Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Discussie: nl VS usa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

En daar betaald de burger weer voor, de grote bedrijven en de regeringen hebben tenslotte hun geld binnen.

????????????

Laat mij nu in al mijn naiviteit denken dat het geld dat aan belastingen in Den Haag binnenkomt niet door onze regering wordt gebruikt om hun jachten aan de Cote d'Azur te financieren maar onderwijs, gezondheidszorg, weg en waterbouw, woningbouw, defensie, openbaar vervoer, oudedagsvoorzieningen en ontwikkelingshulp enz enz van te betalen?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Kwaajknarie schreef:
En daar betaald de burger weer voor, de grote bedrijven en de regeringen hebben tenslotte hun geld binnen.

??????????

Laat mij nu in al mijn naiviteit denken dat het geld dat aan belastingen in Den Haag binnenkomt niet door onze regering wordt gebruikt om hun jachten aan de Cote d'Azur te financieren maar onderwijs, gezondheidszorg, weg en waterbouw, woningbouw, defensie, openbaar vervoer, oudedagsvoorzieningen en ontwikkelingshulp enz enz van te betalen?
Ja, je kan nog een hoop leren :wink:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

a4plus schreef:
Kwaajknarie schreef:
??????????????

Ja, je kan nog een hoop leren :wink:
Maar laten we het weer over emigratie naar Amerika hebben, schijnt het topic over te gaan.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

a4plus schreef:In een forum in Amerika werd juist het roken gepromoot omdat uit de belastinggelden veel gezondheidszorg werd gefinancierd :shock:
Ik hoorde van de week op tv dat in New Orleans de pro deo advocaten betaald worden uit de opbrengsten van de verkeersboetes.
Omdat er na Katrina er eigenlijk geen boetes meer uitgedeeld worden, worden er dus ook geen advocaten meer betaald.
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Ik hoorde van de week op tv dat in New Orleans de pro deo advocaten betaald worden uit de opbrengsten van de verkeersboetes.
Omdat er na Katrina er eigenlijk geen boetes meer uitgedeeld worden, worden er dus ook geen advocaten meer betaald.
Verschil VS en Nederland:

In de VS kan uit een grote ramp toch nog iets moois voortkomen :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Even een poging doen om dit topic terug op de rails te krijgen:

In België beginnen alle scholen (behalve hoger onderwijs, dus 18+) op 1 september, en loopt het schooljaar tot 30 juni.
De zomervakantie is dus van 1 juli tem 31 augustus.

In Nederland kent men al gespreide zomervakantie, en is dit afhankelijk van waar in het land je woont?

In Amerika zijn er scholen die half augustus al terug beginnen, en er zijn er die half september terug beginnen, en nog heel wat daar ergens tussenin.
Zomervakantie is er 2 à 3 maanden.
Maar er zijn blijkbaar hier en daar ook een soort van 'year round' scholen, waarbij men (6?) weken school loopt, en dan 2 of 3 weken vakantie heeft, om dan weer 6 weken school te lopen, afgewisseld door een paar weken vakantie.

Wat vinden jullie het beste systeem?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

kastelke schreef:Even een poging doen om dit topic terug op de rails te krijgen:

In België beginnen alle scholen (behalve hoger onderwijs, dus 18+) op 1 september, en loopt het schooljaar tot 30 juni.
De zomervakantie is dus van 1 juli tem 31 augustus.

In Nederland kent men al gespreide zomervakantie, en is dit afhankelijk van waar in het land je woont?

In Amerika zijn er scholen die half augustus al terug beginnen, en er zijn er die half september terug beginnen, en nog heel wat daar ergens tussenin.
Zomervakantie is er 2 à 3 maanden.
Maar er zijn blijkbaar hier en daar ook een soort van 'year round' scholen, waarbij men (6?) weken school loopt, en dan 2 of 3 weken vakantie heeft, om dan weer 6 weken school te lopen, afgewisseld door een paar weken vakantie.

Wat vinden jullie het beste systeem?

Als ik op school zou zitten zou ik de laatste optie kiezen, denk alleen dat ouders daar niet zo blij me zijn. Maar ik ben voor verspreiding omdat vakantie ook verspreid worden en niet iedereen tegelijkertijd in een dure periode moet gaan.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Over de vakantiespreiding in NL ben ik zelf niet zo te spreken. Het is destijds geloof ik ingesteld om de drukte van het vakantieverkeer te spreiden. Geen idee of het helpt. Het is in de vakantie wel rustig op de weg maar dat was het voor de spreiding ook al. Ik woon in een regio waar het wel voorkomt dat mensen een kind in de ene regio op school hebben zitten en een ander kind in een andere regio met als gevolg dat er maar 2 of 3 weken gezamelijk vakantie is in de zomer en met de kerst maar een week ofzo. Niet echt handig.

Het systeem in de VS waar scholen 2 - 3 maanden achterelkaar vakantie hebben is denk ik voor de leerlingen wel leuk. Alleen wat doe je als ouders die allebei moeten werken met zeer jonge kinderen dan? Je zal maar geen geld hebben voor een oppas, daycare of zomerkamp en 3 maanden vakantie opnemen is natuurlijk ook geen optie.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zelfs als ouder lijkt mij dat 'year round' systeem wel heel erg leuk. Want zeg nu zelf: enerzijds is het wel leuk om 2 à 3 maanden aan een stuk door vakantie te hebben, maar anderzijds duurt dat toch écht wel lang, én geraakt heel wat van de leerstof toch in een heel erg verweg gaatje van je grijze massa. Vandaar dat leerkrachten de eerste 1.5 maand van het nieuwe schooljaar telkens vooral spenderen aan herhaling.
Zo'n year round systeem lijkt me dus veel tijdsefficiënter te zijn.
Maar zijn er mensen in Amerika die daar al ervaring mee hebben (van horen zeggen), en ons misschien kunnen wijzen op de niet zo leuke kanten waar we nu niet aan denken?

Als je in een grensgebied woont (Nederland) en daardoor je kinderen op andere scholen hebt zitten, is het inderdaad niet leuk dat je zo weinig gezamelijk vakantie hebt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Het year round systeem lijkt mij inderdaad ook goed. Die weken er tussen in zijn lang genoeg om even stoom af te blazen en kort genoeg om inderdaad de stof op school weer snel te kunnen oppakken. Als ik vroeger als leerling de keuze gehad zou hebben zou ik zeker voor het year round systeem gegaan zijn (overigens later als ouder ook als het ooit zover komt).
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Ik kan me voorstellen dat het voor een scholier erg aan trekkelij klinkt zo'n "year round" systeem. Echter ik denk dat de kracht van onderwijs em in het feit zit van uitleggen, herhalen en vooral veel doen. Totdat men het snapt. Ik kan me niet voorstellen dat dat werkt als je om de zoveel weken een aantal weken vrijbent. Wanneer gaat dat kwartje dan eens vallen bij de scholier? Ik denk dat dat op die manier uiteindelijk meer tijd kost.

Het lijkt mij beter om eens in de zoveel tijd een extra dag vrij of 1 weekje vakantie te hebben. Dan komt de grijze massa even tot rust. Ik ben dus voor het Nederlandse systeem.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Batman schreef:Ik kan me voorstellen dat het voor een scholier erg aan trekkelij klinkt zo'n "year round" systeem. Echter ik denk dat de kracht van onderwijs em in het feit zit van uitleggen, herhalen en vooral veel doen. Totdat men het snapt. Ik kan me niet voorstellen dat dat werkt als je om de zoveel weken een aantal weken vrijbent. Wanneer gaat dat kwartje dan eens vallen bij de scholier? Ik denk dat dat op die manier uiteindelijk meer tijd kost.

Het lijkt mij beter om eens in de zoveel tijd een extra dag vrij of 1 weekje vakantie te hebben. Dan komt de grijze massa even tot rust. Ik ben dus voor het Nederlandse systeem.
Misschien in de vrije dagen, stagedagen inbouwen, want in de praktijk leer je veel meer dan in theorie, want deze onthou je alleen maar als het nodig en daarna wordt het weer vergeten.
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Misschien in de vrije dagen, stagedagen inbouwen, want in de praktijk leer je veel meer dan in theorie, want deze onthou je alleen maar als het nodig en daarna wordt het weer vergeten.
Maar zo gaat dat toch in Nederland. Kennis is macht. Dus de theorie moet er goed in zitten. Daar wordt een start meegemaakt in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs heb je een theoretische kant afgewisseld met stages. Je gaat het vak pas echt leren zodra je ook daadwerkelijk daar werkt. Maar daar zit best een lange aanloop voor. Je wordt in Nederland redelijk breed opgeleid.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Maar zijn er mensen in Amerika die daar al ervaring mee hebben (van horen zeggen), en ons misschien kunnen wijzen op de niet zo leuke kanten waar we nu niet aan denken?
Ja, ik ken mensen die kinderen in het year round systeem hebben zitten en onze kinderen hebben het "traditionele" systeem.
In tegenstelling tot wat iemand schreef is het year round systeem voor werkende ouders juist moeilijker. In de zomer zijn er allerlei kamp, zomerschool etc. voor kinderen, in de year round vakanties (overigens hebben veel scholen dan toch een langere vakantie in de zomer) gaan de meeste kinderen wel naar school en zijn er dus minder groepsopvang mogelijkheden.

Andere nadelen, maar dat kan met het betreffende schooldistrict te maken hebben, hoewel ik er heel wat mensen over hoor, is dat de year round school vaak alleen de lagere school is en soms de middle school. De high schools houden om allerlei redenen (sporten, baantjes van de scholieren) vaak het traditionele systeem aan. Hierdoor hebben sommigen, dat kinderen binnen hetzelfde gezin geheel verschillende vakanties hebben.

Zelf ben ik er nog niet uit. Ik vind de lange zomer heerlijk en het is ook de hele zomer warm bij ons, dus echt een vakantiegevoel. Aan de andere kant krijgen we gedurende het schooljaar een weekje vrij voor Kerst en eentje voor Pasen en dat is het. Ideaal zou ik het vinden als ze een week aan de Paasvakantie plakten en ook een week van de zomer haalden om een mid-winter vakantie te geven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Hoi,

Ik bedacht me nog een flink verschil tussen NL en de VS waar al jaren over gesproken wordt. Namelijk: de DOODSTRAF. In NL heb je zowel voor- als tegenstanders. In de VS ook. Toch ligt beslissing hiervan bij de overheid. Wat kan de burgerij er aan doen om de doodstraf te verbieden of wellicht om in te voeren.

Persoonlijk ben ik voor zwaardere straffen, maar niet de doodstraf. Om de hele simpele reden: Als later blijkt dat de verkeerde verdachte is omgebracht kan je niets meer ongedaan maken. Ten 2e moet je je als overheid niet verlagen tot een niveau van een crimineel. En als laatste bijkomstigheid...... Uit onderzoek is gebleken dat de doodstraf meer geld kost dan bv levenslang in het gevang. Ook niet geheel onbelangrijk.

Greetz,

Peter
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik ben voor de doodstraf als de dader het toegeeft of er meerdere betrouwbare getuigen zijn, dus bij 100% zekerheid. Ik vind dat mensen 15 jaar op deathrow zitten belachelijk, gewoon na de rechtzaak uitvoeren en dan is het zeker goedkoper dan iemand levenslang opsluiten.
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Als de schuld van een dader onomstotelijk is vastgesteld, vind ik dat de executie onmiddelijk dient te worden voltrokken!
The USA...what else?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Levenslang opsluiten is goedkoper, omdat bij de doodstraf altijd tot het laatste ogenblik processen en procedures worden gevoerd. Wat een hoop geld kost. Met levenslang is de zaak gewoon een keer afgelopen.

En inderdaad: als mocht blijken dat er iets mis gegaan is, dan kun je een tot levenslang veroordeelde altijd vrijlaten. Mensen uit de dood terugroepen is tot nu toe nog niet gelukt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Een beetje verder off topic: Dit wist ik niet. Ik dacht altijd dat het goedkoper was om de doodstraf te doen. Dus even gegoogled en blijkbaar zelfs als je iemand van 25 jaar neemt is life godkoper dan death penalty. Maar dat verandert niets aan het feit dat sommige misdaden zo heinous zijn dat ze de death penalty verdienen, in mijn opinie.

Maar again: ook dit punt vergelijken is apples and oranges, want niet alle staten doen aan de doodstraf en zelfs wanneer het legaal wel kan wordt het in de meeste staten niet vaak geeist. I like to have the option, though, dus op dit punt wint de VS het voor mij.
SEEING IS BELIEVING
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

a4plus schreef:Ik ben voor de doodstraf als de dader het toegeeft of er meerdere betrouwbare getuigen zijn, dus bij 100% zekerheid. Ik vind dat mensen 15 jaar op deathrow zitten belachelijk, gewoon na de rechtzaak uitvoeren en dan is het zeker goedkoper dan iemand levenslang opsluiten.

Onder druk vertellen veel daders heel veel. Er worden dingen bekend die absoluut niet gebeurd zijn. Daar zijn genoeg voorbeelden van. In Nederland is het zo dat een verdachte niet op zijn eigen verklaring kan worden veroordeeld. Al bekend hij 1000 keer.......
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer