Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans ontbijt (recepten)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Eve88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Amerikaans ontbijt (recepten)

Bericht door Eve88 »

Ik heb deze zomer gewerkt op een kamp in North Carolina, en hoewel het eten niet altijd van zo'n hoge kwaliteit was, vond ik het ontbijt meestal wel goed. Ik mis nu bepaalde dingen ook erg!

Het meest van al mis ik de Biscuits (die dingen die je ook bij Bojangles kan krijgen). Mmmm, met ei, kaas en bacon. YUM! Ik kan online wel wat engelstalige recepten vinden, maar is er hier misschien iemand die een goed recept weet? Zou het toch graag eens proberen maken (ik ben geen keukenwonder, btw.. ).
Ohhh wat mis ik die dingen... Dikmakers, dat wel :lol: .

Ook American pancakes kan ik hier in België niet echt vinden... Zijn die makkelijk te maken van scratch? Met Belgische ingrediënten..

En om het topic wat algemeen te maken: wat is jouw favoriete amerikaans ontbijt?
DejaVu
Amerika-expert

Re: Amerikaans ontbijt (recepten)

Bericht door DejaVu »

Ik heb het zelf nooit gegeten maar dit staat bij de AH in het vak:

Afbeelding
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Ah, American Breakfast.. :)

Daarvan weet ik in ieder geval dat ik tot aan de avond geen honger meer had. Het is heel veel en heel vet. Maar echt lekker? Mwah.. Opgebakken aardappelen, 3 eieren met een lading bacon op 2 toastjes. Maar goed dat ik dat hier niet iedere dag eet. :thumbup:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Lijkt me toch niet zo moeilijk om te maken, scrambled eggs, bacon, sausagelinks, mini burgertje. Verder zijn dognuts en bagels met creamcheese ook gewoon in Nederland/Belgie verkrijgbaar volgens mij.

Overigens heb ik zelf ook erg moeten wennen aan het Amerikaanse ontbijt maar geloof het of niet, je kunt er ook juist van afvallen. Brood is een enorme dikmaker dus zo gezond is het ook niet om elke dag te ontbijten (en lunchen) met brood. Je ontbijt is de motor van je lichaam dus zo'n gek idee is het niet om dan een stevig ontbijt te nuttigen.

Ik lunch zelf wel altijd licht als ik een zwaar ontbijt heb gehad anders lust ik weer geen avondeten ;)
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Voor de American Pancakes kun je via Amazon prima een kant en klaar-mix bestellen.Wij hebben meestal Mrs. Buttersworth, daar hoeft alleen water bij. Reken er wel op dat je vaak alleen in grote hoeveelheden kunt bestellen.

Biscuits bak ik graag zelf. Ik maak dan 'drop buttermilk biscuits', die komen het meest in de buurt van wat ik in de diners vindt. Dit receptkomt dichtbij wat ik zelf maak (mijn recept komt uit een papieren kookboek dat mijn Amerikaanse schoonouders me eens voor kerst gegeven hebben, hehe), maar ik laat de 'cream of tartar' (wijnsteenzuur) er altijd uit.

Als ik geen karnemelk heb, doe ik een paar theelepels citroensap in een kom en vul het met gewone melk aan tot de aangegegeven hoeveelheid. Vijf minuutjes laten staan en het werkt prima.

Oh, Dille & kamille heeft meet-lepels die in 'cups'(en delen van cups) aangeven hoeveel erin gaat. Dat scheelt je omrekenen.

Verder maken wij thuis ook wel 'grits'. Die zijn in Nederland lastig te vinden, dus ook daar bestellen we nog wel eens via Amazon. De gewone grits van quaker voldoen prima (maar neem alsjeblieft niet de 'express' of de '5 minutes' - die zijn niet te eten en vereisen ook een veel preciezer kookproces). Als je voor de grits gaat, kun je ook wat goede maple syrup opzoeken. Je plaatselijke biowinkel heeft het vast wel (grade C en B zijn, vinden wij, lekkerder dan grade A) A is heel zoet en heeft veel meer een suikersmaak, terwijl C het meest naar maple smaakt.

Eet ze!
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

smittenimmigrant schreef:Voor de American Pancakes kun je via Amazon prima een kant en klaar-mix bestellen.Wij hebben meestal Mrs. Buttersworth, daar hoeft alleen water bij. Reken er wel op dat je vaak alleen in grote hoeveelheden kunt bestellen.
Mrs Butterworth kun je ook gewoon hier in Nederland kopen in sommige supermarkten. Bij de Vomar heb ik de pakken in ieder geval zien staan.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Jaydee84 schreef:Ah, American Breakfast.. :)

Daarvan weet ik in ieder geval dat ik tot aan de avond geen honger meer had. Het is heel veel en heel vet. Maar echt lekker? Mwah.. Opgebakken aardappelen, 3 eieren met een lading bacon op 2 toastjes. Maar goed dat ik dat hier niet iedere dag eet. :thumbup:
Dat ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je het klaarmaakt en hoeveel je eet. Zoals ze het bij de truckstop klaarmaken is het meestal niet gezond maar je kan zelf je recepten aanpassen. Kalkoen bacon uit de magnetron bijv is veel lekkerder en veel minder vet. Toast maak je van whole wheat brood met maar een klein beetje boter. Hashbrowns vind ik zelf niet lekker dus dat maak ik nooit.
Een vriendin van me maakt altijd superlekker ontbijt en dankzij de aanpassingen past het prima in haar dieet. Haar ontbijt is zelfs zo lekker dat mijn dochter liever daar sleepovers heeft dan bij ons thuis. Bij ons is leuk omdat de meiden in de speelkamer slapen waar ook de Wii staat maar dat weegt toch niet op tegen het ontbijt dat ze daar krijgt :lol:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Wist je trouwens dat ze in Nederland ooit ook begonnen zijn met die mixen waar je alleen water moet bij doen. Dit mislukte toentertijd en hebben ze een klantenonderzoek gehouden, wat bleek? Alleen water toevoegen gaf geen "zelf gedaan" gevoel. Vandaar dat je nu bij Koopmans mixen melk en 2 eieren moet toevoegen. ;)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

DejaVu schreef:Dit mislukte toentertijd en hebben ze een klantenonderzoek gehouden, wat bleek? Alleen water toevoegen gaf geen "zelf gedaan" gevoel.
Ja, ja...zo geef je als bedrijf een mooie draai aan een mislukt concept. :lol:

Heb je het destijds wel eens geprobeerd? Pannenkoeken maken met alleen water toevoegen? Te vies om op te eten (eigen ervaring). Nee, geef mij maar de mix met eieren en melk. Daarmee maak je tenminste fatsoenlijke en lekkere pannenkoeken. :D

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Eve88
Amerikafan

Bericht door Eve88 »

smittenimmigrant schreef:Voor de American Pancakes kun je via Amazon prima een kant en klaar-mix bestellen.Wij hebben meestal Mrs. Buttersworth, daar hoeft alleen water bij. Reken er wel op dat je vaak alleen in grote hoeveelheden kunt bestellen.

Biscuits bak ik graag zelf. Ik maak dan 'drop buttermilk biscuits', die komen het meest in de buurt van wat ik in de diners vindt. Dit receptkomt dichtbij wat ik zelf maak (mijn recept komt uit een papieren kookboek dat mijn Amerikaanse schoonouders me eens voor kerst gegeven hebben, hehe), maar ik laat de 'cream of tartar' (wijnsteenzuur) er altijd uit.
Dankjewel voor de tips! De biscuits ga ik zeker eens proberen maken, dat mis ik hier echt ontzettend :). Zelfs in New York kon ik ze niet meer vinden (zal er vast wel ergens zijn hoor - maar niet zo prominent aanwezig als in het zuiden), dus het is echt iets typisch zuiders :thumbup: .

Oh, en ik zat er niet tot de avond mee vol, hoor... Waarschijnlijk ook omdat ik op kamp de hele dag buiten & bezig was, maar tegen lunch had ik alweer grote honger. Maar het is inderdaad wel zwaarder allemaal dan wat we hier als ontbijt eten, maar dat heeft ook zo voordelen.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

weet iemand hoe je lekkere hashbrowns maakt?

ik maak wel eens een "Amerikaans ontbijt" (toast, spiegeleieren en spek of champignons) als ik in het weekend laat ben opgestaan, maar dan is het eerder een brunch rond 11-12u en dan eet ik ook maar 2x/dag.
Souraia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Souraia »

Ik maak wel eens pancakes voor de jongens, die vinden ze heerlijk. Ik maak ze zelf, dus niet uit pak.

Kokos/banaan pancakes met caramelsaus

Afbeelding

Voor de pancakes

4 eieren
250 ml kokosmelk
150 gram meel (gezeven)
1 flinke theelepel bakpoeder
3 bananen
Creme fraiche

VOor de caramelsaus
25 gram ongezouten boter
50 gram bruine suiker
1 eetlepel stroop
75 ml slagroom

Scheid de eieren en mix de eiwit op hoge snelheid totdat die stijf is.
Mix de eigeel samenmet de kokosmelk. Zeef het bakpoeder en de meel en doe dit bij je eierkokos mix.
Prak 1 banaan en doe dit ook bij je eiergeel mix en mix alles nog even goed door.
Doe dan voorzichtig de eiwitten bij het beslag en vouw dit voorzichtig om totdat alles goed is opgenomen.
Bak de pancakes aan beiden zijden bruin op matig vuur.
Doe een pancake op het bord, doe daarop wat schijfjes banaan en wat creme frache. Bouw zo je pancakes op.

Voor de caramelsaus doe je alle ingredienten in een koekenpan en laat dit rustig 2 minuten koken. Besprenkel hiermee je pancakes.
Souraia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Souraia »

Deze is ook erg lekker en wat minder slecht (calorieen) dan hierboven :lol:

Blueberry pancakes
Afbeelding

Het recept van de blueberry pancakes.

200 gram cake meel (als je dat niet hebt kan je 170 gram meel en 30 gram maizena gebruiken)
1 eetlepel bakpoeder
3 eetlepels suiker
350 ml koffiemelk
1 citroen
1 grote ei
vanillemerg of vannile extract
2 eetlepels gesmolten boter
1 kom bosbessen

Doe in een kom de bloem, suiker, snufje zout en bakpoeder samen.

In een andere kom doe je de koffiemelk, de schil van de citroen (geraspt) en het sap samen. Roer dit door elkaar en laat even 5 minuten staan. Daarna roer je de ei, de gesmolten boter en de vanille erdoorheen. Doe de natte ingredienten door de meel en roer dit door elkaar. Doe als laatste de bosbessen erbij. Is je deeg erg dik, voeg dan wat extra koffiemelk bij.
Besef wel dat pancakes beslag een heel stuk dikker is dan pannenkoekenbeslag. Dus niet te vloeibaar maken.

Verwarm een koekenpan en doe een klein beetje boter (als je anti aanbaklaag hebt, probeer het dan zonder boter). Voeg wat beslag en laat dit bakken.

Serveer het liefst met ahornsiroop. Bij gebrek hieraan kan je ook gewoon stroop gebruiken
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hashbrowns is toch net zoiets als de Scandinavische røsty? Gewoon aardappel schaven zodat je kleine reepjes krijgt. Olie in een pan, aardappelschaafsel erin en een beetje aanduwen zodat het een soort koek wordt. Als de 'koek' aan 1 kant goed gebakken is, knapperig en bruin, flip je 'm met een groot bord om en dan bak je de andere kant. Zelfde techniek als bij een Spaanse tortilla.

Dat plaatje in de post van DejaVu, de pancakes van Koopmans, ik heb ze al vaak gemaakt en ze zijn heerlijk! Het is ook nog eens leuk om te zien. Je laat een 'plasje' van het deeg in de pan en na een poosje gaat het ineens rijzen! Krijg je van die hele mooi, dikke, pannenkoekjes. Inderdaad met Maple Syrup van de eco-supermarkt! Bedankt voor de tip smitten. Ik ga op die kwalificaties letten de volgende keer. Wist helemaal niet dat er verschillende soorten waren!
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

vana schreef:Mrs Butterworth kun je ook gewoon hier in Nederland kopen in sommige supermarkten. Bij de Vomar heb ik de pakken in ieder geval zien staan.
Goed om te weten! Ik heb geen Vomar in de buurt, alleen Albert Heijns en daar heb ik ze nog niet gezien.
Eve88
Amerikafan

Bericht door Eve88 »

Ziva schreef:Brood is een enorme dikmaker dus zo gezond is het ook niet om elke dag te ontbijten (en lunchen) met brood. Je ontbijt is de motor van je lichaam dus zo'n gek idee is het niet om dan een stevig ontbijt te nuttigen.
Dit is trouwens niet waar zoals je het zegt... Brood in Amerika ja, dat is inderdaad een enorme dikmaker (gezien het meestal wit en zoet is). Wanneer ik hier in België elke dag - vers - volkorenbrood eet, is dat gezond hoor! Ik was na 3 maanden in Amerika 4-5kg bijgekomen, puur van het eten want beweging had ik wel genoeg. Nu ben ik weer thuis en zijn die kilo's er alweer af.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik bedoelde wit brood natuurlijk. En in Amerika heb je ook gewoon bruin brood hoor en dat hoeft niet altijd zoet te zijn, het ligt eraan wat je kiest.
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Kijk ook eens op http://www.usfoodz.nl, hier kan je veel Amerikaanse producten bestellen (grote ontbijt sectie), verschillende 'syrups', bakproducten en natuurlijk beleg! Dus als je eenmaal de recepten hebt, kun je je hier uitleven :thumbup:
Met de code AA10% krijg je ook nog eens 10% korting!
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer