Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus
Heerlijk, dat in het park slapen in een tent.
Opnieuw dode door hantavirus in Yosemite
In Yosemite National Park is een tweede bezoeker overleden aan het hantavirus. Net als de in juni overleden toerist verbleef die in de populaire tentenkamp Curry Village. In juni overleed Yosemite National park is na Rocky Mountains National Park en Grand Canyon National Park het meest bezochte in de VS: meer dan 3,7 miljoen mensen bezoeken het jaarlijks.
Het hantavirus werd ontdekt tijdens de Koreaanse oorlog en is erg dodelijk: slechts één op drie mensen die het oplopen overleven het. Het virus wordt overgedragen door muizen, in het geval van Yosemite is dat de Peromyscus maniculatus of 'deer mouse'. Twintig procent van die muizen in het park is drager van het virus.
Slachtoffers raken besmet wanneer ze in contact komen met ondermeer uitwerpselen of speeksel van de muizen. Het is niet overdraagbaar van mens op mens, maar er is ook geen geneesmiddel voor.
In Yosemite National Park is een tweede bezoeker overleden aan het hantavirus. Net als de in juni overleden toerist verbleef die in de populaire tentenkamp Curry Village. In juni overleed Yosemite National park is na Rocky Mountains National Park en Grand Canyon National Park het meest bezochte in de VS: meer dan 3,7 miljoen mensen bezoeken het jaarlijks.
Het hantavirus werd ontdekt tijdens de Koreaanse oorlog en is erg dodelijk: slechts één op drie mensen die het oplopen overleven het. Het virus wordt overgedragen door muizen, in het geval van Yosemite is dat de Peromyscus maniculatus of 'deer mouse'. Twintig procent van die muizen in het park is drager van het virus.
Slachtoffers raken besmet wanneer ze in contact komen met ondermeer uitwerpselen of speeksel van de muizen. Het is niet overdraagbaar van mens op mens, maar er is ook geen geneesmiddel voor.
-
- Amerika-expert
Re: Weer dodelijk(e) slachtoffer(s) in Yosemite!
Bah, wat vreselijk. Denk je ook een leuke vakantie in Yosemite te hebben. Zijn die beren-bakken ook anti-muis? Heb ik eigenlijk niet op gelet toen ik er was.
Weer een verontrustend bericht uit Yosemite...
Het bestuur van het Yosemite National Park in de Amerikaanse staat Californië heeft ruim 1.700 bezoekers gewaarschuwd acht te slaan op symptomen van een zeldzame ziekte. Het zogeheten hantavirus veroorzaakte onlangs de dood van twee mensen die in het park hadden gekampeerd.
Het virus raakt verspreid via urine, speeksel en uitwerpselen van geïnfecteerde muizen. De symptomen duiken één tot zes weken na de besmetting op. Het gaat onder meer om griep, hoofd- en spierpijn en leidt al snel tot moeilijk ademhalen en in bepaalde gevallen tot de dood.
Minstens drie bevestigde besmettingen zijn intussen bekend. Volgens de autoriteiten raakten de betrokkenen sinds midden juni besmet tijdens een overnachting in het park. Ze proberen nu zo veel mogelijk bezoekers te bereiken die Yosemite Park de voorbije weken bezochten.
Het bestuur van het Yosemite National Park in de Amerikaanse staat Californië heeft ruim 1.700 bezoekers gewaarschuwd acht te slaan op symptomen van een zeldzame ziekte. Het zogeheten hantavirus veroorzaakte onlangs de dood van twee mensen die in het park hadden gekampeerd.
Het virus raakt verspreid via urine, speeksel en uitwerpselen van geïnfecteerde muizen. De symptomen duiken één tot zes weken na de besmetting op. Het gaat onder meer om griep, hoofd- en spierpijn en leidt al snel tot moeilijk ademhalen en in bepaalde gevallen tot de dood.
Minstens drie bevestigde besmettingen zijn intussen bekend. Volgens de autoriteiten raakten de betrokkenen sinds midden juni besmet tijdens een overnachting in het park. Ze proberen nu zo veel mogelijk bezoekers te bereiken die Yosemite Park de voorbije weken bezochten.
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD
http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD
http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerikafan
Re: Yosemite waarschuwt voor dodelijk virus
Blijkbaar is de besmetting opgelopen tijdens een overnachting in Curry Village. Vele tenten en cabins blijken last te hebben van muizen die het hantavirus meedragen.
Ik ben nu wel ongerust, want ik overnacht eind september in een cabin in Curry Village. Zijn er recent mensen die daar overnacht hebben? Misschien kunnen die hun ervaringen eens posten?
Ik ben nu wel ongerust, want ik overnacht eind september in een cabin in Curry Village. Zijn er recent mensen die daar overnacht hebben? Misschien kunnen die hun ervaringen eens posten?
Reisverslag 2012 : http://turbotrent.wordpress.com
- Montyrulezz
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Owh, wij zijn in Oktober 1 nacht in Curry Village...
Ik neem in ieder geval desinfecterende spray ofzo mee om alles eerst in te spuiten, dat zal allicht wel helpen. Ik vraag me af wat ze doen dit te voorkomen, ik neem niet aan dat ze helemaal niets doen...
Ik neem in ieder geval desinfecterende spray ofzo mee om alles eerst in te spuiten, dat zal allicht wel helpen. Ik vraag me af wat ze doen dit te voorkomen, ik neem niet aan dat ze helemaal niets doen...
2006: 2 weken Fl. - 2008: 3 weken LA- SF
2009: 3 weken Fl. - 2012: 4 weken LA- LA
2013: 1 week New York - 2014: 3 weken New Orléans - Panhandle - Florida
2015: Florida - 2017: rondje LV - LV
2018: 1 week Weston en 1 week Orlando
2019: 3 weken LA - LA
2009: 3 weken Fl. - 2012: 4 weken LA- LA
2013: 1 week New York - 2014: 3 weken New Orléans - Panhandle - Florida
2015: Florida - 2017: rondje LV - LV
2018: 1 week Weston en 1 week Orlando
2019: 3 weken LA - LA
Nog wat informatie op de nps site. Pdfje
Wij zijn er eind juli 3 nachten geweest en ik had vanmorgen een mailtje van Curry Village waarin gesproken werd van al 4 gevallen, waarvan 2 met dodelijke afloop. Ik vrees ervoor dat het de laatste nog niet zullen zijn, als ze nu zo massaal iedereen waarschuwen...
Hier nog twee curry village kampeerders voor september...
2009: AZ, NV, CA
2010: WA, OR, CA, NV, AZ, UT
2011: FL, LA, MS, AL, GA, NC, SC
2012: CA, NV, AZ, UT
2013: NV
2015: CA, NV, AZ, NM, TX
2016: NY, NJ, PA, DC, MD, MA, CT
2017: NYC
2010: WA, OR, CA, NV, AZ, UT
2011: FL, LA, MS, AL, GA, NC, SC
2012: CA, NV, AZ, UT
2013: NV
2015: CA, NV, AZ, NM, TX
2016: NY, NJ, PA, DC, MD, MA, CT
2017: NYC
-
- Amerikafan
Brrr... ik vind het toch wel verontrustend nieuws hoor...
Groet, Gerda
A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.
Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.
Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Wij zijn half juli in Curry Village geweest en ons zoontje heeft sinds vorige week griepverschijnselen. Bij mij is dat vandaag begonnen, maar dan vooral met spierpijn in mijn benen. Meteen maar even een afspraak bij de huisarts gemaakt voor een check. Als we meer nieuws hebben, dan zien jullie dat ook.
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg geschrokken ben. Ik had graag met een ander eerste bericht op dit forum willen komen, maar vond dit bericht toch te belangrijk om te negeren.
Edwin
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg geschrokken ben. Ik had graag met een ander eerste bericht op dit forum willen komen, maar vond dit bericht toch te belangrijk om te negeren.
Edwin
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014
Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Hoop dat jullie met goed nieuws hier op het forum komen Laura&Edwin.
Wij gaan in september ook naar Yosemite...Maar wel niet kamperen.
Wij gaan in september ook naar Yosemite...Maar wel niet kamperen.
- dimple
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Heftig hoor!
Heel veel sterkte L&A. Ik hoop dat het meevalt bij de huisarts!
Heel veel sterkte L&A. Ik hoop dat het meevalt bij de huisarts!
- Nathalie21
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Heftig!
Wij hebben gepland halverwege september ook naar Yosemite National Park te gaan, overnachting in Yosemite lodge at the falls.
Is de besmetting alleen in Curry Village ontdekt of moet je in heel Yosemite alert zijn?
Wij hebben gepland halverwege september ook naar Yosemite National Park te gaan, overnachting in Yosemite lodge at the falls.
Is de besmetting alleen in Curry Village ontdekt of moet je in heel Yosemite alert zijn?
2012: Californië, Arizona, Utah en Nevada
2014: Florida (en LA)
2015: Nevada, Arizona en Utah
2018: Florida
2019: New York en Westkust Florida
2024: Florida
The world is a book, and those who do not travel read only one page.
2014: Florida (en LA)
2015: Nevada, Arizona en Utah
2018: Florida
2019: New York en Westkust Florida
2024: Florida
The world is a book, and those who do not travel read only one page.
Yosemite waarschuwt bezoekers voor dodelijk virus
Ik wil niemand bang maken, maar misschien toch goed om te weten mocht je in Yosemite zijn geweest pas geleden of nog gaan. Zojuist gelezen op ad.nl: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... irus.dhtml
Yosemite Park waarschuwt bezoekers voor dodelijk virus
29-8-12 - 04:28
Het hantavirus is een ernstige, soms levensbedreigende virusziekte die via knaagdieren op mensen wordt overgedragen.
Het virus werd ontdekt tijdens de Koreaanse oorlog en is erg dodelijk: slechts één op drie mensen die het oplopen overleven het. Het virus wordt vaak overgedragen door muizen, in het geval van Yosemite is dat de Peromyscus maniculatus of 'deer mouse'. Twintig procent van die muizen in het park is drager van het virus.
Slachtoffers raken besmet wanneer ze in contact komen met ondermeer uitwerpselen of speeksel van de muizen. Het is niet overdraagbaar van mens op mens, maar er is ook geen geneesmiddel voor. Het virus komt ook in Nederland voor.
En ook op ad.nl: http://www.ad.nl/ad/nl/1007/Reizen/arti ... mite.dhtml
28-8-12 - 12:01
In Yosemite National Park is een tweede bezoeker overleden aan het hantavirus. Net als de in juni overleden toerist verbleef die in de populaire tentenkamp Curry Village. Yosemite National park is na Rocky Mountains National Park en Grand Canyon National Park het meest bezochte in de VS: meer dan 3,7 miljoen mensen bezoeken het jaarlijks.
Het hantavirus is een ernstige, soms levensbedreigende virusziekte die via knaagdieren op mensen wordt overgedragen.
Het virus werd ontdekt tijdens de Koreaanse oorlog en is erg dodelijk: slechts één op drie mensen die het oplopen overleven het. Het virus wordt vaak overgedragen door muizen, in het geval van Yosemite is dat de Peromyscus maniculatus of 'deer mouse'. Twintig procent van die muizen in het park is drager van het virus.
Slachtoffers raken besmet wanneer ze in contact komen met ondermeer uitwerpselen of speeksel van de muizen. Het is niet overdraagbaar van mens op mens, maar er is ook geen geneesmiddel voor. Het virus komt ook in Nederland voor.
Yosemite Park waarschuwt bezoekers voor dodelijk virus
29-8-12 - 04:28
En ook op ad.nl: http://www.ad.nl/ad/nl/1007/Reizen/arti ... mite.dhtml
28-8-12 - 12:01
In Yosemite National Park is een tweede bezoeker overleden aan het hantavirus. Net als de in juni overleden toerist verbleef die in de populaire tentenkamp Curry Village. Yosemite National park is na Rocky Mountains National Park en Grand Canyon National Park het meest bezochte in de VS: meer dan 3,7 miljoen mensen bezoeken het jaarlijks.
Re: Yosemite waarschuwt bezoekers voor dodelijk virus
Kijk op de NPS site ook voor nieuws hoe je je Curry Village tentje kunt schoonmaken.
Alleen in Curry Village in een signature tent cabins.
Echter 15%-20% van alle muizen is drager van dit virus en dus niet alleen in curry village laat staan Yosemite.
Echter 15%-20% van alle muizen is drager van dit virus en dus niet alleen in curry village laat staan Yosemite.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Re: Yosemite waarschuwt bezoekers voor dodelijk virus
Misschien niet onbelangrijk dat het hier nog eens vermeld wordt : ook in Nevada en Utah komt dit virus voor, vooral in verlaten mijnen en cabines. Kan belangrijk zijn voor dirt road rijders die zulke dingen tegenkomen. Niet ingaan. Sowieso zijn verlaten mijnen gevaarlijk, maar ook cabines kom je wel eens tegen. bv in San Rafael Swell zijn er enkele waarvan in de gids vermeld wordt eens binnen te gaan kijken omdat er nog spullen in liggen toen de cabin verlaten werd.
Ik ga er alvast niet meer binnen.
Ik ga er alvast niet meer binnen.
Groetjes,
Carine
Carine
Vreselijk voor de mensen die het betreft, Met zoiets hou je eigenlijk nooit rekening tijdens je vakantie
Maar ik denk dat we vooral moeten oppassen dat we er geen heel groot drama van maken en daardoor onze vacantie`s laten verzieken.
We moeten er denk ik vooral allert op wezen dat we de hygiene regels in acht nemen! En de adviezen van het park goed opvolgen meer kun je er niet aan doen!
Want zoals het artikel van het AD vermeld komt dit virus ook hier in Nederland voor.
En Tja Yosemite is een groot NP waar jaarlijks miljoene mensen komen.
Grieppatienten beterschap, ik hoop dat jullie snel weer beter zijn.
groetjes Karin

Maar ik denk dat we vooral moeten oppassen dat we er geen heel groot drama van maken en daardoor onze vacantie`s laten verzieken.
We moeten er denk ik vooral allert op wezen dat we de hygiene regels in acht nemen! En de adviezen van het park goed opvolgen meer kun je er niet aan doen!
Want zoals het artikel van het AD vermeld komt dit virus ook hier in Nederland voor.
En Tja Yosemite is een groot NP waar jaarlijks miljoene mensen komen.
Grieppatienten beterschap, ik hoop dat jullie snel weer beter zijn.
groetjes Karin
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
We zijn alweer terug van de huisarts. Die had nog niet eerder van het hantavirus gehoord. Maar op de site van het RIVM werd ze al wel wijzer. Volgens mij ging die vooral over de europese variant van dit virus, maar ze had genoeg aanwijzigingen om een microbioloog te bellen met de vraag wat te doen.
Die gaf aan dat als de symptomen zich niet binnen de twee weken voordoen de kans op besmetting erg klein is. Toch worden er enkele bloedmonsters genomen om zekerheid te krijgen. Ze gaan onderzoeken op bloeddikte, de nierfunctie en antistoffen. Van de eerste twee onderzoeken weten we morgen de uitslag. Die van de antistoffen duurt langer, omdat de stalen daarvan in 'Leiden' liggen.
Ik ben nu wel wat meer gerustgesteld geloof ik. De kans op besmetting is behoorlijk klein als je naar de cijfers kijkt. Dus daar gaan we maar van uit.
Edwin
Die gaf aan dat als de symptomen zich niet binnen de twee weken voordoen de kans op besmetting erg klein is. Toch worden er enkele bloedmonsters genomen om zekerheid te krijgen. Ze gaan onderzoeken op bloeddikte, de nierfunctie en antistoffen. Van de eerste twee onderzoeken weten we morgen de uitslag. Die van de antistoffen duurt langer, omdat de stalen daarvan in 'Leiden' liggen.
Ik ben nu wel wat meer gerustgesteld geloof ik. De kans op besmetting is behoorlijk klein als je naar de cijfers kijkt. Dus daar gaan we maar van uit.
Edwin
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Dat is in ieder geval goed nieuws, je schrikt toch als je zoiets hoort en dan griepachtige verschijnsellen hebt.
Beterschap!
groetjes Karin
Beterschap!
groetjes Karin