorwegen/Alpenlanden nooit helemaal fair vind.

Ten eerste valt er in de echte sneeuwlanden vaak een enorm pak sneeuw tegelijkertijd, waardoor alles een dag(deel) stil komt te liggen. Er rijdt dus geen verkeer dat de sneeuw nog een keer lekker vastdrukt en er ontstaan niet van die chaotische taferelen met auto's die in sloten glijden. Op het moment dat de weg weer begaanbaar is, dan is de weg ook echt schoon en dan heb je als automobilist nergens meer last van.

Ten tweede is de sneeuw anders van samenstelling. In West-Europa heb je meestal van die zware plaksneeuw waar je uitstekend sneeuwpoppen van kunt maken. In sneeuwlanden is de sneeuw vaak veel meer fluffy/stuifachtig. Het plakt niet en je veegt/schept het veel gemakkelijker aan de kant.

En dan is er nog het materieel natuurlijk. In landen die iedere winter gegarandeerd te maken krijgen met grote hoeveelheden sneeuw, is uiteraard veel meer en beter materieel voorhanden dan in landen waar dat niet zo is.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Op een gegeven moment maakt het niet meer uit hoeveel er ligt. Maar in NL krijg je dan 24 uur per dag te horen hoe slecht sneeuw wel niet is voor het elfstedentochtijs.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jij moet echt eens zo'n sneeuwstorm van 2 voet hier in de DC area meemaken, Dimona ;). Dan ligt alles dagenlang plat en zijn de scholen gesloten (want behalve de wegen moeten ook parkeerplaatsen en schoolbussen uitgegraven worden). De sneeuw hier is allerminst licht en fluffy en de budgets om er zo efficient mee om te gaan als in New England hebben ze hier niet, omdat zo'n sneeuwstorm hier hooguit eens per jaar voorkomt en vaak zelfs helemaal niet (uitzonderingsjaren zoals 2010 daargelaten).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Petra/VS schreef:Jij moet echt eens zo'n sneeuwstorm van 2 voet hier in de DC area meemaken, Dimona ;). Dan ligt alles dagenlang plat en zijn de scholen gesloten (want behalve de wegen moeten ook parkeerplaatsen en schoolbussen uitgegraven worden). De sneeuw hier is allerminst licht en fluffy en de budgets om er zo efficient mee om te gaan als in New England hebben ze hier niet, omdat zo'n sneeuwstorm hier hooguit eens per jaar voorkomt en vaak zelfs helemaal niet (uitzonderingsjaren zoals 2010 daargelaten).
Het grote gevaar tijdens dit soort weersomstandigheden is dat mensen zonder stroom en verwarming komen te zitten. Dat speelt in de US veel meer dan dat het hier zou spelen. De grotendeels bovengrondse bekabeling maakt het netwerk in de US erg kwetsbaar bij grote hoeveelheden sneeuwval. Hier liggen alle voorzieningen ondergronds en is vrijwel iedereen aangesloten op het aardgasnetwerk en speelt dat dus veel minder. De kans dat zich "echte" problemen voordoen is dus vrij klein. Tja, en dat mensen semi-verplicht thuis moeten werken zie ik niet als een groot probleem. De economische impact daarvan wordt mijns inziens altijd zwaar overschat.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik sta nog steeds versteld van hoe het hier in het zuiden gaat als het sneeuwt (zelfs als het maar een klein beetje is). Men doet echt alsof de grootste natuurramp heeft toegeslagen; scholen gaan dicht, mensen blijven massaal thuis, mensen die wel rijden, rijden in paniek-mode, mensen gaan massaal hamsteren (eten maar ook generatoren etc.). Ik sta er elke keer nog van te kijken en weet zeker dat mensen in het Noorden en Canada de mensen hier hard uitlachen ;)

Maar, inmidddels woon ik hier wat langer en snap dus wat beter waarom. Mensen KUNNEN echt niet rijden in de sneeuw. Ze zijn het niet gewend, de wegen zijn bij lange na niet zo glad en goed als bijvoorbeeld in Nederland maar ook afstand houden en rustig rijden is blijkbaar een probleem. In dat kader is het dus inderdaad veel veiliger als mensen massaal thuisblijven. Verder heb je inderdaad veel vaker en eerder te maken met stroomuitval en dat is echt wel een probleem als het koud is.

De afgelopen tijd kreeg ik 2 keer een sms op mijn telefoon dat "de noodtoestand" was uitgeroepen vanwege het weer. Te zot voor woorden als je het mij vraagt en ik ben ook beide keren gewoon doorgegaan en doorgereden alsof er niets aan de hand was. Maar het koste me wel meer moeite om te rijden dan in Nederland terwijl ik daar meer sneeuw gewend ben. Deels door de wegen en deels ook echt door het idiote rijgedrag van de medemensen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bij jullie is het toch ook heuvelachtig? Dat vind ik hier het probleem als er sneeuw ligt/glad is. Dat en de vervelende diepe geulen, die langs veel straten gegraven zijn, waar je met gemak inglijdt en er dan alleen maar uitgetakeld kunt worden. Wat andere weggebruikers betreft vind ik de SUV bestuurders het ergst, die denken dat hen niets kan overkomen en komen op volle snelheid langs scheuren.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja veel heuvels en ook geulen hier. Ik heb ook al best wel vaak mensen zien glijden en slippen in de korte tijd dat ik hier woon, zowel bij sneeuw als ook bij gewone regen.

Ik rij zelf ook in een SUV en moet eerlijk zeggen dat mijn traction control inschakeld als ik te langzaam door plassen of nattigheid rijd. Dus ik rij ook gewoon redelijk goed door om te voorkomen dat mijn wielen op aparte snelheid gaan roteren. Maar alleen als dat kan natuurlijk en ik ga niet bovenop iemand rijden zoals zovelen hier helaas wel doen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Petra/VS schreef:en de budgets om er zo efficient mee om te gaan als in New England hebben ze hier niet,
Ik las hier net dat het vrijdag aan de stad Toronto maar liefst $ 4 miljoen gekost heeft. En dat voor 1 dag...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Jij moet echt eens zo'n sneeuwstorm van 2 voet hier in de DC area meemaken, Dimona ;). Dan ligt alles dagenlang plat en zijn de scholen gesloten (want behalve de wegen moeten ook parkeerplaatsen en schoolbussen uitgegraven worden). De sneeuw hier is allerminst licht en fluffy en de budgets om er zo efficient mee om te gaan als in New England hebben ze hier niet, omdat zo'n sneeuwstorm hier hooguit eens per jaar voorkomt en vaak zelfs helemaal niet (uitzonderingsjaren zoals 2010 daargelaten).
Ja, waar wij wonen is ook niet echt een sneeuwstreek natuurlijk, naar mijn maatstaven dan. Toch vind ik het hier in vergelijking tot in Nederland wel veel prettiger sneeuwruimen (en sneeuwballen gooien lukt hier voor geen meter, haha).

Maar inderdaad, ik wacht nog steeds op die echte sneeuwstorm :mrgreen: (al was het vorige week zaterdagavond toch al behoorlijk glibberen en glijden om thuis komen, wat je zegt: best eng met die heuvels en greppels!)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

In Nederland is men toch goed voorbereid op snowmageddon? Iedereen heeft daar toch winterbanden onder de Aygo? Liefst met zwarte stalen velgen eronder en ter voorbereiding alvast de ski koffer gemonteerd vor de wintersport? Of generaliseer ik nu een beetje :mrgreen:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Mensen die een Aygo kopen zijn levensgevaarlijk.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Toen we nog in Minnesota woonden, klaagde mijn zoon altijd dat de scholen daar altijd open waren. Geen sneeuw dagen. Een paar meter sneeuw? Geen probleem, was binnen een mum weggeschoven!

Terwijl in North Carolina (Asheville) na een centimeter sneeuw meteen alles volledig plat lag.

In Brooklyn: sneeuw? Fuggedaboutit. De boel gaat alleen plat als de ondergrondse vol water loopt. Hoewel: langs de kust zijn ze nog steeds bezig met het opruimen van de schade, herbouw gaat erg langzaam.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat heeft natuurlijk alles met sneeuwruim budgets te maken. Die zijn in het zuiden logischerwijs een heel stuk kleiner dan in het noorden. Over het onder de grond gaan van electriciteit, die is bij ons onder de grond en in alle nieuwere buurten (na de jaren zestig ongeveer) ook. Maar wij wonen in het midden van een buurt van net na de oorlog, dus er lopen nog veel draden boven de grond. Het zal nog lang duren voor alles onder de grond ligt, vrees ik.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ziva schreef:Ik sta nog steeds versteld van hoe het hier in het zuiden gaat als het sneeuwt (zelfs als het maar een klein beetje is).
Dat is omdat het zo uitzonderlijk is, en men er dus totaal niet op voorbereid is. In Atlanta hebben we op bijna 6 miljoen vijf sneeuwschuivers. Dus ja, dat kan betekenen dat de wegen een paar dagen lang niet schoon zijn. We wonen in een subtropisch klimaat hier, en dus is dat niet iets waar je veel investeert. Sneeuw is hier zeer ongebruikelijk, en als het al voorkomt ligt het misschien een paar uur. Maar gezien vooral Noord-Atlanta vrij heuvelachtig is, kan het wel genoeg zijn om je oprit niet op te komen. :wink:
Petra/VS schreef:Over het onder de grond gaan van electriciteit, die is bij ons onder de grond en in alle nieuwere buurten (na de jaren zestig ongeveer) ook. Maar wij wonen in het midden van een buurt van net na de oorlog, dus er lopen nog veel draden boven de grond. Het zal nog lang duren voor alles onder de grond ligt, vrees ik.
Ja, dat is hier ook zo. Maar in Florida, waar we ook een woning hebben, is vrijwel alles onder de grond. Dit omdat het daar qua tropische stormen natuurlijk erg kwetsbaar is, en wijken over het algemeen veel minder oud zijn dan hier in Georgia.
"Keep Georgia On Your Mind"
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

In alle woonwijken lopen de kabels hier ondergronds, maar stroomstoringen gebeuren nog steeds vrij regelmatig doordat langs de doorgaande wegen nog overal palen staan. Op zich kunnen die best wel tegen sneeuw en wind, maar dat kan niet gezegd worden van de bomen die langs de wegen staan. Ik denk dat verreweg de meeste stroomstoringen worden veroorzaakt door afgebroken takken of omgewaaide bomen. De kabels lopen soms ook letterlijk tussen de takken door. Vorig jaar is hier veel tijd en moeite gestoken in het onderhoud van de bomen (met name snoeiwerk) en ik moet zeggen dat we deze winter echt veel minder last hebben van stroomuitval. Maar ja, of er ieder jaar geld is voor zo'n rigoureuze snoeipartij - ik betwijfel het.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer