Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gebruik haardroger met behulp van converter in auto

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Gudrun
Amerika-ontdekker

Gebruik haardroger met behulp van converter in auto

Bericht door Gudrun »

Beste forumleden,

ik heb een vraag aangaande de stroom in Amerika.
Ja hebt een omzetter nodig wil je bv je gsm daar opladen. die kan je daar gemakkelijk vinden in de Walmart?
En hoe zit dit wanneer je een converter gebruikt in de auto. Kan je hier dan bv een haardroger op aansluiten zodat deze voldoende werkt?
En in de stopcontacten als je een omzetter gebruikt kan je dan een haardroger e.d. van hier, daar gebruiken?

Het is misschien een domme vraag maar heb al van een aantal mensen vanalles gehoord en weet nu niet zeker wie gelijk heeft :)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Gebruik haardroger met behulp van converter in auto

Bericht door nieuwenoord »

Er kan van alles, maar ik heb voor 12 euro een haardroger gekocht bij Walmart. Ideaal!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik zou niet al te veel gekke dingen doen met autoconverters. Een haardroger heeft behoorlijk wat vermogen en die 12V aansluitingen zijn daar gewoon niet op berekend. Áls je een 12V aansluiting op zo'n manier wenst te gebruiken, houd dan wel goed in de gaten of het zaakje niet te heet wordt.

Ongeveer hetzelfde geldt voor 220/110 converters. De kleine handzame convertermodellen kunnen hooguit 50 à 60 W aan; een normale haardroger kun je daar niet op aansluiten. Ik heb zelf een reisföhn, waar een knopje op zit om te schakelen tussen 220V en 110V. Daar heb je dan alleen nog een aangepaste stekker (bijvoorbeeld wereldstekker) voor nodig.

Voor een telefoon heb je geen 220/110 converter nodig, maar wel een aangepaste stekker. De 12V aansluitingen in de auto zijn hetzelfde als in Europa, dus je hebt daarvoor geen aangepaste stekker nodig.

Kortom: ik zou de converter vergeten en óf een reisföhn kopen, óf een Amerikaanse föhn kopen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Voor een haaredroger van 1500 watt heb je een $300 coverter nodig die dat aankan
Waarom niet een verloopstekkertje naar 110v?. Ze hebben in amerika ook stopcontacten of slaap je elke dag in de rimboe zonder toiletgebouwen met stroom?
Als dat het geval is 4 weken zou ik me over mijn haar ook geen zorgen maken.

De meeste ned haardrogers kan je op 110v schakelen namelijk en anders zoals monique zegt een $12 haardoger bij de walmart scoren (of een voor een kwartje op een yard sale zoal ik vroeger wel eens heb gedaan :lol: )
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Onze auto levert maximaal 120 Watt op een 12V aansluiting, dus dat wordt een heeeel klein haardrogertje... Beter is om een rondje te rijden met de verwarming op heet en de ventilator op de hoogste stand :wink:
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

Er lopen nu een aantal dingen door elkaar. Even alles op een rijtje:
Om een Europees electrisch apparaat aan te sluiten op een Amerikaans stopcontact heb je in ieder geval een verloopstekker nodig
Europese stekkers hebben namelijk ronde pennen en Amerikaanse platte.
Op deze afbeelding zie je een Amerikaans stopcontact en daarnaast de verloopstekker die in dat stopcontact past en die je nodig hebt.

Afbeelding

Dan is er nog iets anders waar je rekening mee moet houden en dat is de netspanning.
In NL komt er 230 Volt "uit het stopcontact" en in Amerika 110 Volt.
Nu is dat voor de meeste opladers van camera's , telefoons, computers, e.d geen probleem want als je achterop die opladers kijkt (bij de kleine lettertjes) zul je zien dat bijna al die apparaten geschikt zijn voor spanningen tussen de 100 en de 250 Volt. Die dingen werken dus op zowel 110 Volt in Amerika als op de 230 Volt in NL.

Electrische apparaten met grote vermogens zoals haardrogers werken meestal maar op 1 spanning.
Een omvormer voor grote vermogens is vrij duur dus ik denk ook dat, als je echt niet zonder kunt, je beter en goedkoper in Amerika een goedkoop haardrogertje kunt kopen.
Overigens, in veel Amerikaanse hotelkamers is standaard een haardroger aanwezig is in de badkamer.
Bovendien, mocht je een keer een kamer hebben zonder droger, in de warme zon van het zuidwesten van Amerika is je haar zo snel droog dat je helemaal geen haardroger nodig hebt.

Dus: resumerend:
Je hebt in ieder geval een verloopstekker nodig.
Kijk achterop je telefoon- en andere opladers of ze geschikt zijn voor spanningen tussen 100 en 250 Volt ----> Zo ja, ------> probleem opgelost.
Gebruik de hotel-haardroger die standaard in je hotelbadkamer aanwezig is of laat de zon z'n werk doen -----> Ook dat probleem opgelost.
Alle problemen opgelost --------> Een fijne vakantie toegewenst ................. :mrgreen:
Gudrun
Amerika-ontdekker

Bericht door Gudrun »

Oké, bedankt voor de reacties!
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

Ik heb er ooit een bij de walmart gekocht en die neem ik nu iedere keer mee op reis. Kostte niet veel daar.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

:nono: don't dry & drive!

:lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht