Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wie heeft tips voor k1 visum?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert

Re: wie heeft tips voor k1 visum?

Bericht door USInsider »

Ik denk dat je met horeca ervaring wel zult weten, hoe met mensen om te gaan. Maar USers zijn toch net iets anders dan noord-Europeanen in hoe ze dingen zien, wat ze belangrijk vinden en wat niet. In de US is men - al zijn er regionale verschillen - ook over het algemeen wat terughoudender en formeler dan wij Dutchies gewend zijn. (The two P's: patient and polite. )
Het is hier gebruikelijker dan ik me uit mijn Ned. tijd herinner, iemand die je gevraagd heeft voor een etentje, of je een cadeautje geeft, een bedankkaartje te sturen. Je komt hier sneller als onbeleefd over.

Wat betreft legitimatie, las ik net in WSJ de tip om, als je vaker op reis bent, een persoons-ID te halen bij de DMV, zodat je niet iedere keer je rijbewijs uit je tas moet trekken om je te legitimeren, met risico je rijbewijs te verliezen. (Zonder rijbewijs kun je geen auto huren en ik dacht dat je ook niet mag rijden.) Dus ik geef de tip hierbij maar even door.
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 apr 2012, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik woon in het zuiden en ben ITer van beroep. Erg leuk en ik heb het erg naar mijn zin maar ik heb toch echt wel grote verschillen gemerkt in werksfeer dus vandaar mijn advies :)
kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons »

Ok, ook in Florida? Nou het is fijn om ervaringen te delen, want ik vind het zo spannend!
I have no special talents, I am only passionately curious.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat dat de 'fout' is die sommigen maken: ze denken dat Amerika wel ongeveer hetzelfde is als Nl/Be (maar dan met wat vriendelijker mensen, goedkopere kleren, veel goedkope eettentjes, beetje ander landschap,...). En dan kan het best wel schrikken zijn dat je niet gewoon maar een andere taal spreekt, maar dat het echt een andere cultuur is.
(en niet voor niets bieden veel grote bedrijven de mensen die ze uitzenden naar Amerika een cross cultural training aan, net om die culture shock beter op te kunnen vangen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Het is niet alleen een compleet andere cultuur dan NL/BE, ook per regio verschilt de cultuur van de VS nogal. Iemand die zich in Californië prima op zijn plek voelt kan zich diep ongelukkig voelen in de Deep South, waar zo'n persoon wellicht nooit kan aarden in New England.
kimberley_brons
Amerikafan

Hallo,

na een tijdje research over van alles te hebben gedaan, ben ik hier weer!

Ik en mijn verloofde zijn nu bezig plannen te maken voor onze bruiloft. We hebben eigenlijk 'elopement' in gedachten. Omdat veel van onze familieleden door heel de wereld wonen en in verschillende situaties verkeren, kunnen heel veel familieleden niet aanwezig zijn bij onze bruiloft. We willen of iedereen erbij of niemand.

We hebben wel al op internet gekeken voor all inclusive packages om op het strand te kunnen trouwen.
Wat we weten is dat we in Florida willen trouwen (daar gaan we tevens wonen), het liefst op een strand met fotograaf.

1 van mijn vragen zijn: ben je verplicht een getuige te hebben?

Omdat het hele emigratieproces al een behoorlijk zakcentje kost, willen we onze bruiloft minimaal qua financien houden. Er zijn veel websites die packages aanbieden, maar wat heb je allemaal nodig om te trouwen? Ik begreep een wedding license, locatie, vows.. En betaal je hiervoor per stuk?

Wat kan ik allemaal verwachten, zonder iets over het hoofd te zien?
Zijn er mensen die deze ervaring met me willen/kunnen delen?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik me herinner (maar het is al waar 30 jaar geleden): Voor trouwen heb je alleen een plaatselijke 'wedding license' nodig. En iemand die je mag trouwen. Verder niet. Je mag onder een boom in een park trouwen, op een bank voor het stadhuis, op het strand, in een bootje op een meer, onder water. Wel een getuige nodig (of twee, hangt van de plaatselijke regels af), maar die getuige(n) zou je letterlijk van de straat kunnen plukken.

Zoek onder 'wedding rules [stad waar je wilt trouwen]' En dan naar een site die *.gov zegt of een andere officiele benaming gebruikt.

Of kijk op http://www.usmarriagelaws.com/

Veel succes
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kimberley_brons
Amerikafan

Als de planning goed gaat, ben ik rond december in Amerika. Maar nou had ik een vraagje. Kan ik voordat ik wegga ook belastinggeld terug vragen? Het is natuurlijk zo dat als je je uit Nederland schrijft, je officieel ook geen bank account mag hebben, dus als ik geld terug krijg van de belasting (loontoeslagen enzovoorts), moet dat gebeuren voordat ik uitgeschreven wordt.

Wie heeft hier ervaring mee?
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Wie heeft je verteld dat als je in Amerika woont je geen rekening mag hebben in Nederland? Daar klopt niks van.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Aïda, er hebben op dit forum al verscheidene emigranten gepost die door hun bank gedwongen werden hun NL rekening op te zeggen nadat ze geëmigreerd waren.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Hoe komt het dan dat ik hier op het forum allemaal Nederamerikanen zie die nog steeds een bankrekening in Nederland hebben? (en ook daarbuiten trouwens, ik heb eens iets aan een Nederlandse vrouw betaald die ook geëmigreerd was (geen expat ofzo) die had ook nog gewoon een Nederlandse bankrekening. Of moet je gewoon niet zeggen dat je gaat emigreren? :mrgreen:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Aandelenrekening: die mag je niet houden als je naar Noord-Amerika gaat
online rekening: die moet je ook opzeggen
gewone rekening: die mag je blijven behouden
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

@kimberley_brons :
je kan dus je rekening behouden. Je kan ook besluiten om het geld te laten storten op iemand anders zijn rekening (bv. ouders of vrienden, iemand die je vertrouwd dat zij het aan je bezorgen).
Elke
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb nog steeds een ING rekening in Nederland waar ik onder meer mijn brokje AOW gestort krijg. Toegang via het internet en ik kan OF geld laten overboeken naar mijn Amerikaanse bankrekening, OF met mijn pasje uit de muur trekken, OF mijn pasje door de betaalautomaat halen van veel (maar niet alle) winkels.

Het makkelijkste is om je rekening in Nederland op te zetten voordat je vertrekt of om je bestaande rekening aan te houden. Mijn rekening staat verder op mijn Amerikaanse adres, al is dat in deze elektronische tijden niet meer nodig, ik heb mijn papieren rekeningafschriften afgezet.

Vanuit de VS schijn je alleen een Nederlandse rekening te kunnen openen als je een Nederlands paspoort kunt laten zien.

Wat NIET meer mag is een beleggingsrekening in Nederland hebben. Dat is een paar jaar geleden afgeschaft omdat Amerika daar problemen mee had. Controle van die rekeningen (waar alle forumleden 'natuurlijk' miljoenen Euro's hebben staan) door de Amerikaanse belastingdienst werd te moeilijk, met name in landen als Zwitserland met hun bankgeheim. Men heeft de Europese banken toen onder druk gezet en alles is afgeschaft.

Een gewone lopende rekening (en een gewone spaarrekening) mag volgens mij dus nog steeds. Niet dat alle Nederlandse banken daar echt moeite voor willen doen, maar ik heb goede ervaringen met de ING.
kimberley_brons
Amerikafan

Ik heb dus ook ING, een gewone rekening en een kwartaal spaarrekening.
Ik werk momenteel op het strand (seizoenswerk) waarmee ik in oktober stop. Ik ga ervan uit dat ik in oktober mijn goedkeuring heb gekregen.
Mijn oom doet altijd (in april) belastingaangifte voor me, maar als ik dat doe nadat ik gestopt ben met werken, wil ik het dus nog wel gestort krijgen.

Ik kan dus naar ING gaan en mn nieuwe adres in Amerika opgeven en mn account behouden? En die ook daadwerkelijk beheren via Internetbankieren? Aangezien ik misschien nog belastinggeld krijg, misschien wordt er ooit wat vanaf geschreven wat ik ooit over het hoofd heb gezien, of wat dan ook?

En wat betreft mijn pensioen...? Moet ik die laten uitkeren? Is dat mogelijk?

Ik ben pas 24 en heb verschillende horecabaantjes gehad in het verleden, vaak maar van korte duur (max anderhalf jaar).

Ik ben nu gewoon zo gefocust op administratieve dingen, ben bang om iets over het hoofd te zien!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik kan alleen op mijn eigen ervaring afgaan. Maar misschien kun je de ING even bellen en/of emailen?

En wat pensioen betreft: je hebt nog een jaar of 40 te gaan, ik zou me daar nu niet druk over maken. Alleen een beetje bijhouden hoe lang je na je 15e officieel in Nederland ingeschreven bent. Hoewel, dat hebben ze voor mij bij de Sociale Verzekeringsbank even uitgezocht.

D'r zal ongetwijfeld nog het een en ander veranderen in de pensioenregelingen de komende 40 jaar. Wie dan leeft, die dan zorgt.
kimberley_brons
Amerikafan

Bedankt voor je reactie, ik ga zeker contact opnemen met ING.

En wat betreft pensioen, ik weet niet vanaf wanneer je begint met het opbouwen ervan. Ben namelijk op papier al werkzaam vanaf mn 14e of 15e.
Is tot nu toch al ongeveer 9 jaar.

Maar ik ga het zeker even uitzoeken.

Bedankt voor jullie reacties!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als jij prive geld gestort hebt in een pensioenfonds, dan kan je dat waarschijnlijk nu al laten uitkeren. Je gaat daar wel veel geld op verliezen.
Maar geld dat afgehouden geweest is van je loon om gewoon in het staatsfonds van Nederland te gaan om de pensioenen uit te bouwen, dat is niet jouw geld. Als ze de overheidspensioenen morgen afschaffen, dan krijg jij niks. (idem als het potje leeg is tegen de tijd dat jij 65 geworden bent)

Heb je de pensioengerechtigde leeftijd en heeft Nederland nog steeds dat overheidspensioen, dan kan je het aanvragen. Ook vanuit Amerika. Maar daar zou ik nu nog niet van wakker liggen.
Elke
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

In mijn ervaring begint pensioenopbouw en dus ook afdracht door de werkgever vaak pas als de werknemer 25 is en niet eerder. Tenzij er de mogelijkheid was om je alvast vrijwillig aanvullend mee te laten doen met de polis. Maar zelfs dan pas vaak vanaf je 21e.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Voor de A.O.W. geldt tot nu toe een opbouw van 2% per jaar dat je in Nederland woont vanaf je vijftiende. Dit zal met de komende wetgeving wel veranderen.
Of en hoeveel pensioen je hebt opgebouwd, kun je zien op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/re ... cid=126119

Succes met je plannen.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer