Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tipsy's 3de rondje zuidwest - voorjaar 2013

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Tipsy's 3de rondje zuidwest - voorjaar 2013

Bericht door kalaman »

we denken er toch wel aan om zo'n handig wandelding te kopen :wink: . Voorwaarde is wel dat men het kán gebruiken...Vorig jaar, toen we op zoek waren naar The Nautilus, raakten we aan de praat met 2 Canadese Zwitsers die er nog nooit van gehoord hadden maar die er ook wel nieuwsgierig naar waren. Vermits wij de GPS-coördinaten hadden en zij de GPS gingen we samen en bleven we lopen en bleven we lopen...ze hadden niet het juiste formaat van coördinaten ingegeven... :?
Het zou zeker een Garmin worden vermits we in de VS ook altijd onze Garmin gebruiken.
Maar toen wij het toestel kochten was Open Street Map vervangen door BaseCamp. Zijn die compatibel? Of is Open Street Map nog ergens te downloaden?
Kopen we het toestel ook niet beter in de VS, gewoon omdat dan al de VS-kaarten er op geïnstalleerd zijn?
Nordschleife
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Nordschleife »

De kaarten zijn gewoon te downloaden.
bv. op http://garmin.openstreetmap.nl/ je kiest hier op de kaart welke delen van de wereld je wil en je kaart word dan gemaakt.
Je krijgt een e-mail als je hem kan downloaden, en met Mapinstall zet je hem op de GPS.
Edit: Stond ook al op de vorige pagina zie ik nu :oops:
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

kalaman schreef:Maar toen wij het toestel kochten was Open Street Map vervangen door BaseCamp. Zijn die compatibel? Of is Open Street Map nog ergens te downloaden?
Kopen we het toestel ook niet beter in de VS, gewoon omdat dan al de VS-kaarten er op geïnstalleerd zijn?
Die eerste zin begrijp ik niet goed Kalaman. Open Street Map is een kaart, zoals Google maps, Bing maps, een topografische kaart, enzovoort. BaseCamp is een programma om kaarten, waypoints, routes,... te beheren op je pc. Een tijd geleden is MapSource vervangen door BaseCamp. Misschien bedoel je dat? :) Ik heb ze beide hier op mijn pc staan, maar gebruik enkel BaseCamp. Die MapSource kwam wel nog mee met mijn gps denk ik, dus je kan ze allebei nog gebruiken.

Zie mijn vorige post voor de link naar de OSM kaarten. Die kan je dus zeker nog downloaden. ;-)

Wat de kaarten die bij de gps zitten betreft: meestal zijn dat kleinschalige kaarten en daar ben je dus niks mee om te wandelen. ;-) De kaart die er bij mij bijzat omvat gewoon de grote wegen en snelwegen. Ik heb de gpsmap 62s. Er bestaat ook een gpsmap 62st en hier zit een topografische kaart van West-Europa (1:100.000) bij. Maar persoonlijk vind ik dus dat je daar niets mee bent. Dat heeft veel te weinig detail. Ik heb zelf de Garmin TOPO Benelux (1:50.000) erbij gekocht. Achteraf gezien, toen ik meer geleerd had over OSM, was dit waarschijnlijk niet nodig geweest, maar ik gebruik deze kaart wel graag. Waarschijnlijk bestaat er ook wel zoiets voor de USA, maar daar betaal je dus meestal wel wat geld voor. OSM is gratis. :-)

En misschien het allerbelangrijkste: je koopt niet zomaar even een wandel gps om dan een minuut later dat ding volledig door te hebben. Ik zou er dus echt eentje hier kopen en leren gebruiken. Hoe je verkeerde coördinaten in kan geven, snap ik niet, want dat is gewoon een voorgedefineerd veld waar je cijfertjes moet aanpassen. Je kan niet veel misdoen. ;-) Tenzij je vergeet dat je bij je coördinaten de East moet vervangen door West, want anders kom je ergens in China uit. :lol:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

sorry, Sofie, ik sloeg hier even de bal compleet mis...zal met al die sneeuw zijn :oops: . Ik bedoelde inderdaad Mapsource...
ze hadden een verkeerde omrekening gedaan tussen latitude, longitude tov graden, minuten, seconden (of zoiets :? )
je hebt gelijk wat de aankoop van die gps betreft. Anderzijds is mijn zoon daar blijkbaar zodanig handig in dat hij nu zelfs 's morgens in de auto al binnen de 5 minuten onze route voor deze dag ingegeven heeft, met tussenpunten enz...de jonge generatie en hun speeltjes hé... :wink:
Ik bekijk het nog even en zie ook wat er beschikbaar is voor de iPhone want blijkbaar is daarvoor ook heel wat specifiek en goed kaartmateriaal voor verkrijgbaar.

ook bedankt Nordschleife :thumbup:
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

Doockles schreef:En misschien het allerbelangrijkste: je koopt niet zomaar even een wandel gps om dan een minuut later dat ding volledig door te hebben.
vandaar dat wij dus geocachen met onze nieuwe GPS, goede oefening :lol:
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Voordat wij tot aanschaf van een GPS zijn overgegaan hebben we eerst bij Bever GPS cursussen gedaan om te zien wat de mogelijkheden zijn en voor informatie welk apparaat voor ons het best geschikt zou zijn.
Er zullen heus ook door anderen van die cursussen gegeven worden.
Wij vonden het wel interessant en hebben zo veel geleerd over het gebruik van een GPS en de dingen waar je rekening mee moet houden zoals bv de kaartdatum en de notatie van coördinaten.
Als je dus de verkeerde notatie invoert, zoals Kalaman heeft meegemaakt met die Zwitserse Canadezen, dan kan je lang zoeken, maar kom je niet waar je zijn wilt.
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

kalaman schreef:ze hadden een verkeerde omrekening gedaan tussen latitude, longitude tov graden, minuten, seconden (of zoiets :? )
je hebt gelijk wat de aankoop van die gps betreft. Anderzijds is mijn zoon daar blijkbaar zodanig handig in dat hij nu zelfs 's morgens in de auto al binnen de 5 minuten onze route voor deze dag ingegeven heeft, met tussenpunten enz...de jonge generatie en hun speeltjes hé... :wink:
Ik bekijk het nog even en zie ook wat er beschikbaar is voor de iPhone want blijkbaar is daarvoor ook heel wat specifiek en goed kaartmateriaal voor verkrijgbaar.
Ik ben ook snel weg met zulke dingen en ben (vanuit mijn werk) heel goed mee wat coördinaten, datum en dergelijke betreft, maar toch zou ik het zeer nuttig vinden om de gps thuis al even te testen. :-) Al is het maar om problemen zoals jij beschrijft te vermijden. Nu om je geen schrik aan te jagen: de coördinaten die je op internet vindt zijn doorgaans "GPS" coördinaten zoals ik dat noem en meestal direct bruikbaar in je gps (of iPhone). Op mijn werk ben ik bezig in lokale referentiestelsels en die coördinaten zien er wat anders uit. ;-) Je moet natuurlijk het verschil kennen tussen longitude en latitude, maar dat is meestal niet zo moeilijk. De moeilijkheid zit em meestal in de notatie van de coördinaten, maar dat kan je in je gps aanpassen in het menu. Soms is het in de vorm ddd mm ss.ss dan weer ddd mm.mm of dan weer decimaal zoals Google maps weergeeft.

Op mijn gsm heb ik trouwens jaren Maverick gebruikt en ik was daar heel tevreden van. Misschien bestaat dit ook voor iPhone? Je kan hiermee thuis al kaartstukjes inladen in het geheugen van je gsm zodat je die op reis offline kan gebruiken. :-)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

ik ben ook wel van plan om hier, desnoods, één te kopen. Ben niet zo'n fan om hardware in het buitenland te kopen...
Enkel nog eens goed kijken wat die kaarten betreft want voor de Bisti Badlands ben je niet veel met "vooraf geïnstalleerde kaarten van de Benelux"... :?
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

ik denk in bisti echt wel genoeg te hebben aan de plannetjes die ik van internet afhaalde (via het forum gevonden, uiteraard) en mijn GPS zonder kaarten waarop ik de coordinaten en de auto als waypoint kan ingeven...
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

begrijp ik het nu goed dat je in de GPS eigenlijk geen specifieke kaart nodig hebt als je met waypoints werkt? Betekent dit dan ook dat je de Garmin auto-GPS kan gebruiken en daar die waypoints kan ingeven (zonder het risico te lopen dat je in Monument Valley uitkomt ipv bij de KOW)?
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

ja hoor, zo doe ik het bij geocaching ook (er zit een heel high level kaart in bij mij maar die trekt op niks).
Op basis van de gewone kaart ga ik naar een punt in de buurt (bvb om naar KoW te gaan heb ik een wegbeschrijving).
Ik zet de waypoints op voorhand in mijn gps (je kan ze een naam geven) en dan voila, pijltje/kompas/kaartje volgen.
Op weg naar KoW kan ik bvb ook de afslag van de weg, de parking, als een waypoint ingeven, dan weet ik zeker dat ik goed ben. De wandelpunten onderweg (coordinaten uit de beschrijving uit jouw topic) zet ik er in, en dan noem ik ze Kow1, KoW2, enz. en loop ik van punt naar punt. Voor zo'n korte afstand moet dat volstaan lijkt mij...
Zo wil ik het in de gewone bisti ook doen.
Of bvb voor bepaalde trail, de coordinaat van de plaats waar je in een wash of zo moet afdalen er in zetten, dan kan je mij bij twijfel even check of je goed bent.

Geocachen is de ideale manier van oefenen hoor.

voor hele ingewikkelde dagenlange trektochten zal deze metode wel niet volstaan, maar voor Bisti, en andere plekken in het zuidwesten lijkt mij dit wel voldoende.

Oh ja, met waypoint stuurt hij je natuurlijk op de vogelvlucht weg. dus je moet niet in farmington de coordinaten van de KoW al opzetten en blindelings volgen natuurlijk. dus eerst naar een plekje dichtbij gaan.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Dat systeem van de waypoints gebruiken wij ook op onze roadtrips, bvb Cathedral Valley hadden we ook zo op voorhand uitgezet, al bleek dat eigenlijk niet nodig vermits je moeilijk verkeerd kan rijden. Ik ben eigenlijk benieuwd wat dit geeft als we waypoints op onze gewone Garmin uitzetten in the middle of nowhere waar er helemaal geen baan loopt. Volgens mijn zoon alvast 2 te verwachten problemen met n gewone gps : batterijen veel te snel leeg en reageert veel trager dan n echte wandel gps, alhoewel je die ook in modus "wandelen" kan zetten.
Misschien is het zelfs allemaal niet nodig want tenslotte hebben we n vrij goede beschrijving, maar ik ga t toch eerstdaags eens proberen.....alhoewel dit in Vlaanderen moeilijk zal worden om iets "in the middle of nowhere" te vinden :( .
Zeg, Leen, ik denk ineens aan iets anders : misschien moeten we de wandeling van 2 maart met waypoints uitzetten :wink: .
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

kalaman schreef:Volgens mijn zoon alvast 2 te verwachten problemen met n gewone gps : batterijen veel te snel leeg en reageert veel trager dan n echte wandel gps, alhoewel je die ook in modus "wandelen" kan zetten.
Misschien is het zelfs allemaal niet nodig want tenslotte hebben we n vrij goede beschrijving,
Inderdaad, twee goede punten van je zoon. ;-) Als je auto-gps een wandelmodus hebt zal je waarschijnlijk wel een eindje ver geraken. In de mijne zou je bijvoorbeeld al geen waypoints kunnen ingeven. Maar, onderschat de duur van je batterijen niet van zo'n auto-gps. De kans bestaat dat je niet meer terug geraakt als je begrijpt wat ik bedoel. En om even op je laatste zin terug te komen: iets zegt me dat het in zo'n gebied wel eens handig kan zijn om de positie van je wagen op te slaan. Ik zou dus zeker iets meenemen. ;-)

En zoals Leen zegt: je hoeft inderdaad geen kaart te hebben om naar waypoints te wandelen. Je maakt die gewoon aan door de coördinaten van het punt in te geven en dan doe je "Find - Waypoint" en selecteer je het waypoint waar je naartoe wilt wandelen en loop je gewoon volgens het kompas naar je doel.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Doockles schreef:iets zegt me dat het in zo'n gebied wel eens handig kan zijn om de positie van je wagen op te slaan. Ik zou dus zeker iets meenemen. ;-)
daarvoor heb ik de, heel goede, app "myTracks" op mijn iPhone. Die legt je volledige afgelegde route vast en je kan ze dus ook zonder probleem terug wandelen. Maar ook hier hetzelfde probleem...bij navigatie worden de batterijen écht leeggezogen... :(
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

ik heb dus het goedkoopste toestel gekocht, ne garmin dakota 10. daar moeten gewone batterijtjes in waarvan je er makkelijk enkele extra kan meenemen en ze gaan eigenlijk ook lang mee (zeker verschillende uren; bijna hele dag denk ik). en het is heel makkelijk in gebruik.
gekocht voor ongeveer 120 eur bij coolblue.nl... dag erna stond het bij de voordeur op me te wachten... misschien is dat een ideetje, just to be sure...?
repmeer
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door repmeer »

Als je goeie batterijen zoekt dan moet je hier eens kijken. http://www.nkon.nl/?gclid=CLCGwb3P8rUCFcVb3godFjgAnA
Deze lopen ook niet zo snel leeg als je ze niet gebruikt.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

nog 23 dagen!!! :blob3: :blob4: :blob5: :blob7:
Met dit rotweer hier in ons Belgenlandje (er lag bijna 10 cm sneeuw hier vanmorgen) kijk ik er nog harder naar uit en ik heb zelfs mijn koffer al van zolder gehaald :oops:

Dagje binnenblijven = dagje USA reis plannen!

Hier nog eens het volledige schema voor wie ons zo'n beetje wil volgen.

Alles is gepland en geboekt, behalve nog enkele activiteiten.
Het blijft hier en daar afwachten met de conditie van de dirt roads...

15 april vertrek naar luchthaven Zaventem
overnachting Ibis hotel in Diegem

16 april vlucht via Newark (meer dan 5 u overstap tijd :evil: dankzij een recente schema wijziging bij United) naar Phoenix
overnachting BW I17 Metro Centre Inn in Phoenix

17 april Phoenix - Little Painted Desert - dinosaur tracks Tuba City (indien tijd) - achterkant Coalmine Canyon - Blue Canyon
overnachting Hopi Cultural Center in Second Mesa ben benieuwd...

18 april Second Mesa - Canyon de Chelly - Buffalo Pas - Shiprock - Farmington
overnachting Comfort Inn in Farmington wie weet komen we de Volletjes hier wel tegen :mrgreen:

19april Farmington - KoW - Bisti Badlands - Monticello
overnachting Monticello Inn in Monticello

20 april Monticello - Canyonlands the Needles: Chesler Park hike (18km) - Moab benieuwd of we deze lange hike volledig gaan kunnen doen
overnachting Inca Inn in Moab

21 april Moab - the Arches NP(hikes Devils Garden & Delicate Arch) - UT128 - Onion Creek - Fisher Towers - Moab hier zal het kiezen worden
overnachting Inca Inn in Moab

22 april Moab - Canyonlands NP Island in the Sky (Mesa Arch, False Kiva hikes) - Crystal Geysir - LWHC - Goblin Valley - Hanksville
overnachting Whispering Sands Motel in Hanksville

23 april Hanksville - Burr Point - Leprechaun Canyon - Fallen Roof Ruin - Muley Point - Blanding
overnachting Super 8 in Blanding

24 april Blanding - Tower House ruin - ferry Hall's Crossing-Bullfrog (duimen maar dat die al vaart, zal nipt zijn...) - Notom Bullfrog Road - Factory Butte - Capitol Reef NP
overnachting BW Capitol Reef

25 april Cathedral Valley Loop - ev. nog (Lower) Calf Creek Falls trail - Escalante de dag waar ik het meest naar uit kijk; allemaal duimen voor goede weersomstandigheden en een laag waterpeil van de River Ford
overnachting Circle D Motel in Escalante

26 april Escalante - Peekaboo & Spooky - Cottonwood Canyon Road (alternatief: Skutumpah Road met Willis Creek) - Page (zonsondergang bij Studhorse Point?)
overnachting Courtyard in Page

27 april Page - boottocht Rainbow Bridge (halve dag) - via Lee's Ferry & Cathedral Wash (wegens afgesloten weg allicht via coppermine road) - Kanab
overnachting Holiday Inn of BW in Kanab (nog eens te bekijken met mijn reward punten

28 april Kanab - tour naar Coyote Buttes South, White Pocket, Wire Pass met Dreamland - Kanab (duurt 11,5u)
overnachting BW Red Hills in Kanab

29 april Kanab - Edmaier's Secret - Nautilus - Paria Movie Set - Toadstool Hoodoo's - Kanab
en 's morgens nog eens meeloten met de Wave?
overnachting BW Red Hills in Kanab

30 april Kanab - Canyon Overlook trail Zion - Las Vegas
overnachting the Signature @MGM Grand (3 nachten)

1 mei Las Vegas! (naar een schietclub, show, neon graveyard)
2 mei Las Vegas!

3 mei naar huis...

voila, dat is voorlopig de planning (soms nogal druk, maar dan kiezen we ter plekke).
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 13 apr 2013, 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Op 21 april komen wij in Moab aan.
Nog een kans om elkaar tegen te komen of samen een hapje te eten. :mrgreen:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Leen, ik snap eigenlijk 25 april niet goed : je rijdt eerst van Capitol Reef naar River Ford om van hieruit Cathedral Valley te rijden, waarbij je dus een gans stuk verder, in oostelijke richting, terug op de 24 komt, om dan helemaal terug te rijden (zal toch een dikke 2u zijn) naar Escalante?
Probeer dan toch in elk geval op tijd te vertrekken want eigenlijk is Cathedral Valley op zich al een volledige dag. Ik heb nog eens naar onze foto's gekeken van vorig jaar, en de eerste foto, bij de River Ford, namen we om 10u (nadat we nog naar Goosenecks Point gereden hadden) en de laatste foto (genomen nog een stuk vóór we opnieuw op de 24 kwamen) was om 18u30. We zijn nergens lang blijven "hangen", maar vergeet niet dat je bvb alleen al voor Lower Cathedral Valley Overlook (neem hier ZEKER de rechtste optie (hier volledig vrij uitzicht op zowel Temple of the Sun als Temple of the Moon, wat wij niet hadden omdat wij de linkse optie genomen hadden uit onwetendheid :( ) een mijl heen én terug moet stappen door een stuk land/wei/gras waar er geen pad ligt en waar je dus niet echt snel vooruit komt.
Dus nogmaals de goede raad : vertrek zeker 's morgens op tijd :thumbup: .
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

by the way : voor ons nog 5x slapen :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht