Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Problemen als je direct terugreist met ESTA?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
USInsider
Amerika-expert

Re: Problemen als je direct terugreist met ESTA?

Bericht door USInsider »

Dimona, heel simpel: op VWP en op B1/2 mag je niet de intent hebben naar de US te emigreren.
Echter een huwelijk met een LPR - of een USC - maakt je eligible voor een g.k., je hebt dus wel de intent permanent naar de US te komen. En daarmee ben je meteen inadmissable wegens visum fraude.
Voor een non-immigrant-visum geldt dit niet (of minder, want nog enigszins als je as. hier op een dual intent visum woont/werkt en een g.k. procedure heeft lopen).
De advokaat zegt simpel: neem geen risico, ga niet over je huwelijk kwetteren, want dat kan alleen maar vragen, ev. problemen opleveren.

Kastelke, en beetje immigratie advokaat ziet juist de 'beren op de weg' als die beren nog in de verte zijn, je kunt ze dan nl. ontwijken. Kom je de beren daadwerkelijk tegen, dan heb je mega problemen. De analogie met Immigration procedures is schokkend !

Verder: als men al moeilijk doet over al dan niet 'de juiste' trouwringen, dan hoop ik dat dit echtpaar geen serieuze immigratie-plannen heeft. Want als we het dan hebben over pijnlijk en teleurstellend dan weet ik er nog wel een paar in dat opzicht (been there, done that).

En, Dimona, de US ontkent niet dat je recht hebt om te trouwen, het gaat om de rechten die eraan ontleend kunnen worden als het een huwelijk is met een USC, PLR of bepaalde non-immigrant visa houders.
Twee toeristen mogen hier best trouwen, als ze daarna maar netjes vertrekken naar land van herkomst. (En hoe geldig dat is, en wat de ramificaties zijn, hangt af van dat land van herkomst.)
Zoals er ook een principieel recht op werk bestaat. Dat ontkent de US ook niet, maar je moet het wel in je eigen land doen, tenzij je het juiste visum voor de US hebt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik ben inmiddels wel gewend dat een vraag over onderwerp A een levendige discussie oplevert over onderwerp B en ik heb daar helemaal geen moeite (ik heb dit draadje zelf feitelijk ook misbruikt). Ik kan deze opmerking echter niet waarderen:
oortjes schreef:Verder: als men al moeilijk doet over al dan niet 'de juiste' trouwringen,
Er doet niemand moeilijk. Ik vind het gewoon triest dat het zo moet gaan. Het stel in kwestie heeft al behoorlijk wat meegemaakt in hun leven en zij zijn de laatste die hun leven laten verpesten door trouwringen. Nogmaals: ik vind het gewoon sneu om te zien hoe zoiets moois als een bruiloft niet kan gaan zoals het paar het zelf het liefste wil en dat ze daarin geen keuze hebben.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

OK nog 1 keer: ik heb Nederlanders in de VS zien trouwen in New York. Gewoon allebei op een VWP. Na het trouwen kort reisje gemaakt en terug naar huis. Waar ze hun kleinkinderen nog kunnen vertellen: opa en oma hebben het anders dan anderen gedaan, wij zijn in New York getrouwd. Kijk maar, hier is een echt Amerikaans huwelijkscertificaat.

Da's dus geen enkel probleem.

Maar als er allerlei immigratieverhalen aan gehangen worden, dan wordt het natuurlijk een heel andere ketel met vis, zoals ze hier zeggen. En dan kan een advocaat nuttig zijn.

Maar als ik goed gelezen/begrepen heb, wil het echtpaar in spe alleen maar het unieke avontuur meemaken van trouwen in de VS. Meer niet. En daar is niets tegen voor zover ik weet.

Immers: niet IEDEREEN wil naar de VS emigreren. Sommigen willen alleen op bezoek komen. En iets anders doen dan 'gewone' toeristen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Maar als ik goed gelezen/begrepen heb, wil het echtpaar in spe alleen maar het unieke avontuur meemaken van trouwen in de VS. Meer niet. En daar is niets tegen voor zover ik weet.
Daar begon ik aan te twijfelen toen ik dit las;
dimona schreef:Ik begrijp dat het vervolgtrajekt niet duidelijk is, maar daar wil ik verder niet op ingaan. De partner die hier woont, die blijft hier, de ander vertrekt na de huwelijksvoltrekking weer.
Maar mogelijk heb ik een foute interpretatie?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Benno, inderdaad, twee toeristen (VWP, B1/B2) mogen trouwen no problemo. Idem dito denk ik voor twee H1B houders, twee L1 houders, twee J1 visum houders enz.
De problemen kunnen hooguit in land van herkomst beginnen. Bv. je hebt huwelijkse voorwaarden opgemaakt en heel avontuurlijk trouw je in CA. De bepalingen van voor je trouwde, daar maakt het niet voor uit. Maar als je ook na je huwelijk je assets gescheiden wilde houden, kan dat dan ? je bent wel in een community property state getrouwd.

Echter Dimona schreef - als ik het goed begrepen heb ! - dat de bruidegom in spe op een non-immigrant visum woont (en werkt ?) in de USA.
Als de bruidegom hier al is op een VWP of op een B1/B2, dan is er inderdaad geen enkel probleem tot trouwen zonder meer, maar waarom is hij dan naar een advokaat gestapt ? Dus trok ik de conclusie: H1B of L1 of J visum, E2.

Als hij trouwt met een buitenlander die niet zelf al een visum heeft, zal genoemde buitenlander door het huwelijk rechten krijgen.
Welke rechten ? hangt af van welk visum de bruidegom heeft. Hoe snel die te verwerkelijken zijn ? dat zou kunnen afhangen van waar het huwelijk plaatsvindt.
Wel kan het huwelijk tot een hernieuwde controle van het non-immigrant visum van de bruidegom leiden. Hoewel dat vooral voor Indiers tot problemen leidt heb ik begrepen als ze al wat wankele H1B visums hadden.
Overigens wordt een non-immigrant companion visum alleen buiten de US afgegeven.

Is de aanvrager een LPR, dan zal toch de hele procedure doorlopen moeten worden incl. de security check, het med. exam, het visa intvu. Ook zal de Affidavit of Support gefiled moeten worden.

Ik heb overigens nergens kunnen vinden dat het huwelijk niet in de US zou mogen plaatsvinden voor een non-immigrant.
Voor een LPR blijft de issue dat de as. niet 'met voorbedachten rade' mag komen. Maar hij/zij moet bewijzen dat er al een relatie bestond, dan wordt het wel heel gecompliceerd om uit te leggen dat je wel een relatie had, en dat je naar de US kwam, en dat je pas in de US samen het idee kreeg dat je wel wilde trouwen.
Zoals ik al schreef, het is ook mogelijk dat je beiden door amors pijl werd getroffen (USC/LPR en VWP/B1/2 visitor) maar het is duidelijk dat USCIS hier met meer wantrouwen naar zal kijken.

Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen wil ik alleen nog dit zeggen: als je een goede immigratie advokaat hebt, houd je precies aan zijn of haar voorschriften. Je kunt zo een wereld van ellende voorkomen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 23 okt 2012, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind het een vreemd verhaal waar vast veel meer achterzit. Ik snap echter dat je er niet over uit kunt wijden dimona dus dat hebben we te respecteren.

Maar ik bekijk het even vanuit een immigratie perspectief en dan zeg ik dat het natuurlijk "vreemd" is dat een Nederlander met een non-immigrant visum in de VS wil trouwen met een (vermoed ik) niet Nederlander met een B2 visum. Helemaal omdat je zegt dat ze dus na hun trouwen niet bij elkaar gaan wonen (de 1 blijft in de VS en de ander gaat weer terug naar Nederland?). Mag je uberhaupt wel trouwen op een B2 visum? Ik neem toch aan dat je nooit een B2 visum krijgt als je dat aanvraagt en er dan bij zegt dat je wilt gaan trouwen?

Verder heeft kastelke al gezegd hoe het volgens mij is, het gaat niet om het trouwen op zich, het gaat om het risico dat er 1 illegaal zal blijven in het land. Het feit dat de advocaat al zegt dat het problematisch kan zijn om het land binnen te komen zegt al genoeg.

En, lullig maar waar, vermoedelijk is hoofdreden voor de achterdocht van de immigratiedienst voorgangers die misbruik gemaakt hebben van de mogelijkheid om te trouwen in het buitenland en die dus inderdaad gebleven zijn. Vandaar dat ze zo streng zijn. Persoonlijk begrijp ik helemaal niet waarom je officieel wilt trouwen in een land waar je geen van beiden burger van bent maar dat kan aan mij liggen. Dat je "voor de lol" wil trouwen kan ik inkomen maar ik verbaas me er nog steeds over dat je uberhaupt mag trouwen als geen van beide partners een burger is.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik vind het helemaal niet zo vreemd in de US trouwen en terug gaan. Vooral als de as. bruidegom hier inderdaad op een non-immigrant visum is, en niet voor een G.K. gaat. Hoeveel jaren zijn al 'op' van die werkvergunning ? Stel dat hij nog ruim twee of tweeeneneenhalf jaar 'te gaan' heeft. Dan zou ik denk ik dezelfde beslissing nemen. Je kunt een aantal keer op en neer reizen, je kunt skypen, enz.

Het is bij Immigrations altijd beter zo min mogelijk te zeggen en dat geldt voor iedereen ! Maar er is geen enkele reden waarom iemand met een B1/2 visum niet zou kunnen trouwen met een andere B1/2 visumhouder of met een immigrant uit een andere non-immigrant categorie. Wat de slimste aanpak is, dat weet alleen de immigratie advokaat.

Dimona, wat ik probeerde aan te geven is dat Immigratie bijna altijd problemen oplevert, zelfs als een USC met een buitenlander wil trouwen. Ik heb zelf het merendeel van mijn ideeen en verwachtingen kapot zien gaan dankzij onze immigratie naar de US. De opm. was als waarschuwing bedoeld: emigratie kan je meer kosten dan je lief is, vooral als je vrouw bent. Helaas het kwam wat ongevoelig over misschien, terwijl ik juist zeer meeleef. En deze twee mensen het allerbeste gun.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dank je Oortjes, dat je er nog even op terugkwam. En ook voor je oprechte medeleven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer