Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Discussie: nl VS usa
-
- Amerika-expert
Mensen met een dubbele nationaliteit hebben het beste van twee werelden: in de VS belasting betalen (en ondanks al het klagen hier over de hoge belastingen, hebben de Amerikanen geen idee wat een echte hoge belasting is) en rechten hebben in Nederland.
Maar zo langzamerhand heb ik in de VS genoeg social security krediet opgebouwd om redelijk voor mezelf te kunnen zorgen na mijn pensioen. Plus dan nog wat AOW uit Nederland. En werk dat ik tot heel hoge leeftijd hoop te kunnen blijven doen (vertalen en stukjes schrijven).
Teruggaan naar Nederland is meer een idee, dan dat ik verwacht na al die jaren VS nog te kunnen wennen in Nederland. Ondanks alle goede zorgen daar.
Maar zo langzamerhand heb ik in de VS genoeg social security krediet opgebouwd om redelijk voor mezelf te kunnen zorgen na mijn pensioen. Plus dan nog wat AOW uit Nederland. En werk dat ik tot heel hoge leeftijd hoop te kunnen blijven doen (vertalen en stukjes schrijven).
Teruggaan naar Nederland is meer een idee, dan dat ik verwacht na al die jaren VS nog te kunnen wennen in Nederland. Ondanks alle goede zorgen daar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Joh, leef je droom ga lekker en laat je niet tegenhouden door dingen waar je niet in geloofd. Mijn punt is niet dat het hier perfect is. Mijn punt is dat het vangnet voor mensen die van de sociale ladder vallen in nederland een stuk hoger hangt dan in de VS.Als je nooit het risico neemt om het uit te vinden zul je het ook nooit weten. Het zijn allemaal theorien die nu snel veranderen. Op dit moment is het in de bejaardenhuizen zo dat je 1x per week wordt gewassen en er geen geld is voor toetjes. Ja, het is hier zo slecht nog niet!!!! Ik ga liever dood in The Death Valley.....
Natuurlijk moet je dromen en als je denkt dat de VS zoveel beter aansluit bij je eigen beleving en capaciteiten moet je ervoor gaan. Maar zoals Wiepster al schreef, verblind jezelf niet door een beeld van iets waarvan je maar twee dimensies kent. There's no such thing as a free ride
Ben altijd weer blij dat er mensen zijn die het altijd weer beter weten, kan er een hoop van lerenKwaajknarie schreef:Joh, leef je droom ga lekker en laat je niet tegenhouden door dingen waar je niet in geloofd. Mijn punt is niet dat het hier perfect is. Mijn punt is dat het vangnet voor mensen die van de sociale ladder vallen in nederland een stuk hoger hangt dan in de VS.Als je nooit het risico neemt om het uit te vinden zul je het ook nooit weten. Het zijn allemaal theorien die nu snel veranderen. Op dit moment is het in de bejaardenhuizen zo dat je 1x per week wordt gewassen en er geen geld is voor toetjes. Ja, het is hier zo slecht nog niet!!!! Ik ga liever dood in The Death Valley.....
Natuurlijk moet je dromen en als je denkt dat de VS zoveel beter aansluit bij je eigen beleving en capaciteiten moet je ervoor gaan. Maar zoals Wiepster al schreef, verblind jezelf niet door een beeld van iets waarvan je maar twee dimensies kent. There's no such thing as a free ride

-
- Amerika-ontdekker
Kan het niet meer met je eens zijn dan ik nu benBen altijd weer blij dat er mensen zijn die het altijd weer beter weten, kan er een hoop van leren Laat mensen zoals mij maar lekker dromen en laat anderen in hun nachtmerrie verder leven.

Zonder dromen hadden er nooit mensen op de maan gestaan. Ik zie mezelf alleen niet in een ruimtecapsule stappen, en ik ben een beetje allergisch voor mensen die mij, tijdens het duwen om een plaatsje aan het raam van de capsule te bemachtigen, mee naar binnen willen willen duwen.
Heel veel (echt gemeend) succes bij het vervullen van jouw American Dream.
Die sociale ladder is volgens mij toch de spin in het web binnen dit topic. Ik denk dat heel veel mensen, die heel veel klagen over NL en denken het beter te hebben in de VS of elders, stiekum toch heel veel waarde hechten aan de sociale zekerheidjes in NL. In die categorie val ik zelf ook weleens. Voor mezelf moet ik toch echt wel heel erg overtuigd zijn van het feit dat ik het ga redden in het buitenland. Tuurlijk neem je altijd eeen risico om te emigreren. Maar dat hoort erbij. Je kan wel eerst alle plusjes en minnetjes op een rijtje gaan zetten en dan die beslissing nog eens nemen. Ik denk dat er zat mensen zijn die hals over kop gaan emigreren. Ha... en dan een paar jaar later van een hele koude douche terugkomen naar NL met een schuld van hier tot aan Tokyo. Wat is dan je winst???? Het kunnen zeggen: "Maar ik heb het geprobeerd." Dat is toch een argument wat je veel hoort. Nou lekkere ervaring heb je dan opgedaan.
Wij zochten en hebben een tussenweg gevonden. Wel simpelweg alles opgeven, bedrijfjes, zekerheden etc. maar genoeg financiele middelen te hebben om de grote stap te wagen. Mocht het mislukken dan trekken we verder naar Canada ofzo en hebben genoeg geld om het jaren uit te houden en als je creatief bent dan komt er wel weer een andere uitdaging op je pad. Leef zo al 44 jaar en denk het nog wel even te kunnen uithouden.
-
- Amerika-expert
Voor mij was het geluk hebben. In New York aankomen met een rugzak vol kleren in een tijd dat er erg weinig Nederlandse correspondenten in de VS waren (1976, de periode tussen de jaren vijftig en nu).
Plus de mogelijkheid om in Nederland weer voor de klas te gaan staan als het in de VS niet zou lukken.
Plus de mogelijkheid om in Nederland weer voor de klas te gaan staan als het in de VS niet zou lukken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Vandaag is het precies 50 jaar geleden dat ik met mijn ouders in Amerika aankwam. Wij waren emigranten die hier uit armoede kwamen, hier in dezelfde armoede terecht kwamen, en mijn ouders geen woord engels spraken. Toen ik 20 was ben ik naar Europa gegaan, heb wat jaren rond gereisd, en heb daarna 7 jaar in Nederland gewoond en gewerkt. Mijn leven daar was heel goed. Ik verdiende een goed salaris, en niemand snapte het toen ik besloot om weer naar Amerika terug te gaan. Mijn reden daarvoor waren (i) dat ik meer dan 50% aan allerlei belastingen betaalde en dat geld liever zelf hield, en (ii) dat ik wist dat ik nooit, of heel moeilijk, hogerop zou kunnen komen. Het is een beslissing waar ik nooit spijt van heb gehad. Ik heb hier een goed leven, door hard werken, maar ook door risico's te hebben genomen. Ik zie dat mijn familie in Nederland gewoon lekker rustig hun leven hebben geleid en daar heel tevreden mee zijn. Ik wilde altijd meer, en ben enorm trots over de resultaten.
Misschien bestaan de mogelijkheden in Nederland ook om zonder hogere opleiding iets te bereiken, maar ik zie het niet bij de mensen die ik ken. Of misschien hebben emigranten(kinderen) de mentaliteit om iets meer te willen.
Misschien bestaan de mogelijkheden in Nederland ook om zonder hogere opleiding iets te bereiken, maar ik zie het niet bij de mensen die ik ken. Of misschien hebben emigranten(kinderen) de mentaliteit om iets meer te willen.
Ik ken genoeg mensen in Nederland die zonder diploma van een HBO-opleiding of universiteit een goede baan met een zeer goed inkomen hebben. De meesten zijn als leidinggevende werkzaam in de commercie/verkoop/sales al dan niet als zelfstandig ondernemer.Joke schreef:Misschien bestaan de mogelijkheden in Nederland ook om zonder hogere opleiding iets te bereiken, maar ik zie het niet bij de mensen die ik ken.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat in de VS wezenlijk anders is.
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb zelf een MBO opleiding en ben vennoot van een makelaars en assurantiekantoor met 2 vestigingen, 15 medewerkers en doe het financieel best leuk.
Hard werken en een dosis geluk zijn, ik schreef het al eerder, de universele factoren om als ondernemer te slagen. Dat is mijns inziens echt niet fundamenteel anders in het ene of het andere land.
Ik denk wel dat de verhouding tussen werkgever en werknemer in de VS anders is dan hier. (hoewel het hier ook begint te kantelen) In de VS worden mensen makkelijker aangenomen en ontslagen. Je hebt als werknemer hierdoor vaker de mogelijkheid om "opnieuw te beginnen" of elders je geluk te zoeken. Ik denk dat dat iemand meer kans geeft om iets te bereiken. Dat heeft dus niets met de VS an sich te maken maar met het behoudende karakter van de nederlander, het land waar de juwelier speciale "bedankt voor uw 40 jarige inzet voor ons bedrijf" horloges op voorraad heeft.
Hard werken en een dosis geluk zijn, ik schreef het al eerder, de universele factoren om als ondernemer te slagen. Dat is mijns inziens echt niet fundamenteel anders in het ene of het andere land.
Ik denk wel dat de verhouding tussen werkgever en werknemer in de VS anders is dan hier. (hoewel het hier ook begint te kantelen) In de VS worden mensen makkelijker aangenomen en ontslagen. Je hebt als werknemer hierdoor vaker de mogelijkheid om "opnieuw te beginnen" of elders je geluk te zoeken. Ik denk dat dat iemand meer kans geeft om iets te bereiken. Dat heeft dus niets met de VS an sich te maken maar met het behoudende karakter van de nederlander, het land waar de juwelier speciale "bedankt voor uw 40 jarige inzet voor ons bedrijf" horloges op voorraad heeft.

Ik ben pas bij een bedrijf weggegaan waar een omhoog gevallen directeur zat met LBO opleiding. Deze man zorgde ervoor dat iedereen gillend wegrende en verklaarde trots dat als ze hem weg wilden hebben met 25 dienstjaren het een kapitaal ging kosten voor het bedrijf. Hij was pas 45 ofzo, kan je nagaan wat deze man in de komende 20 jaar nog voor ellende aan gaat richten vanwege de fijne Gouden Handruk regeling. Deze mogen ze van mij voor een groot deel afschaffen.Kwaajknarie schreef:Ik heb zelf een MBO opleiding en ben vennoot van een makelaars en assurantiekantoor met 2 vestigingen, 15 medewerkers en doe het financieel best leuk.
-
- Amerika-ontdekker
Zie je wel, we kunnen het wel ergens eens over zijn!de fijne Gouden Handruk regeling. Deze mogen ze van mij voor een groot deel afschaffen.

Wat ik bedoel te zeggen, en jij waarschijnlijk ook, is dat opleiding niet alles is. gezond verstand en empatisch vermogen/ social skills zijn veel belangrijker.
Toch vind ik het knap dat iemand die niet functioneert zich 25 jaar in een bedrijf weet te handhaven. Uit jouw opmerking betreffende de gouden handdruk begrijp ik tenminste dat deze directeur geen eigenaar/ondernemer is maar een directeur in loondienst, dat is wel iets anders dan voor eigen rekening en risico een bedrijf van jezelf runnen. Dan bestaat er echt geen gouden handdruk hoor, alleen een diep gat, want voorzieningen die je in loondienst wel hebt bij ziekte, arbeidsongschiktheid en ontslag, heb je als zelfstandige niet. Daar mag je je eigen boontjes doppen. (of hele dure verzekeringen sluiten, en dat kan dan weer bij mij

Is het je ooit opgevallen dat die gouden handdruk alleen maar wordt uitgekeerd aan mensen die niet of niet voldoende functioneren? Het is met voetbaltrainers begonnen, toen "topmanagers" who's next?
Het bedrijf waar ik over praat is een Belangenvereniging waar alle echte managers ook gillend weglopen omdat ze afgeremd worden door een bestuur. Dus hebben ze uiteindelijk de secretaris maar directeur gemaakt en zo kan je het lang volhouden. In Amerika kan je veel verdienen een flinke afkoopsom krijgen, maar ook snel op straat staan. De Nederlandse managers willen veel geld, een flinke gouden handdruk, maar je mag ze niet makkelijk ontslaan. Simpel gezegd, alleen het goede van het Amerikaanse voorbeeld. Er zijn ook zat voorbeelden van managers die bejaardenhuizen, schouwburgen ten gronde brengen en gewoon met 4 ton vertrekken en nog klagen ook.
Ik kwam hier ook uit armoede.Joke schreef:Vandaag is het precies 50 jaar geleden dat ik met mijn ouders in Amerika aankwam. Wij waren emigranten die hier uit armoede kwamen, hier in dezelfde armoede terecht kwamen, en mijn ouders geen woord engels spraken. Toen ik 20 was ben ik naar Europa gegaan, heb wat jaren rond gereisd, en heb daarna 7 jaar in Nederland gewoond en gewerkt. Mijn leven daar was heel goed. Ik verdiende een goed salaris, en niemand snapte het toen ik besloot om weer naar Amerika terug te gaan. Mijn reden daarvoor waren (i) dat ik meer dan 50% aan allerlei belastingen betaalde en dat geld liever zelf hield, en (ii) dat ik wist dat ik nooit, of heel moeilijk, hogerop zou kunnen komen. Het is een beslissing waar ik nooit spijt van heb gehad. Ik heb hier een goed leven, door hard werken, maar ook door risico's te hebben genomen. Ik zie dat mijn familie in Nederland gewoon lekker rustig hun leven hebben geleid en daar heel tevreden mee zijn. Ik wilde altijd meer, en ben enorm trots over de resultaten.
Ik was dienstplichtig en moest het leger in.
Het soldij was een gulden per dag in 1960.
Een pakje sigaretten koste een gulden.
waar waren al die goede sociale voorzieningen????
-
- Amerika-ontdekker
Kon je toch mooi een pakje per dag rokenIk kwam hier ook uit armoede.
waar waren al die goede sociale voorzieningen????

Ter info;
Invoering AOW 1-1-1957
Invoering WW 1-1-1952
Invoering WAO 1-1-1967 (opvolging invaliditeitswet)
Invoering Algemene Bijstandswet 1-1-1965
Wetten waarbij de AOW en de Algemene Bijstandswet uit de algemene middelen wordt gefinancierd. D.W.Z. je hoeft er niet apart voor verzekerd te worden. De WW en WAO zijn werknemersverzekeringen, de premies hiervoor worden door werkgever en werknemer gedragen.
In een forum in Amerika werd juist het roken gepromoot omdat uit de belastinggelden veel gezondheidszorg werd gefinancierdKwaajknarie schreef:Kon je toch mooi een pakje per dag rokenIk kwam hier ook uit armoede.
waar waren al die goede sociale voorzieningen????Het ministerie van Defensie hechtte toen al veel waarde aan het gezond houden van haar mensen
![]()
![]()
Ter info;
Invoering AOW 1-1-1957
Invoering WW 1-1-1952
Invoering WAO 1-1-1967 (opvolging invaliditeitswet)
Invoering Algemene Bijstandswet 1-1-1965
Wetten waarbij de AOW en de Algemene Bijstandswet uit de algemene middelen wordt gefinancierd. D.W.Z. je hoeft er niet apart voor verzekerd te worden. De WW en WAO zijn werknemersverzekeringen, de premies hiervoor worden door werkgever en werknemer gedragen.

Trouwens Kwaajknarie, je moet eens kijken naar je Ticker onder je berichten, hij is een beetje getikt

-
- Amerika-ontdekker
Het is toch wat.... Aan de ene kant wordt iets ongezonds gestimuleerd om daar aan de andere kant goed aan te verdienen. Handel is en blijft handel. De 1 zijn dood, de ander zijn brood.In een forum in Amerika werd juist het roken gepromoot omdat uit de belastinggelden veel gezondheidszorg werd gefinancierd
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En denk je dat de opbrengsten van sigarettenverkoop de kosten kunnen dekken die die rokers (on)rechtstreeks met zich mee brengen?...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON