Even een tax vraagje of eigenlijk tax probleem .....lol
Het gaat em over mensen die nog steeds, zoals wij, een rekening hebben in het buitenland, Belgie in ons geval.
Ik heb een paar dagen geleden een e-mail ontvangen van mn bank in Belgie met de vraag om en W-9 in te vullen, nu zeggen ze dat er een nieuwe wet is, FATCA, die buitenlandse banken zegt dat ze al hun klanten die in de USA wonen moeten raporteren bij de IRS.
Dit is een deel van de e-mail,
Volgens de nieuwe Europese richtlijnen (FATCA) worden alle personen als US-PERSONEN aanzien indien:
-geboorteland US
-Briefwisselingsadres in de US
-Telefoonnummer in de US
En bijgevolg moeten deze klanten (jij dus ook) worden aangegeven aan de Amerikaanse fiscus (IRS)
De bank is verplicht om de inkomsten van de US-personen aan te geven aan de IRS.
Vandaar dat dit document eens moet worden ingevuld en ondertekend.
Nu zijn wij nog altijd non resident aliens maar voor de IRS worden we beschouwd als resident aliens, dus na even gegoogeld te hebben zie ik dat de W-9 in feite bedoeld is voor bvb zelfstandigen of mensen die nog een zaak hebben in het buitenland.
Nu zoals jullie misschien wel weten ben ik een H-4 dus GEEN inkomen, nog hier nog in Belgie, dus is de vraag, moet ik deze W-9 invullen of niet?
Zijn er hier onder jullie die ook zo een vraag ontvangen hebben van hun bank?
Ik ben ook met deze vraag naar onze boekhouder getrokken ( zij doet onze aangifte voor ons = geen kopzorgen voor ons
Ik ga ier later vandaag mn licht eens gaan opsteken bij de IRS hier in Shreveport en zien wat zij mij aanraden, want ik ben niet zo happig om , indien niet nodig, mijn ssn door te geven!
Ik hou jullie op de hoogte, kan interresant zijn als er nog mensen met deze vraag geconfronteerd worden