Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Schietpartij op basisschool Connecticut

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Schietpartij op basisschool Connecticut

Bericht door Bennogr »

Royyy heeft theoretisch gelijk. Maar in de VS (anders dan in bijvoorbeeld Nederland) zijn er veel effectievere oplossingen dan wapenbezit van de inwoners om zich tegen de overheid te verzetten: het kieshokje.

We stemmen hier om de twee jaar over het hele Huis van Afgevaardigden en een derde van de Senaat. We kiezen presidenten, burgemeesters, sheriffs, rechters, gouverneurs van staten, de persoon die de verkiezingen regelt en de handelsregsiters bijhoudt in een staat (de plaatselijke secretary of state NIET de federale secretary of state, die werkt aan de buitenlandse politiek van het land), leden van gemeenteraden, commissies die toezicht houden op het onderwijs (en echte macht hebben), enz., enz.

Je hoeft dus geen zware vuurwapens in huis te hebben om invloed te hebben op wat de regering wel en niet doet. Al is het natuurlijk wat meer werk en duurt het wat langer om dingen te veranderen (of de aandacht te trekken).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

Ik zal ook echt niet beweren dat wapenbezit een zeer effectieve manier is om controle over de overheid uit te oefenen. Maar persoonlijk vind ik het lang niet zo'n zwart-wit verhaal als sommige mensen hier in het topic het doen lijken.

Bennogr, zolang dat kieshokje naar behoren functioneert is er natuurlijk geen reden waarom de bevolking zich tegen een overheid zou moeten verdedigen. Maar wat als een paar hoge piefen in de regering besluiten om de kieshokjes voor een paar sleutelposities in de regering maar gewoon af te schaffen? Juist om dat te voorkomen heb je meerdere checks and balances nodig, waarvan wapenbezit er één kan zijn.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Ik ben in ieder geval blij dat in USA weer de discussie gaande is omtrent een strengere wapenwet. Naar mijn mening is niets doen zeker niet de oplossing.
gastxyz

Bericht door gastxyz »

En een strengere wapenwet wel? Wordt zeker net zo succesvol als the war on drugs...
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Ja, dat denk ik wel. Je zou om te kunnen beginnen bijvoorbeeld assault weapons kunnen verbieden in USA. Ik vind dat dit soort wapens niet thuis horen bij burgers. In USA circuleren 285 miljoen vuurwapens dus het is naar mijn mening geen wonder dat er zoveel "incidenten" met vuurwapens gebeuren. Vuurwapens in USA zijn veel te makkelijk voor handen met alle gevolgen van dien, zie dit laatste bloedbad. De meeste mensen die ik in Nederland spreek zeggen allemaal hetzelfde, ze vinden de verkrijgbaarheid van vuurwapens in USA veel te makkelijk en begrijpen niet dat er geen strengere wapenwet komt om dit soort "incidenten" aan te pakken. Let wel, als je niets doet weet je zeker dat er weer zo'n incident zich voor doet. Bidden alleen...helpt echt niet!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nederlanders zijn Nederlanders en staan gelijk klaar met hun oordeel rvd4always. Ze weten gelijk wat de oplossing is en hoe het wel niet moet.
In werkelijkheid hebben ze totaal geen kaas gegeten van de Amerikaanse cultuur en hoe deze werkt. Geen idee hoezeer wapenbezit is verweven in het leven. Kom niet aan de Amerikaan en zijn wapens.
Alles wat wapens is, is eng voor de Nederlander. Ik heb een grote klant die in de nederlandse wapenwereld zitten en die vertelt mij hoe zeer de politiek, journalistiek, maar ook douane, onkundig is op het gebied van wapens, alleen al in het eigen land. Ik ga zelf een dezer dagen beginnen met een website voor gun accessoires (voor AR15). Alles staat er klaar voor. Reden dat ik dit doe is omdat het allemaal superpopulair is hier. Zoals gezegd, ik verkoop accessoires, geen wapens en ook geen munitie. Wat weet ik van een AR15? Weinig. Ik heb er nog nooit een in handen gehad, maar dat is niet belangrijk ook. Wat ik wel weet is dat de amerikaan gek is op zijn schietspeelgoed. Waarom weet ik ook nog steeds niet maar het zit in de cultuur en dat roei je niet uit 123, dus ook niet door zo'n basisschool shietpartij hoe ernstig en verdrietig dat ook is
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

ned in MO schreef:Nederlanders zijn Nederlanders en staan gelijk klaar met hun oordeel rvd4always. Ze weten gelijk wat de oplossing is en hoe het wel niet moet.
In werkelijkheid hebben ze totaal geen kaas gegeten van de Amerikaanse cultuur en hoe deze werkt. Geen idee hoezeer wapenbezit is verweven in het leven. Kom niet aan de Amerikaan en zijn wapens.
Sorry, maar hier zakt echt m'n broek van af.
Ik heb altijd geleerd om niet te generaliseren. Ieder mens is uniek namelijk.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

"Gun accessories voor de AR15?"

Wat voor soort accessoires kan je in vredesnaam voor een AR15 kopen, laat staan aanbieden? Vrolijke vlaggetjes om je wapen te versieren? Een handgebreid hoesje, zodat dat ding niet te koud wordt?

Of gaat het hier om dingen als 'verrekijkers', of (moge de goden dat verbieden) pakketjes waarmee je je militaire wapen van half-automatisch eenvoudig kunt ombouwen tot een volledig automatische dodenmachine? Grote magazijnen, zodat je pas opnieuw hoeft te laden na 100 kogels afgevuurd te hebben? Een driepoot statief, zodat je nauwkeuriger kunt schieten?

Dit gaat me toch echt te ver. Dat het wapen populair is, betekent niet dat je daaraan mee moet doen en geld kunt gaan verdienen aan de "hobby" van sommige mensen.

Sorry hoor, maar dit begint op "alles mag als het maar wettelijk is en ik er geld aan kan verdienen" te lijken. Ook wel bekend als bloedgeld.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

ned in MO schreef:Ik ga zelf een dezer dagen beginnen met een website voor gun accessoires (voor AR15). Alles staat er klaar voor. Reden dat ik dit doe is omdat het allemaal superpopulair is hier
Ik denk dat je jezelf moet afvragen in hoeverre dit soort aktiviteiten congruent is met datgene wat je zegt omtrent je geloof. Je zegt dat je bijbelstudie doet etc. Is dat voor jou slechts een theoretisch concept, of vind je dat een geloof en/of ethische waarden (die niet op geloof hoeven te berusten) ook overeen moet komen met je akties?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Arno schreef:En een strengere wapenwet wel? Wordt zeker net zo succesvol als the war on drugs...
Die strengere wapenwet moet er gewoon komen, ik denk dat daar geen ontkomen meer aan is. Je moet dat echter niet zien als het ultieme middel om een halt toe te roepen aan wapengeweld, maar meer als een eerste stap naar een cultuuromslag waarbij wapens uiteindelijk een minder "normaal" aspekt van de samenleving worden. Hoeveel mensen waren er niet sceptisch bij het instellen van het rookverbod in Nederland; het heeft uiteindelijk wel zijn vruchten afgeworpen. De nu opgroeiende generatie grijpt niet meer massaal naar sigaretten en daar gaat het uiteindelijk om: bewerkstelligen dat er een andere norm gaat gelden.

De war on drugs is van een heel ander kaliber en laat zich naar mijn mening hier niet mee vergelijken.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:Zoals gezegd, ik verkoop accessoires, geen wapens en ook geen munitie.
Waarom hecht je er waarde aan om dat te benadrukken?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:Nederlanders zijn Nederlanders en staan gelijk klaar met hun oordeel rvd4always. Ze weten gelijk wat de oplossing is en hoe het wel niet moet.
Ik denk dat veel Nederlanders dát best wel in de gaten hebben, maar dat de hard core voorstanders van vrij wapenbezit gewoonweg geen rationele discussie kunnen voeren waarin het voor tegenstanders inzichtelijk wordt wat nu precies hun argumenten zijn. Die zijn er namelijk niet, althans ze komen niet veel verder dan hun grondwettelijk recht en dan nog de eeuwige dooddoener dat er geen problemen zouden bestaan als iedereen nou eindelijk maar eens aan de wapens ging. Van de week nog zo'n gek horen beweren dat er dankzij de aanwezigheid van wapens in de VS jaarlijks 1 à 2 miljoen levens gespaard worden.

Ik hoor jou nu ook weer zeggen "kom niet aan de Amerikaan en zijn wapens", ja, het klinkt allemaal erg overtuigend en het is inderdaad precies wat de wapenlobby wil uitstralen, maar met hard schreeuwen kun je toch geen land in gijzeling houden? What happened to "maatschappelijk debat" enzo? Veel openingen lijken ze niet te geven. En dát maakt het plaatje voor niet-Amerikanen zo onbegrijpelijk, dat ontbreken van een zich ontwikkelende consensus.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Gelukkig hebben 'de Amerikanen' geen oordeel over wapenbezit en gebruik, en zijn ze het zo roerend met elkaar eens dat het goed is zoals het is, zodat er geen oplossing gezocht moet worden over hoe het wel of niet moet, want het is perfect zoals het is.
:mrgreen:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het moet me toch even van het hart dat er eerder in dit draadje een aantal "Amerikanen dit en Amerikanen dat" opmerkingen zijn geschreven. En zelfs dat men het nu begrijpt als mensen "anti-Amerikaans" zijn. Het is wel interessant dat daar geen opmerkingen over generalisaties bij werden geplaatst. Ik heb me zoveel mogelijk buiten dit draadje gehouden want mijn gezin is Amerikaans en natuurlijk het merendeel van mijn vrienden en kennissen en sommige opmerkingen waren voor mij ergerlijk generaliserend. Grappig dat er meteen op wordt gesprongen als het over 'Nederlanders" gaat :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Je hebt wel een punt hoor Petra, alleen ik stoor mij aan zulke opmerkingen. Ook wanneer er over Amerikanen en hun wapens gegeneraliseerd wordt. Niet iedere Amerikaan houdt van wapens. Niet iedere Nederlander blowt en niet iedere Moslim is een terrorist.

Generaliseren.. zoo makkelijk is dat.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Jaydee84 schreef:Je hebt wel een punt hoor Petra, alleen ik stoor mij aan zulke opmerkingen. Ook wanneer er over Amerikanen en hun wapens gegeneraliseerd wordt. Niet iedere Amerikaan houdt van wapens. Niet iedere Nederlander blowt en niet iedere Moslim is een terrorist.

Generaliseren.. zoo makkelijk is dat
Daar ontkom je toch niet aan?
Je mag een volk verantwoordelijk houden voor de wetten in het land. Dat houdt niet in dat alle mensen er daadwerkelijk achter staan. Gemiddeld gezien wel de meerderheid. Amerikanen zijn pro liberale wapenwetten en pro doodstraf. Net zoals de Nederlanders pro liberaal euthanasie en softdrugsbeleid zijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nou heb ik dit draadje net nog een keer door zitten lezen, en ik vind eigenlijk reuze mee vallen met dat generaliseren. Ik durf zelfs wel te beweren dat dit één van de netste discussies is die ik op internet ben tegen gekomen. En ondanks dat ik heel goed snap dat je geen behoefte voelt om je daar in te mengen, vind ik het toch jammer dat je het niet gedaan hebt op de momenten dat je je ergerde Petra, want juist iemand als jij zou mensen (zoals ik) een spiegel kunnen voorhouden waardoor ze dingen op een andere manier gaan zien.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Encinitas schreef: Daar ontkom je toch niet aan?
Het is inderdaad makkelijk ja. :wink:
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

dimona schreef:
Ik denk dat veel Nederlanders dát best wel in de gaten hebben, maar dat de hard core voorstanders van vrij wapenbezit gewoonweg geen rationele discussie kunnen voeren waarin het voor tegenstanders inzichtelijk wordt wat nu precies hun argumenten zijn. Die zijn er namelijk niet
Zie je nou echt niet dat er met iemand als jij ook geen rationele discussie is te voeren over dit onderwerp? Je hebt je oordeel al klaar. Tenenkrommend hypocriet.

Die zijn er namelijk niet, althans ze komen niet veel verder dan hun grondwettelijk recht en dan nog de eeuwige dooddoener dat er geen problemen zouden bestaan als iedereen nou eindelijk maar eens aan de wapens ging. Van de week nog zo'n gek horen beweren dat er dankzij de aanwezigheid van wapens in de VS jaarlijks 1 à 2 miljoen levens gespaard worden.
Dat jij dat geen goede argumenten vindt is niet meer dan een mening. Je hele houding is een dooddoener voor de discussie. Over dat laatste zijn bijvoorbeeld verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan (zie Gary Kleck). Wie ben jij om dat argument zonder verder tegenonderzoek weg te zetten als gek?
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

dit artikel zag ik op Facebook langs komen, greep me toch even naar de keel...
http://www.huffingtonpost.com/2012/12/1 ... _ref=false
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer