Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Geboren in VS, geen paspoort, geboortecertificaat of SSN
Geboren in VS, geen paspoort, geboortecertificaat of SSN
Dag massaal,
Ik zou graag een vraag willen stellen waar ik al enkele maanden mee bezig ben. Een "Amerikaanse" vriendin (19 jaar, meerderjarig) van me is geboren in een gezin in Georgia met de liefste moeder ooit en een nogal aparte vader. Zonder mensen te veroordelen, de vader was o.a. een zeer sceptische man tegenover de staat. Behoorlijk paranoïde ook. Hij vond het niet nodig om zijn kinderen aan te geven, en aangezien ze thuis geboren zijn wist lange tijd niemand (officiële instanties) van hun bestaan af. De kinderen konden lange tijd onzichtbaar blijven doordat ze thuis geschoold zijn, maar al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt haar wel. Nu het gezin om meerdere redenen weggevlucht is bij de vader stapelen de problemen zich op.
De oudste, mijn vriendin, is intussen op een leeftijd dat ze wil studeren. Dat gaat niet, want ze heeft geen SSN. Ze kan ook niet bewijzen dat ze geboren is in Amerika want ze heeft geen geboortecertificaat. Een paspoort vragen kan ze ook niet, want ze bestaat niet. Kort gezegd: ze is stateloos.
Dit is een overtreding van artikel 15 van de Universele verklaring van de rechten van de mens. Iedereen heeft recht op een paspoort en een staat. Maar ze krijgt het dus mooi niet voor elkaar. Intussen is dit een heel emotioneel proces geworden. Het blijft haar herinneren aan een verschrikkelijke jeugd, ze kan geen autorijbewijs krijgen, ze mag niet werken, ze mag slechts heel de dag thuis zitten en hopen dat het ooit voorbij gaat.
Het zijn hele lieve mensen, maar ze zijn absoluut niet wegwijs in de juridische wereld. Ik help ze hier daarom mee. Maar de stof is zo droog en gecompliceerd dat ik hoop dat anderen mij misschien in de juiste richting kunnen duwen. In november vertrek ik voor een paar maanden naar Georgia en ik wil goed voorbereid, met een hele sterke zaak, de Social Security Administration op de plaats kunnen zetten zodat ze eindelijk eens een keer meewerken.
Volgend is een hersenspinsel. Ik hoop dat jullie mij kunnen corrigeren of aanvullen als ik iets zeg wat foutief is, of aangevuld kan worden.
Op dit moment is mijn sterkste argument dat ze geboren is tussen twee Amerikaanse ouders. Ze heeft hierom recht op een Amerikaans paspoort en staatsburgerschap. Omdat ze nooit is aangegeven zou ze dit moeten bewijzen met een DNA-test tussen dochter en moeder (vader zal niet meewerken). Een arts zou dit kunnen ondertekenen als juridisch bewijs waarin vastgesteld kan worden dat dochter óók recht heeft op een paspoort. De Amerikaanse staat kan dit in geen ene vorm weigeren omdat het simpelweg de wet is waaraan zij zich dienen te houden.
Een paspoort en SSN staat zover ik weet los van elkaar. Kan je met een paspoort een SSN aanvragen of is dit een geheel ander traject? Kan de staat een SSN weigeren als je een paspoort hebt?
Dan wil ik nog vragen om enige informatie die mensen misschien hebben die relevant is met dit onderwerp. Zo weet ik dat de amish en SSN's ook een aparte combinatie zijn, en dat mensen die de amish ontsnappen eenzelfde probleem hebben (hier heb ik al het één en ander van geleerd). Als anderen misschien soortgelijke informatie hebben kan ik diverse bronnen raadplegen en mijn kennis hierin een heel stuk verbreden. Vooralsnog is de Social Security Administration namelijk absoluut niet behulpzaam. Ik hoop heel erg dat jullie mij wel verder kunnen helpen.
Ik zou graag een vraag willen stellen waar ik al enkele maanden mee bezig ben. Een "Amerikaanse" vriendin (19 jaar, meerderjarig) van me is geboren in een gezin in Georgia met de liefste moeder ooit en een nogal aparte vader. Zonder mensen te veroordelen, de vader was o.a. een zeer sceptische man tegenover de staat. Behoorlijk paranoïde ook. Hij vond het niet nodig om zijn kinderen aan te geven, en aangezien ze thuis geboren zijn wist lange tijd niemand (officiële instanties) van hun bestaan af. De kinderen konden lange tijd onzichtbaar blijven doordat ze thuis geschoold zijn, maar al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt haar wel. Nu het gezin om meerdere redenen weggevlucht is bij de vader stapelen de problemen zich op.
De oudste, mijn vriendin, is intussen op een leeftijd dat ze wil studeren. Dat gaat niet, want ze heeft geen SSN. Ze kan ook niet bewijzen dat ze geboren is in Amerika want ze heeft geen geboortecertificaat. Een paspoort vragen kan ze ook niet, want ze bestaat niet. Kort gezegd: ze is stateloos.
Dit is een overtreding van artikel 15 van de Universele verklaring van de rechten van de mens. Iedereen heeft recht op een paspoort en een staat. Maar ze krijgt het dus mooi niet voor elkaar. Intussen is dit een heel emotioneel proces geworden. Het blijft haar herinneren aan een verschrikkelijke jeugd, ze kan geen autorijbewijs krijgen, ze mag niet werken, ze mag slechts heel de dag thuis zitten en hopen dat het ooit voorbij gaat.
Het zijn hele lieve mensen, maar ze zijn absoluut niet wegwijs in de juridische wereld. Ik help ze hier daarom mee. Maar de stof is zo droog en gecompliceerd dat ik hoop dat anderen mij misschien in de juiste richting kunnen duwen. In november vertrek ik voor een paar maanden naar Georgia en ik wil goed voorbereid, met een hele sterke zaak, de Social Security Administration op de plaats kunnen zetten zodat ze eindelijk eens een keer meewerken.
Volgend is een hersenspinsel. Ik hoop dat jullie mij kunnen corrigeren of aanvullen als ik iets zeg wat foutief is, of aangevuld kan worden.
Op dit moment is mijn sterkste argument dat ze geboren is tussen twee Amerikaanse ouders. Ze heeft hierom recht op een Amerikaans paspoort en staatsburgerschap. Omdat ze nooit is aangegeven zou ze dit moeten bewijzen met een DNA-test tussen dochter en moeder (vader zal niet meewerken). Een arts zou dit kunnen ondertekenen als juridisch bewijs waarin vastgesteld kan worden dat dochter óók recht heeft op een paspoort. De Amerikaanse staat kan dit in geen ene vorm weigeren omdat het simpelweg de wet is waaraan zij zich dienen te houden.
Een paspoort en SSN staat zover ik weet los van elkaar. Kan je met een paspoort een SSN aanvragen of is dit een geheel ander traject? Kan de staat een SSN weigeren als je een paspoort hebt?
Dan wil ik nog vragen om enige informatie die mensen misschien hebben die relevant is met dit onderwerp. Zo weet ik dat de amish en SSN's ook een aparte combinatie zijn, en dat mensen die de amish ontsnappen eenzelfde probleem hebben (hier heb ik al het één en ander van geleerd). Als anderen misschien soortgelijke informatie hebben kan ik diverse bronnen raadplegen en mijn kennis hierin een heel stuk verbreden. Vooralsnog is de Social Security Administration namelijk absoluut niet behulpzaam. Ik hoop heel erg dat jullie mij wel verder kunnen helpen.
Re: Geboren in VS, geen paspoort, geboortecertificaat of SSN
Ik mis in dit verhaal iets. Waar woont dit meisje? En heeft ze haar hele leven daar gewoond?
Jep, ze heeft geen paspoort, nooit gehad, dus heeft haar land nog nooit (mogen) verlaten.
- coukie
- Amerikafan
- Partner van: Erwin
Ik veronderstel dat ze in Georgia geboren is/woont, en dat ze thuis geboren is zonder mid-wife of dokter aanwezig wat het niet hebben van een birth certificate kan verklaren. Ik ben niet thuis in de materie dus zou ik zeggen, advokaat in de arm nemen?
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
@Ritchie, sorry, maar je geeft geen antwoord. WAAR woont dit meisje? En heeft ze haar hele leven hier gewoond?
Is dit Georgia? En heeft ze haar hele leven in Georgia gewoond, of door het hele land?
Uiteindelijk denk ik dat toch een advocaat nodig gaat zijn.
Is dit Georgia? En heeft ze haar hele leven in Georgia gewoond, of door het hele land?
Uiteindelijk denk ik dat toch een advocaat nodig gaat zijn.
Dit zijn zaken waarmee een forum je niet kan helpen en je zelfs op het verkeerde been kunnen zetten. Lekker een advocaat zoeken en die het allemaal laten uitzoeken.
Klopt. Maar wellicht kunnen er wel wat ideeën gegeven worden die daarna bij een advocaat overlegd kunnen worden. Zo is mijn gedachte dat als dit meisje haar hele leven in Georgia gewoond heeft en zelfs in dezelfde county er wellicht mensen zijn die voor haar kunnen getuigen. Maar verder, zoek een advocaat.
- DixieChick
- Amerika-expert
Om een Amerikaans paspoort aan te vragen, kun je ook volstaan met het invullen van form DS-10, een "birth affidavit", in te vullen door een "near relative". Hoe dat zit met een SSN, dat weet ik niet (of dat je een paspoort aan kan vragen zonder een SSN bedoel ik).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Misschien als eerste stap naar het gemeentehuis van haar stad. Die kunnen mogelijk verwijzen naar hulpinstanties die afweten van dit soort problemen en kunnen helpen.
Bij het stadhuis zouden ze mogelijk ook naar een advocaat of een juridische ondersteuningsdienst kunnen verwijzen die je vriendin gratis (pro bono heet dat in Amerikaanse advocatenkringen) kunnen helpen.
Of Naar 'Child Protective Services' en vragen wat die kunnen doen.
Als je vriendin naar een kerk gaat, kun je ook de priester/predikant eens aanstoten, die weten vaak ook veel.
Bij het stadhuis zouden ze mogelijk ook naar een advocaat of een juridische ondersteuningsdienst kunnen verwijzen die je vriendin gratis (pro bono heet dat in Amerikaanse advocatenkringen) kunnen helpen.
Of Naar 'Child Protective Services' en vragen wat die kunnen doen.
Als je vriendin naar een kerk gaat, kun je ook de priester/predikant eens aanstoten, die weten vaak ook veel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- DixieChick
- Amerika-expert
Volgens de GA department of Public Health (http://www.health.state.ga.us/programs/ ... ds/faq.asp)
is dit de correcte weg te bewandelen:
"My family has told me that my birth certificate was never filed because I was delivered at home by a midwife. What should I do?
Anyone who needs a birth certificate, but is not sure if they have one on file should request a certified birth certificate in any of the usual ways, either in person, by mail, or over the phone using a credit card. If they are on file, we will issue a certified copy. If no record of the birth is on file, they will receive a certified statement of no record and further instructions. We cannot look up a record over the phone to see if it is on file or to see what is listed on the record. "
Ze zal dus een aanvrag moeten doen, en als dan het bericht terugkomt dat er geen record is, krijgt ze instructies wat verder te doen. De meeste staten hebben een "delayed filing" optie, waarbij er vele jaren later alsnog aangifte van geboorte gedaan kan worden. Ik neem aan dat ze zoiets in GA ook zullen hebben.
is dit de correcte weg te bewandelen:
"My family has told me that my birth certificate was never filed because I was delivered at home by a midwife. What should I do?
Anyone who needs a birth certificate, but is not sure if they have one on file should request a certified birth certificate in any of the usual ways, either in person, by mail, or over the phone using a credit card. If they are on file, we will issue a certified copy. If no record of the birth is on file, they will receive a certified statement of no record and further instructions. We cannot look up a record over the phone to see if it is on file or to see what is listed on the record. "
Ze zal dus een aanvrag moeten doen, en als dan het bericht terugkomt dat er geen record is, krijgt ze instructies wat verder te doen. De meeste staten hebben een "delayed filing" optie, waarbij er vele jaren later alsnog aangifte van geboorte gedaan kan worden. Ik neem aan dat ze zoiets in GA ook zullen hebben.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Waar zou hij dat ook moeten doen, de US kent geen burgerlijke standRitchie schreef: Hij vond het niet nodig om zijn kinderen aan te geven, en aangezien ze thuis geboren zijn wist lange tijd niemand (officiële instanties) van hun bestaan af.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
- Amerika-expert
Is er echt niemand bij de geboorte geweest? Geen vroedvrouw, verpleegster/verpleger, buur? Als die (nog) in leven is zou hij/zij ook kunnen helpen bij het verkrijgen van een geboortecertificaat.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik kan je geen advies geven, helaas. Ik vraag me wel af hoe jij hierbij betrokken bent geraakt. Uiteraard hoef je daarover niet uit te weiden, als je dat liever niet doet.
Ik wens jullie in ieder geval veel succes.
Ik wens jullie in ieder geval veel succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
mooi verhaal voor een documentaire...
If you can dream it...
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
De moeder is Amerikaanse en heeft dus wel een SSN en paspoort?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Amerika-expert
Ik zou je verder aanraden om je hier niet al te druk over te maken. Als ze dit soort elementaire zaken niet zelf kan/wil regelen, dan kan een eventuele relatie alleen maar erg frustrerend voor je worden.
Even een hele andere aanpak: naar een krant (of tv station) stappen en daar proberen aandacht te krijgen voor haar verhaal. Zo uit je betoog op te maken, zijn dit geen mensen die zich heel gemakkelijk een dure advocaat kunnen veroorloven en zelfs als dat wel kan, dan is het waarschijnlijk een kwestie van een lange adem. De Social Security Administration is geen instantie waar je met een probleem terecht kan; het is een uitvoerende instantie die handelt volgens de bestaande regels. Als zij niet aan de bestaande eisen voor een SSN voldoet, dan krijgt ze er geen, punt.
Ik zou dus voor een wat meer pragmatische aanpak kiezen, in plaats van proberen 50.000 kg steen te verplaatsen met een KEMA-gecertificeerde schep. In de VS is heel veel mogelijk, als je maar de juiste mensen kent of kan bereiken.
Ik zou dus voor een wat meer pragmatische aanpak kiezen, in plaats van proberen 50.000 kg steen te verplaatsen met een KEMA-gecertificeerde schep. In de VS is heel veel mogelijk, als je maar de juiste mensen kent of kan bereiken.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Even heel wat anders van praktische aard:
Je zegt een paar maanden: ik neem aan dat je afweet van het Visa Waiver Program en de maximaal 90 dagen die je daarmee in de VS mag blijven zonder visum? En dat je m.i. bij Immigrations beter niets kunt zeggen over de eigenlijke reden waarom je naar de VS komt, maar dat je beter kunt zeggen dat je vrienden komt bezoeken (niet een vriendin, want dat kan vragen oproepen)? Je zal er vast al over gelezen hebben en ervan op de hoogte zijn, maar ik wilde het toch even melden voor het geval dat...Ritchie schreef:In november vertrek ik voor een paar maanden naar Georgia en ik wil goed voorbereid, met een hele sterke zaak, de Social Security Administration op de plaats kunnen zetten zodat ze eindelijk eens een keer meewerken.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Nou lees ik op dit forum wel vaker iets over een gemeentehuis en ik zou hier waar ik woon absoluut niet weten waar ik dat zou moeten zoeken. Ik heb net even wat zitten googlen, en zag dat zaken als birth certificates bij ons een county aangelegenheid zijn (zoals alles eigenlijk). Ik denk dat alleen grotere steden een eigen gemeentehuis hebben?Bennogr schreef:Misschien als eerste stap naar het gemeentehuis van haar stad.
Wat Dixiechick zegt, klinkt zo logisch en kinderlijk eenvoudig, dat ik me niet kan voorstellen dat dat niet de eerste stap is waar iemand aan denkt. Ben dus heel nieuwsgierig of de vriendin dit trajekt al bewandeld heeft en zo ja met welk resultaat.
Bekijk ook dit even: Secondary Evidence of US Citizenship. Dit is voor het aanvragen van een paspoort wanneer er geen geboortecertificaat beschikbaar is.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 2355 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-
- 2 Reacties