Ik heb ze er nu met een tang uitgetrokken en nu past de stekker van de verdeeldoos wel. Omdat de wereldstekker niet geaard is, lijkt mij het geen probleem, maar ik weet het niet zeker. Of doe ik nu iets heel doms en gevaarlijks??

Op zich prima, maar houd er wel rekening mee dat apparaten niet voor niets voorzien zijn van een stekker met randaarde. Metalen behuizingen en metalen delen die aan te raken zijn worden daarmee beveiligd. Het weglaten van de randaarde zou dus kunnen betekenen dat metalen delen van een defect apparaat mogelijk onder spanning komen te staan zonder dat de stroomvoorziening wordt uitgeschakeld door de randaarde beveiling.Jolanda70 schreef:Ik heb ze er nu met een tang uitgetrokken en nu past de stekker van de verdeeldoos wel. Omdat de wereldstekker niet geaard is, lijkt mij het geen probleem, maar ik weet het niet zeker. Of doe ik nu iets heel doms en gevaarlijks??![]()
Dat is wel een eenzijdig en mogelijk gevaarlijk advies. De lipjes dragen niet actief bij, maar verhinderen wel dat je een apparaat met een geaarde stekker erin gebruikt en dus zonder randaarde aansluit. Dat /kan/ potentieel gevaarlijk zijn, zeker als de outlet waarin je uiteindelijk die stekker stopt niet beveiligd is met een aardlekschakelaar (earth default circuit interruptor). Let gewoon op en gebruik common sense. Een metalen krultang in de badkamer op die manier gebruiken zou ik niet doen - dat is vragen om de Darwin award; maar een lader van een laptop met kunststof behuizing kan natuurlijk prima - je kunt je sowieso afvragen waarom daar vaak een stekker met randaarde op zit.giorgi schreef:Ik stuitte laatst op hetzelfde probleem. Bij de handyman ( winkel) zocht ik een wereldstekker die paste.
Die had hij dus ook niet en vertelde mij dat hij dan altijd adviseert om die 2 lipjes met een tang er uit te halen.
Hij zei dat die plastic lipjes niet bijdragen aan de veiligheid wat betreft randaarde.
Dat antwoord gaf hij mij nadat ik vertelde dat ik al een wereldstekker thuis had met lipjes, en dat ik dus uit mijn eigen stekker de lipjes kon knippen.
Duuuuuh; als de stekker er niet helemaal in gaat en er blijven metalen delen van de poten van de stekker zichtbaar zijn, loop je dus de kans op kortsluitingmarkgoestoamerica schreef:roelb bedoeld de metalen delen van het apparaat, niet van de stekker...
Jep, ander systeem voor installaties. Maar er is wel wat te zeggen voor de keuzes die gemaakt zijn.markgoestoamerica schreef:overigens, wij filmen nogal eens in de USA, en het verwonderd mij dat er niet vaker ongelukken gebeuren,
alles word maar aan elkaar geknoopt met fragiele T-Stekkers (ouderwetse verdeel stekkers die in NL/BE al jaren verboden zijn)...
kabels naar Wand contact dozen lopen gewoon achter de wand zonder beschermbuis ed...
Zo hebben wij dat ook. Gaat al jaren probleemloos.droom2012 schreef:Wij hebben die lipjes (op advies van iemand vd mediamarkt) eruit geknipt en nu kunnen we het verlengsnoer (met3 stopcontacten) helemaal goed erin krijgen. Als we dit zo in USA gebruiken (alleen voor t opladen van telefoons,ipad en fotocamera) zou dat gevaarlijk kunnen zijn???