Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zwanger en bodyscan

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Lis2012
Amerika-ontdekker

Zwanger en bodyscan

Bericht door Lis2012 »

Sinds een paar dagen weet ik dat ik zwanger ben van een tweede kindje. Nu vliegen we volgende week op Chicago, en eind mei van SF naar Houston naar Amsterdam.

Het voelt totaal niet prettig om door de bodyscan te moeten. Vandaar mijn vraag, is het mogelijk deze op alle 4 luchthavens te vermijden? In Amsterdam probeer ik door een gewoon scanpoortje te gaan (althans, laatst naar de UK gevlogen en daar had je rijen bodyscan en rijen normale poortjes), maar in Amerika...wat kan ik daar 'eisen' ?

Er zal nog niets te zien zijn tzt, dus dat helpt ook al niet :)
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Zwanger en bodyscan

Bericht door Njit »

Uit testen blijkt dat het niet gevaarlijk is voor zwangere vrouwen: http://www.babycenter.com/404_is-it-saf ... le_2616.bc

In het artikel staat ook een link naar de TSA website over dit onderwerp: http://www.tsa.gov/approach/tech/ait/faqs.shtm
Hierin staat ook dat je voor een alternatieve methode mag kiezen:

Q. Is imaging technology optional?
A. Yes, imaging technology screening is optional for all passengers. Passengers who do not wish to receive imagining technology screening will receive alternative screening, including a physical pat-down.

Ik vind overigens wel wat artikelen waarbij vrouwen ondanks hun bezwaren toch door de Bodyscan moesten:

http://expatheather.com/2010/11/25/my-e ... trimester/
http://consumerist.com/2010/09/pregnant ... -scan.html
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik heb het laatst ook eens nagekeken, en vond inderdaad dat het geen probleem zou moeten zijn, maar ook dat je kan weigeren. In ons geval hoefde ik sowieso niet, we reisden met onze 2 kinderen van 3 en 6 en ik werd meteen al met hen door een 'gewoon' poortje gestuurd. Overigens was ik toen ook wel al zichtbaar zwanger.
Terug in Texas!
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Als je niet door de body scan wilt, dan hoeft dat niet. Het enige wat je hoeft te zeggen is precies dat, en dan wordt je in plaats ervan gefouilleerd. Ondertussen kijken ze daar niet meer zo van op als in het begin :-).
Lis2012
Amerika-ontdekker

Bericht door Lis2012 »

Bedankt

ik weet dat er artikelen bestaan waarin aangegeven wordt dat het niet schadelijk zou zijn. Echter, door mk's (laatste 2 mnd geleden) voelt het gewoon echt niet prettig om door zo'n scan te gaan. Ik wil er dan ook alles aan doen om er niet doorheen te hoeven. Schiphol maak ik mij niet zo druk om, gaat mij meer om luchthavens in Amerika.
Heb jouw artikelen gelezen, en klaarblijkelijk heb je ook daar wel het recht om te weigeren, maar wordt dit simpelweg genegeerd....
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik denk dat de kans heel klein is dat ze je verplichten door de scan te gaan. Ik ben tot nu toe zelfs nog nooit door de bodyscan gegaan, omdat ik altijd met de kinderen mee ga door het poortje. Dus een groot probleem is het blijkbaar niet.
Terug in Texas!
Lis2012
Amerika-ontdekker

Bericht door Lis2012 »

Bedankt! stelt me wat meer gerust. Zal dinsdag nog wel even verklaring vragen aan de verloskundige, just in case.

We reizen ook met een bijna 2jarig zoontje, dus die houd ik gewoon heel dicht bij mij bij de controle 8)
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Met kinderen hoef je er sowieso niet doorheen, dus met een peuter bij je zul je doorverwezen worden naar de gewone metaaldetector. Wees er wel op voorbereid dat je oudste zelf door het poortje moet lopen, hij/zij mag niet gedragen worden.

NB Volwassenen zonder kinderen bij zich mogen de body scanner ook weigeren (in de VS/Europa althans, in Australië is er geen opt-out mogelijk). In dat geval krijg je gewoonlijk een grondige pat-down door een luchthavenmedewerker.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
woutervg
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door woutervg »

Vorig jaar op Schiphol moesten wij door de body scan. Dit konden we niet weigeren. Zelfs ons zoontje van 3 moest en zou in zijn eentje in de body scan staan. We hadden al aangegeven dat dit niet zou werken, maar ze stonden erop. Uiteindelijk resulteerde dit in een huilend en angstig kind dat in het vliegtuig nog met angst zat.

Op de terugweg vanuit Miami werden we toen ze zagen dat we een kind hadden direct om de bodyscan heengeleid en hoefde we niet eens door een metaaldetector. ( hier voelde ik mij ook niet prettig bij, wetend dat dus niet iedereen in het vliegtuig gecomtroleerd werd)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Moslima's worden ook vaak gefouilleerd ipv bodyscan...geeft mij ook niet het veiligste gevoel maar ok ;). Daarnaast zijn er genoeg manieren om de bodyscan te omzeilen/misleiden als je echt kwaad wilt...maar dat is iets voor een ander topic.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

woutervg schreef:Vorig jaar op Schiphol moesten wij door de body scan. Dit konden we niet weigeren.
Dan mag die beambte snel op cursus. Zie deze site: http://www.nctb.nl/Diverse_vragen_en_an ... index.aspx

Is gebruik van de security scan verplicht?
Nee, passagiers mogen weigeren om door de security scan te gaan. In dat geval wordt men volledig gefouilleerd.

Mag ik samen met mijn kind de security scan door?
Nee, er mag maar één persoon per keer van de security scan gebruik maken. De golven van de security scan kaatsen af op de huid, dus door samen in de security scan te staan kan geen duidelijk beeld worden gemaakt. Kinderen gaan zelfstandig door de security scan. Als ze hiertoe niet in staat zijn, vindt er een fouillering plaats.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Wat een weinig meedenkende medewerker heb jij getroffen woutervg :cry:

Ik heb er in Frankrijk wel eens een gehad die per sé wilde dat ons kind zelf door het poortje liep. Ze was lang voor haar leeftijd, zeker in vergelijking met Franse minibaby's, maar ze was toen toch echt pas 10 maanden oud. En diep in slaap. Pas toen ik haar paspoort liet zien, ging hij er schoorvoetend mee akkoord dat de Aeroport de Marseille Provence geen Lourdes wonderen tot stand zou brengen :)
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
woutervg
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door woutervg »

Het verbaast mij altijd weer hoeveel verschil er zit tussen Schiphol en Amerikaanse luchthavens.
Op Schiphol wordt alles uitvoerig gecontroleerd en kom je niet met vloeistof het vliegtuig in.
In de VS hebben wij de ervaring dat ze soms we heel makkelijk zijn. Zo was het op LAX geen enkel probleem dat wij een aangebroken 1,5 literfles met vloeistof meenamen in het vliegtuig toen wij aangaven dat dit voor babyvoeding was.
Op schiphol mag je alleen een kleine hoeveelheid babyvoeding meenemen die tijdens de vlucht nodig is. Flessen water ed. Laten ze nooit door.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

En dat terwijl deze maatregelen zo ongeveer bedacht zijn door de USA...
Hannah S
Amerika-newbie

Bericht door Hannah S »

Ten eerste: gefeliciteerd!

Misschien is het een idee dat je even langs de huisarts gaat. Je bent nog niet zo lang zwanger, maar hij/zij kan je misschien wat geruststellen?
Misschien kan hij/zij een test bij je doen en een briefje maken dat je zwanger bent. Dat helpt misschien?

Goede reis en succes!
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Bericht door lyan »

Als je eens goed zoekt op de straling van een bodyscan dan zul je vinden dat een mobiele telefoon al meer straling geeft en ook het vliegen zelf veroorzaakt meer straling dan de scan. Veiligheid voorop hoor, en als je je beter voelt door niet door een bodyscan te gaan dan moet je dat gewoon doen, alleen denk ik dat het meer een gevoel is....
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer