Ook ik ben een keer staande gehouden toen ik zelf reed en een keer samen met mijn broer en zijn vrouw.
Toen ik zelf aangehouden werd in Visalia in 2000, kwam ik juist bij een trouwerij vandaan. Het was al later op de avond en men hield een drankcontrole op Mooney Blvd (voor kenners, de hoofdstraat van Visalia).
Op de trouwerij had ik 3 Bud-lights gehad. Dus, toen men vroeg of ik drank op had, heb ik eerlijk geantwoord "Just a couple of Bud-lights". Ik mocht gelijk de auto aan de kant zetten en moest een blaasproef doen. Buiten de auto werden allemaal tests met mij gedaan, zoals je ze dat ook in films ziet doen. Over een lijntje lopen, met gesloten ogen met je wijsvinger het puntje van je neus aanraken, het alfabet opzeggen (in het engels natuurlijk

).
Alle tests heb ik met het gemak doorstaan en ook de blaastest was in orde. Met (teveel) drank op zal ik trouwens nooit achter het stuur kruipen, laat dat duidelijk zijn. Mijn alcoholpromilage lag dan ook ver beneden de norm. (0,18 promille terwijl het volgens mij max. 0,8 promille mag zijn in Californië).
Waar ik mij op dat moment wel zorgen om maakte was het feit dat ik geen ID bij mij had. Géén rijbewijs en géén paspoort. Ik zag mijzelf al afgevoerd worden...

Men maakte er echter geen probleem van. Ik kreeg enkel de waarschuwing om in het vervolg ID bij mij te dragen en ik mocht mijn weg vervolgen. De agenten waren zeer correct en aardig tegen mij.
Een andere keer ben ik samen met mijn broer en zijn vrouw aangehouden in Las Vegas. We zouden door rood zijn gereden. Tegelijk met ons werd een taxi aangehouden die voor ons reed. Toen de agent aan het rijbewijs van mijn broer zag dat wij uit Nederland kwamen, kregen wij enkel een waarschuwing.

De taxichauffeur kreeg trouwens wel een ticket...
Ook nu werden we weer zeer correct behandeld. Ik heb dus enkel goede ervaringen met politieagenten in Amerika.
Roland