Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zonnepanelen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Zonnepanelen in Amerika

Bericht door bluemoon »

@dude en sachasenne,
Ik heb ook vloerverwarming, maar dan natuurlijk verwarmd met een ketel op aardgas (zoals gebruikelijk in Nederland) ipv mazout.
Hebben jullie op de vloerverwarmingverdeler ook een aparte pomp die het water circuleert door de vloer ?
Bij mij draaide de pomp 24/7 (ook in de zomer), en nog wel in de hoogste van de 3 pompsnelheden !
De stekker van de pomp zat rechtstreeks in het stopcontact, daardoor draaide deze continu.
Dit had de installateur zo achtergelaten vorig jaar bij de oplevering, tja, hij hoeft de energierekening niet te betalen. :evil:

Bij de hoogste pompsnelheid verbruikt de pomp 110 watt, als ik dit omreken naar een jaarverbruik als hij continu draait is dit : 963 kWh, en ik heb 2 verdelers (1 begane grond, en 1 bovenverdieping), dat is dus 1927 kWh verbruik alleen al voor 2 pompen !
Bij een kWh prijs van €0,22/kWh (en dat wordt natuurlijk alleen maar duurder) is dat €424 voor 2 pompen.

Om dit op te lossen heb ik er een pompschakelaar tussen gezet die de pomp in de zomer 10 seconden per dag laat draaien om vastlopen te voorkomen, en in de winter alleen als de temperatuur van het aanvoerwater hoog genoeg is.
Zie hier voor de link: http://www.vloerverwarming-direct.nl/pr ... schakelaar
Crisis ? What Crisis ?
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Wij hebben juist hetzelfde probleem.
Onze elec afrekening swingde de pan uit ! Nu, het is allemaal goed en wel. We hebben balansventilatie, die pomp van de verwarming is de hele tijd blijven draaien, je hebt de pomp van het regenwater voor de toiletten en wasmachine. Maar dat verbruikt allemaal energie.
In de loop van de zomer voelde ik precies alsof de VV op de verdieping nog een beetje opstond. Ik ben nogal gevoelig aan dat soort dingen :-) Cis heeft toen de pomp stilgelegd en volgens mij was het toen over. Misschien dat dat rondtoerende water toch enige warmte afgeeft? Ik weet het niet. Ofwel ben ik een beetje paranoia ;-)
Ik heb je posting aan Cis laten lezen en die gaat direct zo'n pompschakelaar kopen. Alleen zijn ze nu niet vooradig zien we. Maar voorlopig moeten we toch nog niet verwarmen. Onze pomp staat nog af en nu en dan laat Cis die even draaien.
Bedankt voor de tip Bluemoon !
Groetjes,
Carine
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Onze pomp op de beneden verdieping draait alleen als de volledige vloerverwarming draait, dus vanaf (eind?) oktober tot einde maart ongeveer. Wij hebben dan ook niet echt last van een hoge electriciteitsfactuur of toch nie zo extreem dat we er iets van merken.
Maar met de panelen maakt dat nu allemaal niks meer uit en wij stoken op dit moment een beetje extra warmte bij met 2 electrische vuurtjes. Na dit jaar waarin we geisoleerd hebben en panelen hebben gelegd kunnen wij ondertussen de balans opmaken van onze jaarlijkse mazoutfactuur en hé !! wij zijn daar erg blij mee want die is van +- 4000 liter naar 2000 liter gegaan. Dat is een serieuze besparing op ons budget met een minimale investering van NUL euro! (want de overheid betaalde de volledige premie terug) Nu is de winter ook niet superstreng geweest dus ben ik toch nog benieuwd naar het volgende jaar.
Maar wij stoken dus in de overgangsmaanden (oktober, maart en april) met electrische vuurtjes omdat we dankzij de panelen te veel electriciteit opwekken en we dit dus hieraan spenderen. Wij hebben op het moment nog 1500 Kw te verbuiken eer we terug gelijk zitten met het startcijfer wat toen op de meter stond.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
bluemoon
Amerikakenner

Bericht door bluemoon »

Ik keek laatst naar mijn electra verbruik en ik vond het verbruik schrikbarend hoog, het is een nieuwbouwhuis en de electra is sinds eind Oktober 2011 aangesloten, dus ik kan het aardig bekijken qua jaarverbruik tot nu toe.
Nu is dit niet helemaal een normaal verbruik, aangezien ik er pas vanaf April in woon, daarvoor was het verbouwen/afwerken, en dat kost natuurlijk ook veel stroom door bouwlampen, machines van de stucadoor etc.

Daarom zit ik er ook sterk aan te denken om zonnepanelen aan te schaffen, ik ben eerst maar eens bezig om mijn verbruik wat terug te brengen oa door standby-verbruik terug te brengen, het gebruik van Led-lampen en natuurlijk de vloerverwarmingspompen minder te laten draaien :lol:
Volgend voorjaar komt de winstuitkering er weer aan van de baas, ik denk dat ik daar wat paneeltjes van ga kopen !

De verwarming staat hier trouwens ook nog niet aan, ik heb een paar grote ramen op het zuiden, die laten overdag veel zonnewarmte binnen, en ik ben geen koukleum. :santa:
Ik heb de instellingen van mijn CV-ketel ook wat aangepast, hij stond nog op de fabrieksinstellingen, da`s lekker makkelijk voor de installateur, maar niet erg efficient/zuinig.
Crisis ? What Crisis ?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

bluemoon schreef:
De verwarming staat hier trouwens ook nog niet aan, ik heb een paar grote ramen op het zuiden, die laten overdag veel zonnewarmte binnen
Dat is hier ook zo en 's avonds dan wat kleine vuurtjes erbij en je kan wat langer wachten voor je je verwarming moet opzetten :thumbup:
Grts, Bart

sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Voorlopig halen wij vlot 21 graden zonder bij te verwarmen.
Zolang het herfstzonnetje nog schijnt hoeft de verwarming niet op.

Bart, maar als jij je pomp helemaal af zet, en die de hele zomer nooit draait, dan loopt die op de duur toch vast?

Bluemoon, ook wij kunnen nog niet echt elec verbruik 100% schatten want er zit nog bouwdroger in, en elec verwarming voor de kelder, maar toch ligt het naar mijn idee heel hoog. We zullen ook pas volgend jaar echt kunnen bekijken wat de reeele kost gaat zijn.

Zonnepanelen, we hebben er ook aan gedacht, maar voorlopig zijn we niet geneigd er te leggen. Cis is er van overtuigd dat de rekening uiteindelijk zal moeten betaald worden omdat je aan de pieken elec verbruik niks hebt. Het voorstel om 200 euro per jaar te moeten betalen is de eerste stap in die lijn zegt hij. Nu, hij kan al veel zeggen ;-) Mensen die er al liggen hebben , hebben een goeie zaak gedaan, maar wij zouden ze dan nu nog moeten leggen en we opteren ervoor om dan een warmtepomp te steken zodat we onafhankelijk zijn wat verwarming betreft. Als de subsidies zo blijven, kunnen we die binnen 4 jaar steken.
Konden we maar in de toekomst kijken ;-) Of uitvinden hoe je electriciteit kan stockeren ;-)

Nederland is nog niet zo booming zonnepanelen , hoorde ik. Klopt dat? Iemand die ik ken start nu in de sales voor de Nederlandse markt en zegt dat het daar nog maar begint. Geen idee of dat klopt...
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

De NL overheid nekt de zonnepanelenmarkt met goede bedoelingen. Ze geven steeds een subsidie en dan is de pot op, dan geven ze weer subsidie en dan is de pot op, etc. dus wat doen mensen die wachten op een nieuwe pot en stellen daardoor hun aankopen uit. Nu heeft de branche gezegd dat ze moeten stoppen met subsidies zodat er normale marktwerking is.

Eneco heeft wel wat plannen maar ik heb daar nooit zo naar gekeken.

Ik haal overigens ook 21 graden zonder enige isolatie en met alleen enkel glas vanwege een plasmascherm dat constant 1000 graden is. :lol:

Daarnaast heb ik een onderbuurman die zijn verwarming constant op 40 graden zet waardoor ik indirect altijd vloerverwarming heb...

edit: ah kijk, tekst van de eneco website
Elke particuliere klant die vanaf 2 juli panelen op zijn dak laat plaatsen, krijgt van de overheid een subsidiebedrag van maximaal 650 euro. Helaas geldt net als bij eerdere subsidieregelingen ook nu ook weer het op=op principe. Bij Eneco vinden we dat subsidie geen loterij moet worden. Daarom geeft Eneco iedereen die in 2012 zonnepanelen bij Eneco aanschaft én buiten de boot is gevallen omdat de subsidiepot leeg is, het bedrag waar hij volgens de regeling recht op had terug.
bluemoon
Amerikakenner

Bericht door bluemoon »

@DejaVu, als je een appartement/flat is het natuurlijk mooi als je een paar bejaarden naast/onder/boven je hebt wonen die de boel op 25 graden stoken, dan heb je zelfs bij -10 geen verwarming nodig :mrgreen:

Ik woon in een 2 onder 1 kap, dus ik hoop dat maar dat de buren koukleumen zijn en de boel flink opstoken.

Persoonlijk ben ik tegen subsidies in het algemeen (kost alleen maar ambtenaren die de boel regelen/tegenwerken/controleren), en dus ook op subsidie op zonnepanelen.
Ik zie liever dat er iets eerlijks geregeld word over terugleveren van opgewekte energie, maar als de regering of het energiebedrijf inkomsten verliest op het minder gebruik van energie (variabele kosten), dan zal het vastrecht wel verhoogd worden.
Crisis ? What Crisis ?
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Die 200€ is echt weer typisch Belgisch. Eerst (te veel) premies en belastingvermindering geven, en dan gaat de netbeheerder klagen over de opvang in de winter, en spreken ze van 200€ te eisen. Maar al die zonnepaneel eigenaars die teveel opwekken en dat dus gratis afstaan aan de netbeheerder en/of energieleverancier daar spreken ze niet van. Ik denk dat ik ook maar eens wat elektrische vuurtjes ga aanschaffen, dan kan de gasketel wat minder.
Stiek
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stiek »

idem

dan ga ik die 200euro wel uitsparen aan mazout.
Ik vrees dat veel mensen dan al hun opgewekte electriciteit gaan verbruiken. Zodoende gaat er in de winterperiode meer verbruikt worden en hebben ze dus een ander probleem
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

sachasenne schreef:
Bart, maar als jij je pomp helemaal af zet, en die de hele zomer nooit draait, dan loopt die op de duur toch vast?
Da klopt :lol:
Meestal moet ik er bij de opstart ne goeie 'toek' op geven met de hamer, dan schiet de pomp aan de gang.
Ik neem me dan elke keer voor om de volgende zomer die pomp toch maar even te laten draaien, maar helaas heb ik last van een erg slecht geheugen :wink:
Grts, Bart

sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Pas toch maar op met die pomp want wij hebben er in het verleden twee moeten laten vervangen wegens vastlopen na een hele zomer (was wel bij mazoutketel, maar weet niet of dat verschil uitmaakt)

Trouwens, ik heb ontdekt dat in NL zonnepanelen in huurkoop kunnen besteld worden. Na x aantal jaar zijn die dan van jou. Voor zover ik weet bestaat dit in B nog niet?

@Bart ; ik ben al enkele dagen zeer bewust bezig met de vraag hoe het kan dat jij maar drie restafvalzakken op een jaar hebt :mrgreen: . Bij elk item dat ik nu in de vuilzak steek vraag ik me af : en wat doet Bart daar dan mee? :lol:
Enkele vbn die ik me afvraag : vlootjes katteneten, een versleten WC borstel,kattebakvulling, aluminium 'dekseltje' platte kaas, isimo van bv wasmachine verpakking...
Je kan zeggen die isimo doe ik naar het containerpark, maar dat is hier ook restafval en moet je ter plaatse betalen, dus komt in principe neer op hetzelfde als een restafvalzak.
Tell me all about it :-)
Ik splits zelfs de belegverpakking van de beenhouwer in plastic en papier. Dacht dat ik goed bezig was :?
Groetjes,
Carine
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Vlootjes katteneten hebben wij niet veel, maar als daar aluminium verpakking, meestal het dekseltje, aan zit gaat dat idd in de restafval.
Een versleten WC borstel hebben we ook (nog) niet maar zoiets nemen we mee naar het containerpark, idem voor ijzer.
Kattenbakvulling hebben we ook niet meer maar vroeger deed ik dat in grote plastic bakken en dan ook naar het containerpark.
Als ik een yogurt potje eet gaat het 'dekseltje' in de restafval en het potje in de zak plastiek.
Veel gaat er dus niet in onze restafvalzak. Dus enkel verpakkingen met aluminium aan de binnenzijde, zoals chips zakken. Maar ook kleine dingen zoals, een oude portefeuille van Evy, kleine stukjes isimo, mijn afgeschoren haren :lol:

En vooral, wij zijn maar met ons twee.
Onze vrienden hier tegenover hebben om de twee weken twee zakken buiten staan :shock: ondanks dat zij ook maar met twee zijn :blink:

Dat is trouwens de voornaamste reden dat wij zo weinig afval hebben. Plastiek hebben wij een aparte goedkope zak voor en die verzamel ik tot we er een tiental hebben en brengen die dan naar het containerpark.
Ik heb trouwens nog nooit betaalt op het containerpark maar heb me laten vertellen dat daar verandering in gaat komen.
Daar ben ik altijd kwaad om, mensen nemen de moeite om te sorteren en naar het containerpark te rijden en dan moet je er nog voor betalen. Geen wonder dat als ik wandelen ga veel vuilniszakken tegen kom in de bermen in het veld. Nu ligt er zelfs een oude dikke TV waar ik dagelijks ga wandelen .... dat zal alleen maar erger worden met een betalend containerpark vrees ik.
Grts, Bart

Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik volg dit allemaal met interesse, maar wat is "isimo"?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

piepschuim :wink:
Grts, Bart

Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Maar die plastiek verpakkingen mogen dan in het container park?
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Nochtans televisie en elektrische apparaten dat valt onder Recupel en is altijd gratis! Er wordt immers een zeer kleine bijdrage afgehouden van ieder nieuw apparaat bedoelt om de kosten te dekken van recycleren oude apparaten.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Stan.Gobien schreef:Maar die plastiek verpakkingen mogen dan in het container park?
In onze gemeente is er een aparte container voor huishoudplastiek. Naar het schijnt zou dat ook gaan veranderen bij het containerpark bij ons en wordt dat ook restafval
Grts, Bart

sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Bij ons zijn er groene zakken die je moet kopen. Deze mag je dan vullen met restplastic en dan gratis afleveren in het containerpark. (na eerst de zak gekocht te hebben natuurlijk ;-) )
Blauwe zakken voor PMD (blik, petfles ed) Die komen ze om de 2 weken ophalen. Ook blauwe zakken moet je kopen.
Restafval is in een container, tweewekelijks opgehaald. Die container heeft een chip en de 'ophaalvrachtwagen' leest de chip en zo word je belast naargelang het gewicht restafval dat de container bevat.
En papier wordt maandelijks gratis opgehaald.

Per ongeluk een botervlootje in de PMD zak.. hij wordt niet meegenomen. Ze zijn hier erg streng in.
Groetjes,
Carine
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer