Vergeleken met hier is dit erg duur of niet??
Fuzzy
'Lesgeld' is geld wat ouders van kinderen boven de 16 jaar moeten betalen zodat hun kind naar de middelbaar onderwijs mag volgen. Wat jij bedoelt is denk ik 'collegegeld', wat rond de 1500 euro per jaar is en dat moeten studenten in het hoger onderwijs betalen aan hun universiteit of hogeschool.suebrons schreef:Is het ook niet zo dat er in Nederland een subsidie op het lesgeld zit zolang je nog recht heb op studiefinanciering en dat het daarom goedkoop is? Ik meen me te herinneren dat als je geen recht meer heb op studiefinanciering maar je wilt nog wel studeren, dat het schoolgeld ook rap richting enkele duizenden euros per jaar gaat.
Dat zijn Community Colleges. Vergelijkbaar met het MBO hier.Muke schreef:Daarentegen kun je in de US ook naar een State University gaan, die kosten 3000-3500 per jaar als ik me niet vergis.
Nee hoor, Community Colleges zijn 2 jaar colleges die je een associates degree geven (inderdaad vergelijkbaar met MBO) of een manier om je pre-requisites (die je nodig hebt om een BA of BS te krijgen) uit de weg te halen en alvast wat vakken voor je major te doen, goede cijfers/letters te scoren om vervolgens naar een 4 jarig (university) te overstappen, wil je naar een goede universiteit dan moet je een GPA tussen 3.7 en 4.0 hebben.Michigan schreef:Dat zijn Community Colleges. Vergelijkbaar met het MBO hier.Muke schreef:Daarentegen kun je in de US ook naar een State University gaan, die kosten 3000-3500 per jaar als ik me niet vergis.
Nee hoor, om de State Tuition te krijgen moet je een resident van de Staat zijn (bv. Michigan State Resident), de mensen die onder deze State residency vallen zijn green card houders of U.S. Citizens die minstens een jaar in betreffende staat wonen. Wanneer ik naar NY verhuis en ik woon daar een jaar, (registered to vote, NY driver license, bills, etc.) dan ben ik na dat jaar een NY State Resident en krijg ik dus de NY State resident prijs en niet non-resident.Michigan schreef:Okay my bad, ik was in de war. Dank voor de informatieve post.
Maar is het niet zo dat een state university alleen goedkoper is als je zelf ook daadwerkelijk uit die staat komt. En dan nog als requirement dat je ook minimaal 2 jaar highschool hebt gedaan in de betreffende staat?
Ben ik even blij dat ik op PCC (Pasadena City College) zitXerxes schreef: In CA zijn community colleges overwegend goed, en vormen een goede aansluiting op zowel de prive als staatsuniversiteiten, sterker nog, heel veel Ivey league scholen komen naar Santa Monica College en Pasadena City College (in my opinion de beste community colleges in the nation) in CA voor transfer students (University of Pennsylvania (Penn), Yale en Cornell University).
Sinds vorig jaar is dat veranderd. Nu moet je vanaf 18 jaar lesgeld betalen.Nonaj schreef: 'Lesgeld' is geld wat ouders van kinderen boven de 16 jaar moeten betalen zodat hun kind naar de middelbaar onderwijs mag volgen.
Precies wat ik dacht, ik zat immers ook net zijn blog door te lezen. Hoewel ik dit topic niet wil kapen, vond ik het toch gepast om een opmerking te plaatsen.ronald87 schreef:Timmo, leuke blog heb je! Woon je bij je oom en tante in Pasadena?
Gefeliciteerd met de toekomstige green cards en doe goed je best, voor UC Berkeley heb je echt een GPA van 3.8 of hoger hebben met vakken die uitdagend zijn. Niet alle High Schools in de US zijn slecht hoor.Timmo schreef:Ja, ik woon bij mijn oom (niet zo'n oude, 26, maar wel wijs) in Pasadena. Het maakt het wel een stuk leuker zo'n jonge oom, wij gaan in het weekend vaak uit naar films etc met zijn vriendin.
Ik zal proberen elke week een posting te plaatsen, maar blijven bloggen zal ik zeker doen!
Wel ironisch, de high schools in USA staan nou niet echt bekend als 'goed' terwijl de universiteiten tot de top behoren.
Misschien leuk om te delen. Ik kan me voorstellen dat sommigen zich dan afvragen hoe ik mijn studie bij USC/Berkeley ga financieren. Nou, ik heb hier dus 'directe' familieleden (ooms, tantes, opa en oma) en enkele jaren geleden hebben mijn ouders via hen een 'sponsoring emigratie' aangevraagd. Ik weet niet precies hoe dit in elkaar zit, maar het houdt in dat mijn ouders en broertjes hier binnen 3 jaar emigreren (we staan al jaren op de wachtlijst). Dat betekent dus dat ik resident wordt en dan mag ik wel een lening afsluiten
Ik wil heel graag winter en summer intersessions doen, ook voor non-credit en non-transfer classes, om zo snel mogelijk klaar te zijn en mijzelf bezig te houden. Maar uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen. Zodra mijn ouders hier zijn en ik dus een lening kan afsluiten, dan ga ik dat wel doen. Daarom hoop ik dus ook dat zij volgend jaar al komen.
Dit is eigenlijk al een preview van een toekomsitge blogpost van mij
Ik ben nu 21, dus mijn ouders moesten dat nog welvana schreef:Sinds vorig jaar is dat veranderd. Nu moet je vanaf 18 jaar lesgeld betalen.Nonaj schreef: 'Lesgeld' is geld wat ouders van kinderen boven de 16 jaar moeten betalen zodat hun kind naar de middelbaar onderwijs mag volgen.
En wij hebben net geluk want je moet lesgeld betalen als je aan het begin van het schooljaar 18 bent en onze zoon wordt 28 september pas 18. Scheelt ons mooi € 963,-
Marjon