Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gering aantal verlofdagen VS reden om niet te verhuizen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Gering aantal verlofdagen VS reden om niet te verhuizen

Bericht door kastelke »

Maar je hebt geen contracten moeten tekenen waar vooraf instond hoeveel je ging krijgen? En hoeveel men af zou houden?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Lizzie_McSlaughter
Amerika-ontdekker

Bericht door Lizzie_McSlaughter »

nee het contract zouden we krijgen in de introductie week bij aankomst, (een groep van 30 mensen uit heel europa, zijn er nog 12 over) maja toen was ik al hier, dan besluit je niet meer nee te zeggen. Het was een sprong in het diepen toen ik de keus maakte want ik had 1 enkel toelatingsgesprek gehad in real life, de rest was webcam en email. misschien goedgelovig van mijn kant, maja wie niet waagt wie niet wint, en anders had ik helemaal niet deze ervaring gehad en allemaal nieuwe vrienden en mensen ontmoet en met een goed budgetplan is het wel te doen op 400 dollar, het was gewoon jammer dat ze dachten dat ze ons moesten misleiden om ons hier te krijgen, als ze eerlijk waren geweest was ik waarschijnlijk nog steeds gegaan maar met een ander vooruitzicht en beter plan.

maar de rede dat ik t plaatste was om aan te geven dat ik zo weinig vakantie heb, ondanks mn onderbetaling haha
Lizzie McSlaughter is the name, Rollerderby is the game!! kicking ass in america!!
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Belgie is geen 24u maatschappij, maar voor de bank, gemeente, dokter, 99% vd winkels zijn toch echt open na 18u, minstens 1 dag in de week en meestal ook op zaterdag. Voor een ziekenhuisbezoek, en zeker de niet spoedeisende zaken, moet je inderdaad wel vrijaf nemen. Maar meestal kan je dat opnemen met overuren, zodat je dat geen "echte" dagen kost. Het is echt al lang geleden dat ik vrijaf heb moeten nemen om iets geregeld te moeten krijgen. Heel erg veel dingen gaan natuurlijk ook via telefoon/internet.

Op fietsafstand van historische steden. Op anderhalf uur rijden zit ik in de Ardennen of de Duitse Eifel streek. Op 2,5u kan ik champagne gaan proeven in de champagnestreek. Met een paar uur (goedkoop) vliegen zit ik in Spanje, Italie, Zwitserland, Oostenrijk.

Dus als ik het goed begrijp, leer je in de VS om tevreden te zijn met minder? Want qua mogelijkheden voor weekendtripjes zijn we toch echt niet onderbedeeld in B/NL.
Lizzie_McSlaughter
Amerika-ontdekker

Bericht door Lizzie_McSlaughter »

in mijn geval, persoonlijk, heb ik echt geleerd tevreden te zijn met minder, maar dat is puur dat ik mijn situatie. net zoals gistere, had ik een dagje vrij vanwegen 4th of july, en ben ik naar een feestje geweest aan het meer,zwemmen, zonnen, eten, vuurwerk, maar ik haal dan ook wel echt het beste uit zo'n dag, en ik probeer zoveel mogelijk te zien en te doen op vrije dagen, terwijl ik die in nederland nog wels eens liet verslonzen...
Lizzie McSlaughter is the name, Rollerderby is the game!! kicking ass in america!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Chi Sin X schreef:Dus als ik het goed begrijp, leer je in de VS om tevreden te zijn met minder?
Ik denk niet dat je je tevredenheid in het leven enkel af kan laten hangen van het aantal vakantiedagen dat je hebt?

Minder vakantiedagen, maar hoger netto inkomen?
Minder vakantiedagen, maar toch een gevoel van betere levenskwaliteit?
Minder vakantiedagen, maar mooiere omgeving om in te wonen?
Minder vakantiedagen, maar interessantere job?
Minder vakantiedagen, maar aangenamer klimaat?
Minder vakantiedagen, maar meer toekomstmogelijkheden?
Minder vakantiedagen, maar meer en/of interessantere studiemogelijkheden?
...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Kastelke, het topic ging over verlofdagen ;).

Heel veel dingen die je aanhaalt zijn best subjectief. Overigens bestaan er ook onderzoeken over levenskwaliteit, en daar moeten NL of B toch echt niet onderdoen voor de VS.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

O jee...we raken weer in een land vs continent discussie...
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je leert helemaal niet om tevreden te zijn met minder, sterker nog, ik heb juist meer dan ik in Nederland had en dat draagt bij een meer tevredenheid.

Maar ik denk wel dat het verschil maakt of je "verder weg" moet om een stukje rust en ruimte te hebben of dat je datzelfde gevoel kunt ervaren in je achtertuin bij wijze van spreken. Ik denk dat als je de gemiddelde woonsituatie van een NederAmerikaan bekijkt en diezelfde situatie in Nederland creert dat simpelweg onbetaalbaar is. Dat geldt zeker in mijn geval (groot huis, grote tuin zonder zichtbare buren, zwembad etc.). Aan de andere kant, ik kan dat als Nederlander juist meer waarderen omdat ik ook weet hoe de andere kant van de medaille (relatief weinig leefruimte) eruit ziet.

In Nederland moest ik verder weg om te "ontstressen" en het gevoel te hebben rust te krijgen. Dagelijkse stress in het verkeer, in de trein, boodschappen doen, wonen in een drukke buurt met veel verkeer etc. Dat was voor mij van toepassing. Hier is dat allemaal geen issue en doe ik dingen als rijden op de atv, vissen, boottochtje, picniccen, grillen, zwembad als ik thuis kom van werk of gewoon op een zaterdag ofzo. Ja het kan allemaal in Belgie en Nederland, natuurlijk kan het allemaal maar op de een of andere manier is het minder gebruikelijk om dit zo frequent te doen als wanneer je in Amerika woont. Misschien door het gebrek aan nabije natuur, misschien omdat het hier goedkoper is (benzine, materialen) ik weet het niet precies.

Het is geen landendiscussie, we proberen antwoord te geven op de vraag of het geringe aantal verlofdagen een reden zou zijn om niet naar Amerika te verhuizen. Dan ontkom je er niet aan om vergelijkingen te maken.
Frikandel

Bericht door Frikandel »

kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar hoger netto inkomen?
Hoeveel moet je daarvan reserveren voor een flink hoger eigen risico voor je ziektekostenverzekering/tandheelkundige verzekering/401K of IRA/onderhoud huis/onderhoud auto/tuinonderhoud/OZB en zo gaat de lijst nog eens flink door.
kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar toch een gevoel van betere levenskwaliteit?
Dat hangt er maar net vanaf waar je woont en of je mazzel hebt leuke collega's, buren enzovoorts te hebben.
kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar mooiere omgeving om in te wonen?
Dat hangt er maar net vanaf waar je woont: sommige omgevingen zijn snikheet, verpauperd, hebben veel regen enzovoorts.
kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar interessantere job?
Dat is ook een kwestie van mazzel: veel banen zijn helemaal niet zo interessant en je komt vaak terecht in kantoorpolitiek, het klikt niet met je baas, het klinkt niet met je (interne) klanten of collega's, de systemen zijn ouderwets, het is bureaucratisch enzovoorts. Als je dan op een H1B of L2 in een baan zit kun je niet op zoek naar iets anders.
kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar aangenamer klimaat?
Als je veel moet overwerken, geen lange vakanties kunt inroosteren, op piekdagen moet reizen (kost veel meer geld) dan hou je weinig vrije tijd over of dan is je energieniveau zo laag dat je helemaal geen zin hebt om in de auto te gaan zitten of op een vliegveld te gaan zitten wachten.
kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar meer toekomstmogelijkheden?
Dat is ook een kwestie van mazzel: veel banen zijn helemaal niet zo interessant en je komt vaak terecht in kantoorpolitiek, het klikt niet met je baas, het klinkt niet met je (interne) klanten of collega's, de systemen zijn ouderwets, het is bureaucratisch enzovoorts. Als je dan op een H1B of L2 in een baan zit kun je niet op zoek naar iets anders. Vaak is het ook zo dat je als expat bij terugkeer enorm veel tegenstand oploopt en je er dus helemaal niets mee op schiet in het beste geval en er zelfs wordt uitgegooid in het ergste geval.
kastelke schreef:Minder vakantiedagen, maar meer en/of interessantere studiemogelijkheden?
Onderwijs in de VS is reteduur en vaak ook nog eens irritant (veel deelopdrachten in plaats van eindexamens, aanwezigheidsverplichting, projectwerk, kinderachtige discussies via internet onderwijs). Ook is het bij veel reguliere staatsuniversiteiten/hogescholen lastiger om er binnen te komen omdat er minder geld beschikbaar is en veel meer mensen daar willen studeren vanwege de recessie.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

kastelke schreef: Ik denk niet dat je je tevredenheid in het leven enkel af kan laten hangen van het aantal vakantiedagen dat je hebt?
Maar je moet je tevredenheid ook niet te rooskleurig voorstellen, terwijl je effectief minder hebt.

Ik wil maar zeggen, ik zie dat velen tevreden zijn met minder, om maar in de VS te kunnen wonen. Als de nadelen voor jou niet opwegen tegen de voordelen, so be it... maar voor mij persoonlijk zal de VS nooit meer dan een vakantieland zijn. Economisch bekeken zou ik daar nooit dezelfde voorwaarden kunnen vinden als hier vrees ik. Dat anderen dat wel kunnen, tof voor hun, maar zelf heb ik daar dus niets aan. Ik heb hier een zalige job met een slordige 50 vrije dagen per jaar, een heel goed loon, veel extra's, etc... Ik denk dat ik dan liever wat geld spaar & in de VS op vakantie ga elk jaar, dan er te wonen & met minder tevreden moet zijn. Als die situatie ooit moest verschuiven, dan zit't er eventueel in, maar voorlopig zit je economisch bekeken nog altijd beter in Nederland of België volgens mij.

Je moet me trouwens eens uitleggen hoe jij aan een betere levenskwaliteit komt als je zoveel meer moet werken? Dat is dus ook een non-argument imo. Sommigen hebben blijkbaar maar 10 vrije dagen per jaar, dus op een week of twee na werken ze 50 weken per jaar? Dat is dan een betere levenskwaliteit? Bullshit...

Een aangenamer klimaat is héél subjectief trouwens, sommigen houden van afwisselende seizoenen, andere willen het hele jaar door zomer. Interessantere jobs? Daar ben ik't ook niet mee eens, dat is ook vrij subjectief & die ballon gaat dus zeker niet voor iedereen op. Een mooiere omgeving, meer toekomstmogelijkheden & studiemogelijkheden, dat geloof ik ook nog wel best, maar als je écht wil kan je dat hier ook vinden denk ik. In het algemeen denk'k toch dat in de VS de ratio tussen werken (en dus ook geld verdienen) vs meer vrije tijd (betere levenskwaliteit) niet beter is dan hier hoor, integendeel zelfs.

Hoe je het draait of keert, veel mensen kiezen voor de VS omdat ze een bepaalde droom hebben, alles wordt dan romantischer voorgesteld dan het is. Ze laten dan al makkelijker wat dingen vallen om dat te bereiken, ze proberen die nadelen in voordelen om te draaien om ze goed te kunnen praten. Als ik bv zie dat er hier zo'n goed sociaal vangnet is & daar niet, ik hier waarschijnlijk meer geld verdien, meer vrije tijd heb & daar boven op ook nog eens elk jaar naar de VS kan gaan... Dan zou verhuizen economische zelfmoord zijn. Langs de andere kant kan je ook zeggen dat deze situatie onhoudbaar is op lange termijn & dat het systeem in de toekomst dus ook wel eens in elkaar kan vallen hier, maar zolang ik er van kan genieten, doe ik dat ook. Voor sommigen zal het dus ook wel lukken om tevreden te zijn met minder in de VS, maar nadelen in de VS verheerlijken & voordelen in Europa minimaliseren, dat is op zijn minst niet eerlijk te noemen.
Laatst gewijzigd door Fraa op 05 jul 2012, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reisblog: thisisfraa.be
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Vooraleer we hier weer een land x versus land y wordt: ik wou alleen maar aangeven dat er nog andere dingen zijn in het leven dan enkel maar het aantal verlofdagen.
Voor de rest spreek ik er mij niet verder over uit, ieder moet voor zichzelf uitmaken waar hij het liefste wil wonen. Dat zijn heel subjectieve dingen waar toch niet over te discusieren valt.
Elke
Frikandel

Bericht door Frikandel »

Fraaa schreef:Langs de andere kant kan je ook zeggen dat deze situatie onhoudbaar is op lange termijn & dat het systeem in de toekomst dus ook wel eens in elkaar kan vallen hier, maar zolang ik er van kan genieten, doe ik dat ook. Voor sommigen zal het dus ook wel lukken om tevreden te zijn met minder in de VS, maar nadelen in de VS verheerlijken & voordelen in Europa minimaliseren, dat is op zijn minst niet eerlijk te noemen.
De situatie in de VS is ook onhoudbaar: lage belastingen zonder sociaal vangnet ondermijnt op de middellange tot lange termijn het hele land en de welvaart. Voorbeelden ten over: biljoenentekort, slecht onderwijs en beperkte onderwijs voor een steeds grotere groep immigranten (Spaanstaligen met name: geen HBO/WO, maar wel enorme demografische groei), ziektekosten die een enorm stuk van het BNP opslokken, ondoelmatige infrastructuur, corruptie enzovoorts enzovoorts.
Laatst gewijzigd door Frikandel op 05 jul 2012, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Iedereen moet daar gaan wonen waar hij of zij zich het prettigst bij voelt. En Europa (Nederland/Belgie) hebben absoluut enorme voordelen die je in de VS nooit zult vinden maar zoals ik al eerder aangaf, er is iets in de VS wat ik nooit in Nederland heb gevonden namelijk ruimte. De ruimte om te leven, de ruimte om te creeren, de ruimte om elkaar de ruimte te kunnen geven. En een stuk meer vrijheid om je eigen woongenot te creeren. Natuurlijk zal je hetzelfde kunnen bereiken als je een een leuk huis in een rustige en bosrijke omgeving woont, absoluut ja, maar daar hangt een heel duur prijskaartje aan.

Ik denk dat je niet kunt zeggen in welk land je meer of minder hebt. Alles is relatief bekeken natuurlijk. In een ideale situatie verdien je een Nederlands salaris met Nederlandse gezondheidszorg en heb je net zoveel vakantiedagen als in Nederland maar kun je wonen in de ruimte die de VS biedt tegen de prijzen die in de VS gangbaar zijn en dingen kopen tegen dollarprijzen. Maar ja, zo werkt de wereld niet ;)

Off topic: Is Frikandel een nieuw forumlid of iemand die al bekend is met het forum en speciaal voor dit topic een alias aangemaakt heeft?
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Ziva schreef:
Off topic: Is Frikandel een nieuw forumlid of iemand die al bekend is met het forum en speciaal voor dit topic een alias aangemaakt heeft?
Dat gevoel had ik ook al, maar laten we hem maar even voorstellen toch??
Hij is wel erg actief.. 3 lange posts binnen 5 minuten, en dan ook nog eens op topics di al heel veel postings hebben...
If you can dream it...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Nou nou nou dat is geen aardig onthaal. Wat kan mij het nou schelen of die nieuw, oud of in een rottingsproces zit. Ik mag zijn posts wel :D
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

DejaVu schreef:Nou nou nou dat is geen aardig onthaal. Wat kan mij het nou schelen of die nieuw, oud of in een rottingsproces zit. Ik mag zijn posts wel :D
hoe verwonderlijk.. :wink:
If you can dream it...
bedeve
Amerika-expert

Re: Hoe ben je in Amerika terechtgekomen?

Bericht door bedeve »

goldenhills schreef:Zo zijn we net terug van een picknick in een park in Los Gatos (klein halfuurtje met de auto)
:offtopic:

Binnenkort in Los Gatos op de Farmers Market van een Nederlander je organic groente kopen ?
http://www.oldhousefarm.net
:thumbup: :thumbup:
Laatst gewijzigd door bedeve op 05 jul 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Frikandel schreef:triljoenentekort,
Even een correctie, de VS heeft geen TRILjoenentekort, maar eentje van BILjoenen. Scheelt een factor 1.000.
=======

On topic, wat me opvalt is hoeveel vrije dagen sommige mensen hier in NL/Be krijgen. 40 dagen, 50 dagen, ik zag zelfs 53 dagen. De wettelijke norm is minimaal 20 dagen en veel commerciële bedrijven geven je er 25. Heeft de VS ook een minimum wettelijke norm? Naar ik steeds hoor is de norm bij (commerciële) bedrijven in de VS lager dan bij ons.
Laatst gewijzigd door Dento op 05 jul 2012, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link werkend gemaakt.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou inderdaad Hockey, ik dacht ook al toen ik het las "waaaaaat???". Dat is echt belachelijk veel 53 dagen vrij per jaar. Dan ben je dus ruim 10 weken vrij per jaar oftewel 2.5 maand vrij... Kan me er alleen een voorstelling bij maken als je in het onderwijs werkt eigenlijk. Of ambtenaar haha.

Ik dacht dat de norm in de VS 10 was maar zeker weten doe ik het niet. Zoals gezegd, veel meer is ondelhandelbaar in de VS zowel positief als negatief. Veel werkgevers werken weliswaar met standaarden maar als jij bij wijze van spreken zegt "ik wil 30 vakantiedagen in plaats van 20 en daar geef ik 10% van mijn salaris mee op" is dat bespreekbaar. Ik had in Nederland 26 dagen en nu in Amerika 20 dagen. Maar ik heb hier ook 7 sick days en die had ik in Nederland niet. Sick days mag ik van mijn werkgever ook opnemen als je een baaldag hebt bijvoorbeeld en je op zich wel zou kunnen werken maar je gewoon niet echt helemaal goed voelt. Daar nam ik in Nederland dan een vrije dag voor op.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ziva, er zijn opties voor nog meer vakantiedagen. Tweede Kamerlid. Dan heb je geloof ik 20 weken vakantie per jaar, alhoewel het dan geen vakantie maar reces wordt genoemd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer