Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Zo streng is Immigrations
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Zo streng is Immigrations
Voor diegenen die deze zomer naar Frankrijk rijden: je weet toch dat je sinds 1 juli verplicht bent om een alcoholtest in je wagen te hebben? Momenteel krijg je een verwittiging, vanaf 1 november effectief een boete.
Of ze je geboeid afvoeren indien je geen alcoholtest bij hebt, dat weet ik niet.
In Belgie moet je verplicht een fluo vestje in je auto hebben. Als je de auto verlaat op een plaats waar je eigenlijk niet mag parkeren,ben je als chauffeur verplicht dit vestje te dragen.
De passagiers mogen omver gereden worden, 10 bonuspunten per passagier (want zij moeten dat vestje niet dragen).
Ook weer geen idee of ze je in de boeien slaan als je dat niet draagt.
(dit vestje moet je ook in Polen bij je in de wagen hebben)
En zo heeft elk land wel zijn 'stomme' regels. 'Stom', omdat je wordt verondersteld om ze te kennen, terwijl het niet altijd even evident is om die info te vinden. Als je weet waar je moet zoeken wel, maar wie denkt er nu aan om, als je naar Spanje gaat rijden, te googelen op 'alcoholtest Frankrijk'? Of 'fluo vestje Belgie'?
Of ze je geboeid afvoeren indien je geen alcoholtest bij hebt, dat weet ik niet.
In Belgie moet je verplicht een fluo vestje in je auto hebben. Als je de auto verlaat op een plaats waar je eigenlijk niet mag parkeren,ben je als chauffeur verplicht dit vestje te dragen.
De passagiers mogen omver gereden worden, 10 bonuspunten per passagier (want zij moeten dat vestje niet dragen).
Ook weer geen idee of ze je in de boeien slaan als je dat niet draagt.
(dit vestje moet je ook in Polen bij je in de wagen hebben)
En zo heeft elk land wel zijn 'stomme' regels. 'Stom', omdat je wordt verondersteld om ze te kennen, terwijl het niet altijd even evident is om die info te vinden. Als je weet waar je moet zoeken wel, maar wie denkt er nu aan om, als je naar Spanje gaat rijden, te googelen op 'alcoholtest Frankrijk'? Of 'fluo vestje Belgie'?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Die info is uitgebreid in via de diverse media verspreid. De alcoholtesten zijn momenteel zelfs moeilijk verkrijgbaar in Nederland omdat ze bijna overal uitverkocht zijn en men op nieuwe voorraad wacht.
Sorry hoor, maar ik heb dat gedoe met die handboeien hier altijd ronduit belachelijk gevonden. Verdachten de 'perp walk' laten doen, later blijken ze onschuldig te zijn, maar ze zijn wel even voor schandaal gezet op tv. enzo en hun kids kunnen op school lekker gepest worden. Voor misdadigers die geweld gebruikt hebben, of potentieel geweld kunnen gebruiken, zoals drug dealers, ja. Maar bankiers, en schakers ?
Laten we het eens van een andere kant bekijken. Oom VanW. komt een paar neefjes een paar dagdelen helpen met schaken. Hij is uitgenodigd voor schaak- en poker toernooien met potentieel redelijke prijzen - waarover hij of belasting betaalt, dan wel het belastingverdrag citeert indien van toepassing. (Staatsbelasting zal nog wel verschuldigd zijn.)
De organisatoren verdienen geld dankzij belangstellenden, ook de venue maakt geld, en zo ook de plaats en de midddenstand in de plaats waar het allemaal gaat gebeuren (logeerders, eters, kopers, enz.) Mogelijk zijn ook advertentie en/of tv. rechten in het spel.
De organisatoren denken nog wat meer van VanW.'s talent te kunnen profiteren door hem te vragen wat belovende kids een paar zetten wijzer te maken. Aangezien hem dat een enkele dagdelen kost (en time=money) geven ze hem er een vergoeding voor.
Wie o wie o wie zijn baan is hiermee op de tocht komen te staan ???!!! (En verlies van banen voor Amerikanen is toch de logica achter de regelgeving.)
De organisatoren zullen wel ervaring hebben met visums en weten dat die een waar mijnenveld kunnen zijn, en wagen zich daar bij voorkeur niet in. (Di. ook de ervaring van de fruittelers hier, aangevraagde visa worden toegewezen af als het fruit verrot is aan de bomen, en de oogsten verrot op de velden, ergo ze huren illegalen in. Een ander probleem hebben de melkvee-houders, USCIS schijn te denken dat melkmachines volledig automatisch zijn nowadays.)
Dus stel dat VanW. gezegd had: nou nee, ik doe dat alleen als jullie voor die paar dagen een visum voor me gaan aanvragen. Weet je wat de reaktie van de organisatoren - naar mijn mening/ervaring - geweest zou zijn ? Jee, wat een kapsones die Hollander, laten we gauw een andere stukken-schuiver bestellen voor ons toernooi !
Laten we het eens van een andere kant bekijken. Oom VanW. komt een paar neefjes een paar dagdelen helpen met schaken. Hij is uitgenodigd voor schaak- en poker toernooien met potentieel redelijke prijzen - waarover hij of belasting betaalt, dan wel het belastingverdrag citeert indien van toepassing. (Staatsbelasting zal nog wel verschuldigd zijn.)
De organisatoren verdienen geld dankzij belangstellenden, ook de venue maakt geld, en zo ook de plaats en de midddenstand in de plaats waar het allemaal gaat gebeuren (logeerders, eters, kopers, enz.) Mogelijk zijn ook advertentie en/of tv. rechten in het spel.
De organisatoren denken nog wat meer van VanW.'s talent te kunnen profiteren door hem te vragen wat belovende kids een paar zetten wijzer te maken. Aangezien hem dat een enkele dagdelen kost (en time=money) geven ze hem er een vergoeding voor.
Wie o wie o wie zijn baan is hiermee op de tocht komen te staan ???!!! (En verlies van banen voor Amerikanen is toch de logica achter de regelgeving.)
De organisatoren zullen wel ervaring hebben met visums en weten dat die een waar mijnenveld kunnen zijn, en wagen zich daar bij voorkeur niet in. (Di. ook de ervaring van de fruittelers hier, aangevraagde visa worden toegewezen af als het fruit verrot is aan de bomen, en de oogsten verrot op de velden, ergo ze huren illegalen in. Een ander probleem hebben de melkvee-houders, USCIS schijn te denken dat melkmachines volledig automatisch zijn nowadays.)
Dus stel dat VanW. gezegd had: nou nee, ik doe dat alleen als jullie voor die paar dagen een visum voor me gaan aanvragen. Weet je wat de reaktie van de organisatoren - naar mijn mening/ervaring - geweest zou zijn ? Jee, wat een kapsones die Hollander, laten we gauw een andere stukken-schuiver bestellen voor ons toernooi !
Nogmaals, het maakt toch helemaal niet uit wat wij ervan vinden dat hij de VS niet is binnengekomen? We kunnen aannames maken (die veelal nergens op gebaseerd zijn want laten we wel wezen, we weten geen van allen niet hoe de procedures zijn en hoe immigrations precies te werk gaat) maar dan nog weten we niets. Verder weten we ook niet in hoeverre deze meneer de waarheid spreekt want we waren er niet bij. Elk verhaal heeft 2 kanten.
Als hij gewoon naar het consulaat was gegaan en had uitgelegd wat zijn plannen waren dan hadden we, hoe dan ook, deze discussie niet gehad want dan was hij 1) gewoon zonder problemen de VS ingekomen 2) helemaal niet naar de VS vertrokken want hij was afgewezen.
Als hij gewoon naar het consulaat was gegaan en had uitgelegd wat zijn plannen waren dan hadden we, hoe dan ook, deze discussie niet gehad want dan was hij 1) gewoon zonder problemen de VS ingekomen 2) helemaal niet naar de VS vertrokken want hij was afgewezen.
Het is dat ik het toevallig gelezen heb, anders zou ik zoiets niet weten als ik in Europa ergens een auto zou huren en rond toeren. Die Belgische vestjes wist ik niet. Hoewel zoiets wel wat heel anders is dan douane problemen.Die info is uitgebreid in via de diverse media verspreid. De alcoholtesten zijn momenteel zelfs moeilijk verkrijgbaar in Nederland omdat ze bijna overal uitverkocht zijn en men op nieuwe voorraad wacht.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, in Europa misschien, maar niet hier in de VS, dit is voor het eerst dat ik daarover lees en er zijn toch heel wat Amerikaanse (of Australische, Aziatische, noem maar op) toeristen in Europa. Dat laat wel weer zien dat je je echt moet inlezen over de wetten in een land of staat, want ook hier zijn er allerlei verschillende wetten verschillend per staat. Wij hebben ook allerlei rare boetes gekregen in Italie. Honderden euro's, terwijl we ons van geen kwaad bewust waren, rijden in busbanen of zoiets. Omgekeerde wereld, maar zoals ANY schrijft niet hetzelfde als immigratie.jerbia schreef:Die info is uitgebreid in via de diverse media verspreid. De alcoholtesten zijn momenteel zelfs moeilijk verkrijgbaar in Nederland omdat ze bijna overal uitverkocht zijn en men op nieuwe voorraad wacht.
Over de boeien hier, daarin ben ik het helemaal eens met Oortjes, onnodig meestal, maar aan de andere kant ook wel weer logisch, want iedereen is gewoon hetzelfde zo. Een aantal jaren geleden reed een dronken automoboliste op mij in en zodra de politieagent, die voorheen nog netjes "Mrs" tegen haar zei, dat doorhad, werd ze in de boeien geslagen en weg was de "Mrs". Ik vond dat zeer ongemakkelijk, maar ja, aan de andere kant had ze me ook dood kunnen rijden, want ze was flink dronken. Zij was geen gevaar voor de agent, maar de boeien deden deze Amerikaanse wel degelijk een toontje lager zingen (want ze dacht mij wel even de schuld van het ongeluk te geven). Het is zoiets als sommige restaurants, die iedereen om id vragen bij het bestellen van alcohol. Als je geen uitzonderingen maakt is het gewoon eerlijker (niet dat ik het er per se mee eens ben).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva, hij kon niet 'zomaar even naar het konsulaat toe' - enige ervaringen met werkgebonden visums ? Ik dus wel, teveel zelfs, en ik weet van de hoeveelheid papieren en verklaringen die aangeleverd moeten worden door een potentiele werkgever, in dit geval een uitnodigende instantie. VanW. had dan moeten verschijnen met een dossier aangeleverd door de US organisatie die hem uitnodigde.
Zomaar even in zijn uppie bij het consulaat langs, en waarvoor dan precies ? hij had denk ik niet eens een afspraak kunnen maken.
Petra, een dronken automobilist in de boeien afvoeren dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend. (Overigens, wat zul je geschrokken zijn ?!)
Zomaar even in zijn uppie bij het consulaat langs, en waarvoor dan precies ? hij had denk ik niet eens een afspraak kunnen maken.
Petra, een dronken automobilist in de boeien afvoeren dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend. (Overigens, wat zul je geschrokken zijn ?!)
Alleen over Frankrijk is het in de media geweest omdat het een vrij aparte maatregel is. Maar tegenwoordig check ik altijd even de ANWB website die hebben per land zulke regels staan. Bijvoorbeeld stel je komt in NL aan en je huurt een auto en je besluit een dagje naar Duitsland te gaan, dan moet je milieustickers kopen bij de ANWB anders kom je de Duitse steden niet meer in...Petra/VS schreef:
Ja, in Europa misschien, maar niet hier in de VS, dit is voor het eerst dat ik daarover lees en er zijn toch heel wat Amerikaanse (of Australische, Aziatische, noem maar op) toeristen in Europa. Dat laat wel weer zien dat je je echt moet inlezen over de wetten in een land of staat, want ook hier zijn er allerlei verschillende wetten verschillend per staat. Wij hebben ook allerlei rare boetes gekregen in Italie. Honderden euro's, terwijl we ons van geen kwaad bewust waren, rijden in busbanen of zoiets.
Als de immigratiedienst hem niet toelaat vanwege het aspect dat hij geld gaat verdienen in Amerika dan is het toch logisch dat hij een visum had moeten hebben om wel binnen te komen? Dat dit een hoop geregel is en dat er papieren nodig zijn van de organisaties die hem uitnodigen doet niet terzake, hij had geen problemen gehad als hij het juiste visum had gehad.
Omdat iets veel werk is en lastig in de praktijk wil toch niet zeggen dat je het daarom maar niet hoeft te doen? Regels zijn regels en dan kun je die regels wel stom vinden of overdreven of een hoop gedoe maar daar schiet je weinig mee op.
Ik vind het een gedoe om "Ja" te antwoorden op de vraag of ik voedingsmiddelen uit Nederland meeneem naar Amerika. Dit omdat ik daarna ook moet specificeren wat ik allemaal meegenomen heb en ik dacht ook hoeveel het kost. Ik neem daarmee het risico dat ik staande wordt gehouden en dus gelogen heb. Tevens zullen ze dan de spullen afpakken en me wellicht ook nog een boete geven. Tja.. dat is het risico wat je zelf neemt en dan vind ik niet dat je de regels de schuld moet geven.
Omdat iets veel werk is en lastig in de praktijk wil toch niet zeggen dat je het daarom maar niet hoeft te doen? Regels zijn regels en dan kun je die regels wel stom vinden of overdreven of een hoop gedoe maar daar schiet je weinig mee op.
Ik vind het een gedoe om "Ja" te antwoorden op de vraag of ik voedingsmiddelen uit Nederland meeneem naar Amerika. Dit omdat ik daarna ook moet specificeren wat ik allemaal meegenomen heb en ik dacht ook hoeveel het kost. Ik neem daarmee het risico dat ik staande wordt gehouden en dus gelogen heb. Tevens zullen ze dan de spullen afpakken en me wellicht ook nog een boete geven. Tja.. dat is het risico wat je zelf neemt en dan vind ik niet dat je de regels de schuld moet geven.
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
En dat is in Nederland dus niet het geval, tenzij "feiten en omstandigheden" hierom vragen.oortjes schreef: Petra, een dronken automobilist in de boeien afvoeren dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
yep maar de boete voor het niet in de auto hebben van zo'n alcohol test is maar 11 euro... (14 dollar) dus je gaat ern niet voor in de bak of zo...Petra/VS schreef:Ja, in Europa misschien, maar niet hier in de VS, dit is voor het eerst dat ik daarover lees en er zijn toch heel wat Amerikaanse (of Australische, Aziatische, noem maar op) toeristen in Europa. Dat laat wel weer zien dat je je echt moet inlezen over de wetten in een land of staat, want ook hier zijn er allerlei verschillende wetten verschillend per staat. Wij hebben ook allerlei rare boetes gekregen in Italie. Honderden euro's, terwijl we ons van geen kwaad bewust waren, rijden in busbanen of zoiets. Omgekeerde wereld, maar zoals ANY schrijft niet hetzelfde als immigratie.jerbia schreef:Die info is uitgebreid in via de diverse media verspreid. De alcoholtesten zijn momenteel zelfs moeilijk verkrijgbaar in Nederland omdat ze bijna overal uitverkocht zijn en men op nieuwe voorraad wacht.
If you can dream it...
Ziva, je schijnt het niet te willen begrijpen ? Van W. kon niet 'even naar het consulaat' om dit te regelen. Dat soort visa moet geinstigeerd worden door de instantie die uitnodigt, de werkzaamheden laat uitvoeren. Pas nadat die organisatie stappen heeft gezet, vergunningen heeft aangevraagd, papers heeft gefiled bij USCIS etc. - in de US ! - zou er voor VanW van een afspraak bij het consulaat mogelijk zijn geweest. In feite alleen om de stempels in zijn paspoort te halen. Niet om de toestemming te vragen - daar kun je niet eens een afspraak voor maken !
Ik krijg de indruk dat je nog steeeds denkt dat wie in de US wil werken 'daar maar een beetje moeite voor moet doen' maar zo is het dus echt in de praktijk.
Nogmaals, tenzij je de loterij wint, is er voor iemand die in de US wil werken GEEN mogelijkheid dit zelf even te gaan regelen bij het consulaat.
Het ging me in mijn eerdere bijdrages er niet om dat ik vond dat aanvrage doen teveel werk was voor VanW., het ging me erom dat hij zelf geen aaanvrage kon doen in zijn situatie. (Als het wel zo kon, denk je dan niet dat ik die mogelijkheid niet met beide handen aangegrepen zou hebben ?!)
Het aanvragen van toestemming tot werken in de US vergelijken met het zetten van een kruisje op een formuliertje gaat wel heel ver, moet ik zeggen.
Ik krijg de indruk dat je nog steeeds denkt dat wie in de US wil werken 'daar maar een beetje moeite voor moet doen' maar zo is het dus echt in de praktijk.
Nogmaals, tenzij je de loterij wint, is er voor iemand die in de US wil werken GEEN mogelijkheid dit zelf even te gaan regelen bij het consulaat.
Het ging me in mijn eerdere bijdrages er niet om dat ik vond dat aanvrage doen teveel werk was voor VanW., het ging me erom dat hij zelf geen aaanvrage kon doen in zijn situatie. (Als het wel zo kon, denk je dan niet dat ik die mogelijkheid niet met beide handen aangegrepen zou hebben ?!)
Het aanvragen van toestemming tot werken in de US vergelijken met het zetten van een kruisje op een formuliertje gaat wel heel ver, moet ik zeggen.
Oortjes, ik denk dat Ziva het prima snapt. Wellicht kon van Wely niet zelf dit visum aanvragen, maar hij kon zich wel op de hoogte stellen van de regels. En dat heeft hij blijkbaar ook niet gedaan. Hoelang het duurt om een visum aan te vragen voor sporters weet ik niet, maar dat mag geen excuus zijn om het dan maar niet te doen. Elke keer dat iemand de regels overtreed mogen de goeden lijden onder de kwaden.
Ik krijg de indruk dat jij het niet helemaal begrijpt oortjes. Het maakt toch niet uit "dat het veel werk is" om een visum te regelen of dat het "door de organisaties" geinitieerd had moeten worden? Feit blijft dat deze meneer niet alleen maar vakantie ging vieren en daarom dus niet op een ESTA mocht reizen wat hij wel probeerde. Daarom is hij niet toegelaten. Einde verhaal toch?
Als hij (en de organisaties die hem hadden uitgenodigd) vooraf hun zaakjes hadden geregeld was hij nu in de VS geweest. Ik zeg helemaal niets over wie of wat of hoe moeilijk het is of wat de procedure is. Ik snap ook niet waar je dat vandaan haalt. Met een "bezoek aan het consulaat" bedoel ik informatie inwinnen over zijn situatie. Dat had ook telefonisch gekund of wellicht per e-mail. Ik weet ook wel dat je niet zelf een werkvisum kunt regelen maar dat heb ik ook nergens gezegd of wel?
Als ik naar een land ga en niet exact weet wat de regels zijn voordat ik ga dan neem ik contact op met instanties om dat na te gaan. Lijkt me een vrij normaal iets. Ik kan in deze situatie best begrijpen dat deze meneer dat niet gedaan heeft (het was hem immers vorig jaar ook gelukt) maar dat wil niet zeggen dat hem daarom niets te verwijten valt.
Als hij (en de organisaties die hem hadden uitgenodigd) vooraf hun zaakjes hadden geregeld was hij nu in de VS geweest. Ik zeg helemaal niets over wie of wat of hoe moeilijk het is of wat de procedure is. Ik snap ook niet waar je dat vandaan haalt. Met een "bezoek aan het consulaat" bedoel ik informatie inwinnen over zijn situatie. Dat had ook telefonisch gekund of wellicht per e-mail. Ik weet ook wel dat je niet zelf een werkvisum kunt regelen maar dat heb ik ook nergens gezegd of wel?
Als ik naar een land ga en niet exact weet wat de regels zijn voordat ik ga dan neem ik contact op met instanties om dat na te gaan. Lijkt me een vrij normaal iets. Ik kan in deze situatie best begrijpen dat deze meneer dat niet gedaan heeft (het was hem immers vorig jaar ook gelukt) maar dat wil niet zeggen dat hem daarom niets te verwijten valt.
Dank je Hockey, jij snapt het 
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Dus een ieder die naar Las Vegas gaat en daar gaat gokken moet nu een visum, want ze kunnen er geld mee verdienen?
Want ik begrijp dat het vooral om het pokeren ging.
Volgens mij moet je de reaktie van Oortjes puur zien naar aanleiding van deze quote. Kijk, Loek van Wély had m.i. écht géén idee dat hij iets ging doen wat niet mocht. En zelfs al wás hij op het idee gekomen dat er misschien iets meer nodig was dan een ESTA om het land binnen te komen, dan is het toch een slecht idee om gewoon even langs te gaan bij de ambassade (of het consulaat) - lijkt mij. Ja, je hebt gelijk, hij zat fout en hij is zelf verantwoordelijk voor zijn situatie, maar tegelijkertijd is het toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat hij dit echt niet aan heeft zien komen? Hij had al die moeite echt wel gedaan als hij toen wist wat hij nu weet. Niemand is te oud om te leren, en ja, soms is het een dure les.Ziva schreef:Als hij gewoon naar het consulaat was gegaan en had uitgelegd wat zijn plannen waren dan hadden we, hoe dan ook, deze discussie niet gehad want dan was hij 1) gewoon zonder problemen de VS ingekomen 2) helemaal niet naar de VS vertrokken want hij was afgewezen.
Nee, het ging om "wat getalenteerde kinderen les geven". Pokeren was geen probleem.Staceybeesie schreef:Dus een ieder die naar Las Vegas gaat en daar gaat gokken moet nu een visum, want ze kunnen er geld mee verdienen?
Nee en ja. Ik las ergens (sorry weet niet meer waar en kan dus geen bron vermelden) dat van Wely ook professioneel wilde pokeren als carrière. Iemand die op vakantie gata naar Las Vegas en daar een gokje waagt hoeft geen visum aan te vragen. Maar iemand die aan een met geld gedoteerd pokertoernooi meedoet wel.Staceybeesie schreef:Dus een ieder die naar Las Vegas gaat en daar gaat gokken moet nu een visum, want ze kunnen er geld mee verdienen?
Nogmaals, het ging me om Ziva's opmerking dat VanW. naar het consulaat had moeten gaan om zijn status te regelen, nu is het afgezwakt naar 'om info vragen'.
Maar zelfs zo werkt het niet. Je belt de ambassade voor een afspraak tegenwoordig, en je moet aangeven waarom bij mijn weten, en een reguliere reden hebben - meer dan 'ik zou wel eens willen weten'. Vroeger moest je in de rij gaan staan 'ochtends vroeg en als je geen goede reden had, of geen afspraak had, of je kwam en je had niet alle/ de juiste papieren, werd je weggestuurd. Ik denk niet dat dat is veranderd.
Het consulaat is niet een instantie met een inloop-spreekuur ofzo of met een algemeen informatie- telefoonnummer.
Jaren geleden toen mijn man een baan aangeboden kreeg en me met dat nieuws belde, probeerde ik meteen een afspraak te maken voor info, dan wel aan de tel. wat wijzer te worden. Dat ging ongeveer zo: (in het Engels, maar aangezien Ned. hier de voertaal is, vertaald).
Goedendag mijn man is in de US en heeft een baan aangeboden gekregen en ik zou....
- Hij kan niet gaan werken in de US, dat mag niet, dat is onmogelijk !
Maar mijn man heeft....
- Als een werkgever geinteresseerd is zal een advokaat ingehuurd worden, richt uw vragen aan hem !
Dat zal ook gebeuren denk ik, maar de advokaat is dan in de US en ik zou graag....
- Ik kan geen antwoord geven behalve dat werken in de US niet toegestaan is !
Ik begrijp wat u zegt maar kan ik ergens.... (ik wilde vragen of er info op papier te krijgen was, dit was pre-internet).
- U schijnt niet te luisteren, u mag niet werken in de US, en wij zijn hier niet om informatie daaromtrent te geven !
Maar, maar ik....
- tuut tuut tuut, de andere kant heeft opgehangen.
De organisatoren zullen gedacht hebben dat voor 'gokken' geen visum nodig is, en dat is ook zo. Dat was het probleem niet. Het ging louter om de paar lessen.
En ja daar moet een J-1 visum voor worden aangevraagd, of een B1 in lieu of. Echter de gemiddelde USer, instanties, en kleinere bedrijven hebben geen idee over de problemen op dit terrein. Een krant als bv. de WSJ schrijft regelmatig over mensen die hier even komen beroepsmatig, no problemo. Ik kan me voorstellen dat de organisatoren van de lessen, en de organisatoren van het schaakkamp zich niet gerealiseerd hebben dat visums vereist waren - meervoud want twee 'werkgevers' zo te lezen - al die kosten al dat werk voor een paar midddagen ?!
Kortom de uitnodigers hadden geen idee dat ze de wet overtraden denk ik, en VanW. vertrouwde de organisatie om alles in orde te maken voor hem. Zoals we al een paar keer gezegd hebben, het is lastig te weten waar valkuilen precies zitten, en al had VanW geweten over werkvisums dan had hij denk ik een paar middagen kids wat zetten leren niet als 'werk' gezien, daarbij denk je toch ten eerste aan een baan oid.
Als we dan bedenken dat op dit moment de uitgifte van J1 visums is gestopt vanwege misbruik dan is de deportatie helemaal te gek. In de Dakotas zijn er hele plaatsen die drijven op de goedkope arbeid - niks internship niks studie - van J1 studenten die burgers flippen, koffie maken, stomerijen bemannen, kortom zo ongeveer alle hand-arbeid doen die er in die plaatsen voorhande (sorry) is. Want arbeidskrachten zijn schaars daar en USers kunnen of willen er niet naar toe. (bron WSJ.)
En inderdaad, als we kijken hoeveel schaak-grootmeesters er in de US werkloos rondlopen, die er alles voor over zouden hebben om een paar uur te kunnen werken met kids uit LA, dan kunnen we constateren dat de deportatie van VanW. een enorme bijdrage heeft geleverd aan het verminderen van de enorme werkloosheid in de US.
Maar zelfs zo werkt het niet. Je belt de ambassade voor een afspraak tegenwoordig, en je moet aangeven waarom bij mijn weten, en een reguliere reden hebben - meer dan 'ik zou wel eens willen weten'. Vroeger moest je in de rij gaan staan 'ochtends vroeg en als je geen goede reden had, of geen afspraak had, of je kwam en je had niet alle/ de juiste papieren, werd je weggestuurd. Ik denk niet dat dat is veranderd.
Het consulaat is niet een instantie met een inloop-spreekuur ofzo of met een algemeen informatie- telefoonnummer.
Jaren geleden toen mijn man een baan aangeboden kreeg en me met dat nieuws belde, probeerde ik meteen een afspraak te maken voor info, dan wel aan de tel. wat wijzer te worden. Dat ging ongeveer zo: (in het Engels, maar aangezien Ned. hier de voertaal is, vertaald).
Goedendag mijn man is in de US en heeft een baan aangeboden gekregen en ik zou....
- Hij kan niet gaan werken in de US, dat mag niet, dat is onmogelijk !
Maar mijn man heeft....
- Als een werkgever geinteresseerd is zal een advokaat ingehuurd worden, richt uw vragen aan hem !
Dat zal ook gebeuren denk ik, maar de advokaat is dan in de US en ik zou graag....
- Ik kan geen antwoord geven behalve dat werken in de US niet toegestaan is !
Ik begrijp wat u zegt maar kan ik ergens.... (ik wilde vragen of er info op papier te krijgen was, dit was pre-internet).
- U schijnt niet te luisteren, u mag niet werken in de US, en wij zijn hier niet om informatie daaromtrent te geven !
Maar, maar ik....
- tuut tuut tuut, de andere kant heeft opgehangen.
De organisatoren zullen gedacht hebben dat voor 'gokken' geen visum nodig is, en dat is ook zo. Dat was het probleem niet. Het ging louter om de paar lessen.
En ja daar moet een J-1 visum voor worden aangevraagd, of een B1 in lieu of. Echter de gemiddelde USer, instanties, en kleinere bedrijven hebben geen idee over de problemen op dit terrein. Een krant als bv. de WSJ schrijft regelmatig over mensen die hier even komen beroepsmatig, no problemo. Ik kan me voorstellen dat de organisatoren van de lessen, en de organisatoren van het schaakkamp zich niet gerealiseerd hebben dat visums vereist waren - meervoud want twee 'werkgevers' zo te lezen - al die kosten al dat werk voor een paar midddagen ?!
Kortom de uitnodigers hadden geen idee dat ze de wet overtraden denk ik, en VanW. vertrouwde de organisatie om alles in orde te maken voor hem. Zoals we al een paar keer gezegd hebben, het is lastig te weten waar valkuilen precies zitten, en al had VanW geweten over werkvisums dan had hij denk ik een paar middagen kids wat zetten leren niet als 'werk' gezien, daarbij denk je toch ten eerste aan een baan oid.
Als we dan bedenken dat op dit moment de uitgifte van J1 visums is gestopt vanwege misbruik dan is de deportatie helemaal te gek. In de Dakotas zijn er hele plaatsen die drijven op de goedkope arbeid - niks internship niks studie - van J1 studenten die burgers flippen, koffie maken, stomerijen bemannen, kortom zo ongeveer alle hand-arbeid doen die er in die plaatsen voorhande (sorry) is. Want arbeidskrachten zijn schaars daar en USers kunnen of willen er niet naar toe. (bron WSJ.)
En inderdaad, als we kijken hoeveel schaak-grootmeesters er in de US werkloos rondlopen, die er alles voor over zouden hebben om een paar uur te kunnen werken met kids uit LA, dan kunnen we constateren dat de deportatie van VanW. een enorme bijdrage heeft geleverd aan het verminderen van de enorme werkloosheid in de US.
Laatst gewijzigd door USInsider op 20 jul 2012, 22:04, 3 keer totaal gewijzigd.