Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Autorijden en hoogtevrees

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Essie72
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Autorijden en hoogtevrees

Bericht door Essie72 »

Hallo!

Ik ben Esther, 40 jaar en Amerika-fan geworden sinds afgelopen zomer 2011. We zijn toen drie weken in Florida geweest en afgelopen februari een week naar New York. Volgend voorjaar zouden we heel graag de Westkust bezoeken, maar zit daarvoor met één heel groot vraagteken. Misschien een rare vraag, maar aangezien ik er nergens iets van terug kan vinden hier maar de vraag gesteld...

Ik heb namelijk met autorijden (en natuurlijk sowieso) erg last van hoogtevrees. Hellingproefjes en steile wegen geven mij natte handen, alleen al als ik eraan denk. Om die reden vraag ik mij af of het verstandig is om de reis door West-Amerika zelf te rijden of toch maar liever een groepsrondreis te maken.

Daarom mijn vraag: hoe steil is het op de wegen in bijv. Grand Canyon, Bryce Canyon, Zion Natural Park, en Yosemite? Ook denk ik aan het rijden in San Francisco met alle heuveltjes. Ik wil graag een eerlijk antwoord, want als het steil is weet ik van mezelf dat ik het niet durf. Het naar beneden gaan vind ik niet het probleem, maar het naar boven gaan wel.

Bij voorbaat dank!

Alvast bedankt!
bedeve
Amerika-expert

Re: Autorijden en hoogtevrees

Bericht door bedeve »

de park voorbeelden die jij geeft zijn niet stijl.
Het S.F . voorbeeld wel.
Je kunt niet in ZW Amerika rondrijden zonder van bergdal naar bergdal te gaan.
De valei is altijd vlak, er naar toe gaat altijd over bergen.
Er zijn ook mooie ritten in Oklahoma en Kansas te maken.
Speelt het probleem in ieder geval niet
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mooie ritten KS? Moet je wel goed zoeken. Over het algemeen wil ik daar zo snel mogelijk doorheen reizen :lol:
Oklahoma is wel mooi.
Ik zou wel zelf reizen en niet in Groepsverband. Cursus hoogtevrees zou nog het beste zijn trouwens
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Vooral in het Zuidwesten rijd je van vallei naar vallei (uitgezonderd Colorado plateau maar dat gaat ook op en neer).
Je ontkomt er niet aan om bergen op en af te moeten. Nu gaat dat meestal met een 4-baans highway dus als je de automaat maar goed op z'n staart trapt, niets aan de hand. Met een automaat is bergen rijden zowiezo niet lastig: je kan je volledig op het sturen concentreren zonder ook nog om een pook en koppeling te hoeven nadenken.
Echt, het valt reuze mee. Zelf zit ik nu in Yosemite :D :D en de weg daar naar toe (via Tioga pas) was wel redelijk bochtig. Maar gewoon in rustig tempo rijden en vier handjes aan het stuur houden.
Voor de lol heb ik zelf nog even door San Francisco gereden. Daar zitten wel een paar erg steile weggetjes waar zelfs de de automaat zakt voor de hellingproef (je moet namelijk regelmatig verplicht stoppen voor de kruising). Maar SF kan je dus overslaan. SF heeft erg goed openbaar vervoer dus een auto is daar ook niet nodig.
Zoals al gezegd gaat de weg van/naar Yosemite Valley redellijk op en neer (en ook heen en weer). De weg naar Zion is goed te doen. Alleen de doorgaande highway naar de oostingang is wat uitdagender. De wegen naar en in Grand Canyon en Bryce zijn vlak.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hallo Esther,

Zelf heb ik geen last van hoogtevrees maar ik weet hoe angstig en belemmerend het kan werken, ook bij autorijden op hoogtes met dieptes naast je. Ik snap je probleem en angst daarvoor volkomen. Heb genoeg vrienden en kennissen die er ook last van hebben nl.

Wil je het bekende rondje in het ZW maken kun je problemen krijgen in Yosemite NP, langs de kustweg tussen LA en SF, over de UT 12 tussen Bryce en Capitol Reef en als je door Zion NP via de tunnel wilt rijden. Wellicht kun je dit dan beter vermijden. Voor de rest valt het allemaal reuze mee als je op de hoofdwegen blijft. Ook in de Nat. Parken als Grand Canyon en Bryce rijd je op vlakke wegen. In Bryce gaat de weg iets omhoog maar zonder afgronden naast je en je merkt er weinig van.

Ik zou dus zeggen gewoon doen. Het is daar prachtig in het ZW en ook prima te doen voor mensen met hoogtevrees. Op de viewpoints in de parken heb je wel dieptes waar je in kijkt, maar je kunt zelf bepalen of en hoever je van de rand af wilt blijven. Niet te druk maken van te voren. Je hoeft voor een mooie reis nl niet persé die "angstige" wegen te rijden maar je kunt toch volop genieten van al het moois wat het ZW te bieden heeft. Velen zijn je voor gegaan met hetzelfde probleem.

Veel plezier bij de voorbereiding van je reis.
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Esther, meerdere autoreizen heb ik in de VS gemaakt, ook in het zuidwesten en ik ben iemand, die erg veel last heeft van hoogtevrees. Het rijden op de Amerikaanse wegen valt reuze mee, ze zijn doorgaans breed, meestal voorzien van vangrails of een muurtje en wat betreft hoogteverschillen, in verband met het wijdse landschap zijn de wegen vaak glooiend.
Jij schrijft, dat jij de meeste moeite hebt met het tegen een helling oprijden. Tussen de wegen die Marjan (hekkie) hierboven opnoemt, zitten ook wegen, die als je het "klassieke rondje zuidwest" gaat doen, zodanig in de route kan inplannen, dat je die van hoog naar laag rijdt, zoals de weg door het Zion NP (van oost naar west) en de weg door het Yosemite NP via de Tioga Pass (van oost naar west). De Highway One langs de kust van San Francisco naar Los Angeles is niet echt stijl, wel loopt de weg soms hoger over een rotsplateau en zijn er diepten naast de weg (aan de zeekant). Deze weg kan je ook van zuid naar noord rijden, dan rijd je aan de bergkant.

Jij schrijft: "We zijn toen drie weken". Ben jij de enige die kan autorijden in jouw gezelschap? Als dat niet het geval is, kan jij op "moeilijke" stukken het stuur dan niet overgeven aan een ander? (mits je natuurlijk beide rijdt en daarvoor ook getekend hebt bij je autoverhuurbedrijf)

Hierbij nog een topic over hoogtevrees bij het rijden van Highway 12 in Utah (UT 12 tussen Bryce en Capitol Reef): http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=20054
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Essie72
Amerika-ontdekker

Bericht door Essie72 »

Bedankt voor de fijne en serieuze reacties!

Ik zal vanavond even op een rijtje zetten welke reis we op het oog hebben, met alle plekken waar we naar toe gaan. Dan kan er misschien specifiek aangegeven worden op welke plekken het wel/niet lastig is. Ik ben niet de enige die kan rijden, maar ik ben bang dat ik mijn partner een beetje aangestoken heb met mijn angsten;) Zij vindt het zelf ook wel wat eng, met name als de wegen smal zijn. Ik post vanavond even opnieuw!
sandra_R
Amerikafan

Bericht door sandra_R »

Grappig, ik heb het juist andersom.
Ik kan prima de kleine bergpassen en haarspeldbochten omhoog rijden, maar vind het naar beneden niet zo leuk meer. Ik heb altijd het idee dat als ik naar beneden moet de afgrond wel heel dichtbij komt.

Ik heb overigens geen last van hoogtevrees, want lopend kan ik prima omhoog en naar beneden(heb van de zomer Angels Landing gelopen). Het heeft bij mij iets te maken met de controle die ik gevoelsmatig niet meer heb in een auto.

Gr,
Sandra
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Hellingproefjes en steile wegen geven mij natte handen, alleen al als ik eraan denk.
Zij vindt het zelf ook wel wat eng, met name als de wegen smal zijn.
Smalle wegen heb je niet echt in de US. Op de meeste wegen kun je met een 18-wheeler nog omdraaien. Een hellingproef is natuurlijk ook een fluitje van een cent met een automaat, je zult geen handgeschakelde versnelling in de huurauto vinden.
Essie72
Amerika-ontdekker

Bericht door Essie72 »

Zo, even de reis opgezocht zodat ik alle routes even kan opschrijven. Misschien dat iemand de moeite wil nemen om mij per stuk te beschrijven hoe het rijden is? Het is een reis waarbij je elke keer meer korte afstanden reist, waar we bewust voor kiezen

Dag 1: aankomst in San Francisco waar we twee dagen blijven. Er staat: u rijdt met uw huurauto naar uw hotel in het centrum. Daar gaat ie al;) Met de auto het centrum van San Francisco in. Even opgezocht: hotel heet Best Western Americania en ligt aan 7th street (zijstraat van Market str)

Dag 3: San Francisco - Monterey: highway 1 ... Dat is die bochtig 7-miles of niet? Misschien is het ook mogelijk (maar wellicht minder mooi) om de highway 101 te pakken?

Dag 5: Monterey - Cambria

Dag 6: Cambria - Santa Barbara

Dag 8: Santa Barbara - Los Angeles

Dag 10: Los Angeles - Palm Springs

Dag 11: Palm Springs - Phoenix/Scottsdale

Dag 12: Phoenix/Scottsdale - Sedona: in de reisbeschrijving staat dat je hier het gebeid met de hoge bergen ingaat

Dag 13: Sedona - Grand Canyon National Park. Hier verblijven we nog een nacht. We slapen in Yavapai West.

Dag 15: Grand Canyon Park - Monument Valley

Dag 17: Monument Valley - Lake Powell/Page

Dag 18: Lake Powell/Page - Bryce Canyon Park

Dag 19: Bryce Canyon Park - Zion National Park

Dag 20: Zion National Park - Las Vegas

Laatste dagen in Las Vegas en van daaruit vliegen naar huis....

Ben benieuwd!!! Yosemite Park zit iig niet in de reis inbegrepen, daarover hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken!
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Bericht door lyan »

Hoogtevrees....ook ik heb er last van en het overvalt me op de vreemdste momenten. Gelukkig heb ik een uitstekende chauffeur bij me dus ik heb in Amerika nog nooit hoeven te rijden :) Maar ook ernaast is het heel soms wat eng. Op de kustweg van SF naar LA heb ik geen last gehad, er zijn wel afgronden, maar de weg is breed genoeg. SF: inderdaad erg stijle wegen, dus neem het OV.
Van de Grand Canyon naar Page moet je voor Page een stuk omhoog (over een soort pas) maar ook hier erg brede wegen (en een prachtig uitzicht).
Phoenix-Sedona: kan me niet herinneren dat ik het hier eng heb gevonden, wel bergwegen, maar ook weer breed.
Eigenlijk is de enige weg die ik eng vindt de weg van Zion terug naar Las Vegas, hij is wel breed, maar stijl naar beneden (maar daar heb jij dus geen last van, ik vindt naar beneden juist enger dan naar boven). Waarschijnlijk komt het omdat de vrachtwagens hier meestal met een bloedgang naar beneden gaan en je inhalen.

Omdat de wegen allemaal een stuk breder zijn dan hier, denk ik dat het allemaal best mee zal gaan vallen. Niet teveel naar beneden kijken en mocht het echt niet gaan, dan een reserve-plan op de achtergrond hebben.

Ik wens jullie een hele leuke vakantie, en laat het gewoon over je heen komen.

succes, Lyan
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

San Francsico-Monterey: geen probleem
Monterey-Cambria: Zeer bochtig. Afgronden sommige steile stukken
Cambria-Los Angeles: GP
Los Angeles-Palm Springs-Phoenix: GP
Phoenix-Sedona: I17 gaat hier bochtig omhoog maar verder GP
Sedona-Grand Canyon; Eerste stuk via 89A heeft switchbacks en gaat gehoorlijk omhoog. Smalle weg. Je kan eventueel van Sedona terug naar I17 rijden en dan via Flagstaff naar GC. Neem I40 naar Williams en az64 naar GC. Via 180 is mooier en ook niet lastig.
GC-Monument Valley: GP
MV-Page: GP
Page-Bryce: GP maar niet vlak overal. Dat geldt trouwens ook voor andere wegen.
Bryce-Zion: Via ut9. In Zion bochtige en smalle weg. Na de 2de tunnel ga je met switchbacks naar beneden.
Zion-Las Vegas: Arizona Strip van St. George naar Mesquite. Behoorlijk bochtig en steile stukken naar beneden. Max speed 55 mph Dit is wel een interstate I15.
Ik ken dat hotel in SF niet. Ik vind het heerlijk om in SF te rijden maar sommige wegen zijn echt ontzettend steil 20%.
Yeehaw
hannie1964
Amerika-newbie

Bericht door hannie1964 »

In 2011 ook een rondreis gemaakt en ook ik heb behoorlijk last van hoogtevrees dus heb bij het reisbureau al aangegeven dat ik absoluut geen bergen wilde rijden. Wij hebben in San Francisco gereden, langs de kust naar beneden en via San Diego, los Angeles, las Vegas naar Zion en Bryce. Alleen in Zion heb ik met klamme handjes gereden maar ik zou het zo weer doen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer