Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Schietpartij op basisschool Connecticut

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Hockey
Amerika-expert

Re: Schietpartij op basisschool Connecticut

Bericht door Hockey »

wiepster schreef:
Zie het artikel van Petra/VS over het vuurwapenbezit in Israel en Zwitserland.
*Correction: The info is out-of-date, if not completely wrong. Israel and Switzerland have tightened their gun laws substantially, and now pursue an entirely different approach than the United States. More details here. I apologize for the error.
Hoeveel incidenten kwamen in die landen voor voordat de wetten werden aangepast?
wiepster schreef:Als de US ook de gun-laws aanpassen zoals Israel en Zwitserland hebben gedaan, misschien is dat DE oplossing.....
De gun-laws aanpassen is geen slecht idee en naar mijn weten heeft dat ook voldoende steun onder de bevolking. Wapens compleet verbieden heeft niet voldoende steun.
Blijft nog steeds over Canada, waar het wapenbezit ook wijdverbreid is. Ik blijf erbij dat wapens verbieden geen nut heeft. Wapenwetten aanpassen en kijken waarom mensen dit soort incidenten plegen wel.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik zou ook eens meer willen kijken naar waarom mensen dit doen, en meer psychische zorg, en een beter vangnet (er is bv pas sinds 2010 een wet die zorgverzekeringen verplicht stelt om psychische zorg te vergoeden).
Het geweld op tv is zo toegenomen, ik weet niet welke invloed dat heeft, maar het kan niet goed zijn. Pas geleden zag ik een film over de orginele Red Dawn film, waarin gezegd werd dat dat in die tijd de bloedigste film was die ooit gemaakt was. Die film is aardig mellow vergeleken met wat voor films er nu uitkomen. Wie heeft er ooit een moord in levende lijve gezien, maar hoeveel zien we er op tv in een week.
Ik denk ook aan de familie van de dader, mijn jongens zijn van die leeftijd, je moet er toch niet aan denken dat ze ooit zoiets zouden doen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

ANY schreef:Het geweld op tv is zo toegenomen, ik weet niet welke invloed dat heeft, maar het kan niet goed zijn
Absoluut. Kinderen worden opgevoed met mega veel geweld op tv, computerspelletjes ed. Is een grote verantwoordelijkheid van de ouders. Het wordt er met de paplepel ingegeven.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

En dan nog zijn er zat mensen die ook al dat geweld op tv zien en geen massamoorden plegen. Dus zowel wapenwetten als het geweld op tv en in computerspelletjes zijn niet DE verklaring.

Doch ANY,
ANY schreef:Ik zou ook eens meer willen kijken naar waarom mensen dit doen, en meer psychische zorg, en een beter vangnet (er is bv pas sinds 2010 een wet die zorgverzekeringen verplicht stelt om psychische zorg te vergoeden).
Het geweld op tv is zo toegenomen, ik weet niet welke invloed dat heeft, maar het kan niet goed zijn.
dit ben ik volledig met je eens. Het kan niet goed zijn.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik denk ook niet dat dit DE verklaring is. Ik denk niet dat er een simpele verklaring is, maar een onderdeel van factors.
Gelukkig maar dat niet iedereen die een wapen heeft een massa moordenaar wordt. Ik las laatst een artikel over hersenscans van moordenaars waar een bepaald gedeelte op de scan aangaf wat bij niet-moordenaars niet "oplicht." De journalist liet toen bij zichzelf ook een scan doen, bleek hij ook zo'n zelfde gedeelte in de hersenen te hebben als bij moordenaars. Daar schrok hij van. Nature vs nurture. Wat de een wel aanzet tot moord en een ander niet.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Diep triest. Ik geef les op een basisschool in Connecticut, en ik kan niet bevatten wat er is gebeurd. Het kleinkind van m'n collega is een van de overleden kinderen. Wat een drama.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat afschuwelijk, Marion, dan komt het erg dichtbij, he? Gisteren kwamen alle herinneringen aan de schietpartij bij Virginia Tech ook weer bij mij bovendrijven. Dit zijn van die dingen, die je wel wegstopt, maar opeens weer heel verdrietig van kunt worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hockey schreef:
*Correction: The info is out-of-date, if not completely wrong. Israel and Switzerland have tightened their gun laws substantially, and now pursue an entirely different approach than the United States. More details here. I apologize for the error.
Hoeveel incidenten kwamen in die landen voor voordat de wetten werden aangepast?
In beide landen was vooral zelfmoordpercentage hoog. Van Israël weet ik verder niet veel, maar van Zwitserland kan ik zeggen dat er weliswaar herhaaldelijk strengere wapenwetten zijn ingesteld, maar dat het nog steeds zo is dat alle dienstplichtigen en mannen die opgeroepen kunnen worden door het leger (dat is dus de meerderheid van alle volwassen mannen) een zgn Sturmgewehr in huis heeft. Er wordt al jaren gepleit om deze wapens onder te brengen in wapendepots, maar dit is dus nog steeds niet veranderd. Intussen kent Zwitserland wel de nodige familiedrama's en zelfmoorden met dienstwapens (ik vermoed iets vaker dan in Nederland) maar een massale moordpartij op een publieke lokatie heeft bij mijn weten slechts één keer plaatsgehad: http://de.wikipedia.org/wiki/Zuger_Attentat
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik las vandaag nog een interessante insteek: als je die 200 à 300 miljoen wapens niet onder controle weet te krijgen (en ik denk dat dat inderdaad echt een probleem is dat je niet even oplost met strengere wetten) zorg dan in ieder geval dat je de munitieverkoop onder controle krijgt. Daar zit wel een waar woord in, want van de gedode moeder wordt nu gezegd dat ze een wapenverzamelaarster was, maar dat lijkt me toch een iets te sympathiek beeld als je in ogenschouw neemt dat munitie in haar huis blijkbaar ook ruimschoots voorhanden was.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Allereerst vreselijk wat er gebeurd is. Net zoals het andere nieuws van het meisje dat voor de ogen van haar klasgenoten voor de trein is gesprongen.. ook vanwege pesten.
Ik kan me hier eigenlijk wel vinden. Ik heb het idee dat de media (uiteraard nieuws is nieuws) het zo sensationeel opklopt soms, vraag me af of je anderen zo ook niet op ideeën brengt.
Morgan Freeman's take on what happened yesterday :

"You want to know why. This may sound cynical, but here's why.

It's because of the way the media reports it. Flip on the news and watch how we treat the Batman theater shooter and the Oregon mall shooter like celebrities. Dylan Klebold and Eric Harris are household names, but do you know the name of a single *victim* of Columbine? Disturbed
people who would otherwise just off themselves in their basements see the news and want to top it by doing something worse, and going out in a memorable way. Why a grade school? Why children? Because he'll be remembered as a horrible monster, instead of a sad nobody.

CNN's article says that if the body count "holds up", this will rank as the second deadliest shooting behind Virginia Tech, as if statistics somehow make one shooting worse than another. Then they post a video interview of third-graders for all the details of what they saw and heard while the shootings were happening. Fox News has plastered the killer's face on all their reports for hours. Any articles or news stories yet that focus on the victims and ignore the killer's identity? None that I've seen yet. Because they don't sell. So congratulations, sensationalist media, you've just lit the fire for someone to top this and knock off a day care center or a maternity ward next.

You can help by forgetting you ever read this man's name, and remembering the name of at least one victim. You can help by donating to mental health research instead of pointing to gun control as the problem. You can help by turning off the news."
Op FB circuleert ook een foto van een jonge meid die haar firstgraders gered heeft door ze te verstoppen in kasten toen ze het eerste schot hoorde. Toen de shooter in haar klas kwam, zei ze dat haar klas in de gymzaal was. Zij werd toen neergeschoten, maar haar klas is gered.
Sandy
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik vind het een heel raak artikel van Morgan Freeman. Er zal inderdaad binnenkort wel weer een gek opstaan die denkt; als ik zelfmoord pleeg dan ga ik dat niet anoniem doen, de hele wereld moeten weten dat ik het gedaan heb.
En dat soort figuren krijgt ook echt overmatige aandacht. Zijn hele familie wordt uitgeplozen, overal foto's, interviews met oud klasgenoten, buren en weet ik veel wie.
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Het nieuws heeft me aangegrepen, maar wie niet.... :oops: . Je krijgt geen compleet plaatje en van het plaatje dat je krijgt begrijp ik vrij weinig. Ik sta zelf voor de klas en in Nederland is dit een baan die hier vooral door wat "links" georiënteerde mensen wordt uitgeoefend. Ik besef me dat dit wat kort door de bocht is maar het zijn nu eenmaal niet de banen waar je riant voor betaald wordt of mooie carrières in maakt.

En hier begrijp ik het al niet meer. Een moeder met een kind dat kampt met een persoonlijkheidsstoornis. Wat doet zo'n vrouw met een wapen ??? Laat staan 3 !!!! Ik besef me dat ze zelf ook slachtoffer is, ik ben niet uit op oordelen, het is al erg genoeg. Ik begrijp het gewoon niet.

Ik denk toch dat we in Nederland in veel opzichten erg verschillen van de Amerikanen. Ik hou van het Amerikaanse optimisme maar ik schrik van de naïviteit. Vaak krijg ik van mensen de vraag wat ik toch aan Amerika vind. Er zijn nog steeds veel mensen anti Amerikaans. En nu dit is gebeurt kan ik dat goed begrijpen, dit was helaas niet het eerste incident en ik ben bang dat het ook niet het laatste is.

Ik heb jongens in de leeftijd van 22, 20 en 17. Mijn hart gaat ook uit naar Ryan, de broer van Adam. Ook hij staat pas aan het begin van zijn leven. Hoe moet je omgaan met het idee dat je jongere broer tot zoiets vreselijks in staat was en heeft gedaan. Zijn moeder overleden...
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

En toch vind ik dat sommige media te ver gaan in de manier van rapporteren in deze zaak. Ik bedoel, nu lees ik op NU.nl dat de slachtoffertjes meerdere schotwonden hebben. Oftwel, ze zijn echt neergemaait. Gruwelijk.... maar waarom moet dit vermeldt worden? Mijn mening is dat ze de dader en ook in voorgaande gevallen teveel in het nieuws brengen, waardoor andere geesteszieken op ideeen kunnen worden gebracht. Ik zie overal foto's van Lanza, maar over de slachtoffers hoor je niemand. (misschien is dat in de usa anders overigens, maar nu zijn nu.nl en de telegraaf natuurlijk sensatienieuwsbrengers).

Verder lees je nu dat de geweldadige films en games weer als oorzaak worden aangewezen (dader was een lan-party feestganger). Ik denk zeker dat dit op sommige jeugd van nu invloed zal hebben op de realiteitswaanzin en ik ben het er ook wel mee eens dat er de laatste jaren al leeftijdsgrenzen zijn ingesteld tot op zekere hoogte, maar opvoedkundig gaat er toch ook steeds meer mis lijkt het wel. En mijn grootste vraag blijft behalve het waarom van de jongen eigenlijk, waarom heeft moeders al die geweren in huis en vooral ook die zware kaliber semi automatische geweren?? En waarom kan iemand met schijnbaar bekende persoonlijkheidsstoornis (volgens de nieuwsberichten) daar bij komen? Maarja, ik ben bang dat het wapenbezit nu net als na Aurora een hot item is en er over een paar weken weinig meer over gesproken wordt, tot de volgende gebeurtenis.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Moniquemichiel schreef:Ik denk toch dat we in Nederland in veel opzichten erg verschillen van de Amerikanen. Ik hou van het Amerikaanse optimisme maar ik schrik van de naïviteit.
Ik ben het eens met je hele betoog en deze quote in het bijzonder. Ik heb gisteren heel wat reakties zitten lezen op het gebeurde en het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen hier oprecht menen dat:

A) vuurwapenbezit meer levens redt dan kost
B) scholen uitgerust moeten worden met vuurwapens

Je kunt om allerlei redenen tegen wapenwetten zijn, maar dit soort gedachtenkronkels zijn toch absurd? En dan de vele mensen die in dit verband Mexico als voorbeeld noemen als een land waar het verbod op wapens niks heeft uitgehaald. Mexico, mijn hemel, ja, als dat het land is waar je je als ontwikkeld land aan wilt meten, dan houden alle argumenten op.

Waar het me na 9/11 nog diep raakte hoe vechtlustig mensen waren om alles weer op te bouwen en te laten zien dat ze niet klein te krijgen waren; hier stoort het positivisme me eigenlijk vooral. Iedereen weet de prachtigste dingen te zeggen om hoop uit te putten voor de toekomst, maar tegelijkertijd weet iedereen dat het wéér gaat gebeuren. Slechts het feit dat de kans klein is dat het iemand persoonlijk overkomt, maakt het een houdbare situatie. Hoe intriest is dat....
Laatst gewijzigd door dimona op 16 dec 2012, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Sandy schreef:
Morgan Freeman's take on what happened yesterday :
Het heeft er alle schijn van dat dit een hoax is; iemand die zijn punt kracht probeert bij te zetten door er een verzonnen interview met een beroemdheid bij te halen. Als je het dan hebt over de kracht van de media; deze tekst is inmiddels massaal overgenomen en overal op internet terug te vinden - zonder bronvermelding.
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Daarnet de getuigenis gezien van een vader, gewoon schokkend... Heb zelf geen kinderen maar dit is toch iets dat je naar de keel grijpt.
Mag er gewoon niet aan denken of bij stil staan dat het kan gebeuren. En als het toch gebeurd, dan moet je zien verder te gaan, maar hoe...

Vrij complex probleem, wie weet sta je in de Target aan de kassa en is de persoon achter je iemand met dergelijke plannen...
Denk dat we er allemaal niet te veel stil bij mogen staan. Maar toch in ons achterhoofd houden dat het kan gebeuren.
Gewoon ons leven maken en genieten van de goede dingen...

Maar zoals iemand reeds neerschreef hebben we totaal geen vat op het probleem en is terug zien wanneer het volgende gebeurd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wallstreet schreef:wie weet sta je in de Target aan de kassa en is de persoon achter je iemand met dergelijke plannen...
Het feit dat scholen gun free zones zijn, maakt dat die juist extra kwetsbaar zijn (en dat velen daarin dus een argument zien om wapens op scholen toe te laten).
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

PSVwally schreef:
Verder lees je nu dat de geweldadige films en games weer als oorzaak worden aangewezen (dader was een lan-party feestganger). Ik denk zeker dat dit op sommige jeugd van nu invloed zal hebben op de realiteitswaanzin en ik ben het er ook wel mee eens dat er de laatste jaren al leeftijdsgrenzen zijn ingesteld tot op zekere hoogte, maar opvoedkundig gaat er toch ook steeds meer mis lijkt het wel. En mijn grootste vraag blijft behalve het waarom van de jongen eigenlijk, waarom heeft moeders al die geweren in huis en vooral ook die zware kaliber semi automatische geweren?? En waarom kan iemand met schijnbaar bekende persoonlijkheidsstoornis (volgens de nieuwsberichten) daar bij komen? Maarja, ik ben bang dat het wapenbezit nu net als na Aurora een hot item is en er over een paar weken weinig meer over gesproken wordt, tot de volgende gebeurtenis.
Hier net op het nieuws dat de moeder een "gun enthusiast" was.
Laatst gewijzigd door Staceybeesie op 18 dec 2012, 04:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

dimona schreef:
Het heeft er alle schijn van dat dit een hoax is; iemand die zijn punt kracht probeert bij te zetten door er een verzonnen interview met een beroemdheid bij te halen. Als je het dan hebt over de kracht van de media; deze tekst is inmiddels massaal overgenomen en overal op internet terug te vinden - zonder bronvermelding.
Ok maar heb je dan ook bewijs dat hij het niet gezegd heeft?
Hoe dan ook de tekst heeft wel een punt. Mijn mening!
Sandy
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

ik denk dat de oorzaak van het probleem idd eerder bij de mentaliteit tov wapens ligt, dan bij de wetgeving. Ik heb de indruk dat wapens in de VS nog al te veel verheerlijkt worden. Dat maakt het moeilijk om een wetgeving te veranderen én om kinderen weg te houden van wapens
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer