Ik ben nu ruim een jaar in dienst bij een heel leuk bedrijf hier in Amerika. Het salaris is prima en ik ben zeer tevreden. Toen ik solliciteerde was het oorspronkelijk een parttime functie maar toen ze me aannamen zeiden ze gelijk al dat ze direct naar fulltime gingen. Ik natuurlijk blij. Een half jaar later werd ik nog blijer want toen kreeg ik ineens een salarisverhoging van 10% van mijn jaarsalaris. Wow.. het kan niet op dacht ik toen!
Natuurlijk, if it sounds too good to be true, it usually is haha. Pakweg 1.5 maand geleden belde mijn baas me op. Hij zit 2 uur bij me vandaan in een andere vestiging. Dat hij half januari met pensioen ging (toen viel mijn mond al op de grond) en daarna zei hij dat ik wilde dat ik hem zou opvolgen en dat hij daar zijn best voor ging doen. Wow.. toen is mijn mond helemaal op de grond gebleven. Wat een "eer" vond ik dat en nog steeds. Gevoelsmatig gaat het allemaal wat te snel want ik heb het gevoel dat ik nog steeds aan het wennen ben aan "werken in Amerika" maar als zei denken dat ik er klaar voor ben, ja.. dan moet ik er maar voor gaan denk ik dan.
Dus ik ben ervoor gegaan en heb netjes gesolliciteerd op de functie. Blijkbaar heb ik de beste papieren want ze willen me graag hebben ondanks dat ze andere kanidaten op bezoek gehad hebben. Maar nu komt de adder, naar nu blijkt ben ik een jaar geleden al aangenomen met als doel om mijn baas op te volgen. Het omzetten van parttime naar fulltime was dus ook omdat ze me heel graag wilde hebben. Op zich geen probleem maar het voelt wel raar als ik erover nadenk, beetje creepy. Alleen nu hebben ze me een aanbod gedaan waarbij ik "slechts" 10.000 meer per jaar meer ga verdienen dan wat ik nu verdien. Let wel: ik moet daarvoor dus 2 uur verderop verhuizen, in een gebied wonen wat aanzienlijk duurder is om te leven en ik krijg 2 maanden relocation expenses vergoed maar die beginnen zodra ik de baan aanneem. Mijn partner moet een andere baan zoeken, kinderen andere school, huis verkopen, nieuw huis huren/kopen tzt.. kortom... leuke veranderingen op zich maar voor zo "weinig meer" vraag ik me af of dit fair is?
Ik kom misschien nu ondankbaar over maar dat ben ik niet. Ik vraag me alleen af wat slim is, moet ik gewoon een tegenbod doen? Is het gebruikelijk om te onderhandelen in zo'n geval? Wat kun je vragen als ze willen dat je verhuist?
Ik wil de baan op zich graag hebben maar ik krijg een veel verantwoordelijke, manager-functie en moet dus mijn hele gezin meeslepen naar een stad 2 uur verderop. Is dan 10.000 meer op jaarbasis niet wat weinig of is dat normaal voor Amerikaanse begrippen?
Alvast bedankt voor jullie tips en advies.