Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bank in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert

Bank in Amerika

Bericht door Ziva »

Ik heb een vraagje, welke bank in Amerika is goed, geeft goede service en is vooral snel?

Ik heb nu sinds 1.5 jaar een lokale bank waar ik helemaal niet tevreden over ben qua snelheid. Ik heb het gevoel dat ik nooit een actueel saldo heb en afschrijvingen gaan echt baggertraag. Ik ben er nog steeds niet achter of ik nou beter met debit of met credit kan betalen als het gaat om snelheid omdat het soms helemaal niets uit lijkt te maken. Ik word er alleen echt moe van omdat ik hier in Nederland nooit last van had. Het voelt alsof ik constant met een calculator moet lopen en dan een zooi pending betalingen eraf moet halen voordat ik een duidelijk overzicht heb. Daar pas ik voor want dat is precies hetgeen ik van hen verlang.

Ik begrijp het ook niet waarom het zo traag gaat. Als ik 5000 heb en 3 keer op een dag betaal, zeg 100, 500 en 200 dollar... kunnen ze toch gewoon direct aan het eind van de dag die 800 in mindering brengen en als actueel saldo 4200 geven in plaats van mij te laten wachten op al die transacties? Ik snap dat echt niet hoor, wat boeit mij het nou of het 3 maanden duurt voordat ze hun geld halen, als ik maar weet waar ik aan toe ben.

Nu lees ik goede dingen over Credit Union? Ik zou het liefst bij een grote bank gaan, Bank of America ofzo maar volgens mij hebben die dan weer geen kantoren waar ik woon. En dan zit je weer met het probleem dat je niet kosteloos geld kunt opnemen uit ATM's.

Hoe zit dat trouwens met je credit score? Ik heb nu een hele goede score maar die is voornamelijk ingegeven door de bank waar ik zit. Als ik die bank drop, gaat die score dan ook weg?

Alvast bedankt!
goldenhills
Amerika-expert

Re: Bank in Amerika

Bericht door goldenhills »

Ik was erg tevreden over onze credit union. ATM transacties zijn er snel af (zelfde of volgende dag), goede dienstverlening, persoonlijk. Helaas willen ze nu converteren naar een mutual bank, waarschijnlijk om meer te kunnen uitlenen en meer geld te kunnen verdienen. Ik hoop dat genoeg leden (iedereen moet id worden van een credit union door bijv. $25 te storten in een speciale rekening) tegen stemmen zodat dat feest niet door gaat.

Grootste nadeel van een credit union is de beperkte regio waar ze mogen opereren (kantoren hebben, leden werven). Voordeel is dat je alle ATMs van alle credit unions gratis kan gebruiken, en dat zijn er meer dan welke bank dan ook. En een moderne credit union heeft prima internetbankier-faciliteiten. Ik ben al meer dan een jaar niet in een kantoor geweest.

Je moet zeker niet de credit cards opzeggen, want hoe langer je die hebt, hoe beter.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb gewoon een lokale bank en internetbankiere. Nooit problemen mee.
Debit/credit is je eigen keuze. Ik gebruik credit. Gratis geld voor 30 dagen (dan moet je het terug betalen) en ik krijg min 1% op mijn aankopen terug.
Dat is leuk want ik betaal bijna al mijn business expenses (met name fedex is een hele grote) met mijn business discover. Dat levert per jaar redelijk wat gratis geld op.
Ook ben je beter verzekerd tegen verlies en diefstal.
Als je in jou voorbeeld $5000 op een rekening hebt staan, dan heb je toch geen zorgen?. Gewoon in een boekje bijhouden wat je uitgeeft en anders cash ophalen en daar alles mee betalen. Dan weet je ook precies wat je in de portemonnee hebt

Ik zie het probleem niet zo
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik zie het probleem ook niet.

Ik was al heel lang bij een lokale Colorado bank, en toen ik naar Arizona verhuisde was er een afspraak dat ik overal in het land zonder kosten geld uit de ATM kon halen. Dat gaat nog steeds goed.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Het probleem is dat ik een actueel saldo wil hebben en dat bij mijn huidige bank niet krijg. En daarom op zoek ben naar een bank die dat wel snapt.

Ja natuurlijk kan ik alles handmatig bijhouden maar dat is toch wel erg ouderwets niet? Ik begrijp niet waarom het verwerken zo belachelijk lang duurt. Een voorbeeld, ik boek op maandag een vliegticket en dan zie ik dat direct al staan maar dan duurt het nog tot en met woensdag voordat dit bedrag in mindering wordt gebracht op mijn totale saldo. Dat vind ik dus echt niet acceptabel.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik zit zelf bij Wells Fargo, en dat bevalt op zich goed. Alles is altijd heel snel verwerkt en ik ben tevreden over de kwaliteit van hun diensten. Alles kan bovendien online geregeld worden. Hier in het Zuiden van de VS is bovendien geen gebrek aan filialen als het een keer nodig is om naar binnen te gaan, een check te cashen of te pinnen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dank je Bandido, ik ga kijken of ik dat hier ook kan krijgen.

Misschien ben ik wel verwend met ABN Amro maar ik vond het gewoon fijn om, zodra ik iets betaald had, debit of credit, gewoon direct een actueel saldo te hebben. Ik heb nu constant het gevoel dat ik niet weet wat mijn werkelijke banksaldo is en dat vind ik heel vervelend.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Staat er als je inlogt dan niet "pending" bij de transacties die nog niet helemaal afgeschreven zijn? Dat hebben wij bij onze bank, en hoewel het er dan nog niet echt afgehaald is, wordt het al wel in je overzicht meegenomen alsof het eraf gehaald is.

Even wat anders: wij gebruiken een hele handige applicatie om alle bankzaken in te zien; Mint.com (heeft ook Ipad app). Zo kun je je debit/credit/stocks/IRA roth etc. saldo inzien, en ook alle transacties. Ik vind het leuk om te kijken hoeveel we per maand aan bepaalde zaken uitgeven, Mint laat precies zien hoeveel je per maand bijvoorbeeld aan boodschappen uitgeeft, en zo zijn er nog tig andere categorieën.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja, ik heb inderdaad pending transacties maar dat is dus ook een vaag gebeuren want ik zie er 5 staan en dan is er 1 die wel al van het beschikbare saldo is afgehaald en de andere 4 niet maar dat kan ik dan weer niet zien omdat ze alle 5 in hetzelfde rijtje staan :roll:

Ik heb net gebeld en uitleg gevraagd en ik mag dus een hele formule op mijn saldo loslaten om erachter te komen wat het werkelijke saldo is. Mijn beschikbare saldo - de pending transacties - de transacties die mogelijk die dag de deur uit gaan = huidige saldo... Tja.. daar pas ik dus echt voor want dat vind ik echt te idioot voor woorden haha.

Ik krijg verder te horen dat winkeliers normaal gesproken tussen de 3 en 5 dagen hun transacties doen maar dat het soms ook weleens langer kan duren... ja lekker dan.. dus dat betekent dat je op die manier nooit precies weet wat je saldo is? Ik heb erover gekozen om niet in de min te kunnen belanden maar die vlieger gaat ook blijkbaar niet op want je kunt nog steeds meer uitgeven dan je aan saldo hebt ondanks dat je het saldo niet hebt (en dan heb ik het niet over automatische of periodieke betalingen e.d., puur over transacties over credit of debit).

Helaas geen Wells Fargo hier in de buurt, balen want dat leek me wel wat. Iemand ervaring met Regions of BankcorpSouth?

Edit: waarom kunnen banken in Nederland wel direct je actuele saldo geven? Zijn ze daar gewoon sneller? Of mogen ze daar direct geld van je account in mindering brengen en wegparkeren tot de betaling is gedaan ofzo? Misschien verschil in wetgeving?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

In NL duurt het bij de ING althans 24 uur voordat een CC transactie wordt aangegeven.

Ik weet alleen hoe het met iDeal gaat in NL dus het online pinnen.

Klant betaalt via iDeal >> bedrag wordt meteen afgeschreven bij klant >> bank zegt(digitaal) tegen de winkel "klant betaald, geld is onderweg". Dit gaat in 1 seconde dus de winkel is in afwachting van het geld maar krijgt een garantie van de bank dat het onderweg(duurt ook maar max 24 uur, ligt aan uitbetalingsinterval) is. De winkel kan dan weer wel in een realtime programma zijn ideal betalingen zien.

Zijn ook kleine verschillen in de systemen en daarom zie je bij de ene winkel dat het al verwerkt is en soms zie je bij een afschrijving een sterretje staan met het bericht "al van saldo gehaald, maar administratief nog niet verwerkt(administratie van bank)."

Waarschijnlijk gaat dit bij het pinnen ook zo.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik begrijp er ook nooit zoveel van moet ik zeggen. Ik denk wel dat je met een debit card het snelste alles zou moeten kunnen zien. In mijn online rekeningoverzicht (bank of America) zie ik die gereserveerde bedragen wel altijd netjes bovenaan staan, zodat je meteen kunt zien hoeveel er nog afgaat van het "huidige" saldo. Maar ik snap ook niet waarom het een dag moet duren voordat het er dan echt af gaat. Mijn man had een tijdje terug een diner met wat hoge piefen van de boA en die snapten echt niets van onze problemen met hun banksysteem. Het verhaal dat zij hadden, was dat alles handmatig gecontroleerd wordt en dat ze dus juist supersnel zijn met hun bank (dat was naar aanleiding van het gedoe met die cheques). Ze vonden zichzelf ook heel modern met hun systeem voor internationale overboekingen (iedere Europeaan die dát al ooit geprobeerd heeft, begrijpt hoe lachwekkend dit is).

Als je ziet hoeveel rente je hier krijgt op je spaarrekening (vrijwel niks dus) dan zou je bijna kunnen overwegen om gewoon weer terug te gaan naar het goede oude systeem van de sok. Dan weet je tenminste wat je hebt :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het US systeem is nu eenmaal anders dan het Ned. systeem, dat is gewoon even wennen. Toen we hier kwamen zoveel jaar geleden hadden we inderdaad het probleem dat jij beschrijft, maar eens in de maand een compleet afschrift, bijna niet te ontcijferen zo gecompliceerd, en het liep altijd twee weken achter als je keek naar datum van afsluiten - datum van onvangst van het afschrift.
Je saldo ? dat moest je zelf bijhouden en daar werd speciaal een laatste pagina voor meegegeven. Ook was het van belang alle uitgeschreven checks zorgvuldig te noteren, want op het afschrift stond niet aan wie de check betaald was, alleen dat die betaald was en wanneer. Had je eea. niet goed bijgehouden dan kon je avonden zitten puzzelen wie en wat en hoe en waarvoor. (Later kon je checks nemen met doorslag dat was al een hele verbetering).
Automatisch betalen ? iets dat ik in Ned. al jaren en jaren deed, nee dat kon in die tijd nog niet: 'zover zijn we nog niet'.
Zoals Ned.landers regelmatig een avondje zaten te sjoelbakken of te scrabbelen, zaten honderdduizenden US gezinnen wekelijks hun check-boek te balancen.

Maar nu kun je on-line bankieren en zo je saldo zo ongeveer dagelijks bijhouden. Dus ik zie je probleem niet zo moet ik zeggen. Of je kunt je saldo opvragen telefonisch via een geautomatiseerd syteem. Maar dat is al stukken lastiger ben ik met je eens.
Wij hebben bijna altijd BofA gebankierd en nooit problemen gehad, wel goede service als zich eens een probleempje voordeed. Maar als je ergens zit waar ze geen ATM's hebben dan is BofA inderdaad niet een goede keuze voor jou. De ATM's zijn toch al lastig - fantastisch dat je 24/7 je geld uit de muur kunt trekken maar je moet er meestal wel een stukje voor omrijden.
Een debit transactie gaat dacht ik sneller maar kan minder veilig zijn dan een credit transactie op dezelfde bank kaart (is mij gezegd.) Ik weet niet hoe het nu is maar destijds brachten sommige winkels kosten in rekening als je debit betaalde.

In Ned. ging alles sneller inderdaad maar dat was ook alleen voor Ned. en in het begin ook twee gescheiden systemen voor banken en postgiro. Later is dankzij de computer en de Euro betalen, in het buitenland makkelijker en sneller geworden.
In de US is men heel lang met een check-gebaseerd systeeem blijven werken, mede omdat dat de hele US kon beslaan en alle banken daarin deelnamen. (Je kon iemand in NY betalen met een check uit CA !) De betalingen gingen via zg. clearing houses en moesten derhalve twee maal worden verwerkt. Inmiddels is dit systeem aangepast en wordt gewerkt aan meer verbeteringen.

Wij hebben vanaf het begin een spaarrekening met $ 1000 erop, gekoppeld aan onze betaalrekening. Zo verminder je de kans op een 'overdraft' aanzienlijk.

Mbt. credit score, het lijkt me vreemd dat louter je bank je een goede score bezorgt, tenzij je een rekening hebt samen met je man en men iets heeft 'over gezet' van zijn score. Je hebt niet een credit score, je hebt er drie: Equifax, TransUnion, Experian. Je kunt tegenwoordig eens per jaar gratis - en zonder consequenties - je eigen credit reports opvragen en eventuele vergissingen laten recht zetten. De drie credit scores kunnen tot een getal worden teruggebracht, dat is je FICO-score.
Op de web sites van de drie credit score agencies kun je vinden wat je scores beinvloed en hoe je je scores omhoog kunt brengen.
Bij mijn weten houdt je de score die je hebt, tenzij je onhandige dingen gaat doen.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Hier ook Wells Fargo (en beetje US bank). Ben wel tevreden. Niet dat ik goed kan vergelijken met andere banken. In ieder geval, veel filialen en tot nu toe zeer goed geholpen overal.
Ikzelf hou niet van lokale banken. Ik wil vrij zijn, dat, indien ik verhuis, ik qua bankzaken alles kan laten zoals het is.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Ziva, jouw bank heeft duidelijk geen handige website en overschriften, dus ik geef je groot gelijk dat je naar een andere bank gaat overstappen.

Bij elke bank in Amerika duurt het 3 business days voordat overschrijvingen en "bill pays" zijn afgeschreven -- dat komt door het systeem van afhandelen tussen de banken (ACH).

Maar, de meeste banken laten dit heel duidelijk zijn in hun overzichten en je kunt dus altijd je "actual" saldo bekijken. Jouw bank blijkbaar niet :) Ik heb zelf wel goede ervaringen met een credit union.
goldenhills
Amerika-expert

oortjes schreef:Bij mijn weten houdt je de score die je hebt, tenzij je onhandige dingen gaat doen.
Het cancelen van de credit cards die je het langste hebt zou volgens diverse websites onder de 'onhandige dingen' vallen. Maar meestal loopt de credit card toch via een apart bedrijf, ook al heb je ze via je bank aangevraagd. Dan zou je ze gewoon aan kunnen houden, en dat is dus ook verstandig. De bankrekening zelf zou geen effect hebben op je credit score, alleen als je overdrafts hebt e.d. (alleen de negatieve acties dus). Het opheffen van een bankaccount zou dan ook geen negatief effect moeten hebben.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik las laatst ook in een artikel dat het voor je credit score niet handig is om credit card te cancellen. En wat ik niet wist: het is ook niet handig om je volledige kredietlimiet op te gebruiken. Blijkbaar doen ze steekproeven en als je dan op dat moment net aan het plafond van de limiet zit, dan heeft dat een slechte invloed op je score. Ik moet zeggen dat ik mijn credit card bijna niet meer gebruik. Ik heb als beginner een belachelijk lage kredietlimiet en als ik een keer een vakantiehuisje boek o.i.d. dan zit ik vaak al bijna aan mijn plafond.
goldenhills
Amerika-expert

Inderdaad, 'credit card utilization' is een punt. Onder de 30% is een goed streven dacht ik. Het verhogen van je limiet is dus handig, want dan gaat het percentage omlaag. Het saldo van ieder credit card statement wordt gemeld aan de grote credit rating buros. Wij konden alles precies terugvinden bij het opvragen van onze free credit history check.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Vlgs. mij zijn dat geen steekproeven. Iedere maand wordt door de creditcard-mij. opgegeven wat je saldo was en wat je limiet was. Een groot verschil daartuissen kan positief werken. Maar een of twee keer toch aan de limiet zitten schijnt je score niet echt te beinvloden als ik het goed heb begrepen.

Maar het is en blijft tricky. Zo krijg ik onze FICO niet verder omhoog omdat ik domweg weiger meerdere credit cards aan te vragen, of store cards. Dat geeft dan aan 'dat wij niet met krediet kunnen omgaan'. We hebben ook geen poersoonlijke leningen of leases waarvan correcte terugbetaling je punten oplevert.
Plus we zijn het soort klanten dat een c.c.mij. liever niet heeft dan wel, we betalen alle maanden automatisch de balance af en betalen derhalve nooit rente.

Ik kan ieder hier aanraden gebruik te maken van de mogelijkheid tot drie gratis credit reports per jaar. Daar staat dan alle info in die men over je verzamelt heeft in het afgelopen jaar (en een periode daarvoor). Je kunt dan goed ook zien wat belangrijk is voor de scores.

GoldenHills, kun je aanvragen een hogere limiet te krijgen ? Bij ons gebeurde dat regelmatig automatisch. Ze zijn ermee opgehouden denk ik omdat we nooit meer dan ong. 15 % besteedden. En ik denk dat dat wel eens negatief zou kunnen werken op onze score.
goldenhills
Amerika-expert

@oortjes, ja je kunt het inderdaad aanvragen. Of je het krijgt is een ander verhaal... Wij hebben het nooit gedaan, maar onze limieten (we hebben twee credit cards) gaan wel langzaam maar gestaag omhoog. Wij betalen ook alles netjes af. Credit card bedrijven verdienen ook aan de transacties, maar het zal vast zo zijn dat ze liever hebben dat je een schuld laat staan.

Dit is een handige manier om een inschatting van je FICO score te krijgen (en je hoeft je geen eens te registreren of privegegevens door te geven):
http://www.bankrate.com/calculators/cre ... lator.aspx
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dank voor alle reacties mensen en blij te lezen dat ik niet helemaal de enige ben Dimona :thumbup:

Ik kreeg gewoon eerder te horen dat ik dan maar beter met cash kon betalen.... En een heel verhaal over dan ze 3 tot 5 dagen hebben om transacties af te schrijven. Ik heb vorige week woensdag een broodje bij Subway gekocht en dat staat nu, maandag, nog in de lijst pending. Dat is toch idioot?

Ik snap niet waarom ik, als klant van de bank, rekening moet houden met de verwerkingstijd van die transacties. Dat boeit mij toch niet? Ik wil gewoon betalen, hoppa haal dat geld van mijn rekening af en als je er vervolgens nog 6 weken over doet dan moet je dat zelf weten, als ik er maar niet lastig mee gevallen wordt. Elke keer dat ik die kaart gebruik moet je bank dat toch weten, waarom dan niet gelijk in mindering brengen zou je denken?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer