Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ziekenhuisrekening

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
md89
Amerika-ontdekker

Ziekenhuisrekening

Bericht door md89 »

Vorig jaar ben ik tijdens mijn vakantie in Amerika een nachtje opgenomen op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Bij verlaten van het ziekenhuis heb ik een agreement getekend waarin staat dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten enz. Ik heb mijn adres en verzekeringsgegevens opgegeven maar heb nog nooit een rekening thuis gehad. Vandaag mijn verzekering gebeld en ook zij hebben nooit wat gehoord. Volgens mijn verzekeringsmaatschappij is het heel normaal dat het zo lang duurt (wel 1 tot 2 jaar zeggen ze). Op dit forum lees ik dat de rekening meestal na een maand wel binnen is.

Nu ga ik dus binnenkort weer naar Amerika maar ik ben eigenlijk een beetje bang dat er nu een of andere ziekenhuis schuld op mijn naam staat bij de douane. Misschien wel heel ver gezocht hoor maar is dat mogelijk? Ben van plan om nog even contact op te nemen met het ziekenhuis maar zou het graag willen weten.
Afbeelding
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ziekenhuis rekening

Bericht door DVDGuy »

Je hebt toch niets onrechtmatigs gedaan?

Je hebt geen rekening gehad, dus die heb je ook niet kunnen betalen.

Ik zou ook niet zelf contact zoeken; jij hoeft hun werk toch niet te doen :wink:

Je hoeft je nergens druk over te maken hoor en al helemaal niet dat de douane (Imigration) zich daarmee zou bezig houden; die hebben wel andere zaken aan hun hoofd :wink:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Meestal is men wel snel met de rekening. Moest een keer met mijn vader naar de urgent care en de rekening lag al op de mat toen ie weer thuis was in nederland.

Ik zou me er verder geen zorgen over maken.
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

In mijn geval ook heeft mijn verzekeraar de rekening pas 1 jaar later ontvangen. Zag het toevallig toen ik de statements doorlas, anders niet eens opgevallen. Er kwam vorige maand nog een "stukje" van de kosten langs, blijkbaar een 2e factuur. Duurste hotelovernachting ooit, zat tegen de $ 10,000 aan.

Maak je geen zorgen md89. Zou me niets verbazen als je verzekeraar de factuur al voldaan heeft, maar je er niets van gemerkt hebt.

PS. Had je trouwens ook je creditcard(s) mogen afstaan bij de opname? ;-) :lol:
md89
Amerika-ontdekker

Bericht door md89 »

Bedankt voor jullie reacties. Ben al weer een stuk gerust gesteld! Schoot me net te binnen dat ik in de ambulance mijn verzekeringspasje heb afgegeven en toen nooit weer heb gezien. Had er nog wel naar gevraagd maar deze werd nooit weer gevonden. Misschien dat ze hierdoor ook de gegevens niet goed hebben ofzo? Nouja ze hebben mijn adres dus dan hadden ze daar de rekening wel heen gestuurd. Ik maak me er maar niet meer druk om. :mrgreen:

@ t1m Ik hoefde mijn creditcard gegevens niet af te geven. Aan het eind van de trip zat deze toch aan z'n limiet dus hadden ze weinig mee gekund :angel1: :P Wow $ 10.000 voor 1 nachtje? :shock: Dat is idd een dure overnachting geweest :lol: Mijn verzekeraar had het er ook al over dat als ik de rekening zelf thuis zou krijgen ik niet moest schrikken. Heb ook verschillende onderzoeken gehad waarbij er voor 1 onderzoek een of ander duur apparaat moest worden binnen gehaald midden in de nacht. Zal dus ook wel in de papieren lopen.
Afbeelding
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

In de 2,5 jaar dat we hier in Utah wonen hebben we al zo ontzettend veel ellende gehad met rekeningen van het plaatselijke ziekenhuis. Eergisteren kreeg ik bijvoorbeeld een dreig telefoontje van een incasso bureau. Of ik een voorstel had om onze schuld bij het ziekenhuis eens een keertje af te gaan betalen? Huh???? :shock: Welke schuld? Ging om $25 eigen bijdrage voor de bevalling...manneke is volgende week 18 maanden dus zijn ze lekker op tijd mee. Hadden ze (zoals altijd) de rekening naar een compleet ander adres gestuurd.

Sommige ziekenhuizen maken ontzettend veel fouten met hun administratie. Je hebt dus kans dat die rekening je nooit zal vinden en je geregistreerd word als wanbetaler. Zelf loop ik elke 4 maanden ofzo even bij de admin van ons ziekenhuis binnen om te checken of er geen rekeningen meer openstaan. Deze rekening was trouwens zo lang blijven liggen omdat hij op naam van m'n zoon stond...blijkbaar vond niemand het vreemd dat een jongen van 4 bevallen was in 2009? En eigenlijk snap ik dan nog niet waarom die rekening niet eerder is opgevallen want ik heb in de afgelopen 2 jaar meerdere keren met m'n zoon op de ER gezeten en die rekeningen ook zelf moeten opsporen. Misschien kan je voor de zekerheid even bellen? Of mailen, sommige ziekenhuizen zijn redelijk modern.
laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj »

Ik heb 3 jaar geleden 3 dagen in FL in het ziekenhuis gelegen, totale kosten € 18.000.
Ik heb zelf geen rekeningen gekregen, ging allemaal via Mondial Assist.
Dit werd later met mijn eigen verzekering verrekend. Nooit geen problemen mee gehad.

gr

marina
druppel
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door druppel »

Mijn dochter heeft enige jaren terug een weekje door mogen brengen in het ziekenhuis in arcadelphia ( wat een heerlijkheid vergeleken bij rijnstate arnhem, je zou er bijna voor je plezier heengaan !) Alle papieren ingevuld enz.enz. Na een jaar maar eens navraag gedaan bij de verzekering want wij hoorden nooit meer iets ( behalve voorschriften voor de medicijnen omdat die op gewicht gingen en in nederland niet te koop waren )
De eigen bijdrage was 200 dollar de rest had de kerkgemeenschap betaald ! Ik heb deze baptistenkerk direct een superbedankje gestuurd. Ze heeft er een week gelegen met een prive verpleegster, wij kregen 2x per dag eten en de hele dag allerlei snacks en drinken ik wil de kosten daarvan even niet weten
gymnastics; just do it !
md89
Amerika-ontdekker

Bericht door md89 »

Wow wat super van die kerk! Ik vond het in het ziekenhuis in Amerika ook een stuk aangenamer als in Nederland. De verpleegsters zijn zo aardig, komen steeds even bij je kijken enzo en allemaal heel lief. En je wordt ook echt goed onderzocht. In Nederland is het vaak maar afwachten en wordt er niks 'voor de zekerheid' gedaan. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik heb zojuist alsnog de rekening binnen gekregen. (Lezen ze hier mee ofzo? :P ) Kleine 6000 dollar dus dat valt nog mee. Nouja voor 7 uurtjes natuurlijk nog wel veel maar ben gelukkig verzekerd!
Afbeelding
vivalavida
Amerika-newbie

Bericht door vivalavida »

ik heb een rekening van 1000 dollar ontvangen van ziekenhuis NY terwijl ik alleen maar binnenliep met een medische vraag. Ik heb mijn paspoort moeten overleggen en mocht plaats nemen. Na 3 uur wachten kwam er iemand naar me toe met de mededeling dat ik met mijn klacht niet geholpen kon worden bij hun en maar naar een drogist moest. Kreeg rekening op de mat en verzekering vroeg om specificatie want ze hadden geen behandeling verricht. Ik heb de rekening dus nog niet betaald want wil eerst die specificatie van bedrag van 1000 dollar. Wat gebeurd er als ik volgend jaar naar USA vlieg en de rekening is nog niet betaald? Mag ik het land dan niet in omdat ik geregistreerd sta bij de douane?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je hebt de ER gebruikt voor een niet dringende medische vraag? (aangezien ze je naar de drogist stuurden)
Of was het een walk-in clinic?

Wat exact staat er op de rekening? Niks meer dan 'vraag gesteld op datum x'?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vivalavida
Amerika-newbie

Re: Ziekenhuisrekening

Bericht door vivalavida »

Het was het een medische vraag omdat mijn voet helemaal open lag door blaren en het aan het bloeden was. Het was het NYU Langone medical center en op de rekening staat HC Ed Visit, bedrag 1000 dollar, maar ik weet niet waar HC Ed voorstaat.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Waarom stuur je de rekening gewoon niet door naar je verzekering? Ik neem aan dat die er in ieder geval iets van zal vergoeden.

Als je de rekening niet betaald, dan heeft dat niks van doen met het wel of niet binnenkomen in de VS. Wat het wel betekend is dat je als wanbetaler geregistreerd komt te staan bij dit ziekenhuis (en eventuele affiliates). Dit kan betekenen dat ze je misschien (steeds hogere) rekeningen blijven sturen, dreigen met een deurwaarder (alhoewel je daar in Europa niet zo'n last van zal hebben lijkt me), en, als je een keer in hun ER belandt, alsnog mag betalen.

Persoonlijk zou ik het ziekenhuis bellen om een verklaring. Ze hebben duidelijk "iets" gedaan, al het is maar dat een verpleegkundige naar je voet heeft gekeken. Je zou om verduidelijking kunnen vragen, aangeven dat je dit te hoog vindt, kijken of je minder mag betalen (je kan soms in Amerikaanse ziekenhuizen de prijs van behandelingen "negotiaten"). Niet betalen en niks doen vind ik niet netjes, want dat is een van de redenen waarom ik, als ik naar het ziekenhuis hier ga, zulke hoge rekeningen krijg (nou ja, mijn verzekering dan), omdat ze jouw niet betaalde dingen gewoon aan wel-betalende patienten en hun verzekeringen doorrekenen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

vivalavida schreef:Het was het een medische vraag omdat mijn voet helemaal open lag door blaren en het aan het bloeden was. Het was het NYU Langone medical center en op de rekening staat HC Ed Visit, bedrag 1000 dollar, maar ik weet niet waar HC Ed voorstaat.
Als het goed is, staat er ook een aan combinatie van cijfers op: ICD-10 code waarmee de diagnose waarop het tarief is gebaseerd.
HC ED staat voor Health Care Emergency Department.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Kleine tip: ga met zoiets in eerste instantie naar een pharmacy en vraag of zij het nodig vinden dat je naar een arts gaat. Je kunt in de VS behoorlijk wat spullen over-the-counter krijgen waarmee je jezelf weer redelijk kan oplappen als het allemaal niet te erg is. Ik vraag hier soms advies aan de school nurse, wat zij er van vindt, en meestal stuurt ze me dan weer door naar de pharmacy :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

HCEd zou Health Care Education zijn. Maar als ik het mag zeggen, niet zo slim met een bloedende blaar naar de ER te gaan. Er zijn ook centers van urgent care 24 hrs, en die zijn beduidend goedkoper. Gewoon naar een dokter was nog goedkoper geweest, daar echter kun je zelden meteen terecht. Maar veel artsen hebben een nurse practitioner voor kleinere meer spoedeisende dingen.
Mbt. de raad in een apotheek hulp te vragen, in veel staten zouden die je geen advies hebben gegeven aangezien ze alleen meds. mogen dispensen, geen med. license hebben, en dus geen med. adviezen mogen geven. Sommigen zijn daar strikter in dan andere, maar allemaal zijn ze beducht gesued te worden.
Je bent in het ziekenhuis in de rij van de ER gekomen denk ik ? $ 1000 is nog heel redelijk dan vanuit hun standpunt, en als de verzekeraar een kontrakt met een ziekenhuis heeft, wordt er aanzienlijk minder betaald. Armere mensen, zonder verzekering, betalen vaak de hele duizend dollar.
Vraag om een rekening met zg. AMA codes, want zonder die codes weet je verzekering niet wat er is gedaan en zullen ze inderdaad niet betalen.
Overigens hebben de meeste USverzekerden een eigen risico voor de ER van $ 50 of $ 100 omdat dit soort bezoekjes tegen te gaan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, je moet het ook een beetje handig vragen hè? :)

Dus in plaats van "wat vinden jullie hiervan?" vraag ik "hebben jullie hier iets voor?" en dan weet je snel genoeg waar je aan toe bent :)
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

vivalavida schreef:Mag ik het land dan niet in omdat ik geregistreerd sta bij de douane?
Ik heb nog nooit gehoord dat de douane (of de immigratiedienst) zich bezighoudt met openstaande rekeningen.

Ik hoor wel eens dat dit in Nederland gebeurt, maar dat bevreemd me altijd ten zeerste - doet me een beetje aan een politiestaat denken...
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Is wanbetaling niet een strafbaar feit? Dan kan ik me wel voorstellen dat het aan de grens problemen oplevert.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Amerikanis schreef:Is wanbetaling niet een strafbaar feit? Dan kan ik me wel voorstellen dat het aan de grens problemen oplevert.
Ik denk niet dat immigrations zich bezighoudt met openstaande rekeningen. Een boete voor één of ander misdrijf zou nog kunnen maar een openstaande rekening bij het ziekenhuis? Denk het niet.
oortjes schreef:Maar als ik het mag zeggen, niet zo slim met een bloedende blaar naar de ER te gaan. Er zijn ook centers van urgent care 24 hrs, en die zijn beduidend goedkoper.
Dat is achteraf gepraat, heeft vivalavida nu niets aan. Wat voor jullie NederAmerikanen wellicht vanzelfsprekend is, hoeft voor de gemiddelde toerist niet zo te zijn.

@ vivalavida: heb je al navraag gedaan bij NYU Langone Medical Center? Er zal vast wel een telefoonnummer en/of emailadres op de rekening staan toch? Lijkt mij een logische stap als je verzekering om een specificatie vraagt. Gewoon opvragen bij het ziekenhuis. En zoals DixieChick ook al aangeeft, onderhandel over die nota. Lijkt voor ons ondenkbaar maar heb hier al vaker verhalen voorbij zien komen waarbij de rekening ingekort werd.

Dus niet afwachten maar in actie komen!

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer