Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wie heeft tips voor k1 visum?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: wie heeft tips voor k1 visum?

Bericht door Bennogr »

De AOW begint te tellen als je 15 bent en loopt door zo lang je in Nederland bent ingeschreven. Werken of niet maakt niet uit. Elk jaar geeft je recht op 2 procent van de uitkering.

Ik heb me op m'n 31e uitgeschreven, krijg dus iets van 30 procent (Sociale Verzekeringsbank heeft dat keurig uitgerekend). Ben pas na m'n 25 begonnen met serieus werken, school- en studerentijd is dus meegeteld.

Overigens, dat is de regel nu. Er kan (en zal) de komende 40 jaar veel veranderen.

Pensioenregelingen zijn per stuk geregeld, vraag dat dus bij je baas na. In de VS moet je 10 jaar belasting en Social Security betalen voordat je recht hebt op een overheidsuitkering. Die dan gebaseerd is op je loon door de jaren heen. In tegenstelling tot Nederland dus hier geen vast bedrag aan AOW. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld altijd meer verdiend (of in ieder geval gekregen) dan ik en krijgt dus te zijner tijd meer social security per maand.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Eeven off-topic. Ik las pas in de WSJ iets dat ik niet wist. Je bouwt inderdaad in tien jaar tijds de comnplete SS rechten op. Maar - en dat was de nieuwe info voor mij - voor de hoogte van de SS uitkering kijkt men naar 35 jaar arbeidsverleden. Voor de jaren zonder arbeid kan men het getal als $ 0 meerekenen.
Heb jij daar enige ervaring mee, Benno ?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Geen ervaring mee, maar ik betaal dan ook al Amerikaanse social security (en belasting) sinds rond 1980. Dus ik val volledig onder het Amerikaanse systeem.

Social security hoort je jaarlijks een overicht te sturen dat vermeldt waar je recht op hebt. Als je dat niet krijgt, kun je dat volgens mij opvragen.

Je kunt met je 62e beginnen met een uitkering en mag wachten totdat je maximaal 70 bent. Betaling wordt hoger voor ieder jaar dat je wacht, tot dat maximum van 70 dus. En na je officiele pensioensdatum (voor mij 66) worden inkomsten naast je socsec (kan SS niet uit m'n computer krijgen) niet meer van je uitkering afgetrokken. Alles wordt (natuurlijk!) bij elkaar opgeteld voor de belasting, maar je krijgt je volledige uitkering.

Heb overigens net m'n vakantieuitkering van de Nederlandse AOW gekregen. Niet echt veel, maar genoeg voor een zeer uitgebreide maaltijd in een goed restaurant. En da's toch altijd meegenomen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

We kregen die post van de SS adm. betreffende mijn man ieder jaar tot voor kort. Ik geloof dat je tegenwoordig on-line moet gaan. Maar in die brief stond nooit iets over 35 jaar. Ik weet dat je kunt beginnen en wachten, en dat lees ik ook in zowat ieder artikel over SS rechten. (Om over de Suze Orman nog maar te zwijgen.)
Met natuurlijk de gebruikelijke disclaimers 'als er nog geld in de pot zit tegen die tijd'.

Maar dat de SS adm. verdiensten over 35 jaar in ogenschouw neemt bij berekening hoogte pensioen, dat staat er nimmer bij. Het kwam aan de orde in een column in de WSJ nav. iemand die vroeg of het zin had na een aantal jaar 'moederen' terug te gaan aan het werk tegen beduidend lager salaris. Het antwoord was dus ja, want dan zouden er enkele '0-jaren' weggewerkt kunnen worden aldus.
kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons »

Wow, ik kan echt merken dat ik helemaal niks van dit soort dingen afweet! Ik heb nog nooit omgekeken of me zorgen gemaakt om mn pensioen..

Maar goed, ik heb in ieder geval redelijk wat informatie door jullie gekregen!

Hartstikke bedankt allemaal!

Ik ben jullie zeer dankbaar op dit forum!
I have no special talents, I am only passionately curious.
kimberley_brons
Amerikafan

Old Faithful schreef:Voor de A.O.W. geldt tot nu toe een opbouw van 2% per jaar dat je in Nederland woont vanaf je vijftiende. Dit zal met de komende wetgeving wel veranderen.
Of en hoeveel pensioen je hebt opgebouwd, kun je zien op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/re ... cid=126119

Succes met je plannen.

bedankt voor deze link! Ik heb een heel duidelijk overzicht gekregen en daar kan ik zeker wat mee!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Let alleen op dat je niet pensioen verward met AOW. AOW/AWW is de opbouw over 50 jaar voor Ned.landers, plus de algemene weduwen en wezen wet.
Pensioen-premies kunnen daarenboven afgedragen zijn voor je door werkgevers. De pensioenfondsen zijn per bedrijfstak geregeld (bv. klein-metaal, winkelpersoneel, etc.)
Of je deelgenomen hebt aan zo'n pensioenfonds kun je vinden op je loonstrookjes - als je dat bewaard hebt. Anders moet je voormalige werkgevers bellen en vragen. Het zal niet om grote bedragen gaan als je niet veel arbeidsverleden hebt.
kimberley_brons
Amerikafan

Weer even een hele andere vraag, ik hou jullie wel lekker bezig zo he!

Ik heb dus eindelijk mijn inentingenboekje gevonden, maar er staat alleen prikken in tot mijn 4e jaar. Allerlei kinderziektes waartegen ik inegent ben, maar ik meen me te herinneren dat ik ook inentingen heb gekregen op mijn 9e en 12e. (meningokoken ofzo iets, tegen nekkramp en heb zelfs 3 jaar geleden nog een tetanusprik gekregen)

Maar ik kan daar dus niks meer van terug vinden, heb al mijn huisarts gebeld die geirriteerd vertelde dat ze dat absoluut niet hebben.

Dus wat moet ik doen aangezien ik alleen maar vaccinaties van mijn kindertijd heb (op papier)

Of is dat voldoende?
Ik wil natuurlijk zo min mogelijk prikken krijgen als ik mijn medische keuring krijg..
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ze kunnen, zo heb ik begrepen, aan je bloed zien of je een aantal van die prikken gekregen hebt. Je hebt dan wat anti-stoffen in je bloed, zo schijnt het deze leek. Maar waarschijnlijk zal je toch een aantal extra prikken krijgen als ze niets kunnen vinden of je geen gegevens meer hebt. Alvast sterkte.
kimberley_brons
Amerikafan

En hoe veel tijd kan er voorbij gaat voordat je een werkvergunning ontvangt vanaf het moment dat je bent getrouwd?

En hoeveel geld kost het hele k1 proces ongeveer? Ik schat ongeveer 1500 tot 2000 zonder ticket?
kimberley_brons
Amerikafan

Bennogr schreef:Ze kunnen, zo heb ik begrepen, aan je bloed zien of je een aantal van die prikken gekregen hebt. Je hebt dan wat anti-stoffen in je bloed, zo schijnt het deze leek. Maar waarschijnlijk zal je toch een aantal extra prikken krijgen als ze niets kunnen vinden of je geen gegevens meer hebt. Alvast sterkte.

En dat voeren ze ook daadwerkelijk uit?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Vraag je huisarts of hij een titertest af kan nemen. Geef door welke inentingen je zou moeten hebben voor de US, dan kunnen ze naar die antistoffen in je bloed zoeken.

Maar ik dacht dat er in Nederland ook een soort van centraal register is voor vaccinaties, waar de data van de jongere mensen in verzameld wordt. Dus daar zou je een kopie kunnen aanvragen van de inentingen die je ontvangen hebt. Misschien eens informeren bij de GGD of de Rijksdienst voor Volksgezondheid?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als de Amerikaanse immigratieautoriteiten besluiten dat je bepaalde prikken moet krijgen, dan krijg je die ook. Of je komt het land niet binnen. Niks gedogen. Welkom in Amerika.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat er een centrale ent-registratie was in Nieuwegein, en dat die je kunnen helpen aan bewijzen van gekregen vaccinaties.
Let wel op dat in bewijsmateriaal een exacte datum moet staan ! anders is het ongeldig (been there, done that).
Anders inderdaad mogelijk GGD ter plaatse.

Titers (bloed-onderzoek) kunnen uitgevoerd worden voor kinderziektes die je hebt gehad en ik denk dus ook voor vaccinaties. Zoals enkelen hierboven al aangaven gaat het om aanwezige anti-stoffen. Op basis van de titers moet je huisarts dan een verklaring afgeven en voeg een kopie van het lab onderzoek daarbij.

Welke prikken je moet hebben hangt af van je leeftijd - hoe jonger, hoe meer. Kijk op de USCIS web site voor het overzicht per cohort.
Zoek uit wat je kunt aantonen. Voor andere prikken is het beter die tevoren te nemen en daar bewijzen van te vragen.
Alles wat je te kort komt wordt er tijdens je med.onderzoek ingezet en veel prikken dan zijn cocktails. Je kunt daar wat ziekig van worden en het beter dat te doen/te zijn op een moment dat het jou het beste uitkomt.

Sterkte !
kimberley_brons
Amerikafan

Okay, helemaal top deze informatie!

Ik heb een email gestuurd naar de GGD, met de vraag waar ik een overzicht van mijn vaccinaties kan krijgen.

Als dat niet lukt vraag ik inderdaad de titertest aan bij mijn huisarts.

HELEMAAL TOP! Het wordt steeds spannender en spannender!
kimberley_brons
Amerikafan

En hoe veel tijd kan er voorbij gaat voordat je een werkvergunning ontvangt vanaf het moment dat je bent getrouwd?

En hoeveel geld kost het hele k1 proces ongeveer? Ik schat ongeveer 1500 tot 2000 zonder ticket?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kontakt opnemen met de GGD is denk ik het beste.
Jaren geleden toen ik zelf probeerde meer info te krijgen over mijn inentingen als kind, was er vlgs. mij een databank in Nieuwegein. Maar daar kan ik nu niet meer over vinden.

Onderstaande vond ik op de web site van RIVM (onderdeel Min. Gezondheid):
Registratie van vaccinaties
Alle gegeven vaccinaties worden geregistreerd in een landelijke databank. Daarmee is goed te volgen hoe hoog de vaccinatiegraad in Nederland is tegen de ziekten waartegen het Rijksvaccinatieprogramma beschermt.

Maar waar die databank dan zit/staat/is, dat mogen we dus niet (meer) weten. Overigens houdt men alleen de prikken bij gegeven in kader rijksvaccinatieprogramma. Wat je eventueel meer neemt later omdat je op reis gaat oid., dat wordt nergens centraal bijgehouden.
Het beste is daarom je inentingsboekje als je dat (nog) hebt goed te bewaren, bij je paspoort ofzo, en een inentingspaspoort bij te houden van alle latere prikken. (Dat had ik dus ook maar mijn huisarts hier wist het meteen zoek te maken).

Succes !
kimberley_brons
Amerikafan

Hoe lang duurt het ongeveer voordat je (vanaf je getrouwd bent) je werkvergunning ontvangt?
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

90 dagen
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
kimberley_brons
Amerikafan

Misschien een tip voor sommige:

Ik heb dus contact opgenomen met de GGD, maar zij gaven aan geen gegevens te hebben VOOR 2003, dus alles wat daarvoor is gebeurd moet met het Rijksvaccinatieprogramma contact opnemen en daar kunnen ze misschien meer voor je betekenen. Het is nu voor mij te laat, dus ik ga morgen bellen.

Rijksvaccinatieprogramma te Zoetermeer,

telefoonnummer 079-3418238
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer