Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit. Amerikaans / Nederlands

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
StephanO
Amerika-newbie

Dubbele nationaliteit. Amerikaans / Nederlands

Bericht door StephanO »

Goedendag,

Ik heb een aantal vragen over een dubbele nationaliteit.
Ik kon nergens een duidelijk antwoord vinden maar misschien kan hier iemand mij vertellen hoe of wat.

Is het op dit moment nog mogelijk volgens de wet om een dubbele nationaliteit te hebben?

Ik wil namelijk als het kan ook een Amerikaanse nationaliteit hebben.

Ik leg mijn situatie even uit:

18 jaar (04-10-1993)
Geboren in Nederland
Nederlands paspoort.

Moeder geboren in Verenigde Staten.
Op dit moment in het bezit van een Nederlands paspoort.

Vader geboren in Nederland.
Nederlands paspoort.

Is het mogelijk voor mij om een Amerikaanse nationaliteit te krijgen? Kan het een dubbele nationaliteit zijn of moet ik mijn Nederlandse afstaan?

Alvast bedankt.
Hockey
Amerika-expert

Re: Dubbele nationaliteit. Amerikaans / Nederlands

Bericht door Hockey »

Hallo Stephan, wees welkom hier. Heb je dit topic al eens doorgelezen?
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Heeft jouw moeder alleen een Nederlands paspoort, of ook een Amerikaans paspoort?
StephanO
Amerika-newbie

Bericht door StephanO »

Ze heb alleen een Nederlands paspoort. Haar Amerikaans paspoort is recent verlopen en ze heb geen nieuwe gevraagd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het beste is: Contact opnemen met het Amerikaanse consulaat in Amsterdam. Of laat je moeder dat doen, ze zijn (nog) aardiger tegen Amerikanen en helpen ze sneller.

Je moeder had je bij de Amerikanen kunnen aanmelden toen je geboren werd, je had dan een verklaring van 'Amerikaan geboren in het buitenland' gekregen. Als ze dat niet gedaan heeft, zit je er mogelijk naast omdat je mogelijk te oud (en dus te laat) bent.

Maar nogmaals: alleen de officiele Amerikaanse vertegenwoordigers in Nederland kunnen je precies vertellen wat in jouw specifieke situatie mogelijk (of niet mogelijk) is. Gooi die 15 Euro, die ze vragen voor vragen, er tegenaan en bel ze.

Wat je Nederlandse paspoort betreft: contact opnemen met de Nederlandse immigratiedienst. Die moeten je ook precies kunnen vertellen wat een Amerikaans paspoort betekent voor je Nederlanderschap. Wellicht zul je even door moeten vragen en je niet af laten schepen met een vlug antwoord.

Alle tijd en moeite die je eventueel moet besteden om goede antwoorden te krijgen, is ruim de moeite waard. Als het lukt, is dit een van de goedkoopste en makkelijkste manieren om naar de VS te reizen of er te gaan wonen/werken/studeren.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 27 jun 2012, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
StephanO
Amerika-newbie

Bericht door StephanO »

Bedankt :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer