Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Q-BiC: Canada & USA

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Reis Q-BiC: Canada & USA

Bericht door Q-BiC »

Ik heb deze week een paar mensen zitten helpen met hun rondreis en daardoor heb ik zelf ook weer zin gekregen om te gaan :)

Zal maar direct met de deur in huis vallen: ik zit te overwegen om eens naar Canada te gaan en daar nog een stukje USA aan te knopen. Voor Canada zou ik mij op de Canadese Rocky Mountains concentreren en voor USA op South Dakota.
Heb al vrij veel opgezocht en hier op het forum rondgesurft, een aantal route-variaties opgesteld en uiteindelijk op de volgende route uitgekomen:

google maps

Het is nog maar een idee...

Dag 1: BRU -> SEA
Dag 2: Seattle -> Whistler (Sea to Sky Highway en hier en daar iets langs de weg)
Dag 3: Whistler -> Clearwater (Sea to Sky Highway, Wells Grey PP)
Dag 4: Clearwater -> Hinton (Mt Robson PP, Jasper NP)
Dag 5: Hinton -> Hinton (Jasper NP)
Dag 6: Hinton -> Lake Louise (Icefields Parkway)
Dag 7: Lake Louise -> Revelstoke (Yoho NP, Glacier NP, Mt Revelstoke NP)
Dag 8: Revelstoke -> Banff (Kootenay NP, Banff NP)
Dag 9: Banff -> Banff (Banff NP)
Dag 10: Banff -> Waterton Lakes NP (Waterton Lakes NP)
Dag 11: Waterton Lakes NP -> Kalispell (Glacier NP, Going to the Sun Road)
Dag 12: Kalispell -> Bozeman
Dag 13: Bozeman -> Cody (Yellowstone NP, Chief Joseph Highway)
Dag 14: Cody -> Custer
Dag 15: Custer -> Custer (Badlands NP, Minuteman Missile)
Dag 16: Custer -> Custer (Wildlife Loop, Needles Highway, Mt Rushmore NM)
Dag 17: Custer -> Cheyenne (Wind Cave NP)
Dag 18: Cheyenne -> Denver -> ...
Dag 19: ... -> Brussel

Vervoer: auto/suv
Periode: begin september, max 3 weken.

Wat uitleg bij bepaalde beslissingen:
  • Waarom september? Net buiten hoogseizoen, toch nog goed weer, en garantie dat de Going to the Sun road open is (wat in juni niet per definitie het geval is). Ook zijn de sunset uren beter. In juni beginnen de "golden hours" zo hoog in het noorden pas om 20-21u, wanneer je eet/doucht/.... In september beginnen die om 17-18u, wanneer we ons waarschijnlijk nog wel op de baan bevinden, ideaal dus :thumbup:
  • Waarom geen Beartooth Highway, of Buffalo Bill Historical Museum, of Bighorn Canyon? Heb ik dit jaar pas gedaan. Zie ook de route van 2012 op mijn blog.
  • Waarom geen Yellowstone? We hebben Yellowstone al bezocht in 2009. Ikzelf ben er dit jaar pas een 2e keer geweest. Om het anders vrij saaie stuk tussen Glacier & South Dakota toch interessant te houden, heb ik besloten er enkel een Yellowstone "schampschot" tussen te steken, via de north Entrance, Mammoth Hot Springs & Lamar Valley.
  • Waarom geen Washington & Oregon? M'n reisgenoten hebben die dit jaar pas bezocht.
  • Waarom South Dakota? SD ligt wat in een uithoek waar je eigenlijk enkel langskomt bij een rondje Denver met Yellowstone erbij bv. Dit jaar heb ik dan wel zo'n rondje gedaan, maar heb toen SD bewust laten vallen owv tijdsgebrek; omdat m'n voorkeur naar Utah & Colorado ging. Als ik er nu tóch South Dakota bij krijg, is dat zeker mooi meegenomen :)
  • Waarom overnachten in Cheyenne? Zoals het er nu naar uitziet, wil ik met Iceland Air vliegen, net als vorig jaar. Zij bieden de goedkoopste vluchten op de beste tijdstippen. Zo vertrekt de vlucht uit Denver pas om 16u ofzo, en hoeven we de dag voordien zo ver niet te rijden.
  • Waarom geen Devils Tower? Ik twijfel nog, maar het lijkt me veel teveel voor die dag.
  • Waarom niet in Vancouver beginnen? Vluchten zijn goedkoper naar Seattle. Auto ophalen in Vancouver en inleveren in Denver kan niet. Autohuur is ook goedkoper in de VS (al komt er bij deze route wel een drop off fee van 500$ bij...)
  • Waarom zoveel kilometers? Bedenk wel dat we al ineens 1500km zouden afrijden op 3 dagen tijd, tussen Glacier NP & Custer. En af en toe een lange rijdag is op zich geen probleem, vind ik.
  • Waarom geen Vancouver Island? Ik heb nog getwijfeld, maar uiteindelijk niet in het voorstel opgenomen omdat de reis anders te lang zou worden en ik ook twijfel of ik het wel de moeite zou vinden. En enkel de oversteek maken voor een halve dag Victoria, om daarna weer de oversteek te maken naar het vaste land, vind ik zonde.
  • Waarom geen steden? Reisgenoten zijn reeds in Seattle geweest en zelf ben ik geen stadsmens. Eventueel kan er nog een dag Vancouver bij...
Ik hoop dat het meeste hiermee duidelijk is, als er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Zelf heb ik momenteel ook nog een paar
concrete vragen:
  • Dit jaar heb ik nog de Beartooth Highway gereden in westelijke richting. In dit routevoorstel zouden we in oostelijke richting wegrijden uit Yellowstone. Wat raden jullie aan: Nog eens Beartooth Highway maar nu dus in andere richting, of de Chief Joseph Highway die volledig nieuw is. (Reisgenoten hebben de Beartooth Highway nog helemaal niet gereden.)
  • Als ik wat routevoorstellen bekijk, zou Vancouver -> Lillooet, Lillooet -> Clearwater wel haalbaar zijn, waarbij Wells Gray dan op die 2e dag bezocht wordt, maar aangezien ik nu vanuit Seattle vertrek, lijkt Lillooet toch wat te ver weg. Daarom de stop in Whistler momenteel. Maar brengt dat niet de tijd in Wells Gray flink in het gedrang? Hoe zouden jullie dat stuk aanpakken?
  • Welke stops zijn aanraders langs de Sea to Sky Highway? Ik lees o.a. over Cypress Provincial Park dat een mooi uitzicht op Vancouver zou hebben, over Shannon Falls, en over Joffre Lake ...
  • In Hinton overnachten of in Jasper NP zelf?
  • Het hele stuk tussen Lake Louise & Banff is nog moeilijk... Is Glacier, Mt Revelstoke & Kootenay NP wel de moeite? Ik heb nu zoiets van: "we zijn er nu toch, waarom niet die parken ook bezoeken?" Mij lijkt het wel haalbaar om Emerald Lake in Yoho en dan Glacier & Mt Revelstoke te bezoeken op 1 dag, en de dag nadien door Kootenay te rijden naar Banff waar we daarna nog 1 volledige dag hebben...
    Maar gaan we niet teveel verzadigd zijn van al die watervallen, meren, bomen & bergen, want er volgen er nog...
    Kortom: hoe zouden jullie al die zaken rond Banff ordenen? Grote wandelaars zijn we niet. Ik toch niet, wegens medische redenen. 4-5km is zowat het max; vooral grote hoogteverschillen knn een probleem zijn :/
Uiteraard is algemene feedback op de route en nieuws over interessante stops onderweg absoluut welkom.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Q-BiC: Canada & USA

Bericht door Old Faithful »

Q-BiC schreef:
  • Dit jaar heb ik nog de Beartooth Highway gereden in westelijke richting. In dit routevoorstel zouden we in oostelijke richting wegrijden uit Yellowstone. Wat raden jullie aan: Nog eens Beartooth Highway maar nu dus in andere richting, of de Chief Joseph Highway die volledig nieuw is. (Reisgenoten hebben de Beartooth Highway nog helemaal niet gereden.)
In dat geval zou ik Beartooth Pass op rijden, boven omdraaien en dan via Chief Joseph Highway naar Cody rijden. Je zou ook kunnen overwegen op dag 12 tot Gardiner door te rijden.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Ik zou tot Whistler gaan, genoeg gereden en een leuke plaats. Lekker eten en gezelligheid.

Zie voor stops onze verslagen van 2006 en 2012, vergeet Porteau Cove niet.

Nee, zeker geen Hinton, Jasper ligt veel centraler en is vele malen leuker.

Mijn advies: ik zou in Yoho en Banff blijven. Hier is al zo enorm veel te zien, dat met toevoeging van Glacier en Revelstoke je nog meer moet rijden. Nu zijn wij geen km-vreters, dus kom al snel op keuzes maken en niet teveel in de auto, maar denk echt dat je het beste in de Rockies kunt blijven.

http://home.planet.nl/~marqu042/index.html

Groet, Ferry
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Cypress Provincial Park is heel mooi maar alleen bij helder weer.
wij zijn onder andere gestopt bij Porteau Cove, Brandy wine falls, Shannon Falls,
Eigenlijk zijn gewoon overal gestopt waar een bordje stond staat allemaal goed aangegeven, en nergens spijt gehad.

Maar vergeet niet net voor whistler links af te slaan naar het Olympisch park, hier worden altijd
veel beren gespot en aan het eind zit een leuke waterval. Wij zijn zelf het olympisch park niet binnen geweest koste entree en we kwamen tenslotte voor de beren.

Als je in Wells Gray alleen de 3 watervallen wilt zien heb je in principe aan een halve dag genoeg.

Hinton snap ik niet echt Jasper lijkt me veel mooier is een gezellig stadje, en dan is het ook makkelijker dingen te ondernemen zoals de road naar Maligne Lake, 93a met mount edith cavell en alvast athabasca falls. Is hinton veel goedkoper of is er ook iets te zien wat ik over het hoofd zie?

Mount Revelstoke en glacier, lagen toevallig bij ons op de route, het is een mooie weg door de bergen. Maar wil je echt dingen zien moet je uit de auto en aan de wandel. Ik zou de omweg er niet voor maken.

Zelf zou ik dan rijden tot in de buurt van lake louise, van daaruit Yoho bezoeken in Yoho heb je buiten Emerald lake natuurlijk ook nog de Natural Bridge,
en takakkaw falls. In Lake louise moet je natuurlijk het lake zelf gezien hebben en Moraine Lake.
Dan de Bow Valley Parkway naar Banff, en dan van Banff via Kootenay park naar Radium Hotsprings.
En dan naar de states, scheelt toch 500 km en zo heb je iets meer rust en kun je genieten van de dingen die op je route liggen.

Natuurlijk dachten wij ook weleens, weer een waterval of weer een canyon, maar als je er langs rijd wil je hoe dan ook toch weer stoppen en achteraf hadden wij er nooit spijt van het is toch iedere keer anders. Dus net als ferry zou ik ook gewoon in de rockies blijven, genoeg te doen en te zien.

mijn voorbeeld google
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Old Faithful schreef:In dat geval zou ik Beartooth Pass op rijden, boven omdraaien en dan via Chief Joseph Highway naar Cody rijden. Je zou ook kunnen overwegen op dag 12 tot Gardiner door te rijden.
Da's ook een idee :)
Ik zou tot Whistler gaan, genoeg gereden en een leuke plaats. Lekker eten en gezelligheid.
Als je in Wells Gray alleen de 3 watervallen wilt zien heb je in principe aan een halve dag genoeg.
Maar Whistler -> Clearwater is al 419km of 5u30 nonstop. Als ik de weg doorheen Wells Gray er nog bijneem, zit ik al aan 562km of 8u30 volgens google maps ... En da's zonder ook maar 1 stop...
Misschien toch maar
- Seattle -> Lillooet (485km - 6u)
- Lillooet -> Clearwater (432km - 6u30)
?

(In ieder geval zullen we die eerste dag wel vroeg wakker zijn. We hebben dit jaar ook 700 (interstate) kilometers kunnen afleggen op de allereerste dag om die reden ...)
Is hinton veel goedkoper of is er ook iets te zien wat ik over het hoofd zie?
Geen reden. Hinton had ik ook maar uit een ander routevoorstel op dit forum gehaald. Als er in Jasper voldoende voorzieningen zijn en de prijs niet al te hoog is, dan wordt het Jasper natuurlijk.

Wat betreft het overslaan van Glacier NP & Mt Revelstoke NP, waar stel je dan overnachtingen voor?
2x Lake Louise, 1x Banff en 1x Radium Hot Springs? En dan vandaar naar Waterton Lakes NP?
Is het dan niet handiger die 2x Lake Louise en 1x Banff ergens samen te voegen tot 3 overnachtingen? Voor die 40 minuten rijtijd tussen die 2, lijkt het mij eigenlijk wat overdreven om te gaan uit- en inchecken ...

Interessant blog trouwens, zal ik zeker eens lezen :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

In Jasper zijn ruim voldoende overnachtingsmogelijkheden; zeker niet goedkoop, maar wel ruime keus.

Ja, ik zou ook 3x ergens overnachten. Lake Louise heeft mooie lodges, maar prijzig. In Field kun je prima overnachten in één van de vele B&B's, zie ons reisverslag van 2008. En gewoon 3x Banff is ook prima. Lekker centraal, wel een drukke plaats. Iets verder weg ligt Canmore, ook te doen hoor voor zuidelijk Banff NP en Yoho NP, ligt ook prima op de route naar Waterton.

Groet, Ferry
http://home.kpn.nl/marqu042/index.html
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Q-BiC schreef:
Maar Whistler -> Clearwater is al 419km of 5u30 nonstop. Als ik de weg doorheen Wells Gray er nog bijneem, zit ik al aan 562km of 8u30 volgens google maps ... En da's zonder ook maar 1 stop...
Misschien toch maar
- Seattle -> Lillooet (485km - 6u)
- Lillooet -> Clearwater (432km - 6u30)
?
Bedoelde eigenlijk Wells Gray smorgens te doen en dan door te gaan naar Jasper.
dat is ong 320 km en wij hebben dat vorig jaar met een paar stops en korte wandelingen in 5 uur gedaan.
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Hmm, ik overweeg nu er toch nog een dag Vancouver in te steken. Dus
Seattle -> Vancouver
Vancouver -> Lillooet
Lillooet -> Clearwater
Dat maakt die laatste 2 iets korter en dan kunnen we mss Wells Gray toch nog in de namiddag/avond doen ipv op de dag naar Jasper.

Ook gemerkt dat Iceland Air maar 2 keer per week vliegt, dus we kunnen enkel bv op dag 17 terugvliegen, of op dag 20. Met die extra nacht Vancouver blijft er dus nog 1 extra nacht beschikbaar om ergens ingepland te worden. De Jasper/Banff regio lijkt me dan het meest voor de hand liggend. Alleen: waar? 4x Lake Louise/Field/Banff ipv 3x? Is dat niet wat teveel van het goede? Toch maar Mt Revelstoke & Glacier erbij nemen?
Blog // Photo Album
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Je hebt een hele mooie reis in het vooruitzicht! Met zo'n reis is het toch altijd wel wat keuzes maken van wat wel en wat niet te zien. Ik ga met de meesten akkoord om Glacier NP en Mount Revelstoke NP links te laten liggen. In Glacier NP moet je al vrij lange wandelingen doen om echt het moois te zien van dit park. Mount Revelstoke NP is wel mooi, maar je hebt toch een halve tot volledige dag nodig om hier een goede indruk te krijgen.

Een dag Vancouver is zeker wel de moeite want er is veel te zien en doen. Verder zou ik een extra dag in Jasper NP gebruiken, daar is veel te zien en doen zals Maligne Lake Road met Medicine Lake - Maligne Canyon - Maligne Lake. Er is ook de Jasper Tramway naar de top van de Whistlers Mountain. In Jasper zelf zijn er verschillende mooie meren om te bezoeken zoals Pyramid Lake - Patricia Lake - Lake Edith - Lake Annette - Lake Beauvert enz. Een stukje buiten Jasper is er Mount Edith Cavell en Angel Glacier.

Zo, hopelijk heb je daar wat. Voor informatie over een deel van je Canada reis kan je eens kijken op mijn reis beschrijven: http://travelwestcanada.blogspot.ca/

Groetjes uit Vancouver,
Ann
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Thx voor de info. Ja jouw blog ken ik, maar heb nog geen tijd gehad om het grondig te lezen. Ben nog te globaal bezig met de route momenteel :)

Ok, dus misschien een 3e nacht Jasper. Al hoop ik wel dat we niet immuun worden voor mooie meren :)

Maar euh, Mt Edith Cavell, kan die niet bezocht worden op de dag dat we de Icefields Parkway afrijden, tussen Jasper & Banff? Of is die dag zo al druk genoeg?
Want voorlopig, als ik denk aan "Icefields Parkway", denk ik enkel aan "Peyto Lake" & die "icefields express" (of hoe die ook noemt; die bus met grote banden die een gletsjer op rijdt). Daar kan dan toch nog Mt Edit Cavell bij, of vergeet ik hier veel teveel? :)

Graag had ik ook nog geweten waar we best eens zouden kunnen kayakken en waar we best eens een gondel kunnen nemen. Bij die laatste denk ik aan "Sulphur Mountain", of niet?
Blog // Photo Album
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Q-BiC schreef: Maar euh, Mt Edith Cavell, kan die niet bezocht worden op de dag dat we de Icefields Parkway afrijden, tussen Jasper & Banff? Of is die dag zo al druk genoeg?
Want voorlopig, als ik denk aan "Icefields Parkway", denk ik enkel aan "Peyto Lake" & die "icefields express" (of hoe die ook noemt; die bus met grote banden die een gletsjer op rijdt). Daar kan dan toch nog Mt Edit Cavell bij, of vergeet ik hier veel teveel? :)
De ice field parkway heeft wel meer dan hetgene wat je opnoemt, vergeet niet dat het ongeveer 230 km is, je vaker stopt dan je wilt, als je naar de gletsjer wilt
daar gaat ook nog aardig wat tijd inzitten, met bus omhoog, dan in die grote dingen, ff rond crossen ff rondlopen en weer terug.

Ik heb hier zo'n beetje alle hoogte punten van Ice field parkway neergezet Link
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Q-BiC schreef:Thx voor de info. Ja jouw blog ken ik, maar heb nog geen tijd gehad om het grondig te lezen. Ben nog te globaal bezig met de route momenteel :)

Ok, dus misschien een 3e nacht Jasper. Al hoop ik wel dat we niet immuun worden voor mooie meren :)

Maar euh, Mt Edith Cavell, kan die niet bezocht worden op de dag dat we de Icefields Parkway afrijden, tussen Jasper & Banff? Of is die dag zo al druk genoeg?

Graag had ik ook nog geweten waar we best eens zouden kunnen kayakken en waar we best eens een gondel kunnen nemen. Bij die laatste denk ik aan "Sulphur Mountain", of niet?
Hallooo,

Die online reisroute van mij loopt niet weg, hoor en hopelijk heb je er wel wat aan eens je een globale route hebt kunnen vastleggen. Ik begrijp je idee van Mt Edith Cavell te doen als je van Jasper naar Banff gaat en het dan onderweg te bezoeken. Vergis je hier niet, want de Icefields Parkway op zich is 230km en er is heel wat meer te zien dan wat jij op noemt. Hier zijn zo wat de hoogtepunten langs de Icefields Parkway van Jasper tot aan Lake Louise:
*Athabasca Falls: net voorbij de falls kan je een trail volgen van ongeveer 1km tot waar de rivier weer een stuk wijder wordt.
*Columbia Icefield: hier kan met de ice explorers de gletsjer op (zo'n bus met grote banden)
*Parker Ridge: een prachtige wandeling met mooie zichten. Zeker de moeite als je graag wil wandelen, het is wel 5km heen en terug dus reken op zo'n 2-3 uren wandelen in dit soort terrein)
*Waterfowl Lakes (Lower & Upper Waterfowl Lake): 2 prachtige meren die te zien zijn van de Icefields Parkway, er zijn parkeer plaatsen langs de weg (aan de rechterkant als je van Jasper komt)
*Peyto Lake: na een korte wandeling via een pad omhoog kom je bij het prachtige zichtpunt van Peyto Lake, een prachtig blauw gletsjer meer
*Bow Lake: ook een prachtig blauw meer wat langs de weg ligt, je kan langs de weg parkeren (ook weer aan je rechterkant).
Dus zoals je ziet is er vanalles te zien en dat is nog niet alles, maar wel de mooiste plekjes. Je moet natuurlijk wat keuzes maken en kan niet altijd alles zien. Neem er de plekjes uit die jullie het meeste aanspreken. Ik denk niet dat je met dit alles Mount Edith Cavell erbij kan doen. Bij Mount Edith Cavell is een leuke wandeling "Path of the Glaciers loop" en daar doe je toch gerust een uurtje over als je je tijd neemt.

Als je in Banff verblijft kan je gerust een half dagje naar Yoho National Park gaan om daar Emerald Lake en de Takakkaw Falls te bezoeken. Sinds dat Yoho NP een iets rustiger park is vergeleken met Banff of Jasper is het misschien een idee om hier een kano te huren. Wat kayakken betreft zal je op de meeste meren in de Canadese Rockies kano's kunnen huren, kayakken zie je daar wat minder denk ik...tenzij je echt een kayak tour doet. Kayakken kan je wel in Vancouver bij Deep Cove Kayak in North Vancouver wat een 15 minuten van het centrum is. Hier kan je een kayak huren per uur op het rustige water van het begin van Indian Arm (een 18km lange fjord). In Clearwater is het ook mogelijk om kayaks te huren voor zowel te gebruiken op de rivier of op de meren in Wells Gray Park dit kan je doen bij River Adventures.

Wat gondola's betreft zijn er wel wat keuzes in de Canadese Rockies...kies er eentje wat jullie het meest aanspreekt en als je degelijk weer hebt. Hier is een lijstje:
*De Banff Gondola - Sulphur Mountain: http://www.explorerockies.com/banff-gondola/
*De Lake Louise Gondola (aan de overkant van Lake Louise): http://www.lakelouisegondola.com/index.php
*De Jasper Tramway: http://www.jaspertramway.com/

Verder las ik nog ergens dat je het had over de zichtpunten onderweg van Vancouver naar Whistler/lillooet. Cypress Mountain Provincial Park is inderdaad de moeite als het een vrij mooie dag is en als je de zon niet tegen je in hebt, alhoewel het dan ook nog wel prachtig is hoor. Als je van Vancouver richting Whistler vertrekt dan zie je in West Vancouver langs de snelweg (Highway 1 West) een bord staan met de afslag naar "Cypress Bowl Road", volg deze afslag en ongeveer halverweg op de berg zie je een bord met "Cypress Provincial Park". Hier kan je parkeren en genieten van de zichten over downtown Vancouver, Greater Vancouver, Vancouver Island en zelfs Mount Baker in Washington State als het helder weer is. Verder zou ik gewoon de borden in het oog houden langs de Sea To Sky Highway, je zal regelmatig een bord zien met "Viewpoint" en die zijn meestal wel de moeite om even te stoppen en de zichten de bekijken. Je zou altijd even kunnen stoppen in Whistler, als je op Parking Lot 4 of 5 gaat staan dan is het gratis...je loopt de weg over en komt daar uit bij de Olympic Plaza in Whistler Village met de Olympische Ringen en dergelijke. Je zou dan eventjes door het dorp zelf kunnen lopen en dan weer terug, je moet hier geen uren besteden als je wil. Zou je toch besluiten om een nacht in Whistler te verblijven dan is het zeker de moeite om met de gondola naar boven te gaan en dan van daar boven de Peak To Peak Gondola te nemen. Je kan boven op Whistler Mountain en Blackcomb Mountain ook mooie wandelingen maken.

Zoals je kan lezen is er veel te lezen en doen. Hopelijk heb je er wat aan!
Groetjes,
Ann
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Jeetje AnnInBC, wat een heerlijke uitgebreide informatie, hier kunnen ook wij wat mee, dank je wel!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

AnnInB schreef:Bij Mount Edith Cavell is een leuke wandeling "Path of the Glaciers loop" en daar doe je toch gerust een uurtje over als je je tijd neemt.
Deze trail hebben wij ook gelopen, die is prachtig!!! Zie ons verslag
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Wat kayakken betreft zal je op de meeste meren in de Canadese Rockies kano's kunnen huren, kayakken zie je daar wat minder denk ik...
Geen idee wat het verschil is tussen de 2, dus ik zei maar wat :mrgreen:

Ik heb even alle informatie samengevoegd en een bijgewerkte route gemaakt.

Afbeelding

google maps

Wat is er veranderd tov het eerste voorstel:
- 1 nacht in Vancouver ipv 0.
- Whistler opgeschoven naar Lillooet
- Hinton verhuisd naar Jasper & 3 ipv 2 nachten Jasper
- Mt Revelstoke weg, Glacier NP weg, nacht Lake Louise weg.
- In plaats daarvan 4 nachten Banff ipv 2.
- Bozeman opgeschoven naar Gardiner
- Extra omweg naar Beartooth Highway switchbacks.

Met andere woorden:
  • Dag 1: BRU -> SEA
  • Dag 2: Seattle -> Vancouver
    Capilano Suspension Bridge, Stanley Park, Vancouver Lookout en ongetwijfeld vroeg bedtime... ("Hoe" kan je best Stanley Park bezoeken? Langs welke kant heb je mooie uitzichten? Ik denk niet dat ik dat hele park rond ga willen wandelen.)
  • Dag 3: Vancouver-> Lillooet
    Sea to Sky Highway (Cypress PP, Porteau Cove PP, Brandy Wine Falls, Shannon Falls, Joffre Lake ... ). Whistler Olympic Plaza is ongetwijfeld zeer tof in de winter of tijdens een optreden, maar spreekt me nu niet zo aan...
  • Dag 4: Lillooet -> Clearwater
    Wells Grey PP namiddag
  • Dag 5: Clearwater -> Jasper
    Mt Robson PP namiddag, Jasper NP avond
  • Dag 6: Jasper -> Jasper
    Jasper NP (Medicine Lake, Maligne Canyon, Maligne Lake, Mt Edith Cavell Path of the Glaciers loop, Athabasca Falls, Jasper Tramway, Pyramid Lake, Patricia Lake, Lake Edith, Lake Annette, Lake Beauvert, ... (is teveel, maar ik som maar alles op dat ik weet :)))
  • Dag 7: Jasper -> Jasper
    Jasper NP (Medicine Lake, Maligne Canyon, Maligne Lake, Mt Edith Cavell Path of the Glaciers loop, Athabasca Falls, Jasper Tramway, Pyramid Lake, Patricia Lake, Lake Edith, Lake Annette, Lake Beauvert, ... (is teveel, maar ik som maar alles op dat ik weet :)))
  • Dag 8: Jasper -> Banff
    Icefields Parkway (Columbia Icefield Bus Tour, Athabasca Glacier, Mistaya Canyon, Waterfowl Lakes, Peyto Lake, Bow Lake, en dan AL de rest van niekie73's lijstje :lol: :P Lunch in Icefield Centre? )
  • Dag 9: Banff -> Banff
    Banff NP (Bow Valley Parkway, Lake Louise (+gondola?), Moraine Lake), Yoho NP (Emeral Lake (& kano/kayak?), Takakkaw Falls. Natural Bridge ziet er mij niet zo speciaal uit.) Valt dit wel allemaal te combineren op dezelfde dag?
  • Dag 10: Banff -> Banff
    Banff NP (Lake Minnewanka, Sulphur Mountain Gondola, ...?)
  • Dag 11: Banff -> Banff
    Kootenay NP (...?)
  • Dag 12: Banff -> Waterton Lakes NP
    Waterton Lakes NP (...?)
  • Dag 13: Waterton Lakes NP -> Kalispell
    Glacier NP (Going to the Sun Road, ...?)
  • Dag 14: Kalispell -> Gardiner
    Lange rijdag. Via Flathead Lake & National Bison Range als tussenstop (alhoewel Lamar Valley morgen ook wel vol zal zitten... Twijfel of we niet beter gewoon doorrijden...)
  • Dag 15: Gardiner -> Cody
    Yellowstone NP (noorden, Lamar Valley e.d.), stuk Beartooth Highway, Chief Joseph Highway, Rodeo in Cody 's avonds misschien?
  • Dag 16: Cody -> Custer
    Lange rijdag. Waarschijnlijk geen tijd voor Devils Tower, maar so be it... Lijkt me ook niet zo wereldschokkend. Via US385 door Deadwood naar Custer.
  • Dag 17: Custer -> Custer
    Badlands NP, Minuteman Missile
  • Dag 18: Custer -> Custer
    Custer SP Wildlife Loop, Needles Highway, Mt Rushmore NM
  • Dag 19: Custer -> Cheyenne
    Wind Cave NP, dan door Nebraska (kan die staat ook weer afgevinkt worden :mrgreen: )
  • Dag 20: Cheyenne -> Denver -> ...
  • Dag 21: ... -> Brussel
Probleem: ik heb nu nog 1 nacht op overschot :roll: Zou aan 20 willen geraken...
Rondje Rocky Mountains, ja, maar eigenlijk zijn we daar al geweest in 2009, en ik denk dat we intussen wel al genoeg bergen en sneeuw gezien zullen hebben ...
Extra nacht Yellowstone? Pff, eigenlijk ook geen zin daarin. Ben er pas geweest...
Een van die 2 lange rijdagen in Montana of Wyoming splitsen? Pfff, dan maak je van 1 "lange saaie rijdag", 2 "minder lange saaie rijdagen" :)
Blog // Photo Album
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Hahahaha, wel als het niet uitmaakt of je met een kayak of kano gaat dan heb je heel veel keuzes. Heel wat meren in de Canadese Rockies bieden kano huur aan, dus maar kijken wat jullie het meeste aanstaat. Een schitterend meer om dit te doen is "Moraine Lake", dit meer mag je echt niet missen...of je nu gaat kano varen of niet het is een echte must om te zien. Eens je bij de parking aankomt van Moraine Lake moet je zeker aan de linkse kant de "Rock Pile" omhoog wandelen. Dit is een heuvel vol met rotsblokken zal ik maar zeggen en er is een paadje wat je kan volgen tot boven op die heuvel, van daarboven heb je de mooiste zichten op Moraine Lake.

Wij zijn dit weekend nog naar Capilano Suspension Bridge geweest...dat was voor mezelf 10 jaar geleden omdat het zo duur geworden was. Ik moet wel zeggen dat het wel zijn geld waard is nu dat er de Cliffwalk bij is en de Treetops Adventure. En voor ons British Columbians kregen we voor de prijs van 1 entree een jaarlijkse pas, dus we kunnen nu terug gaan wanneer we willen zonder nog te moeten betalen voor het komende jaar. :thumbup: :mrgreen:

Wat Stanley Park betreft zou je eventueel een fiets kunnen huren (er zijn verschillende fiets verhuurders in Vancouver), dat gaat veel vlugger dan als je te voet moet gaan. Maar als dat misschien ook te veel tijd zou in beslag nemen kan je altijd met de auto/suv gaan. Je kan dan op verschillende plekken parkeren en de omgeving even verkenner. Parkeren is $3 per uur, maar als je lang genoeg blijft kan je beter voor de hele dag betalen en dat is $10 voor een hele dag. Je parkeer ticket is geldig op alle parkeer plaatsen van Stanley Park. Hier is een kaartje wat ik in mekaar gestoken heb met de hoogtepunt van Stanley Park: http://goo.gl/maps/60zfo

Je bezoek aan Lake Louise/Moraine Lake & Yoho NP is op 1 dag te doen, dat hebben wij in de tijd met familie gedaan want toen hadden wij ook maar 5 dagen in totaal in de Canadese Rockies. Wij gingen eerst naar Lake Louise (de gondola ligt niet aan Lake Louise zelf!) bezochten daar het hotel en volgende het pad een stuk langs het meer op. Daarna gingen we richting Moraine Lake met een wandeling tot boven op de Rock Pile en ook een stukje langs het pad aan het meer zelf. Deze twee zou ik in de voormiddag combineren, dan ergens lunchen en daarna zou ik richting Yoho NP gaan. Je kan dan eerste de Takakkaw Falls bekijken en daarna richting Emerald Lake, je komt dan langs de Natural Bridge op de heen weg alsook op de terug weg...dus als er tijd is zou je altijd nog kunnen stoppen.

Extra dagje Vancouver? Dat lijkt me toch wel handig om het in het begin even te wennen aan de jetlag en het rustig aan te doen voor je aan een grote rondreis begint. :wink:
Je zou eventueel een "whale watching" tour kunnen doen vanuit Vancouver. Er is er eentje gevestigd op Granville Island bij downtown Vancouver: http://www.whalesvancouver.com/ of wel die in Steveston bij Richmond wat een 20 minuten van Vancouver af is: http://www.vancouverwhalewatch.com/

Zo, dat is alweer een hele hoog gekrabbel...hopelijk heb je hier nog wat aan!
Ann
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Q-BiC schreef:Geen probleem. Als je eens even tijd hebt, kan je je route altijd in m'n eigen topic eens posten :wink:
Hoi Stijn, met een beetje vertraging, maar hier zijn de routes die wij gereden hebben (jij doet een combinatie van 2 van onze routes), soms bleven we ook ergens een dag, maar ik vermeld hier gewoon de pure routes :
Route 2010 : enkel Canada (en de effectief gereden km's) :
Vancouver - Penticton 399
Penticton - Revelstoke 267km
Revelstoke - Banff 380
Banff - Jasper 303
Jasper - Prince George 643
Prince George - Smithers 400
Smithers - Prince Rupert 400
Prince Rupert - Inside Passage - Port Hardy 30
Port Hardy - Campbell River 258
Campbell River - Victoria 298
Victoria - Ferry - Vancouver 75

Route 2011 : Noord-West USA
Seattle - Mt Rainier - Mt St Helens - Ashford 588 (heel wat moeten omrijden door afgesloten weg omwille van de sneeuw (25 juni))
Ashford - Moses Lake 370
Moses Lake - Kalispell 580
Kalispell - Shelby 526 (heel wat moeten omrijden door afgesloten Going-to-the-sun-Road omwille van de sneeuw (27 juni) + ommetje via Canada)
Shelby - Gardiner 583
Gardiner - Grand Teton (Togwotee Mountain Lodge) 255
Grand Teton - West Yellowstone 277
West Yellowstone - Beartooth Highway (fantastisch :thumbup: ) - Billings 400
Billings - Makoshika State Park - Glendive 396
Glendive - Devil's Tower - Spearfish 496
Spearfish - Custer State Park - Mt Rushmore - Badlands NP (Cedar Pass Lodge) 331
Badlands NP - via Sage Creek (dirt) Rim Road (100-den buffels :thumbup: )en Sheep Mountain (dirt) RD - Wounded Knee - Cheyenne 593
Cheyenne - Estes Park - Rocky Mountains NP tot aan Grand Lake en zelfde weg terug naar Bear Lake - via Lily Lake en Olive Ridge - Denver 440 (hier waren we niet op tijd weg want het waren ineens apocalyptische weersomstandigheden waarbij heel wat rotsen naar beneden spoelden en op de weg terecht kwamen).

Als je nog bepaalde zaken meer in detail wilt weten laat je het maar horen :wink:
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Het is een tijdje stil geweest, maar vandaag zijn de vluchten en de auto geboekt geraakt :)
05/09/13: BRU -> SEA,
25/09/13: DEN -> BRU, beide icelandair.

Als auto wilden we liever eens een Standard SUV ipv midsize SUV voor ons 3. Via drive-usa is die laatste wel te boeken, maar via National zelf niet. Wat googlen leerde ons dat ze enkel Standard SUV's hebben staan. Hebben dan maar een Midsize geboekt met de hoop in een Standard te kunnen stappen :)

Tijd om stilletjes aan verder aan de planning te werken nu :)

Zijn er eigenlijk overnachtingen die best zo snel mogelijk geboekt worden? Waarschijnlijk Jasper & Banff NP, of valt dat nog wel mee?
Blog // Photo Album
SnowKnor
Amerika-ontdekker

Bericht door SnowKnor »

Hallo Q-Bic

Wij doen ook grote stukken van uw reis. Zie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=8&t=46340

Mag ik vragen hoeveel dropoff kosten je uiteindelijk moet betalen en via welke website je nu hebt geboekt. WIj hebben gekeken via eautohuur (goedkoopst) en de dropoff kosten zijn daar 500$, wat ons nogal veel lijkt natuurlijk. Wij zouden wel een full-size SUV huren omdat we met 4 zijn. Vorig jaar hadden we ook een Full Sive SUV en is handig om je bagage in kwijt te kunnen met toch nog genoeg plaats voor frigobox e.d.

Manuel
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Een dag over?
Dat is makkelijk Glacier np in america!!!
Ga dan naar Many glacier en maak een wandeling naar iceberg lake, deze is niet zwaar maar is onvergetelijk.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer