Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Free Bird: Yosemite / Yellowstone / Grand Canyon

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Free Bird
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis Free Bird: Yosemite / Yellowstone / Grand Canyon

Bericht door Free Bird »

Volgend jaar (waarschijnlijk najaar 2013, of als het tegenzit voorjaar 2014) staat onze volgende USA trip op de planning, eindelijk! :-). Hoewel het de 6e keer is dat ik naar de States ga (normaal altijd met mijn vriendin, deze keer met een vriend die er nog nooit is geweest), heb ik van het Westen nog maar weinig kaas gegeten.

Een aantal speerpunten van de reis:

- Géén steden. Afgezien van Las Vegas (waar we willen starten en eindigen) willen we geen steden aandoen, we willen (voor zover mogelijk) alleen in dorpjes/kleine stadjes, danwel op campings overnachten.
- Genieten van zoveel mogelijk verbluffende natuur is het doel van deze trip
- We reizen met een auto (geen camper)
- Plekken welke een must-see zijn deze reis voor ons: Yosemite NP, Yellowstone NP, Monument Valley, Grand Canyon (North Rim)
- Af en toe een hele dag rijden (en ondertussen sightseeing natuurlijk), is geen probleem (om vervolgens wat langer op een plek te kunnen blijven)

Hoewel het nog effe duurt, wil ik toch vast een beetje gaan plannen... Hieronder een grof reis-schema zoals ik dat in gedachte had, waar we precies in de verschillende parken naartoe gaan wil ik later bekijken (en dat moet wel lukken met alle info die hier op het forum te vinden is), eerst even een goed schema opzetten.

01: Thuis - Las Vegas
02: Las Vegas
03: Las Vegas - Death valley
04: Death valley
05: Death valley - Yosemite
06: Yosemite
07: Yosemite
08: ??? (op weg naar Yellowstone)
09: ??? (op weg naar Yellowstone)
10: Yellowstone
11: Yellowstone
12: Yellowstone
13: ??? (op weg naar Moab)
14: ??? (op weg naar Moab)
15: Moab
16: Moab
17: Moab - Monument Valley
18: Monument Valley - Page (als uitvalsbasis voor Grand Canyon North Rim?)
19: Page
20: Page - Las Vegas
21: Las Vegas - Thuis

Enkele vragen op dit moment:
- Wat vinden jullie van de tijd die ik in bovenstaande schema heb uitgetrokken voor de veschillende plekken, en de reis ernaartoe?
- Wat zijn leuke suggesties voor de vraagtekens, met onze "speerpunten" in het achterhoofd?

Alvast bedankt!
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Free Bird: Yosemite / Yellowstone / Grand Canyon

Bericht door Inge »

Zo op het eerste zicht prima. Je zou de reisdagen ook open kunnen laten. Jullie reizen in het voor- of najaar, dus zou het niet al te moeilijk moeten zijn op de bonnefooi iets te vinden (dan is het wel handig als je een beetje een idee hebt tot waar je zou willen komen). M.u.v. Memorial day weekend en laborday weekend (in de parken natuurlijk wel zoveel mogelijk reserveren). Wij hebben toentertijd de reis naar Yelllowstone vanaf SF in drie stops gedaan (lake Tahoe ipv yosemite, elko en idaho falls) dat was goed te doen, dus in 2 stops vanaf Yosemite moet ook te doen zijn.
Vanaf Yellowstone naar Moab zou je het ook met 1 tussenstop moeten kunnen doen. Dan hou je dus tijd over voor Grand Teton.

En waarom niet gewoon de North Rim als uitvalsbasis voor de North Rim? Je bent nog vroeg genoeg, dus een cabin zou nog moeten kunnen lukken...?
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Met de planning noet je er wel rekening mee houden dat Tioga Pass (naar Yosemite) in mei tot zelfs in juni gesloten kan zijn en dat Northrim voor lodging gesloten is tussen mid october en mid mei. Ook zijn october en mei niet de beste maanden voor Yellowstone. (sneeuw) Page naar North rim is 2.5 uur rijden dus niet echt geschikt voor een dagbezoek.
Yeehaw
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Isis »

Sluit me aan bij de voorgaande posts. Koude en sneeuw kunnen vroeg in voorjaar spelbreker zijn. En zeker de Tioga pass. Dan zou je net wat later moeten gaan.
Ik zou de dag in Las Vegas misschien aan het einde plaatsen omdat je meestal vroeg op bent aan begin en in vegas is er dan niet zoveel te beleven. In de avond lig je wellicht op apegapen.
Campings in Yosemite zeker reserveren en wel precies op de dag en tijd dat het open gaat. Wellicht ben je er mee bekend, anders wil ik e.e.a. wel toelichten. Ook Yellowstone misschien vastleggen. Als je vroeg/ laat gaat zou ik liever in Old Faithfull verblijven dan in tent. Oevrigens heeft september ook charmes. Mijn schoonouders zagen destijds bij madison de bizons dampend door de rivier waden terwijl het sneeuwde... Dus koud maar ook mooi.Tussen de parken hoef je wellicht niet te reserveren.
IK denk dat ik eerder voor juni zou kiezen en dan eerst Moab en dan naar boven. Wellicht gewoon bij Page wat mooie dingen bekijken...? Je zou eens kunnen kijken naar de gemiddelde temp in Yellowstone in de verschillende maanden. ALs je dan naar beneden komt is Tioga vast open (op zijn laatst 18 juni meen ik). Death Valley is dan wel veel warmer maar ja de combi wordt anders lastig te maken. Ik weet niet of het lekker is om in DV te kamperen in tent.
Wat betreft tussenstops kun je kijken wat wij doen tussen Yellwostone en Moab (dit jaar). WIj doen er langer over maar het geeft misschien een idee.

Qua tijd in de parken zit het wel snor. Het zou nog wat ruimer kunnen maar je hebt prima de tijd voor de verschillende parken.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk eens wanneer de North Rim open is; ik zou niet te vroeg of te laat in het jaar gaan voor deze reis. Juni lijkt mij een mooie maand. En inderdaad: de North Rim vauit Page is niet echt te doen, probeer de lodge te boeken.
Ik mis Grand Teton in je opsomming. Ik zou tussen Yosemite en Death Valley nog een extra stop plannen. Als je in een warmere periode gaat zal een volle dag Death Valley misschien te veel zijn, dan kun je die overnachting veranderen in een stop bij Lee Vining of omgeving.
Wij deden in 2008 een enigszins vergelijkbare route, misschien heb je iets aan ons reisverslag.

Marianne
Free Bird
Amerikafan

Bericht door Free Bird »

Super bedankt voor de info!
Ik was inderdaad op de hoogte van de sluiting van Tioga Pass en de faciliteiten bij de Grand Canyon north-rim. We zijn gebonden aan voorjaar of najaar. De mogelijkheden voor ons zijn september, of vanaf halverwege mei. Maar eind mei vertrekken moet ook nog wel lukken, wellicht dat we dat gaan doen.

De reden dat we de dag Las Vegas in het begin hebben zitten is omdat ik het altijd wel relaxed vind om eerst effe een dagje rustig aan te doen. Las Vegas is verder geen must-see voor ons (totaal niet eigenlijk, het enige waar ik naartoe wil is het vorig jaar geopende Lynyrd Skynyrd BBQ Restaurant), maar je moet ergens landen :-). Kan ook zomaar zijn dat we direct de volgende dag al op pad gaan.

Met jullie tips kom ik tot de volgende grove opzet van de route, ik denk dat ik hiermee nu goed vooruit kan om het verder in te vullen, even jullie reisverslagen gaan lezen en het forum afstruinen :-). De route in tegengestelde richting vind ik ook een goeie, om er zekerder van te zijn dat Tioga open is.
  • 01: Thuis - Las Vegas
    02: Las Vegas (of alvast op pad)
    03: Las Vegas - Grand Canyon North Rim
    04: Grand Canyon North Rim
    05: Grand Canyon North Rim - Monument Valley
    06: Monument Valley - Moab
    07: Moab
    08: Moab
    09: ... (op weg naar Grant Teton)
    10: Grand Teton
    11: Grand Teton - Yellowstone
    12: Yellowstone
    13: Yellowstone
    14: ... (op weg naar Yosemite)
    15: ... (op weg naar Yosemite)
    16: Yosemite
    17: Yosemite
    18: Yosemite - Lee Vining
    19: Lee Vining - Death valley
    20: Death valley - Las Vegas
    21: Las Vegas - Thuis
Nog enkele vraagjes:

- Parken inderdaad vantevoren reserveren, maar de reisdagen willen we inderdaad graag op de bonnefooi doen, is dat in de periode eind mei/begin juni ook nog goed te doen (zonder dat je de hoofdprijs betaald)?

- Met overnachten op een camping bedoel ik niet in een tentje :-). Twee jaar geleden hebben we een rondreis gemaakt door Nieuw-Zeeland en daar hebben we vrijwel alle dagen overnacht in trekkershutjes op campings (kleine houten hutjes met daarin enkel een bed en verder kon je gebruik maken van de faciliteiten op de camping, en dat tegen zeer schappelijke prijzen). Ik kan hier alleen tot zover niet veel info over vinden in Amerika, is dat daar ook een wijdverbreid fenomeen?

en @Isis: Wat bedoel je met campings reserveren "precies op de dag en tijd dat het open gaat"?

Alvast bedankt weer :-)
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Voor bv. de Grand Canyon North Rim lodge kun je nu al reserveren voor volgend jaar. En dat zal met Yosemite en Yellowstone misschien ook zo zijn. Daar moet je op tijd bij zijn om dit te reserveren. Ook in Monument Valley zijn weinig hotels/cabins, die zou ik ook alvast reserveren. Persoonlijk zou ik nog 1 of 2 dagen langer in Yellowstone verblijven, daar is zoveel te zien. Van Yellowstone naar Moab kan prima met slechts 1 overnachting, zo doen wij het dit jaar ook. Dan kun je nog een dag langer in Yellowstone blijven.
Je hebt idd cabins in de meeste nationale parken, dat is denk ik wat jij verstaat onder trekkershutten. Van primitief tot luxe en daar is de prijs ook naar.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Op KOA campgrounds vind je kamping kabins, vergelijkbaar met wat je opnoemt. Op andere campgrounds kan je soms ook cabins vinden, van basic tot motelkamerstyle incl. Badkamer.
De prijzen zijn vergelijkbaar met motel/hotelprijzen al naar gelang luxe niveau en ligging van de camping.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

en @Isis: Wat bedoel je met campings reserveren "precies op de dag en tijd dat het open gaat"?
Ik begreep dat je met tent gaat. In Yosemite kun je met tent / camper op camping staan maar die campingplekken gaan in cohorten open. Op 15 maart gaan de plekken van 15 juni - 14 juli open. EN die zijn dan binnen 30 sec zo goed als allemaal op. Alle 600!!!
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Bericht door lyan »

Voor campings kan je ook nog kijken op http://www.rvparkreviews.com
Niet elke camping zal cabins hebben, maar ik verwacht dat de meesten ze wel hebben, dat moet je dan zelf even bekijken.
Hou er wel rekening mee dat er maar een paar cabins per camping zullen zijn, dus dan is reserveren aanbevolen, zeker in de weekenden en tijdens feestdagen. Als je in mei gaat krijg je te maken met memorial weekend en dan moet je zeker reserveren.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Ik zie dat je nu 2 volle dagen Yellowstone hebt (en 1/2 dat je net uit Teton komt) en ook 2 volle dagen Yosemite.. Op zich verdient Yosemite die dagen wel maar als je qua grootte kijkt dan is Yellowstone vele malen groter en zou ik denk ik een dag daarbij plakken.

Moab dag minder lijkt me niet slim, Grand Canyon dag minder kan niet, Teton heb je aar 1 dag dus blijft over afsnoepen van Yosemite. Hoeft niet maar zou ik denk ik wel doen. Ik zou die dag Las Vegas oevrslaan dan heb je ook die dag terug. Da kun je wel 2 dagen Yosemite doen en 3 dagen Yellowstone!! :D
Free Bird
Amerikafan

Bericht door Free Bird »

Isis schreef:Ik zou die dag Las Vegas oevrslaan dan heb je ook die dag terug. Da kun je wel 2 dagen Yosemite doen en 3 dagen Yellowstone!! :D
Goeie inderdaad, zal het wel worden.

Gisteren kwam het idee op om Yellowstone deze reis te laten voor wat het is, om meer tijd te hebben voor de rest. En dan wellicht de volgende keer Yellowstone pakken i.c.m. in ieder geval Badlands... Keuzes, keuzes :-)
Ing
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Ing »

Free Bird, mooie route! Dat laatste wat je zegt (Yellowstone laten vallen, meer tijd voor de rest) lijkt me zelf een goed plan.
Wij hebben in 2008 een route gemaakt van Denver naar de Black Hills (Badlands), Glacier (Fantastisch park!!!, een van mijn favorieten), Yellowstone - Teton en toen terugvliegen vanaf Salt Lake City. Deze route zou je voor later kunnen bewaren om dan rustig de tijd hiervoor te nemen.

Dan zou je deze keer ook Zion en Bryce Canyon kunnen meepakken. Prachtige parken en liggen goed op de route als je Yellowstone laat vallen.
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
Free Bird
Amerikafan

Bericht door Free Bird »

Ing schreef:Dan zou je deze keer ook Zion en Bryce Canyon kunnen meepakken. Prachtige parken en liggen goed op de route als je Yellowstone laat vallen.
Inderdaad, had ik ook in gedachte. We zullen 's zien, we hebben nog effe :-)
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Yellowstone po een ander rondje doen is geen verkeerd plan.
Dan kun je langer op de andere plekken blijven en meer het ZW zelf verkennen. Dan heb je misschien wat aan de ervaringen van ons in 2010. Wellicht ook nog het deel Moab 2012 (dat komt dus nog) :)
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ik zou ook overwegen om Yellowstone voor een volgende reis te bewaren. Tussen GC en MV kan je dan ook nog wat tijd aan Page toevoegen.
Free Bird
Amerikafan

Bericht door Free Bird »

Thanks voor de tips allemaal!

Of we Yellowstone wel of niet doen ligt ook een beetje aan mijn reisgenoot, hij zal waarschijnlijk niet snel meer terug gaan naar de States, dus laat de beslissing aan hem over. Mijn planning is toch wel om zo vaak mogelijk te gaan (minimaal om het jaar als het effe kan, en dan wordt de eerste reis hierna met onze 2 kindjes, nu al zin in :-))
Free Bird
Amerikafan

Bericht door Free Bird »

Oke, Yellowstone laten we vallen en het wordt september.
Weer even een mooie nieuwe route in elkaar zetten! :-)
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Waarom kies je voor de North Rim? Ja, dat is minder druk en minder toeristisch. Maar er zijn ook minder voorzieningen en het is er ook sneller koud. Voor iemand die de eerste keer in het westen is, is de South Rim (inclusief de viewpunten van de Eastrim komende vanaf Page/Monument Valley) wat toegankelijker. En dan zou ik opteren voor Bright Angel Lodge, je zit dan aan de Rim.

Begin September Yellowstone lijkt me dan weer wel mooi. En in basis vond ik je route zo slecht nog niet. Voor Yellowstone-Moab heb je geen 2 overnachtingen nodig. Yellowstone (of Grand Teton) - Vernal en Vernal - Moab zijn prima te doen in een dag. Dus daar heb je je dag voor Grand Teton zonder dat je die van Yellowstone af hoeft te halen. Hou met je reserveringen wel rekening met het feit dat het in de parken vol loopt dus daar zou ik zeker wel reserveren.

Hoe belangrijk is Yosemite/Death Valley voor je? Je zou ook via Zion - Bryce - Salt Lake City naar Yellowstone kunnen gaan.
Free Bird
Amerikafan

Bericht door Free Bird »

jolanxyz schreef:Waarom kies je voor de North Rim?
De South Rim heb ik al 2 keer bezocht (oke, niet 100% een leek op het gebied van het Zuid-Westen :-)). Juist om de redenen die je aangeeft (minder druk en minder toeristisch) wil ik nu naar de North Rim.
jolanxyz schreef:Hoe belangrijk is Yosemite/Death Valley voor je?
In principe is alles een "must" :-) Maar aangezien ik toch zovaak mogelijk mijn vakanties in de USA wil doorbrengen vind ik het niet erg om Yellowstone deze keer te laten vallen, scheelt toch weer zo'n 1000 km op de reis. We hebben bewust de keuze gemaakt het qua rijden iets rustiger aan te doen en iets meer tijd te pakken voor de andere parken op de route.

Badlands wil ik bijvoorbeeld ook nog erg graag zien, en dat zouden we dan op de volgende reis kunnen doen i.c.m. Yellowstone/Grand Teton...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer