Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Doorgescheurd dollarbiljet
Doorgescheurd dollarbiljet
Mijn jongste was iets te haastig toen hij geld uit zijn spaarpot wilde halen en scheurde daarbij een 20 dollar biljet in twee stukken. Wat doe ik daar mee?
Re: Doorgescheurd dollarbiljet
Naar de bank gaan en vragen om een nieuwe in ruil voor het gescheurde biljet
.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Yep, gewoon naar de bank. Ik heb een keer een gescheurd biljet uit de ATM gekregen, en dat werd zonder problemen omgewisseld.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Thanks!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, het wordt meteen vervangen. Over de dollar, soms leer ik eens dingen van de mensen, die ik rondleid. Zo weet ik dat het dollarbiljet gedeeltelijk uit vlas uit Belgie is vervaardigd en het maken ervan een van de meest gecompliceerde processen is. Het "Bureau of Engraving and Printing" waar de dollar wordt gedrukt bestaat dit jaar trouwens 150 jaar.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Zou je niet zeggen, als je ziet hoe makkelijk er een paar miljoen/miljard bij wordt gedrukt zo nu en danPetra/VS schreef: Zo weet ik dat het dollarbiljet gedeeltelijk uit vlas uit Belgie is vervaardigd en het maken ervan een van de meest gecompliceerde processen is.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- Ta2 Gerrit
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Daar was toevallig vorige week hier een documentaire over op één van de educatieve zenders (NatGeo/TLC/Disc. ik weet niet meer welke), was erg leuk om te zien, en net als Petra; weer wat geleerd !Petra/VS schreef:Zo weet ik dat het dollarbiljet gedeeltelijk uit vlas uit Belgie is vervaardigd en het maken ervan een van de meest gecompliceerde processen is.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF

2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"

2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
Na deze jolijt heeft u de ’dollars’ uit de titel nog te goed. Die komen van de munt ’daalder’, vroeger ’daler’ geheten. De ’o’ is mogelijk het gevolg van de platte Amsterdamse uitspraak van Nederlandse kolonisten, vaak afkomstig uit het westen van ons land. Om diezelfde reden zou ’koolsla’ verworden zijn tot ’coleslaw’, en ’baas’ tot ’boss’. Maar zeker is dat niet; de o-klank kan ook in de mond van Amerikaanse Engelsen zijn ontstaan.
Hoe het ook zij, we mogen de ’dollar’ en de ’boss’ zonder meer beschouwen als de meest succesvolle Amerikaans-Hollandse woorden aller tijden.
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
zoals al is gezegd: naar de bank. Heb je nog meer dan de helft van het biljet, dan naar de bank. Minder dan de helft, opsturen naar Bureau of Engraving and Printing.
Ik herinner me een keer gelezen te hebben dat als je pech had gehad met bankbiljetten in Ned. je kon insturen naar de Ned. Bank.
Je kreeg dan vergoed naar ratio wat je instuurde. Dus de hond had vijf biljetten van Dlf. 100 te pakken gehad, de restanten aan elkaar geplakt had je zo nog. 4/5 'gered' - dan kreeg je dus Dfl. 400. Is dat nog steeds zo en is dat ook hoe ze het in de US doen ?
Je kreeg dan vergoed naar ratio wat je instuurde. Dus de hond had vijf biljetten van Dlf. 100 te pakken gehad, de restanten aan elkaar geplakt had je zo nog. 4/5 'gered' - dan kreeg je dus Dfl. 400. Is dat nog steeds zo en is dat ook hoe ze het in de US doen ?