Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisverslag kalaman juni/juli 2012 Alaska-Yukon

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Maro
Amerika-newbie

Re: Reisverslag kalaman juni/juli 2012 Alaska-Yukon

Bericht door Maro »

Wow, Kalaman, wat een prachtreis zijn jullie weer aan het maken, schitterende foto's! :clap:
Geniet ervan!
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Inderdaad, een hele mooie reis.

Zijn jullie in Dawson City nog in Diamond Tooth Gertie's geweest?

Geniet ervan.
Groet,

Old Faithful
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@ Old Faithful : 'Diamond Tooth Gertie's' : niet geweest, ik ben hier enkel met mijn zoon van 16 en we zijn heel brave jongens... :wink:

zopas een nieuwe episode gepost op de blog (de dag van gisteren 01 juli omdat we gisteren geen internet hadden) en weer met wildlife.
Maar vandaag was pas helemaal de max : we konden een jonge arend naderen tot op zowat 5m. We hebben wel rondgekeken of mum of dad
niet kwamen aangevlogen...
Die aflevering is hopelijk voor morgen.

Ronald heeft het perfect uitgelegd betreffende de beren. Ik vraag mij trouwens af of het niet om dezelfde 2 beren gaat die jij gezien hebt,
Ronald. Een natuurgids die daar langskwam wist te vertellen dat het twins waren.

We beleven inderdaad een prachtige reis, enkel...het weer is echt verschrikkelijk : vandaag weer 400km gereden en zo goed als niets gezien,
behalve regen regen regen en mist mist mist...Men zei ons vandaag dat het de op 5 na koudste en natste zomer is hier in Alaska sinds het begin
van de waarnemingen...Kunnen we geen beetje regen/kou (vandaag weer nooit meer dan 10°C) sturen naar de forumleden die nu in het Zuid-Westen zijn?
EvdB
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Jammer van het weer al moet ik heel eerlijk bekennen dat wij hier -droog achter de PC- het best nog mee vinden vallen met het weer zoals we het op de Weblog lezen. Maar dat heeft alles te maken met onze verwachtingen. (heeeel veeeel regen).
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@EvdB : hier nu 9u in Valdéz en opnieuw de ganse nacht geregend. We zijn daarnet tot bij het office geweest voor Stan
Stephens cruises om te vragen of de cruise wel doorgaat en dat blijkt dus inderdaad zo te zijn, niettegenstaande het
bijzonder slechte zicht (regen + mist). Ze zijn er van overtuigd dat het weer, 1x uit de haven, zou moeten beter zijn.
We leven op hoop...
Daarnet nog even de Weather Channel gecheckt en voor Tok (gelukkig zijn we daar weg) geven ze zelfs een flooding alert !
En wij maar klagen in B-N over onze slechte zomer...dat vriendelijk kind achter de balie bij Stan Stephens zag er nog behoorlijk
opgewekt uit en vond het weer, naar Alaska-normen, nog behoorlijk meevallen...tja.
We houden jullie op de hoogte, maar alvast 1 tip : breng behoorlijk warme én regenkledij mee, want de laatste 4 dagen heeft
de thermometer in de auto nooit 2 cijfers getoond...
ronaldstark
Amerikafan

Bericht door ronaldstark »

wij hadden in 2010 een cruise met Lulu Belle naar de gletsjers bij Valdez, was ook bewolkt. Volgens de schipper maakt dat voor wildlife niet uit. Toen meerdere bultrugwalvissen gezien.
Maar, kleed je goed op de boot. bij de gletjsers is het gewoon nul graden, gevoelsmatig dus nog kouder. Op de momenten dat we meer vaart maakten gingen we dan ook even naar binnen.

Veel plezier met jullie boottocht en ik lees het wel weer op de site.

Ronald
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Wat jammer van het slechte weer. Ik ben de weersites voor Alaska al een paar weken in de gaten aan het houden, maar zo slecht als jij nu zegt kan ik daar niet op zien.
Ik hoop dat het over een paar weken beter is.

Zal je blog eens gaan bekijken, ben natuurlijk heeel nieuwsgierig!
EvdB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Bedankt voor de update kalaman. Het is toch wel luxe dat jij even de route voor ons "voorproeft".
We gaan bij aankomst eerst naar de http://www.rei.com/ want we hebben niet eens regenkleding. :oops:
Vandaag wel speciale outdoor jas gekocht.

@ Lexicon, toch ff in de gaten houden of we geen mini-meeting in Alaska kunnen hebben :thumbup:
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Ja, dat zou wat zijn he, als we mekaar daar zouden treffen!

Ik heb wel al een speciale regenjas gehaald. Dun maar toch ademend.

Kalaman, je hebt een ontzettend mooie blog! De meeste blogs die ik ken zien er nogal saai uit, maar wow, wat een prachtige foto's! En leuk beschreven allemaal! Ik ga vanaf nu elke dag toch even spieken hoor. Dacht net; wat jammer dat 2 juli er nog niet op staat, maar die dag is voor jou nog lang niet voorbij :wink:
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

In 2010 zeiden ze tegen ons ook al dat we de slechtste zomer sinds tijden meemaakten in Alaska.
Hopenlijk hebben jullie beter weer tijdens de cruise.
Mooie foto's op jullie blog.
1 foto aan de Richardson Highway hebben wij ook gemaakt op precies dezelfde plek. :mrgreen:
Vergeet niet naar de salmon hatchery te gaan in Valdez om zwarte beren te zien.
Maar misschien is het nog te vroeg in het jaar om daar beren te zien. Ze zitten daar tijdens de salmon run.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

bedankt Lexicon voor het compliment over de blog. In de voorbereiding van onze reizen maak ik ook veel gebruik van reisblogs (en natuurlijk van het forum), maar een blog waar je als toekomstig reiziger niets aan hebt vind ik ook maar niks. Ik probeer dan ook wat relevante info mee te geven, zonder alle 'geheimen' te verklappen :wink: .
Ik probeer die ook telkens de dag zelf te schrijven omdat dit veel beter weergeeft hoe je de dag beleefd hebt. Ik moet zeggen dat dit in ons geval niet echt evident is, gewoon omdat we altijd veel te laat toekomen in het hotel. Niet dat we zo'n gigantische afstanden plannen, maar we blijven gewoon overal lang "plakken" om te genieten of om een babbeltje te doen met om het even wie.
2 juli is ook hier wel degelijk al lang voorbij hoor (nu 22u23 03 juli) maar gisteren weer geen tijd gehad om de blog te schrijven, met als gevolg...dat ik er nu van 2 dagen moet schrijven. En vandaag een fantastische cruise gedaan, dus weeral een gigantisch werk om de foto's te selecteren.
Dus nu snel nog beginnen aan de dag van gisteren (alhoewel de hoofdpunten gisteren wel al genoteerd werden, maar nog geen foto's geselecteerd). Het verslag van de cruise zal dan voor morgen vanuit Seward zijn (en hopelijk snel internet want die foto's uploaden kan soms ook tergend lang duren).

@Sonja : dankzij jouw tip inderdaad naar de Salmon Hatchery geweest maar jammer genoeg geen beren, maar wel veel eagles. De foto's probeer ik vandaag nog te uploaden.

---> en het weer is echt wel heel slecht hoor (ook vandaag weer).
EvdB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Wat een mooie foto's Kalaman! Hoop dat het voor ons ook is weggelegd om dat moois niet alleen te zien, maar ook nog zo mooi te fotograferen.
(zou wel eens de winnende foto voor de meeting 2013 bij kunnen zitten :clap: )
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@EvdB :thumbup:
Hier nu al 23u02 en nog snel de dag van gisteren gepost (hadden bijna 800 foto's om te selecteren...pfff).
Wat ik jullie vooral toewens is beter weer. Het is echt niet meer normaal : deze morgen in Valdéz opgestaan met gietende regen en nu nog altijd aan datzelfde tempo bezig in Seward. We hadden veel verwacht van de ferry-overtocht van Valdéz naar Seward maar het was zó slecht dat we niets, maar dan ook helemaal niets gezien hebben. En bovendien ook behoorlijk koud. In Whittier (waar de ferry aankomt) lag er zelfs nog sneeuw op de straten (en dat is toch zeeniveau, niet?). We hebben enkel de 2 eerste dagen temperaturen boven de 10°C gehad.
Het is nu toch al 6-7 dagen dat we zelfs geen enkel straaltje zon gezien hebben, niets anders dan regen regen regen en héél lage bewolking. We hebben er momenteel zelfs geen flauw idee van in welke omgeving we zijn. Erg en nog nooit meegemaakt, zelfs in rainy België niet.
En het blijkt echt helemaal normaal te zijn want als ik lachend vroeg aan een lokaal iemand of het hier ooit wel eens stopt met regenen, was het antwoord : soms wel eens, op de derde vrijdag van volle maan...tja, dan weten we het wel... :(
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Ondanks het slechte weer heb je toch echt geweldige foto's kunnen maken. Die cruise gaan wij ook doen. Dan maar een paraplu mee boven die zoomlens.
En je gaat nu eenmaal niet naar Alaska voor het weer.

Kijk al uit naar je volgende verslagje!
EvdB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Kalaman, welke camera/ lens gebruik jij? Want de foto's zijn weer super.
Die zeehond op dat ijsblok. Wow.
Lexicon, doe jij de cruise middels dat couponboek? Wij overwegen wel de coupons aan te schaffen.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

we gebruiken 2 toestellen, mijn zoon een Canon 600D met een 18-135mm en ikzelf een Lumix FZ-150 die ik nog net vóór de reis gekocht heb maar die ook tot mijn tevredenheid heel goede beelden schiet én een goed zoombereik heeft (24X). Een Canon Sx40 en een Nikon Coolpix hebben een nóg grotere zoom, maar na een grondige test en het lezen van veel reviews heb ik toch de Lumix gekozen omdat hij er overal torenhoog uitkwam omwille van de eindkwaliteit. Ook de filmpjes zijn haarscherp en in full HD. Maar eerlijk is eerlijk : als we beiden identiek dezelfde foto nemen dan moet ik het toch nog afleggen tegen de Canon (is ook spiegelreflex natuurlijk en een ander prijskaartje), maar die is dan wel beperkter in zoom, en hier toch wel heel erg belangrijk.

o ja, maar dat konden jullie waarschijnlijk wel al raden : pas opgestaan in Seward en...het regent nog altijd...
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Ik geniet telkens weer van jullie verslag en foto's! wat een prachtige reis, en meer nog gebied en wildlife. Alaska staat ook bij ons hoog op het lijstje maar ja.... dat weer.... :mrgreen: Misschien wanneer we er twee weken zuid west achteraan kunnen plakken voor de hoognodige zon :wink:
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Apart gevoel is dat hè om tussen die ijsschotsen door te varen.
Wij hebben de cruise van 6 uur naar de Columbia Glacier gemaakt omdat we bang waren dat we 9 uur op een boot te lang zouden vinden.
Als ik het nog eens over kon doen hadden we ook de langere cruise gedaan, want die 6 uur waren ook omgevlogen omdat er zoveel te zien was.
Hebben jullie geen puffins (papagaaiduikers) gezien tijdens de cruise?
Jullie hebben weer schitterende foto's gemaakt.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

1.jpg
bedankt Marja :thumbup: , het doet altijd plezier als iemand anders er ook iets aan heeft.
En wat dat weer betreft (ook vandaag weer al de ganse dag pijpenstelen aan het regenen), nu zijn we eindelijk overtuigd : we hebben dus géén bad luck, het is gewoon zo.
Daarnet met een ranger gesproken in het visitior center van Kenai NP en hij vindt dit weer helemaal normaal. Aan de kusten van Alaska hebben ze maximaal 1-2 dagen opklaringen per 2 weken. Wij hebben ze dus gehad bij het begin van onze reis... Je ziet natuurlijk niet veel van de, ongetwijfeld, schitterende bergen, maar de wildlife maakt heel veel goed. En dat is toch ook een reden om naar hier te komen.

@SonjaV : bedankt voor het compliment over de foto's :thumbup: . Wij hadden ook eerst de cruise van 6u geboekt, maar oa door jullie blog waarin je schreef dat je niet echt dicht bij de glacier kwam, en na het lezen van heel wat ervaringen op Tripadvisor hebben we nog omgeboekt naar de 9u cruise. En het heeft écht geen seconde verveeld, zelfs met dat slechte weer. Het mocht voor ons zelfs gerust nog een paar uur langer geduurd hebben. Het is ook een bijzonder comfortabele boot en door het feit dat we maar met 64 waren voor een boot van 149 konden we ook overal vrij rondlopen en/of gaan zitten. Ik zou iedereen die nog naar hier komt echt de lange cruise aanraden.
We hebben inderdaad de puffins gezien, en hen zien vertrekken op het water. Wat een grappig zicht is dit zeg...Ze zetten eerst een spurt in op het water om dan geleidelijk los te komen. Heel mooi om zien. We hebben het ook gefilmd en gefotografeerd, maar we hebben zoveel foto's genomen dat ik een heel kleine selectie diende te maken voor de blog. Maar hier toch de puffin tijdens zijn 'startprocedure'... :wink: (in een lagere resolutie omwille van de forumregels)
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Vandaag weer watertandend naar je blog gekeken. Op de foto's is het niet te zien dat het zo hard regent daar. Al snap ik wel dat na dagenlang zoveel water je wel toe bent aan een zonnetje :sunny:

Nee, we maken geen gebruik van een couponboek. Dit is gewoon via een reisbureau geregeld. WIj gaan trouwens met een kajak naar Columbia. De cruise zelf maken we vanuit Seward. Maar ik hoop dat ik net zulke geweldige uitzichten te zien krijg.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer