Ik heb hier enkele maanden geleden al wat vragen gesteld en heb sindsdien zo ongeveer het hele forum doorgespit naar informatie, maar nu mijn vertrek dichterbij komt leek het me een goed moment om me eens voor te stellen. Ik heb een tijdje terug een beurs gekregen van de EU om twee jaar onderzoek te gaan doen aan de University of Colorado in Boulder. Na die twee jaar verhuis ik voor een jaar naar Bristol (UK) om daar mijn onderzoek nog een jaar verder te zetten. De komende drie jaar is de University of Bristol ook mijn officiele werkgever en betaalt ook mijn salaris. Volgende week heb ik mijn afspraak bij de ambassade hier in Amsterdam voor mijn J-1 visa en alles goed gaat vertrek ik eind september richting de VS!
Voor het zover is er nog heel wat te regelen. Eerst en vooral belastingen natuurlijk...Er is een mooie regeling waardoor 'visiting researchers' op een J-1 visa geen belastingen hoeven te betalen in de VS, onder bepaalde voorwaarden. Jammer genoeg ben ik in de voorbije jaren al vaker in de US geweest op een J-1 visa en zou ik enkel in 2012 gebruik kunnen maken van deze regeling. En zoals hierboven al gezegd, officieel ben werknemer van een Britse instelling, dus moet ik ook nog eens rekening houden met het UK-US dubbel belastingsverdrag. En om het helemaal mooi te maken blijft mijn vriending tijdens mijn verblijf in Nederland werken (ze komt wel een deel van de tijd bij me in Boulder wonen) en blijft ze dus ook belastingsplichting hier. Aangezien we een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan zijn we dus fiscale partners en moet mijn inkomen ook opgegeven worden op haar aangifte. Best ingewikkeld, dus
En dan nog een klein detail, we zijn onlangs te weten gekomen dat mijn vriendin zwanger is
Verder zijn er nog een hele hoop dingen te regelen. Hieronder een lijstje, meer voor mezelf dan voor jullie, waarschijnlijk post ik binnenkort nog wel afzonderlijke vragen. Als jullie alvast tips hebben of een link naar relevante berichten op het forum, mag je ze natuurlijk altijd posten
- zorgverzekering, Nederlandse expatverzekering of van US aanbieder? Ik heb al gelezen dat OOMS vaak wordt aangeraden, maar blijkbaar bieden ze dat enkel aan Nederlanders aan (en laat ik nu net Belg zijn, hoewel ik al een dikke 10 jaar in Nederland woon) En wat voor mijn vriendin en toekomstige spruit tijdens hun bezoeken (telkens van een paar maanden), iets van een aanvullende reisverzekering nemen of zo? Het is niet de bedoeling dat ze niet al te ernstige dingen in de US behandeld kunnen worden, dus niet dat ze voor het minste teruggevlogen worden naar Nederland (wat met een gewone zorgverzekering wel gebeurd, heb ik begrepen).
- welke verzekeringen heb ik naast zorgverzekering nog nodig?
- hoe en wanneer mijn rijbewijs omruilen in Colorado, Nederlands rijbewijs inleveren of zeggen dat het 'verloren' is, zoals ik hier op het forum ergens las?
- kinderopvang in Boulder, US algemeen?
- transportfirma's, waarschijnlijk ga ik maar enkele verhuisdozen laten verschepen (met dingen die ik niet dringend nodig heb, dus het mag even duren), eventueel met mijn koersfiets en gitaar erbij. Wat zijn kosten, hoe en waneer verschepen?
- afmelden gemeente NL en zorgverzekering
- visakaart in NL behouden, of een nieuwe in de US, of allebei?
- Is er voor een baby ook een J2 visa nodig en hoe lang duurt het na de geboorte om zoiets te regelen?
-...
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Bert