Als fanatiek Amerika-vakantievierder was het fantastisch nieuws om te horen dat mijn vrouw in aanmerking kon komen om voor enkele jaren uitgezonden te worden naar de VS. Zij werkt voor een groot internationaal bedrijf met ook een afdeling in de VS.
Dus toen we kort gelden weer in de states waren, ook een bezoek aan haar collega's op het VS kantoor ingepland voor een kennismaking.
Toen ik haar enkele uurtjes later weer op ging halen, was het eerste dat ze zei; "dat wordt 'm dus niet....."
Wat bleek; het eerste dat de -overigens zeer aardige- collega's tegen haar zeiden was dat ze behoorlijk jaloers waren op de goede verlof regeling die in NL op haar kantoor geldt. Zij vertelden dat zij zelf slechts 10 verlofdagen per jaar hadden en eventueel 5 extra dagen kregen na 15 jaar dienstverband....
Op dit moment in NL heeft mijn vrouw 53 verlofdagen.....
Bij tijdelijk verblijf in het buitenland worden de werknemers geacht de lokale arbeidscondities over te nemen (behalve het loon dat dan bruto = netto uitbetaald wordt).
Het vooruitzicht van slechts 15 verlofdagen (ze heeft 36 dienstjaren) was voor haar dermate teleurstellend dat ze de detachering helemaal niet meer zag zitten. Zelfs de goede betaling en verhuis-regelingen/vergoedingen konden haar niet meer op andere gedachten brengen. Aangezien het om een vrijwillige detachering ging is het plan dus helemaal van de baan
Ik had al vaker hier op het forum gelezen over het geringe aantal verlofdagen die er in het algemeen bij Amerikaanse bedrijven gegeven wordt maar nu werden wij er zelf mee geconfronteerd. Heel jammer.....
Zo slecht hebben wij het dus toch nog niet in ons kikkerlandje