Maar als ik het goed begrijp, dan is het dus geen bankformulier, maar een IRS formulier dat je via je bank krijgt toegestuurd en dat je ook weer naar je bank dient terug te sturen.coukie schreef: Ook thanks voor het aanpassen van de titel![]()
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
W-9 (bankformulier wel of niet invullen)
Re: W-9 (bankformulier wel of niet invullen)
-
Bennogr
- Amerika-expert
Een W-9 is een formulier dat je moet invullen als je in de VS betaald wilt worden door een bedrijf. Niet de IRS, maar een bedrijf vraagt je daar dus om. Het is bedoeld voor een bedrijf om aan te kunnen tonen dat ze geld betalen aan een in de VS wonend persoon.
Ik moet zo'n formulier telkens invullen als ik voor een nieuw vertaalbureau werk doe. Die bedrijven houden dan een kopie van dat W-9 formulier, ze sturen het niet door naar de IRS, het is dus alleen een formulier waarop je plechtig verklaart een social security nummber of tax identification nummer te hebben.
Op het Amerikaanse formulier voor je Amerikaanse belastingaangifte wordt elk jaar de vraag gesteld of je een buitenlandse bankrekening hebt, waarop meer dan $10.000 staat. Als je niet zoveel geld hebt, hoef je die bankrekening dus niet op te geven. Je zweert of belooft op dat belastingformulier dat je de waarheid vertelt, als ze dus uitvinden dat je meer dan $10.000 op een buitenlandse bankrekening hebt, hoeven ze weinig moeite te doen en kunnen ze dus op basis van die verklaring je al te pakken nemen.
Buitenlanders die in de VS geld verdienen (als ze bijvoorbeeld via het Amerikaanse bedrijf waar ze in hun thuisland voor werken opties of aandelen bezitten die beheerd worden door een Amerikaans investeringsbedrijf) moeten een W-8-BEN formulier invullen. Als ze dan die aandelen of opties verkopen, wordt niet automatisch Amerikaanse belasting (zoiets van 30 procent in zo'n geval), maar wordt je geacht daarop belasting te betalen in je thuisland.
De IRS vraagt dus niet om W9 formulieren, zeker niet per email. Ik zou dus NIET reageren op zo'n verzoek.
Als je meer wilt weten: zoek op W9 op de IRS website (http://www.irs.gov).
Ik moet zo'n formulier telkens invullen als ik voor een nieuw vertaalbureau werk doe. Die bedrijven houden dan een kopie van dat W-9 formulier, ze sturen het niet door naar de IRS, het is dus alleen een formulier waarop je plechtig verklaart een social security nummber of tax identification nummer te hebben.
Op het Amerikaanse formulier voor je Amerikaanse belastingaangifte wordt elk jaar de vraag gesteld of je een buitenlandse bankrekening hebt, waarop meer dan $10.000 staat. Als je niet zoveel geld hebt, hoef je die bankrekening dus niet op te geven. Je zweert of belooft op dat belastingformulier dat je de waarheid vertelt, als ze dus uitvinden dat je meer dan $10.000 op een buitenlandse bankrekening hebt, hoeven ze weinig moeite te doen en kunnen ze dus op basis van die verklaring je al te pakken nemen.
Buitenlanders die in de VS geld verdienen (als ze bijvoorbeeld via het Amerikaanse bedrijf waar ze in hun thuisland voor werken opties of aandelen bezitten die beheerd worden door een Amerikaans investeringsbedrijf) moeten een W-8-BEN formulier invullen. Als ze dan die aandelen of opties verkopen, wordt niet automatisch Amerikaanse belasting (zoiets van 30 procent in zo'n geval), maar wordt je geacht daarop belasting te betalen in je thuisland.
De IRS vraagt dus niet om W9 formulieren, zeker niet per email. Ik zou dus NIET reageren op zo'n verzoek.
Als je meer wilt weten: zoek op W9 op de IRS website (http://www.irs.gov).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Het was de bank die erom vroeg, niet de IRS. En de bank wil het om dezelfde reden hebben als in het voorbeeld dat je beschrijft. Andere conclusie, dus.Bennogr schreef:De IRS vraagt dus niet om W9 formulieren, zeker niet per email. Ik zou dus NIET reageren op zo'n verzoek.
Gr., Flipje
Form W-9 is bij mijn weten een IRS form. Ik herinner dat mijn man het moest invullen als hij bij een nieuwe werkgever ging werken.
Ik dacht dat het een verklaring was dat je in de US mag werken en een SS nummer hebt dan wel een ITIN# (dat je kunt aanvragen via form W-7).
Ik zou me ook even bedenken voor ik een instelling in het buitenland mijn gegevens, incl. SS# ging sturen.
Ik dacht dat het een verklaring was dat je in de US mag werken en een SS nummer hebt dan wel een ITIN# (dat je kunt aanvragen via form W-7).
Ik zou me ook even bedenken voor ik een instelling in het buitenland mijn gegevens, incl. SS# ging sturen.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Ja, het is een IRS formulier, maar nee, het komt niet van de IRS. Nee, het heeft niets te maken met of je wel of niet kunt werken. Maak het nu niet verwarrender dan het al is ...
Gr., Flipje
Gr., Flipje
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
We leren bijFlipjeBTiel schreef:Het was de bank die erom vroeg, niet de IRS. En de bank wil het om dezelfde reden hebben als in het voorbeeld dat je beschrijft. Andere conclusie, dus.Bennogr schreef:De IRS vraagt dus niet om W9 formulieren, zeker niet per email. Ik zou dus NIET reageren op zo'n verzoek.
Gr., Flipje
Maar al goed en wel alleen heb ik hier nog niemand naar voor zien komen die ook dit verzoek van zijn of haar bank gekregen geeft, nog van een bank in Belgie en of Nederland, Volgens de e-mail die ik ontvangen heb zou dit gaan om een nieuwe europese richtlijn dus ga ik er van uit dat iedereen die nog in zijn thuisland een rekening geeft dan toch ook dit verzoek zou moeten krijgen?
of zie ik dat verkeerd
Ik vraag me ook af welk formulier ze dan gaan gebruiken om mijn "inkomsten" hier bij de IRS te gaan aangeven vanuit Belgie, ook ben ik nog even het gemailde formulier gaan bekijken en zie dat er toch enkele wijzigingen zijn op aangebracht door de bank ten opzichte van het standaard formulier dat je op de site van de IRS kan verkrijgen, is dat ook de standaard dat blijkbaar iedereen die zo een formulier opvraagt daar zomaar wijzigingen kan op aanbrengen?
Tot deze conclusie was ik dus ook gekomen toen ik gaan rondneuzen ben op de website van de IRSBennogr schreef:Een W-9 is een formulier dat je moet invullen als je in de VS betaald wilt worden door een bedrijf. Niet de IRS, maar een bedrijf vraagt je daar dus om. Het is bedoeld voor een bedrijf om aan te kunnen tonen dat ze geld betalen aan een in de VS wonend persoon.
De uitleg in verband met de W-9 op hun website is me toch nog niet echt heel duidelijk dus wil ik het gewoon van hen horen in mensentaal
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
# finally home!
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Europees lijkt mij stug: voor zover ik weet is de VS individuele landen onder druk zet aan het zetten. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Europa voor de verandering eens samenwerkt, maar dat is moeilijk te geloven. Hier is een set antwoorden van de Staatssecretaris van Financien over de stand van zaken in NL. Ik denk echter dat NL eerst een nieuw kabinet zal moeten hebben, alvorens wij ook zulke e-mails krijgen.coukie schreef:Maar al goed en wel alleen heb ik hier nog niemand naar voor zien komen die ook dit verzoek van zijn of haar bank gekregen geeft, nog van een bank in Belgie en of Nederland, Volgens de e-mail die ik ontvangen heb zou dit gaan om een nieuwe europese richtlijn dus ga ik er van uit dat iedereen die nog in zijn thuisland een rekening geeft dan toch ook dit verzoek zou moeten krijgen?
Gr., Flipje
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik had het hier met mijn man over, en zijn reactie was precies dezelfde als die van mij; niet doorgeven. Of jij wel of niet je geld aangeeft bij de IRS is een zaak tussen jouw en de IRS. Je Nederlandse/Belgische bank heeft daar helemaal niks mee te maken. Richtlijnen of niet, zij zijn niet verantwoordelijk voor of jij als bankrekeninghouder wel of geen belastingaangifte doet. Ik vind dit soort vragen echt veel en veel te ver gaan. Richtlijnen of niet, als prive-persoon trek ik daar toch echt wel de grens. En al helemaal per email.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Probleem is dat de IRS daar anders over denkt, en het de verantwoordelijkheid van de banken aan het maken is. Als je het niet wilt, kun je inderdaad gewoon afwachten wat de bank doet: het ergste wat ze je kunnen maken is tenslotte niet meer dan je rekening sluiten.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Flipje, die uitleg werd mij destijds gegeven door afd. HR van het bedrijf waar mijn man ging werken. Ik denk nu dat Benno zijn uitleg de juistere is. Ik schreef daarom ook "ik dacht" en niet "het is".
TS lijkt me intelligent genoeg om kaf van koren te scheiden in de antwoorden.
Het rondsturen van dergelijk formulieren, al dan niet aangepast, is het gevolg van de paniek die Europese banken voelen na druk van de US overheid om financiele gegevens van USC's en in-US-woonachtigen. Klaarblijkelijk heeft TS's bank niet de moeite genomen in een begeleidende brief duidelijk uit te leggen wat er precies gevraagd wordt en waarom, en wat het gevolg kan zijn, voor hen, voor de rekeninghouder, van niet-invullen en retourneren.
Dus als er hier verwarring geschapen is, dan is het door de bank (alweer).
TS lijkt me intelligent genoeg om kaf van koren te scheiden in de antwoorden.
Het rondsturen van dergelijk formulieren, al dan niet aangepast, is het gevolg van de paniek die Europese banken voelen na druk van de US overheid om financiele gegevens van USC's en in-US-woonachtigen. Klaarblijkelijk heeft TS's bank niet de moeite genomen in een begeleidende brief duidelijk uit te leggen wat er precies gevraagd wordt en waarom, en wat het gevolg kan zijn, voor hen, voor de rekeninghouder, van niet-invullen en retourneren.
- coukie
- Amerikafan
Ok, terug van het IRS kantoor maar niet echt veel wijzer geworden,
Na ik hem vertelde dat ik als een H-4 niet mag werken ik dus ook geen inkomen heb begon hij mij uit te leggen dat de W-9 voornamelijk gebruikt word indien jij betaald word door een Amerikaanse werkgever/Belgische werkgever
en zij aan de hand van de W-9 waar je ss# opstaat zij dit dienen aan te geven bij de IRS hier, of dat je aandelen hebt in het buitenland waarop een deftige intrest zit. Nu had ik niet echt de indruk dat de man echt mijn vraag begreep
. Wel vertelde hij mij dat intrest op de rekening ook geld als inkomsten ( dat hadden we hier op het forum ook al uitgedokterd
) en ik die moet aangeven. En dat was het! na 2 en half uur stond ik weer op straat zonder een echt duidelijk antwoord
Ben daarna dus nog maar eens langs geweest bij de boekhouder en had geluk dat ze deze keer aanwezig was,laatste keer was het haar side kick, en zij had ook niet echt een idee maar ze wist me wel te vertellen dat, als het gaat om een klein bedrag op die bepaalde rekening en er nauwelijks interesten verkregen worden ze zelfs de moeite niet moeten doen om het aan te geven dus ik denk dat daar de $10000 speelt, nu ze geeft me wel aangeraden als ik het formulier al dan niet opstuur ik niet verplicht ben te ondertekenen, en ook eens te spreken met onze immigration lawyer.
Ik heb nu een mailtje gestuurd naar de bank met de vraag hoeveel intrest ik per jaar ontvang en welk formulier zij gaan gebruiken om deze aangifte bij de irs hier te doen............
Word vervolgd.........
En dank aan ieder1 die hier helpt mee denken
Na ik hem vertelde dat ik als een H-4 niet mag werken ik dus ook geen inkomen heb begon hij mij uit te leggen dat de W-9 voornamelijk gebruikt word indien jij betaald word door een Amerikaanse werkgever/Belgische werkgever
Ben daarna dus nog maar eens langs geweest bij de boekhouder en had geluk dat ze deze keer aanwezig was,laatste keer was het haar side kick, en zij had ook niet echt een idee maar ze wist me wel te vertellen dat, als het gaat om een klein bedrag op die bepaalde rekening en er nauwelijks interesten verkregen worden ze zelfs de moeite niet moeten doen om het aan te geven dus ik denk dat daar de $10000 speelt, nu ze geeft me wel aangeraden als ik het formulier al dan niet opstuur ik niet verplicht ben te ondertekenen, en ook eens te spreken met onze immigration lawyer.
Ik heb nu een mailtje gestuurd naar de bank met de vraag hoeveel intrest ik per jaar ontvang en welk formulier zij gaan gebruiken om deze aangifte bij de irs hier te doen............
Word vervolgd.........
En dank aan ieder1 die hier helpt mee denken
# finally home!
# finally home!
- coukie
- Amerikafan
oortjes schreef: Klaarblijkelijk heeft TS's bank niet de moeite genomen in een begeleidende brief duidelijk uit te leggen wat er precies gevraagd wordt en waarom, en wat het gevolg kan zijn, voor hen, voor de rekeninghouder, van niet-invullen en retourneren.
Heel juist oortjes, ik heb gewoon een e-mail ontvangen van het agentshap met de vraag om dit effe in te vullen en terug te mailen and that's it
Alleen een korte uitleg derbij die ik geloof ik bij de start van dit topic al gepost had
# finally home!
# finally home!
Nog even voor Flipje: USCIS gebruikt controle van de I-9 form wel degelijk voor het opsporen van illegale werknemers. Het staat bekend als de "silent raid" - itt. daadwerkelijk naar een lokatie gaan en daar de papieren controleren van alle werkers.
Vlgs. mijn lokale krant is er op dit moment een I-9 silent raid gaande bij Mi Pueblo supermarts.
Vlgs. mijn lokale krant is er op dit moment een I-9 silent raid gaande bij Mi Pueblo supermarts.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Da's andersom: de I-9 documentatie van dat bedrijf wordt gebruikt om er achter te komen wie er op de loonlijst staat, daarna wordt de loonlijst afgewerkt om te zien of mensen wel of niet mogen werken in de V.S. Het W-9 staat los van dat laatste.
Gr., Flipje
Edit: I-9 -> W-9 (excuus: ben niet wakker)
Gr., Flipje
Edit: I-9 -> W-9 (excuus: ben niet wakker)
Laatst gewijzigd door FlipjeBTiel op 08 okt 2012, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar naar ik me herinner moest mijn man op zijn I-9 toch aangeven op wat voor visum hij recht had in de US te werken.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Je loopt me te verwarren (zie ook hierboven de vraag om dat niet te doen
). Ben niet wakker genoeg op het moment. Anyway, de discussie hier is om het IRS formulier W-9. Je haalt er nu het USCIS formulier I-9 bij. Ja, op een USCIS I-9 vul je werkvergunning in, op een IRS W-9 niet.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
- coukie
- Amerikafan
Ik heb ondertussen een attest gevraagd aan de bank met de vraag hoeveel interest er op de rekening word gegeven over 1 jaar en ik heb dit dus vandaag ontvangen. Zij moeten blijkbaar aangifte doen via formulier 1099 alleen vanaf $10 and up en dat hadden ze mij hier dus ook al verteld dat het niet nodig is om aan te geven als de interest minder is dan $10 wat dus bij mij het geval is
een miezerige $4.27 interest
.
Ik heb dit dus ook aan de bank gemeld dat het niet nodig is om aangifte te doen en als ze al de instructies gelezen hebben voor form 1099 INT zouden ze dit dus moeten weten! Heb wel voor hun info de link erbij gevoegd waar ze de instructies kunnen vinden
lol
Nu eens afwachten wat hun antwoord daarop zal zijn
Ik heb dit dus ook aan de bank gemeld dat het niet nodig is om aangifte te doen en als ze al de instructies gelezen hebben voor form 1099 INT zouden ze dit dus moeten weten! Heb wel voor hun info de link erbij gevoegd waar ze de instructies kunnen vinden
Nu eens afwachten wat hun antwoord daarop zal zijn
# finally home!
# finally home!
Flipje mijn excuses ! begrijp ik nu dat ik twee formulieren door elkaar heb gehaald ? Dat is inderdaad nogal stom....
Waarschijnlijk hebben ze dat formulier naar alle rekeninghouders in de VS gestuurd, zonder te letten op het rentebedrag. Ben wel benieuwd naar hun reaktie.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 7313 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic