Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tornado warning

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Tornado warning

Bericht door dimona »

Het begint te wennen. We wonen hier nog geen jaar, maar we hebben wel al een aardbeving, een hurricane en een flash flood over ons heen gehad. En gisteren was het dus onze eerste ervaring met tornado's. We hebben er geen over ons heen gehad, maar mijn oudste dochter heeft gisteren op school 40 minuten onder een tafel moeten bivakkeren voor ze eindelijk naar huis mocht.

Ik ben niet zo paniekerig ingesteld, maar ik wil nou toch wel eens weten hoe jullie hier tegen aan kijken. Toen wij gisteravond naar bed gingen, gold voor ons stuk van de county nog steeds een flash flood warning en een tornado warning. Pas toen ik in bed lag, begon ik me af te vragen of we eigenlijk toch niet beter met z'n allen in de basement hadden kunnen gaan liggen. Nou lig je daar met overstromingsgevaar ook niet echt lekker misschien, maar goed dat is dan toch eerder een inconvenience dan een gevaar.

Hoe zien jullie dit? Het zal wel loslopen, of toch maar "better safe than sorry"? Ik moet zeggen dat ik gisteren echt niet goed werd van de tv die ik (kort) heb aangehad. "Flooding is a Very Dangerous aspect of water" riep de verslaggever in een poging om het allemaal extra spannend te maken :roll: Maar ja, de statistieken liegen er niet om: tornado's vormen in dit land wel een serieuze doodsoorzaak.

Jullie mening graag!
ANY
Amerika-expert

Re: Tornado warning

Bericht door ANY »

Ligt eraan waar je huis ligt voor overstromingsgevaar, langs een rivier of beek? Anders zou je kelder nog niet zo gemakkelijk vol lopen. Als er echt gevaar is voor tornado's zou de kelder het beste zijn om in te verblijven. Dat is het gevaar van tornado's 's nachts, als je de waarschuwing niet hoort. Als het hiet echt hard onweert ga ik wel eens de kelder in, maar in dit gebied is de kans op tornados klein.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nou, een flash flood warning moet je vooral als je buiten bent wel degelijk serieus nemen. Er moesten gisteren een paar swift water rescue teams aan te pas komen om mensen uit snel opkomend water te redden. Vorig jaar na Irene is bij ons in de buurt een 12-jarige jongen verdronken, nadat hij mee werd gesleept in de beek in zijn achtertuin, die opeens overstroomde en zo sterk dat hij meegetrokken werd. Hier een artikel over de reddingen van gisteren, niet om licht op te nemen en helaas doen veel mensen dat wel, vandaar misschien die urgentie op het nieuws. Wij wonen op een heuvel, dus geen last van overstromingen, maar buren met een basement onder de grond hebben dat wel. Zij hebben een pomp, die voorkomt dat het water de basement instroomt. Wat tornado waarschuwingen betreft, ik let heel erg op de radar, heb daar een goede app voor op mijn mobieltje, zodat ik niet van stroom afhankelijk ben. Dat is eigenlijk het enige, waar we tot nu toe op voorbereid hebben moeten zijn: langdurige stroomuitval. Gisteren was het wel erg wild weer, ook vrij ongewoon voor dit gebied, gelukkig. Ik weet dat Petra in NC ook een weerradio heeft, maar daar komen tornado's vaker voor dan hier. Hoewel ik na zo'n dag als gisteren altijd weer denk dat wij er ook maar een aan moeten schaffen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tornado's komen hier ook voor, al is het niet zo vaak als meer centraal in 'tornado alley' (wij zitten aan de buitenrand ervan). Tornado watches en tornado warnings komen hier ook met enige regelmaat voorbij. Van alle weersfenomenen is dat toch wel degene die me het meest intimideert. Ik heb tot nu toe nog nooit een gezien, en hoop dat ook zo te houden (althans van dichtbij, ik zou van veraf wel eens eentje willen zien, en dan vooral het draaien van de wolken voordat de trechter begint te vormen).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vond het in het begin heel eng (werd echt bang toen ik de sirenes hoorde zelfs) en nu merk ik dat je er wel mee leert leven. Wij wonen ook op een heuvel dus dat is prettig qua overstromingen maar verder is het afwachten wanneer je woont in Tornado Alley.

Ik begreep dat er ook al jaren een aardbeving gepland staat voor de Madrid Fault Line dus dat is ook geen fijne gedachte.

Ik bekijk dagelijks het weer, veel meer dan in Nederland. Verder hebben we gelukkig een stormshelter en heb ik nooddingen klaarstaan voor het geval dat. Mijn waardevolle papieren zitten in draagbare kluis die ik mee kan nemen als het moet.

Goed voorbereiden is denk ik het enige wat je zelf in de hand hebt, de rest is in de handen van Moeder Natuur :-)
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Wij zijn gisteren flink geraakt, of het echt een tornado was kan ik niet met zekerheid zeggen (we waren zelf gelukkig niet thuis), maar bij thuiskomst lagen er veel grote bomen omver in de buurt en echt overal kleine stukjes boom en bladeren. Mijn recycle bak is van de voorkant van mijn huis tot midden in de achtertuin geslingerd, samen met de deksel van de vuilnisbak. Aan de voorkant van het huis hangt de regengoot op half zeven en in de achtertuin is een gigantische pine tree geveld ... gelukkig niet op ons huis of dat van de buren. Maar ja, we hebben erg geluk gehad; door het noodweer zat het verkeer muur vast, maar anders hadden we voor het zelfde geld onder een boom gelegen want er is er eentje dwars op straat gevallen.

Tot overmaat van ramp is er vlak na thuiskomst iemand op onze (geparkeerde :roll:) auto geklapt a $1600 -- wat wij gelukkig niet zelf hoeven te betalen, maar het is toch vervelend.

Fototje:
Afbeelding
Afbeelding
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

OMG ! wat ben ik opeens blij in een ozo boring part of the USA te wonen !

Dimona, bij tornado warning zou ik inderdaad in de basement gaan kamperen denk ik. Maar als er dan ook een flash flood komt ? kan de sump pump dat aan ? of gaat dat alleen door je huis heen eventueel en is de basement goed geisoleerd ?
Als je in tornado alley woont moet je die waarschuwingen heel serieus nemen lijkt me zo !

Guinevere, wat een pech, when it rains, it pours enzo. Sterkte !
Gast

Bericht door Gast »

Hier ook een storm(wekker)radio. Better safe than sorry denk ik altijd maar. Wij horen de sirenes hier meestal niet (afhankelijk van de wind) en wakker word ik er al helemaal niet van.

Bij een watch houd ik het weer gewoon goed in de gaten en gaat de TV aan. Als het er naar uitziet dat het een warning gaat worden breng ik alvast wat belangrijke zaken/papieren naar de kelder. We hebben zelfs een reserve kattenbak + eten beneden staan voor de kat. Bij een warning gaan we toch echt de kelder in. Iedereen hier doet dat op die manier. Onze kelder is afgewerkt, dus zo erg is het ook weer niet om daar te zitten. Ik zorg altijd dat de laptop en telefoons opgeladen zijn. Mocht het 's nachts gebeuren: we hebben luchtbedden beneden liggen en nemen dan de dekbedden van boven mee. Kunnen we rustig verder slapen...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ons huis ligt deels in de grond. Bij de vorige flash flood situatie zijn alleen de muren van de basement nat geworden; het water stond niet in de basement ofzo. Dat gevaar lijkt me hier niet zo spelen. Wij hebben een huis dat indertijd als geheel zelfvoorzienend is gebouwd en er zit geen pomp in om de basement leeg te pompen; ik geloof ook echt niet dat dat ooit nodig zal zijn (geen rivieren of meren in onze direkte omgeving).

@Guinevere: heftig dagje voor jullie! Mijn man is vanmorgen wezen fietsen en zag dat de storm een stukje westelijk van ons flink had huisgehouden. Overal bomen over de weg en kapotte elektriciteitslijnen. Het lijkt me behoorlijk eng als je daar midden in zit! Wij hadden hier vooral heel veel regen. Sterkte met de opruimingsaktiviteiten (en met je auto, balen zeg!).
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik woon in Tornado alley en ben er dus aangewend. Joplin MO is hier niet ver vandaan en zoals je misschien weet was daar de zwaarste tornado ooit. Ik heb sinds 2 jaar een bovengrondse bunker van 15cm dik gewapend boton in huis staan met een stalen tornado proof door.
Wij hebben een weer radio en gaan gewoon slapen en vertrouwen op die radio. De tornado room is groot genoeg voor de kinder om in te slapen en voor ons staan er een paar stoeltjes. Ik heb er twee keer gebruik van gemaakt. Ik maak me niet zo druk om Tornado's de kans dat je geraakt wordt is maar klein. Flooding zoals gezegd is veel gevaarlijker, zeker als je onderweg bent met noodweer.
Het is o zo makkelijk om in het donker een overstroomd gedeelte van een weg in te rijden en meegesleurd te worden. Daar wordt ook vaak tegen gewaarschuwd.
Er is maar weinig diepte nodig om meegesleurd te worden door snelstromend water. Denk maar aan het effect van golven in de branding die je mee willen sleuren
Gast

Bericht door Gast »

Maar een sump pump is ook niet om het water IN de kelder weg te pompen, maar eromheen om te voorkomen dat het nat wordt. Wij hebben geen water in de buurt, maar wel een sump pump. Die slaat ook aan als het heeft geregend. Als de muren nat worden, is er dus wel een noodzaak voor een sump pump lijkt me. Kijk uit voor mold. Daar kun je aardig ziek van worden.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Hier ook aardig wat Warnings.. ben er zo langzamerhand aan gewend. Ook twee pumps in de kelder trouwens ;) We hebben hier wat grading issues die we maar niet goed opgelost krijgen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

cincijansen schreef:Maar een sump pump is ook niet om het water IN de kelder weg te pompen, maar eromheen om te voorkomen dat het nat wordt. Wij hebben geen water in de buurt, maar wel een sump pump. Die slaat ook aan als het heeft geregend. Als de muren nat worden, is er dus wel een noodzaak voor een sump pump lijkt me. Kijk uit voor mold. Daar kun je aardig ziek van worden.
Inderdaad, wij hebben ook geen water in de buurt, maar onze buren hebben ook een sump pump nadat alles in hun basement nat werd. Na een erge regentijd stond er een paar centimeter water in hun basement en moest al hun tapijt e.d. vervangen worden. Mijn ouders hebben dat ook een keer gehad toen ze hier pas kwamen wonen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dat komt omdat er een hoge grondwaterspiegel is. Dat gaat problemen opleveren metveel regen omdat het water niet weg kan zakken. Vaak liggen deze hizen in een laaggelegen gebied en water zoekt altijd het laagste punt op.
Een andere mogelijkheid is dat je een huis gebouwd hebt op een wet weather spring
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mijn buren in IL hadden een mooie afgewerkt basement en geen sump pump. Op een nacht is er een probleem ontstaan in de rolering van de buurt en hun hele kelder is ondergelopen. Veel US riolering is gecombineerde riolering dus bij hevige regenval kan zoiets voorkomen. De basement is geheel gerenoveerd en ze kochten een meteen een sump pump.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier is het probleem heuvels. Wat Oortjes hierboven beschrijft is vrienden van ons ook overkomen, een ramp! Degenen op een heuvel, zoals wij (expres deze plek gekozen, vanwege "walkout" basement) hebben weinig te vrezen, maar onderaan moeten alle goten e.d. juist gericht zijn, anders heb je geheid problemen. De goten van de buren van mijn ouders mondden bijvoorbeeld recht op hun basement uit. Hetzelfde hier met onze buren drie huizen verderop. Een overstroming en je weet dat die goten anders gericht moeten worden. Maar mijn advies aan mensen, die in een heuvelachtig gebied hier gaan wonen: koop of huur bovenop de heuvel!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

In ons geval regende het 7 dagen aan één stuk. Dat was afgelopen september. Ik weet niet hoe uitzonderlijk zo'n situatie is en of dat bij dit huis al eerder is gebeurd, maar het lijkt me dat geen enkele ondergrondse basement daar tegen opgewassen is. Ik ben ook als de dood voor schimmel (ben allergisch voor bepaalde schimmels die in muren zitten) maar de (stenen) muren zijn na dat ene akkefietje weer helemaal opgedroogd, dus ik maak me daar niet zo'n zorgen over.

Sump pump dus, hmmm, ik zal eens op zoek gaan. Er slaat hier in de basement wel af en toe iets aan waarna ik dan water hoor lopen, maar mijn man dacht dat dat iets te maken had met het filter van de waterpomp. Ik heb het wel altijd raar gevonden het doorspoelen van dat waterfilter op gezette tijden zou moeten gebeuren, terwijl ik dat lopende water op uiteenlopende momenten heb gehoord. Blijft een huis met verrassingen :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Filter van de waterpomp ? is dat een continuous pomp of pompen jullie je drinkwater ?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

We hebben een eigen well.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Heb je een watersoftner? Daar moeten zoutkristallen in en eens in de zoveel tijd regenereert dat het systeem. Meestal is dat getimed midden in de nacht.
Het is een grote pastic tank , meestal grijs met een deksel er op.
Verder het je een epansie tank in je huis (als je geen wellhouse hebt). DIe maakt met de waterpressure regulator geluid op regelmatige basis
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer