Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wereldstekker past niet op een geaarde stekker verdeeldoos
Re: Wereldstekker past niet op een geaarde stekker verdeeldo
Dat is de beste oplossing Annie. Zijn maar 2 schroefjes.
Euh, drie als je een geaard stekkerblok hebt (en er dan dus ook een geaarde stekker aanzet)DejaVu schreef:Dat is de beste oplossing Annie. Zijn maar 2 schroefjes.
Een echte man bijt het derde schroefje eraf.
- Louise
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik had ook verdeelstekkerdoos gekocht en daar paste de wereldstekker eerst ook niet in. Toen we nog thuis waren hadden we ook een lipje weggesneden en toen paste hij wel.
De stekkker doet het supergoed, nergens last van gehad met opladen, we gebruiken hem elke dag tijdens onze reis.
De stekkker doet het supergoed, nergens last van gehad met opladen, we gebruiken hem elke dag tijdens onze reis.
- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Dit hebben wij ook gedaan, nadat onze stekker niet paste. En nu nemen we dit stekkerblok iedere reis mee. SuperhandigAnnie schreef:We hebben een Amerikaanse stekker gekocht en deze aan het stekkerblok gezet.
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Here the same.....
Werkt perfect en altijd genoeg stopcontacten.
Werkt perfect en altijd genoeg stopcontacten.
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Bushmaster
- Amerika-expert
wij ook, voordeel is ook dat zo'n amerikaans stekker met randaarde ook beter blijft hangen in een stopcontact,We hebben een Amerikaanse stekker gekocht en deze aan het stekkerblok gezet.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er kunnen meedere outlets op een GFC (Ground Fault Circuit) outlet zijn aangesloten. Het is ook niet ongebruikelijk dat een GFC outlet in de badkamer ook zit aangesloten op andere outlets die er uitzien als gewone outlets. De regels hieromtrent verschillen per county. In de county waar ik woon mogen maximaal 4 extra (normale) oulets op een GFC outlet worden aangesloten. Soms worden outlets aan de buitenzijde van het huis of buitenlampen ook op de GFC aangesloten. Als bij mij de GFC in de gastenbadkamer eruit springt, hetgeen weleens gebeurt als een zware föhn wordt gebruikt, werken ook de buitenlampen vooraan het huis niet meer. Zodoende dat ik weet als het licht buiten niet brandt, moet ik de GFC in de guest bathroom resettenroelb schreef: Het grote nadeel van de decentrale aanpak van aardlekbeveiliging is dat /elke/ outlet apart beveiligd moet worden. Dat is kostbaar en gebeurt dus ook niet. Alleen in badkamers, garages, e.d.
Klopt, bij ons doen kabel en internet het soms niet meer, dan blijkt het stopcontact buiten waar het kastje van de provider op zit geen stroom te hebben. Dan moeten we dus het stopcontact in de garage (andere kant van het huis) resetten. Heeft de eerste keer even geduurd voor we dat door hadden. En toen we problemen hadden met de stopcontacten in de keuken, en zelfs brandlucht roken, bleek dat uit een stopcontact te komen in de dining. Dat stopcontact gebruikten we nooit, maar was dus wel gekoppeld aan zo'n GFCI.
Ik vraag me dus af of wij uberhaupt wel stopcontacten hebben die niet aan een GFCI zitten, maar het zit allemaal zo onlogisch, dat weet volgens mij dus niemand
.
Ik vraag me dus af of wij uberhaupt wel stopcontacten hebben die niet aan een GFCI zitten, maar het zit allemaal zo onlogisch, dat weet volgens mij dus niemand
Terug in Texas!
Er zijn twee redenen waarom je in veel landen geen geaarde stekker in ongeaard stopcontact.
Dat dit in Nederland wel kan heeft als reden dat men wilde voorkomen dat mensen radio's en andere ongeaarde apparaten in de badkamer zou aansluiten. Dit was in de tijd dat aardlekschakelaars nog niet bestonden.
Tegenwoordig geldt het omgekeerde:
- Apparaten met een ongeaarde stekker mogen op zowel geaarde als ongeaarde wandcontactdozen aangesloten worden.
- Apparaten met een geaarde stekker mogen enkel op geaarde wandcontactdozen aangesloten worden.
Het aansluiten van een apparaat met een geaarde stekker op een ongeaarde wandcontactdoos levert 2 risicos:
1. Aanraakgevaar: Apparaten met een geaarde stekker zijn vaak van metaal en er kan dan bij een fout 115 of 230 Volt op het chassis komen te staan.
2. EMI (ElektroMagnetische Inferferentie). Veel elektronische apparaten (zoals computers) hebben geaarde stekkers omdat er filtertechnieken in zitten die een aarde vereisen om goed te werken. Problemen die kunnen optreden:
- Je apparaat werkt niet goed als gevolg van interferentie van buitenaf
- Je apparaat stoort andere apparaten en voldoet niet meer aan de EMI norm en vormt een potentieel gezondheidsrisico bij langdurig gebruik omdat deze niet meer aan de TCO norm voldoet.
Dat dit in de praktijk zelden misgaat komt omdat elektronica ontwerpers weten dat er veel mensen zijn die niet weten hoe ze hun apparatuur moeten aansluiten, danwel de aansluit richtlijnen niet willen opvolgen door gemakzucht. Daarom zijn er ook aardlekschakelaars gekomen.
Als
- een elektrische installatie deugd (d.w.z. alles goed geaard is)
- alleen CE gecertificeerde apparaten aangesloten worden
- alleen gecertificeerde personen de installatie aanpassen en alle richtlijnen opvolgen
dan is de kans dat er iets misgaat nihil!
Maarja, in veel landen zijn in 80% van de huizen alle droge ruimtes nog voorzien van ongeaarde wandcontactdozen en wordt er op los gehobbyt door mensen die "denken" te weten wat ze doen. Dus toen aardlekschakelaars betaalbaar werden, zijn alle huizen van minstens 1 voorzien.
Maar om een lang verhaal kort te maken, kan het kwaad om die lipjes eruit te snijden?
Ja en werderom om 2 redenen:
1 Het vormt een potentieel risico. Net als een fohn, broodrooster of televisie in de badkamer. Dat het in de praktijk zelden misgaat is een feit maar maakt de situatie niet minder gevaarlijk. Om dezelfde reden kun je beter asbest daken vervangen, veiligheidsgordels dragen en genoeg brandmelders in je huis hebben. Als het goed is heb je het nooit nodig, maar je weet maar nooit. En wat kost het om even een goede stekker te kopen?
2 Die verloopstekkers zijn niet gemaakt om een heleboel apparaten op aan te sluiten. Ze zijn gemaakt om je scheerapparaat en mobiele telefoon mee op te laden. Die hebben allemaal ongeaarde stekkers. En een twee- of drie-verdeler voor platte Eurostekkers past er volgens mij gewoon direct in. Ik weet niet hoeveel apparaten je op vakantie wilt gebruiken maar volgens mij kom je met 3 aansluitingen heel ver.
En wil je meer, dan zou ik het advies van Annie opvolgen. Knip een stekker van een geaard verlengblok en zet er een geaarde NEMA stekker op. (NEMA is het type dat ze in Noord-Amerika gebruiken). Maar let wel op dat je alleen apparaten aansluit die op 115 Volt/ 60 Hz werken.
Dat dit in Nederland wel kan heeft als reden dat men wilde voorkomen dat mensen radio's en andere ongeaarde apparaten in de badkamer zou aansluiten. Dit was in de tijd dat aardlekschakelaars nog niet bestonden.
Tegenwoordig geldt het omgekeerde:
- Apparaten met een ongeaarde stekker mogen op zowel geaarde als ongeaarde wandcontactdozen aangesloten worden.
- Apparaten met een geaarde stekker mogen enkel op geaarde wandcontactdozen aangesloten worden.
Het aansluiten van een apparaat met een geaarde stekker op een ongeaarde wandcontactdoos levert 2 risicos:
1. Aanraakgevaar: Apparaten met een geaarde stekker zijn vaak van metaal en er kan dan bij een fout 115 of 230 Volt op het chassis komen te staan.
2. EMI (ElektroMagnetische Inferferentie). Veel elektronische apparaten (zoals computers) hebben geaarde stekkers omdat er filtertechnieken in zitten die een aarde vereisen om goed te werken. Problemen die kunnen optreden:
- Je apparaat werkt niet goed als gevolg van interferentie van buitenaf
- Je apparaat stoort andere apparaten en voldoet niet meer aan de EMI norm en vormt een potentieel gezondheidsrisico bij langdurig gebruik omdat deze niet meer aan de TCO norm voldoet.
Dat dit in de praktijk zelden misgaat komt omdat elektronica ontwerpers weten dat er veel mensen zijn die niet weten hoe ze hun apparatuur moeten aansluiten, danwel de aansluit richtlijnen niet willen opvolgen door gemakzucht. Daarom zijn er ook aardlekschakelaars gekomen.
Als
- een elektrische installatie deugd (d.w.z. alles goed geaard is)
- alleen CE gecertificeerde apparaten aangesloten worden
- alleen gecertificeerde personen de installatie aanpassen en alle richtlijnen opvolgen
dan is de kans dat er iets misgaat nihil!
Maarja, in veel landen zijn in 80% van de huizen alle droge ruimtes nog voorzien van ongeaarde wandcontactdozen en wordt er op los gehobbyt door mensen die "denken" te weten wat ze doen. Dus toen aardlekschakelaars betaalbaar werden, zijn alle huizen van minstens 1 voorzien.
Maar om een lang verhaal kort te maken, kan het kwaad om die lipjes eruit te snijden?
Ja en werderom om 2 redenen:
1 Het vormt een potentieel risico. Net als een fohn, broodrooster of televisie in de badkamer. Dat het in de praktijk zelden misgaat is een feit maar maakt de situatie niet minder gevaarlijk. Om dezelfde reden kun je beter asbest daken vervangen, veiligheidsgordels dragen en genoeg brandmelders in je huis hebben. Als het goed is heb je het nooit nodig, maar je weet maar nooit. En wat kost het om even een goede stekker te kopen?
2 Die verloopstekkers zijn niet gemaakt om een heleboel apparaten op aan te sluiten. Ze zijn gemaakt om je scheerapparaat en mobiele telefoon mee op te laden. Die hebben allemaal ongeaarde stekkers. En een twee- of drie-verdeler voor platte Eurostekkers past er volgens mij gewoon direct in. Ik weet niet hoeveel apparaten je op vakantie wilt gebruiken maar volgens mij kom je met 3 aansluitingen heel ver.
En wil je meer, dan zou ik het advies van Annie opvolgen. Knip een stekker van een geaard verlengblok en zet er een geaarde NEMA stekker op. (NEMA is het type dat ze in Noord-Amerika gebruiken). Maar let wel op dat je alleen apparaten aansluit die op 115 Volt/ 60 Hz werken.
- RNA
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Wij ook! Ook zonder randaarde. Maar dat maakt niets uit, aangezien mijn reisstekker ook geen aarde aansluiting heeft.Annie schreef:We hebben een Amerikaanse stekker gekocht en deze aan het stekkerblok gezet.