Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Langer blijven op ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
gegfeld09
Amerika-newbie

Langer blijven op ESTA

Bericht door gegfeld09 »

Hallo USA fans,

Ik lees al een tijdje mee en nu toch maar een account aangemaakt omdat ik in januari naar San Fransisco op stage ga voor 3 maanden. Ik heb er heel veel zin in om een tijdje te leven in dat prachtige land. Na afloop van mijn stage wil ik nog een paar weken vakantie gaan vieren in Californië. Nu gaat dat waarschijnlijk allemaal niet lukken in 90 dagen, maar van een eerdere vakantie daar weet ik dat op het vliegveld niemand je een strobreed in de weg legt als je het land weer uit gaat, er komt geen douane oid aan te pas. Dus ik voorzie geen problemen om iets langer te blijven, ik heb geen criminele aspriraties en ben ook niet van plan te gaan werken.

Graag jullie eerlijke mening of ik inderdaad geen problemen kan verwachten. Of heb ik toch iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt.

Groet, G. Feld
DejaVu
Amerika-expert

Re: Langer blijven op ESTA

Bericht door DejaVu »

Jij bent niemand tegengekomen op de weg terug? Niemand wilde jouw paspoort even vast houden?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Het wordt wel een probleem als je hierna nog vaker naar de VS wil. Maar volgens mij controleert het personeel bij het inchecken jouw paspoort. Tenminste, dat was bij mij wel het geval.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Waarschijnlijk geen probleem om langer te blijven maar natuurlijk wel een probleem als je ooit terug wilt naar Amerika. En stel dat je in aanraking komt met de politie terwijl je illegaal in het land bent, dan heb je toch mooi een flink probleem. Je zal maar betrokken zijn bij een auto-ongeluk of per ongeluk de snelheidslimiet overschrijden (en dat kan dus echt per ongeluk zijn als je een bord over het hoofd ziet.) of gestopt worden tijdens een alcohol controle ofzo.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

zoals hierboven gezegd: je kan daarna problemen krijgen om het land nog in te komen en iedereen hier weet dat je na 1x USA je al snel verslaafd geraakt. Je gaat echt nog terug willen hoor!

een gewaarschuwd man/vrouw is er 2 waard :thumbup:
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Heb je voor een stage dan geen visum nodig?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

'Van een eerdere vakantie weet ik', schrijft TS. Dus je bent al eerder in obverstay gegaan (te lang gebleven ?)
Dat wordt wel degelijk geregistereerd in de computers van USCIS. Vroeger had je het I-94 papiertje dat je moest inlveren bij vertrek, tegenwoordig gaat het allemaal via Esta heb ik begrepen.
Wees niet verbaasd als je daar commentaar op krijgt als je dit keer het land in komt. Officieel kun je een ban van 5 jaar krijgen voor een paar dagen overstay.

Vervolgens vertel je dat je stage gaat lopen op het VWP. Dat is dus verboden. Op VWP mag je niet werken, niet vrijwilligen, niet studeren, enz. Voor een stage moet een visum aangevraagd worden. (Een stage is een combinatie van studie en werk.)
Daar bovenop wil je dan nogmaals langer blijven dan de 90 dagen die zijn toegestaan.

Ja ! je ziet veel over het hoofd en ja ! je kunt behoorlijk in de problemen komen. Of niet, maar het risico blijft.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 okt 2012, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Langer blijven op ESTA
je kan niet blijven "op" een ESTA. ESTA is alleen een wel/niet toestemming om naar de US te mogen afreizen. Of je het land wel/niet inkomt is aan de immigration.
San Fransisco op stage ga voor 3 maanden
Zoals al gezegd, VWP (visa waiver program) is niet voor werken/stage/solliciteren etc. Daarbij is de VWP voor max. 90 dagen (90 dagen is geen 3 maand), en deze kan niet worden verlengd.
Graag jullie eerlijke mening of ik inderdaad geen problemen kan verwachten
je kan grote problemen verwachten.
gegfeld09
Amerika-newbie

Bericht door gegfeld09 »

Bedankt alvast voor jullie snelle reactie's!

De vorige keer ben ik netjes na 2 weken weer terug gegaan, dus daar kunnen ze nu niets van zeggen. Alleen viel het mij toen op dat je niet door de douane moest om je paspoort te laten stempelen zoals in vele andere landen gebruikelijk is. Dus vraag ik mij af hoe ze dan ooit weten op welke dag ik het land weer uit ben gegaan. Ik heb alleen mijn paspoort gebruikt als legitimatie voor het inchecken van de vlucht naar Nederland.

Ik ga stage lopen voor een Nederlands bedrijf die mij uitzenden naar hun Amerikaanse vestiging, hun medewerkers gaan ook regelmatig voor een paar weken of een maand naar San Fransisco en zonder visum. Waarom heb ik dan wel een visum nodig denken jullie?

Bijvoorbeeld een dokter die een congres van een week bijwoont is toch eigenlijk ook aan het werk? Ik denk niet dat die een visum aanvraagt.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

het verschil zit 'm in het bedrijf waarvoor jij werkt.
Werk je voor Philips in Nederland, en Philips heeft een klant in de US ,met een defecte MRI-scanner (als voorbeeld),
dan mag jij als reparateur van Philips "zonder" visum daar naar toe om dat ding te fixen.(volgens mij op een B1 visum)
(je krijgt je salaris immers betaald door Philips Nederland).
Jij wilt echter stage lopen bij een Amerikaans bedrijf, dus ben je visum plichtig.

het bezoeken van een seminar/beurs/symposium wordt niet gezien als "werk" maar als "Business" (ook B1 visum dacht ik)

kijk even hier:
http://travel.state.gov/pdf/BusinessVisa.pdf
Laatst gewijzigd door Bushmaster op 16 okt 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

gegfeld09 schreef:Alleen viel het mij toen op dat je niet door de douane moest om je paspoort te laten stempelen zoals in vele andere landen gebruikelijk is. Dus vraag ik mij af hoe ze dan ooit weten op welke dag ik het land weer uit ben gegaan.
Als het goed is wordt jouw paspoort gescand zodra je door security gaat. Dat is het moment dat wordt vastgelegd dat je weggaat.
gegfeld09 schreef:Ik ga stage lopen voor een Nederlands bedrijf die mij uitzenden naar hun Amerikaanse vestiging, hun medewerkers gaan ook regelmatig voor een paar weken of een maand naar San Fransisco en zonder visum. Waarom heb ik dan wel een visum nodig denken jullie?
Omdat het VWP niet bedoeld is voor stage lopen. Daar zijn aparte visa voor, ik geloof het J1 visum.
gegfeld09 schreef:Bijvoorbeeld een dokter die een congres van een week bijwoont is toch eigenlijk ook aan het werk? Ik denk niet dat die een visum aanvraagt.
Ik durf hier niet mijn hand voor in het vuur steken, maar bij mijn weten mag zoiets op het VWP. Of hij ermee wegkomt als hij de regels overtreedt is een andere zaak. Ga niet vertrouwen op "maar een ander overtreedt ook wel eens de regels en hij komt ermee weg".

Aanvuling: Het kan zijn dat je nu de regels overtreedt en ermee wegkomt. Maar dat wordt dus geregistreerd en de volgende keer dat je naar de VS wil, om wat voor reden dan ook, is de kans groot tot zeer groot dat je de toegang geweigerd wordt. Als je bijvoorbeeld na jouw studie bij dit bedrijf in dienst zou treden en ze willen je dan naar de VS sturen, dan kan dit niet en dit kan gevolgen hebben voor jouw carrière of zelfs jouw baan dan.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ik neem aan dat je ook al een retourticket hebt naar huis. Als deze later dan 90 dagen ligt dan krijg je volgens mij niet eens een ESTA toestemming. Als je op een enkeltje naar de US gaat dan gaan ook alle alarm-bellen af en moet je wel een héél goed verhaal hebben willen ze je niet bij binnenkomst direct al terugsturen (of je komt niet eens de check door op Schiphol).
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Je hebt geen ticket nodig om een ESTA aan te vragen dus dat zal geen probleem zijn.
Maar zoals hierboven al duidelijk gezegd is, je mag geen stage lopen zonder visum en overstay is echt een groot probleem.

Mocht je nooit meer naar de VS willen kun je het erop wagen maar anders zou ik het beslist niet doen. Houd er rekening mee dat je bij een overstay niets hoort als je vertrekt maar een volgende keer gewoon het land niet in komt.
CherokeeWarrior
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door CherokeeWarrior »

Zoals de andere reacties...
Gewoon niet doen... je kan echt in de problemen komen.
Douane zal het niet zoveel schelen, die zijn van de goederen. Maar de Immigratiedienst wel, een ESTA en VWP heeft echt bepaalde voorwaarden, lees die goed door, want werken mag echt niet, een congresbezoek nog wel, maar werken/stage/etc voor een amerikaans bedrijf (dus ook vestiging) niet! Vertrouw niet op adviezen vanuit je bedrijf, maar lees de regels op de site de amerikaanse overheid. Je wilt toekomstige bezoekjes naar de States niet in gevaar brengen.
sinds 1995 in totaal 62 keer naar de USA gevlogen and more to go...)
Last: Texas (Oct. 2018)
Next: Florida (Feb 2019)
Next: Utah (April 2019)

Love to drive off-road 4x4, Fly in a Piper Cherokee, Ride in a Jeep Cherokee and enjoy the desert..
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

gegfeld09 schreef:
Ik ga stage lopen voor een Nederlands bedrijf die mij uitzenden naar hun Amerikaanse vestiging, hun medewerkers gaan ook regelmatig voor een paar weken of een maand naar San Fransisco en zonder visum. Waarom heb ik dan wel een visum nodig denken jullie?

Bijvoorbeeld een dokter die een congres van een week bijwoont is toch eigenlijk ook aan het werk? Ik denk niet dat die een visum aanvraagt.
Het is een grijs gebied. Werken op VWP mag niet, maar een congres bijwonen, dat kan meestal dan weer wel. Het is met de beperkte informatie die jij geeft, lastig om iets te zeggen over de medewerkers waar je het over hebt. Feit is dat korte bezoeken over het algemeen tot minder vragen en achterdocht leiden dan lange bezoeken.

Ik denk dat je sowieso een probleem zult hebben als je bij immigrations wordt gevraagd wat je komt doen, en als jij dan zegt dat je stage komt lopen. Ik denk dat je tevens een probleem zult hebben als je niet kunt aangeven/aantonen wanneer je terugvliegt.

Ik zou gewoon een stagevisum (J1) aanvragen. Je krijgt dan voorafgaand en na afloop van de stageperiode ook nog wat extra tijd voor toeristisch gereis. Daarmee dek je alles netjes af en loop je ook niet het risico in de toekomst met onaangename verrassingen geconfronteerd te worden. Ik snap trouwens überhaupt niet dat je zoiets als een overstay zou willen plannen. Immigration regulations vormen een uitermate serieuze aangelegenheid (en niet alleen in de VS trouwens); als het niet persé nodig is, dan moet je echt niet de grenzen willen opzoeken.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ben ik nou de enige die niet snapt waarom het bedrijf in Nederland niet netjes de papieren en het visum regelt?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Ben ik nou de enige die niet snapt waarom het bedrijf in Nederland niet netjes de papieren en het visum regelt?
Ja, nou, ik heb het gevoel dat we wat stukken verhaal missen hier, dus het is wat lastig om te bepalen hoe en wat.
eddiemike
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door eddiemike »

Als je na je 3 maanden stage nog langer wil blijven ga je toch eerst "even" naar Canada....ben je het land uit geweest,kun je gewoon vakantie vieren....
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik weet niet of ik me wel kan vinden in bovenstaand advies van eddiemike. Het J1 visum biedt al mogelijkheden om vakantie te houden in de VS. Even naar Canada gaan kan vragen oproepen als je dit doet in de periode dat het J1 afloopt en je daarna weer terug wil en gebruik maakt van het VWP.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

eddiemike schreef:Als je na je 3 maanden stage nog langer wil blijven ga je toch eerst "even" naar Canada....ben je het land uit geweest,kun je gewoon vakantie vieren....
Drie maanden is ook een overstay ;)
Daarbij is naar Canada of Mexico niet voldoende om even het land uit geweest te zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer