Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Discussie: nl VS usa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik had het meer over politiek op plaatselijk niveau waar ik me op gestort heb nadat ik in november 2003 Amerikaan ben geworden (en Nederlander gebleven, ik sta al ingeschreven voor de komende kamerverkiezingen, mogelijk weer via het internet stemmen).

Die plaatselijke politiek is erg democratisch (met een kleine d), veel op deuren kloppen en bij mensen langsgaan. En ook persoonlijk opbellen, mensen een feestje laten organiseren, waar de kandidaat dan even langskomt en geld opstrijkt.

Je hebt op die manier veel rechtstreeks contact tussen kiezers en gekozene (de nieuwe burgemeester van St. Paul heeft bijvoorbeeld na zijn inauguratie zijn kantoor een paar uur open gesteld, zodat ouders met hun kinderen konden doen wat zijn grootmoeder met hem gedaan had: het kantoor binnenlopen, het kind op de bureaustoel zetten en zeggen: iedereen kan in de stoel van de burgemeester terecht komen).

Op landelijk niveau is het inderdaad allemaal wat minder persoonlijk en gaat er veel geld om. Maar daar staat tegenover, dat ik de kandidaten voor senator van Minnesota een aantal keren gewoon ben tegengekomen en dat een 'graswortels' organisatie nog steeds veel verschil kan maken en het zelfs tegen een hoop geld kan opnemen.

Zie Ralph Reed, de gesjeesde voormalig leider van de christelijke stoottroepen, die toch mooi onderuit is gegaan nadat bekend werd dat hij zijn volgelingen tegen gokken had laten ageren. Niet omdat dat zo "gristelijk" was, maar omdat hij geld had gekregen van vriendjes van Abramoff.

En zie het recente geval met Lieberman, weliswaar is Lamont een miljonair, maar met geld alleen kom je er (meestal) toch echt niet.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

[quote="a4plus
Tot nu toe valt tegen in Texas dan. De techniek loopt flink achter, ook internet, waardoor veel bedrijven geen sites hebben, waardoor je veel kilometers moet maken op zoek naar zaken. Verzekeringen valt tot nu toe mee, maar schijnt in de grote steden compleet anders te zijn.
Restaurants zijn kaal, ongezellig en vaak vies. Betreft smerige wc's, soms waan je je in Afrika, zo smerig, Amerikanen zijn niet de netste mensen, kijk wat ze voor rotzooi om ons huis hebben (vaak dan). Oja, Italiaans ijs is heel erg duur

Wow, you're describing White Trash Texas to the T! Want in Austin, TX or the Big D, Houston heb ik dit allemaal niet meegemaakt, techniek juist voluit voorop (TI, etc.) Mijn mede-Amerikanen ervaar ik meestal als juist schoon; ik denk echt dat het ervan afhangt waar je zit in de VS en in bv TX, in een backwards Podunk town zal je inderdaad de scenario meemaken die jij beschrijft. Maar in steden zoals Houston, Austin, Dallas, Lubbock, San Antonio, etc. zal dit heel anders zijn (I include the suburbs!).

en ik woon in jarenlang in CA waar ik al jaren via internet bankier, ik ben al jarenlang niet in mijn bank branch geweest, mijn groceries online of via mijn bank pas betalen. Gelukkig is Gelato niet duur bij mij.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Xerxes schreef:[quote="a4plus
Tot nu toe valt tegen in Texas dan. De techniek loopt flink achter, ook internet, waardoor veel bedrijven geen sites hebben, waardoor je veel kilometers moet maken op zoek naar zaken. Verzekeringen valt tot nu toe mee, maar schijnt in de grote steden compleet anders te zijn.
Restaurants zijn kaal, ongezellig en vaak vies. Betreft smerige wc's, soms waan je je in Afrika, zo smerig, Amerikanen zijn niet de netste mensen, kijk wat ze voor rotzooi om ons huis hebben (vaak dan). Oja, Italiaans ijs is heel erg duur

Wow, you're describing White Trash Texas to the T! Want in Austin, TX or the Big D, Houston heb ik dit allemaal niet meegemaakt, techniek juist voluit voorop (TI, etc.) Mijn mede-Amerikanen ervaar ik meestal als juist schoon; ik denk echt dat het ervan afhangt waar je zit in de VS en in bv TX, in een backwards Podunk town zal je inderdaad de scenario meemaken die jij beschrijft. Maar in steden zoals Houston, Austin, Dallas, Lubbock, San Antonio, etc. zal dit heel anders zijn (I include the suburbs!).

en ik woon in jarenlang in CA waar ik al jaren via internet bankier, ik ben al jarenlang niet in mijn bank branch geweest, mijn groceries online of via mijn bank pas betalen. Gelukkig is Gelato niet duur bij mij.
We hebben het over heel Amerika, dus ook het platteland en dat loopt sterk achter vergeleken met Nederland, er wordt bijvoorbeeld nog veel ige-internet via analoge modems. In California zijn wc's ook vaak vies en als je verder naar Arizona en Utah gaat wordt het steeds erger, is niet voor niets dat sommige RV parken reclame maken met "Clean Restrooms" Ik heb ook een bankrekening bij The Bank of America en moest laatst geld overschrijven naar iemand met een andere bank in Nebraska, dit kan allemaal via telebankieren, maar wat wel grappig is omdat men gewend is met checques te werken krijgt diegene naar wie ik het geld overmaak een checque gemaakt door de bank, kennen we in Nederland ook niet echt meer.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Meestal vind ik de wc's bij tankstations vies (hoewel deze reis in het noorden heb ik ze juist heel schoon gevonden). Maar bij fast food ketens of rest areas zijn ze meestal wel schoon.

Wat het internet betreft, je hebt het over afstanden, die niet met Nederland te vergelijken zijn. Het is voor een bedrijf niet rendabel om op het platteland van alles aan te gaan leggen voor een paar mensen en duizenden koeien. Deze reis hebben we al bijna 1400 mijl gereden (ja, mijl) in minder dan een week en ik kan in de auto draadloos internetten (kan dat in Nederland ook? Ik vind het een uitkomst op lange ritten!).

Als we langs de oostkust naar het noorden rijden, heb ik continu bereik, maar hier in het minder bewoonde midden westen zijn er hele stukken, dat er geen bereik is.

Wat dat geld overmaken betreft geef ik je gelijk, maar ik kan me alleen bedenken, dat dat is omdat de staten eigenlijk vrijwel autonoom zijn en iedere staat weer andere wetten heeft omtrent geld verkeer. Een papieren briefje is dan kennelijk makkelijker.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

suebrons schreef:Maar nu we toch bezig zijn over positieve en negatieve aspecten...
Wat zijn de negatieve kanten van het leven in de VS?
Hetgeen wat mij weleens angst inboezemt, is het racisme in sommige staten. Ik vraag me af of iemand met mijn Indische en donkere uiterlijk daar last van zal hebben. Of kan ik mij in elke staat vrij begeven zonder me bedreigd te voelen. Ik heb dat in Nederland nooit zo ervaren. In mijn vakanties tot zover in Amerika ook niet .. Maar goed ik ben ook niet in die Zuidelijke staten geweest ..

Het viel mij op in Amerika weinig Indische mensen zoals mij te zien. Ik zeg 'zoals mij' omdat Indische mensen (indo's) een uiteenlopend uiterlijk kunnen hebben. Bijvoorbeeld ook vrij blank met blauwe/groene ogen. Ik heb dus wel duidelijke Indische trekjes en een getinte huid. Ik heb wel Aziatische mensen gezien aan de Oostkust, zoals vietnamezen, chinezen en zwarte mensen, maar geen indische mensen zoals ik. Ik had het gevraagd aan onze Amerikaanse vrienden die we bezochten. En gevraagd of ze mij zien als 'coloured' of 'black'. Omdat ze me in eerste instantie alleen van de foto kenden. Daar moesten ze kennelijk over nadenken, ik zag er volgens hun niet Aziatisch uit, ook niet black ... wel 'tanned' ... Uiteindelijk zeiden ze "I don't know .. you look Dutch" : ))
Sandy
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

"I don't know .. you look Dutch" : ))
En dat zegt toch eigenlijk alles :D

Leuke nieuwe foto trouwens Sandy!
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Kwaajknarie schreef:
"I don't know .. you look Dutch" : ))
En dat zegt toch eigenlijk alles :D
Jawel .. maar dat zeiden ze uiteindelijk als grapje of beleefdheid omdat ik kennelijk ondefinieerbaar ben in Amerika ;)
Sandy
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

It ain't much if you ain't Dutch...

oftewel:

And as a final touch, God created the Dutch
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Even een voorbeeld van hoe groot en onbewoond sommige delen van Amerika zijn, de staat Wyoming is 253,337 sq. km. met een bevolking van ongeveer 500,000 mensen. Nederland is 41,526 sq. km. en heeft ongeveer 16.5 miljoen mensen.
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Dat is toch geweldig! Niet in een hokje geduwd van blank, oosters, zwart, geel groen of rood!

Gewoon ondefinieerbaar, een Sandy :lol:
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Sandy schreef:
Kwaajknarie schreef: En dat zegt toch eigenlijk alles :D
Jawel .. maar dat zeiden ze uiteindelijk als grapje of beleefdheid omdat ik kennelijk ondefinieerbaar ben in Amerika ;)
Als je hier in het zuiden zou komen, zullen veel mensen waarschijnlijk Spaans tegen je gaan praten. Men zou denken dat je uit Colombia, Puerto Rico oid. komt.
Ruby overkomt dit regelmatig :wink: en als ze dan haar ouders ontmoeten, zoals gisteren op ouderavond is men zeer verbaasd, omdat men vanuit een heel ander hokje denkt...haha.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Mack schreef:It ain't much if you ain't Dutch...

oftewel:

"Wooden shoe rather be Dutch?"

:wink:
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Loek schreef:
Mack schreef:It ain't much if you ain't Dutch...

oftewel:

"Wooden shoe rather be Dutch?"

:D
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

You can always tell a Dutchman. But you can't tell him much.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ejb
Amerika-ontdekker

Bericht door ejb »

Waarom lukt het veel Nederlanders die in de VS wonen om een toekomst op te bouwen, terwijl er heel veel Amerikanen daar leven onder embargelijke omstandigheden?????
Motivatie en een betere basis.

Het is een grote stap om het vertrouwde leven met zekerheid op te zeggen voor een avontuur in een ander land. Als je eenmaal die stap hebt genomen dan ben je behoorlijk gemotiveerd om er een succes van te maken.

Bovendien denk ik dat veel Nederlanders die nu in de VS wonen een betere basis (opleiding, ervaring, financien) hadden dan Amerikanen die hier onder erbarmelijke omstandigheden leven.

Met andere woorden: je vergelijkt twee heel verschillende groepen mensen.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

wiepster schreef:
Sandy schreef: Jawel .. maar dat zeiden ze uiteindelijk als grapje of beleefdheid omdat ik kennelijk ondefinieerbaar ben in Amerika ;)
Als je hier in het zuiden zou komen, zullen veel mensen waarschijnlijk Spaans tegen je gaan praten. Men zou denken dat je uit Colombia, Puerto Rico oid. komt.
Ruby overkomt dit regelmatig :wink: en als ze dan haar ouders ontmoeten, zoals gisteren op ouderavond is men zeer verbaasd, omdat men vanuit een heel ander hokje denkt...haha.
Ik denk ook dat je meestal als Latina ingeschat zal worden, maar hier in Seattle bijv lopen er ontzettend veel verschillende Aziaten rond, bijv ook Thai en Maleisiers die qua uiterlijk wat dichterbij Indonesiers zitten, maar Indo's (is dat nog wel een politiek correcte term, Sandy?), zitten er niet zo gauw bij. Hoewel er in Seattle best wel wat Anglo-Asians rondlopen. Je zou ook als Italiaanse gezien kunnen worden. Maar het hangt er een beetje van af waar je bent: in New York of DC waar zoveel verschillende nationaliteiten rondlopen zal men waarschijnlijk niet eens proberen je in te delen. Het is er niet zo label-achtig als in NL denk ik. In het zuiden zou je denk ik weleens gezien kunnen worden als mixed white and black en men zou je daarom raar kunnen behandelen zeker als je met je man, die volgens mij wit is, rondloopt. Voral in sommige van de zuidelijke gebieden zijn interrraciale relaties nog wat controversieel.

Maar ik denk dat je niet echt gauw met racisme te maken krijgt hoor. Zeker omdat men al gauw te horen krijght dat je niet van hier bent. Ik word hier ook al beter behandeld dan African Americans omdat ik uit Europa kom en om de een of andere reden daardoor meer waard ben. Europeaan, dus interessant. Ik profileer me nu wel meer als Caribbean of South American of zelfs Latina dan Nederlands, dus het is nu een beetje anders.
SEEING IS BELIEVING
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

ronald87 schreef:
Loek schreef: "Wooden shoe rather be Dutch?"

:D
:lol:
Beter dan al die negatieve uitdrukkingen met Dutch (going Dutch, Dutch date, Dutch courage, Dutch treat, Dutch uncle enz.)
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Zo te zien valt het met de negatieve kanten aan de US tot nog toe best mee. Het is zoals iemand zei inderdaad wat je er zelf van maakt / vindt.

Hoe gaat het in de VS trouwens met recyclen? Glas, papier, huisafval etc. Heb je daar aparte bakken voor die elke week geleegd worden? Of moet je daar net als hier bijvoorbeeld zelf je glas wegbrengen? Het zal waarschijnlijk ook wel van staat tot staat en stad tot stad verschillen? Ik weet al dat er in de meeste staten statiegeld op blikjes zit. Of het ook op flessen zit ben ik vergeten.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

suebrons schreef:Zo te zien valt het met de negatieve kanten aan de US tot nog toe best mee. Het is zoals iemand zei inderdaad wat je er zelf van maakt / vindt.

Hoe gaat het in de VS trouwens met recyclen? Glas, papier, huisafval etc. Heb je daar aparte bakken voor die elke week geleegd worden? Of moet je daar net als hier bijvoorbeeld zelf je glas wegbrengen? Het zal waarschijnlijk ook wel van staat tot staat en stad tot stad verschillen? Ik weet al dat er in de meeste staten statiegeld op blikjes zit. Of het ook op flessen zit ben ik vergeten.
Bij ons (New Jersey) wordt plastic, glas en papier opgehaald 2 keer per maand. We hebben 3 bakken die we bij de weg zetten. Huisafval wordt elke 2 dagen bij ons achter het huis weggehaald (hoeven we dus niet eens bij de weg te zetten, vind ik ook nog steeds apart).

Dora
Laatst gewijzigd door dora op 02 sep 2006, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Ik weet niet hoe het in andere staten/steden zit, maar in Seattle zijn ze op het gebied van Recycling heel ver.
In het huis van mijn familie zat er in de gootsteen een afvalverwerker ingebouwd, die groen afval zoals banannenschillen, appel klokhuizen etc. verwerkt tot compost!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer