Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit niet meer

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door kastelke »

De mensen die naar jouw verhaal moeten luisteren en die de administratie moeten doen om jou te schrappen moeten ook ergens van betaald worden. Kost waarschijnlijk zelfs meer dan die $450.
(in Nederland betaal je ook meer belastingen dan in de US, daar kan het overheidspersoneel dan ook mee betaald worden. Als je het perse zo wilt bekijken. Jij hebt dus nog niet eens een financiele bijdrage geleverd aan je ene land, je zal enkel een kost zijn.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Bericht door FlyingHollander »

kastelke schreef:De mensen die naar jouw verhaal moeten luisteren en die de administratie moeten doen om jou te schrappen moeten ook ergens van betaald worden. Kost waarschijnlijk zelfs meer dan die $450.
(in Nederland betaal je ook meer belastingen dan in de US, daar kan het overheidspersoneel dan ook mee betaald worden. Als je het perse zo wilt bekijken. Jij hebt dus nog niet eens een financiele bijdrage geleverd aan je ene land, je zal enkel een kost zijn.)
Welke kosten moet ik dan nog meer verwachten? Ik snap dat er administratiekosten moeten zijn. Maar dat het 4x zoveel moet kosten als een paspoort lijkt mij overdreven.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb geen research gedaan naar het verwerpen van je Amerikaanse nationaliteit, aangezien ik geen Amerikaan ben. Dus ik weet niet aan welke kosten jij je moet verwachten. Ik wil alleen maar aangeven dat jij $450 blijkbaar veel vindt en wilt weten waar dat dan wel voor moet dienen, dus ik wijs je er op dat personeel ook niet gratis werkt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Er zullen wel 40 ambtenaren een stempel moeten zetten ;)
dimona
Amerika-expert

Re: Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit niet meer

Bericht door dimona »

Nou, ik vind het ook een absurde hoeveelheid geld, zeker in vergelijking met wat bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs kost. Toch best raar als je ergens vanaf wilt wat je ongevraagd gekregen hebt. Ik heb voor TS helaas verder geen tips; ik zou er zelf niet zo'n probleem van maken geloof ik, maar goed, dat is persoonlijk. Al is die belastingellende natuurlijk best weer een vervelende bijkomstigheid.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Het halen van een rijbewijs zit administratief toch wel iets makkelijker in elkaar dan het opgeven van een nationaliteit. In dit laatste geval moet je uit weet-ik-hoeveel overheidsadministratie worden verwijderd. Ga er van uit dat overheid ICT bar slecht is, en dan zal je zien dat er best wat man uur in zit. Sowieso is alles rond immigratie duur. Als jij van die nationaliteit af wil, betaal de fee. Vind je het teveel geld, doe het dan niet. Lijkt me een vrij simpele kwestie.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

dimona schreef:Al is die belastingellende natuurlijk best weer een vervelende bijkomstigheid.
Ach, die belasting valt ook wel mee. Betaalde buitenlandse belasting is weer aftrekbaar van wat je in de US moet betalen, en over het algemeen is de belasting in Europa een stuk hoger dan in de US. Dus in de praktijk hoef je als je al belasting in Nederland betaalt als Amerikaan geen belasting meer aan de IRS af te dragen. Het invullen van de 1040 als je in het buitenland woont is meer een formaliteit, althans dat was het voor mij toen ik nog in NL woonde.
Gast

Bericht door Gast »

Ik snap niet zo goed waarom je dit voor je 18 wilt regelen. Je zegt dat als je het na je 18e doet je er niet meer op terug kunt komen. Indien voor je 18e is het nog terug te draaien (binnen 6 maanden). Als je er toch zo zeker van bent, waarom dan toch met optie om het terug te draaien?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat van dat opgeven van je Amerikaanse nationaliteit om belasting voor de VS te betalen, snap ik niet. Ik neem aan dat je als je ergens buiten de VS woont, je dan in voorkomende gevallen plaatselijke belastingen betaalt. En volgens mij hebben veel landen (zeker Belgie en Nederland) belastingverdragen met de VS om dubbele belasting te voorkomen. Omdat de Westeuropese belasting vaak (veel) meer zijn dan de belastingen in de VS, is er dus ee grote kans dat je geen extra geld schuldig bent aan de VS als in het buitenland wonende Amerikaan.

Ik snap dus ook niet dat er heel erg rijke Amerikanen zijn die de Amerikaanse nationaliteit opgeven om Amerikaanse belastingen te vermijden. Immers, iemand als, om maar een voorbeeld te noemen Mitt Romney, betaalt waarschijnlijk maar 15 procent op inkomsten die hij krijgt zonder daarvoor te werken. Alleen als je dus in een land woont waar ze helemaal geen persoonlijke belasting heffen, heb je daar voordeel van. En voor iemand met een inkomen als (ook weer willekeurig) Romney (en even 'patriottisch' als Romney voorgeeft te zijn) zou een dergelijke relatief kleine bijdrage dus niet meer dan eerlijk zijn. En zeker geen zware 'belasting.' Tenzij je natuurlijk tegen alle belastingen bent. Maar zonder belastingen kun je natuurlijk geen land runnen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nee, de ellende zit hem ook niet zozeer in de afdracht, maar meer in de papieren rompslomp. Wij moeten ook steeds in twee landen aangifte doen en dat lukt je eigenlijk al niet meer zonder tussenkomst van een belastingadviseur. En hoe weinig je ook met de VS te maken hebt; ze vragen je het hemd van het lijf. In die zin zou ik het dus wel kunnen begrijpen dat iemand daar van af wil, al heb ik het vermoeden dat TS dat nog niet eens heeft laten meewegen in zijn besluit :wink:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Toevallig vandaag nog het verhaal gelezen van een Canadese met dubbele (Amerikaanse) nationaliteit. Zij woont/werkt in Canada, en werkt maar deeltijds met een laag inkomen (Ik dacht iets van een $11,000). Maar ze moet dus een aangifte doen in de US... blijkt dat er daar zwaarder belast wordt op die lage lonen dan hier, want ze moet de US $1,000 bijbetalen!
Elke
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

dimona schreef:En hoe weinig je ook met de VS te maken hebt; ze vragen je het hemd van het lijf.
Gek, zo heb ik dat nooit ervaren. Vind je dat ook van de tax return die je hier in de US invult? Ik vind dat mensen er altijd zo'n drama van maken. Ik besteed er een 1-2 uur aan in een jaar, is dat zoveel? Toen ik nog in NL woonde was het zelfs minder; het US deel althans.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

cincijansen schreef:Ik snap niet zo goed waarom je dit voor je 18 wilt regelen. Je zegt dat als je het na je 18e doet je er niet meer op terug kunt komen. Indien voor je 18e is het nog terug te draaien (binnen 6 maanden). Als je er toch zo zeker van bent, waarom dan toch met optie om het terug te draaien?
Ik wil het gewoon zo snel mogelijk doen. Dat ik het dan binnen 6 maanden nog terug kan draaien heeft er niets mee te maken. Maar als ik het nu doe dan is het heel duidelijk hoe en wat. Als ik eenmaal 18 ben zijn er ook nog dingen als dienstplicht en belastingen waar ik rekening mee moet houden. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, maar er zijn zoveel regels en het is niet allemaal even duidelijk. Ik hou het liever zo simpel mogelijk.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Clint schreef:Het halen van een rijbewijs zit administratief toch wel iets makkelijker in elkaar dan het opgeven van een nationaliteit. In dit laatste geval moet je uit weet-ik-hoeveel overheidsadministratie worden verwijderd. Ga er van uit dat overheid ICT bar slecht is, en dan zal je zien dat er best wat man uur in zit. Sowieso is alles rond immigratie duur. Als jij van die nationaliteit af wil, betaal de fee. Vind je het teveel geld, doe het dan niet. Lijkt me een vrij simpele kwestie.
Ik wil er van af. Maar ik betaal natuurlijk liever niet zo veel geld. Als het moet dan moet het. Maar ik dacht laat ik eens aan wat mensen vragen die er misschien iets van af weten of je er omheen kan.

Even een andere vraag: Sommige mensen met een niet NL nationaliteit moeten die nationaliteit opgeven als ze Nederlander worden. Moet de persoon zelf dit dan betalen?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@FlyingHollander, zowel de VS als Nederland kennen momenteel geen dienstplicht.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

FlyingHollander schreef:
Ik wil er van af. Maar ik betaal natuurlijk liever niet zo veel geld. Als het moet dan moet het. Maar ik dacht laat ik eens aan wat mensen vragen die er misschien iets van af weten of je er omheen kan.
Zo veel geld is het niet. Ik heb al meer dan 2K uitgegeven voor het krijgen van mijn Greencard. Dan komt daar volgend jaar de eerste verlenging bij en het jaar daarop de naturalisatie. Emigratie zaken zijn duur.
Even een andere vraag: Sommige mensen met een niet NL nationaliteit moeten die nationaliteit opgeven als ze Nederlander worden. Moet de persoon zelf dit dan betalen?
Als jij de NL nationaliteit wil aannemen dan zijn de consequenties ook voor jou. Lijkt me niet dat iemand anders daarvoor moet opdraaien.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Hockey schreef:@FlyingHollander, zowel de VS als Nederland kennen momenteel geen dienstplicht.
Maar je komt wel weer op een lijst te staan.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Qua geld vind ik het inderdaad nogal meevallen ja als je weet wat er allemaal aangepast moet worden. En met alle respect maar je kunt een land als Amerika niet vergelijken met Nederland qua administratie en dit komt voornamelijk door de grootte ervan. Dat zal ook in de kosten verwerkt zitten.

Maar ja gewoon die 450 betalen (of wellicht aan je moeder vragen, tenslotte is zij de oorzaak van al die leed nietwaar) en dan ben van al je problemen af. Alhoewel ik me afvraag of het bij zaken als, vliegen naar Amerika, een nieuw paspoort aanvragen voor jezelf of kinderen in de toekomst nog terug zal komen. Ik vermoed van wel eerlijk gezegd.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Ziva schreef:Qua geld vind ik het inderdaad nogal meevallen ja als je weet wat er allemaal aangepast moet worden. En met alle respect maar je kunt een land als Amerika niet vergelijken met Nederland qua administratie en dit komt voornamelijk door de grootte ervan. Dat zal ook in de kosten verwerkt zitten.

Maar ja gewoon die 450 betalen (of wellicht aan je moeder vragen, tenslotte is zij de oorzaak van al die leed nietwaar) en dan ben van al je problemen af. Alhoewel ik me afvraag of het bij zaken als, vliegen naar Amerika, een nieuw paspoort aanvragen voor jezelf of kinderen in de toekomst nog terug zal komen. Ik vermoed van wel eerlijk gezegd.
Mijn moeder snapt mij beslissing maar vind dat ik het zelf moet betalen.
Je tweede zin snap ik niet helemaal.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Loek schreef:
dimona schreef:En hoe weinig je ook met de VS te maken hebt; ze vragen je het hemd van het lijf.
Gek, zo heb ik dat nooit ervaren. Vind je dat ook van de tax return die je hier in de US invult? Ik vind dat mensen er altijd zo'n drama van maken. Ik besteed er een 1-2 uur aan in een jaar, is dat zoveel? Toen ik nog in NL woonde was het zelfs minder; het US deel althans.

Wij zitten in de situatie dat we onze aangifte moeten doen via een consulent en die laat echt niets aan het toeval over. Zo moeten wij voor ons allebei voor de Amerikaanse aangifte per dagdeel (dus am en pm) voor iedere dag van het jaar aangeven waar we waren. En dan is het land alleen niet genoeg. Voor Zwitserland willen ze bijvoorbeeld het kanton weten, voor Canada de provincie en voor de VS de staat en soms ook de county. Het is echt een drama hoor, zeker als je een man hebt die zo veel reist als de mijne. O ja, en ze willen ook nog weten waar je je dat dagdeel mee bezig hebt gehouden (werk, vakantie, ziek, verlof).

Ja, het kost me altijd verschrikkelijk veel tijd, die twee aangiftes. Moeten ze bijvoorbeeld weer het adres van de ING bank weten. Je kunt echt zo weer een kwartier bezig zijn om dat te achterhalen. En alle rekeningen die op ons beider naam staan, die moeten zowel in de aangiftes als in de FBAR van mijzelf en die van mijn man worden vermeld. Alleen onze kinderen hebben samen al 5 spaarrekeningen, die ik dus ettelijke keren moet vermelden. Of ze willen de waarde van je pensioen weten op de dag dat je naar de VS bent verhuisd; zie daar maar weer eens aan te komen.

Maar goed, ik klaag niet hoor, wij zitten gelukkig in de fortuinlijke positie dat we nog belasting kunnen betalen. En voor de meeste mensen zal het ongetwijfeld allemaal een stuk minder complex zijn dan bij ons.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer