Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Texas - een staat apart binnen de VS...?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Texas - een staat apart binnen de VS...?
7 jaar geleden heb ik mijn Amerikaanse vrouw ontmoet. Zij komt uit San Antonio in Texas, een stad die ik sindsdien meerdere malen heb bezocht (onder andere voor onze bruiloft).
Wat me telkens opvalt, is de aparte sfeer die er in Texas hangt, vergeleken met andere delen van de VS. Een erg fijne sfeer, vind ik persoonlijk, al wordt dit gevoel niet door iedere Amerikaan gedeeld.
Het is moeilijk te omschrijven, maar het lijkt alsof de mensen er trotser, vrijer, meer open zijn dan in de rest van de VS (ook al zijn ze tegelijkertijd ook heel erg conservatief op menig gebied).
Menig Texaan die ik heb gesproken gaf aan "I'm proud to be a Texan" - dus Texan, niet American. In andere delen van de VS zul je een soortgelijke opmerking met de eigen home state erin niet snel horen.
Deels zal dit te maken hebben met de geschiedenis van de staat, maar hoe kan het dat dit zo veel jaren later nog steeds goed merkbaar is?
Het is ook iets anders dan de Southern pride die je wel meer tegenkomt. Nee - het is iets speciaals...
Zijn er mensen die dit gevoel herkennen, en wellicht iets mee hebben gemaakt waar deze Texas spirit uit blijkt?
"Texas - it's like a whole other country!"
Wat me telkens opvalt, is de aparte sfeer die er in Texas hangt, vergeleken met andere delen van de VS. Een erg fijne sfeer, vind ik persoonlijk, al wordt dit gevoel niet door iedere Amerikaan gedeeld.
Het is moeilijk te omschrijven, maar het lijkt alsof de mensen er trotser, vrijer, meer open zijn dan in de rest van de VS (ook al zijn ze tegelijkertijd ook heel erg conservatief op menig gebied).
Menig Texaan die ik heb gesproken gaf aan "I'm proud to be a Texan" - dus Texan, niet American. In andere delen van de VS zul je een soortgelijke opmerking met de eigen home state erin niet snel horen.
Deels zal dit te maken hebben met de geschiedenis van de staat, maar hoe kan het dat dit zo veel jaren later nog steeds goed merkbaar is?
Het is ook iets anders dan de Southern pride die je wel meer tegenkomt. Nee - het is iets speciaals...
Zijn er mensen die dit gevoel herkennen, en wellicht iets mee hebben gemaakt waar deze Texas spirit uit blijkt?
"Texas - it's like a whole other country!"
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Toevallig is hier even verderop in de straat een echtpaar komen wonen uit Texas. En moet zeggen dat zij uiterst vriendelijk zijn en inderdaad heel open zijn. Dat viel mij ook op.
Bovendien zag ik zouis ook een reclame op tv, die dezelfde slogan heeft als jouw stukje. Wel grappig en moet zeggen dat de beelden die ik zag niet snel bij Texas gedacht had. Dus wellicht ook die staat in de toekomst es bezoeken
Bovendien zag ik zouis ook een reclame op tv, die dezelfde slogan heeft als jouw stukje. Wel grappig en moet zeggen dat de beelden die ik zag niet snel bij Texas gedacht had. Dus wellicht ook die staat in de toekomst es bezoeken
Ik was nog voor 3 vervelende jaren in Texas gestationeerd.
San Antonio,Wichita Falls,Amarillo en Midland (George Bush country).
Texas was eerst een independent country dus niet een staat van de US.
Sam Houston was de president en de meeste Texans hebben een superior attitude.(ze denken dat ze beter zijn dan de rest)
George Bush noemt het Texas swagger.
Ik persoonlijk denk dat ze te veel cowchips eten.
Ik heb een bumpersticker op mijn car dat zegt: A VILLAGE IN TEXAS IS MISSING ITS IDIOT.
San Antonio,Wichita Falls,Amarillo en Midland (George Bush country).
Texas was eerst een independent country dus niet een staat van de US.
Sam Houston was de president en de meeste Texans hebben een superior attitude.(ze denken dat ze beter zijn dan de rest)
George Bush noemt het Texas swagger.
Ik persoonlijk denk dat ze te veel cowchips eten.
Ik heb een bumpersticker op mijn car dat zegt: A VILLAGE IN TEXAS IS MISSING ITS IDIOT.
-
Michigan
- Amerikakenner
- Contacteer:
Wat in de rest van de wereld weer word opgevat als, ze komen uit Amerika en denken ze dus dat ze de beste zijnRob schreef:Zit wel wat in kijk maar in de sport, Lance Armstrong en die schaatser (ben zijn naam kwijt) komen allebei redelijk verwaand over, zo van ik kom uit Texas en dus ben ik de beste.marcuscj schreef:en de meeste Texans hebben een superior attitude.(ze denken dat ze beter zijn dan de rest)
Rob
- Mike
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk eerlijk gezegd dat het bij Amerikaanse sporters weinig te maken heeft met uit welke staat ze komen - bij velen (let wel: ik zeg niet bij allemaal) is die enigszins arrogante houding wel aanwezig.
Van de andere kant: ze presteren ook vaak goed. Als je nu alleen maar de attitude hebt, en qua prestaties niets eraan toe kunt voegen is het weer wat anders natuurlijk...
Lijkt me echter een beetje kort door de bocht om de "wij zijn de beste"-houding alleen aan Texaanse sportlieden toe te schrijven! (1 kam en scheren enzo...).
Wij Nederlanders lopen toch ook niet allemaal stoned als een garnaal op onze klompen rond de molen met een bos tulpen in de hand...?
Maar goed: zijn er wellicht ook mensen die een positieve "anders dan de rest" ervaring hebben gehad met Texas?
Van de andere kant: ze presteren ook vaak goed. Als je nu alleen maar de attitude hebt, en qua prestaties niets eraan toe kunt voegen is het weer wat anders natuurlijk...
Lijkt me echter een beetje kort door de bocht om de "wij zijn de beste"-houding alleen aan Texaanse sportlieden toe te schrijven! (1 kam en scheren enzo...).
Wij Nederlanders lopen toch ook niet allemaal stoned als een garnaal op onze klompen rond de molen met een bos tulpen in de hand...?
Maar goed: zijn er wellicht ook mensen die een positieve "anders dan de rest" ervaring hebben gehad met Texas?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
doreennicole
- Amerika-expert
Toch denk ik dat het wel vaker voorkomt hoor, de identifcatie met een bepaald gebied. Maar het zijn idd een aantal bepaalde staten die dat hebben. ik heb nog nooit iemand trots horen roepen: I'm from Oklahoma!!! Of Kansas rocks!!! Maar je hebt toch wel een bepaalde East Coast of West Coast attitude, maar dat is misschien meer aan een bepaalde stad gekoppeld. Zoals hier in Seattle.
Texas heeft inderdaad wat, maar zo trots als zij zelf zijn op hun staat, zo conservatief en onderontwikkeld worden ze vaak gezien door anderen en onze president doet hun geen favors in dat gebied.

Texas heeft inderdaad wat, maar zo trots als zij zelf zijn op hun staat, zo conservatief en onderontwikkeld worden ze vaak gezien door anderen en onze president doet hun geen favors in dat gebied.
SEEING IS BELIEVING
- Knabbeltje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Wellicht ben je nog niet in OK geweest. Ik ben al verscheidene malen in OK geweest en ik heb wel van zulke uitspraken gehoord.ik heb nog nooit iemand trots horen roepen: I'm from Oklahoma!!!
Volgens mij ligt het niet eens aan de staat of een land. In NL heb je toch ook mensen die trots zijn nederlander te zijn en dat ook verkondigen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met Roos eens. En er zijn ook heel wat Nederlanders, die alles in Nederland beter vinden. Wat Ron schrijft is ook waar, Texanen worden in andere delen van het land vaak als simpele cowboys gezien. Daarentegen is de man van mijn beste vriendin op en top Texaan, compleet met enorme belt buckle en cowboy laarzen en er zit geen onaardig bot in die man!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tja... als Limburger kan ik zeggen dat dit voor Limburgers ook geldt in veel delen van Nederland - niet de cwoboys natuurlijkPetra/VS schreef:...Texanen worden in andere delen van het land vaak als simpele cowboys gezien.
Hey, wellicht dat ik me daardoor zo thuis voel in Texas
Limburg en Texas, twee aparte staatjes binnen een land...
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Volgens the SAT college entrance exams en de militaire entrance exams is Texas in de laatste 10 % van de 50 states.Over het algemeen zijn de mensen in het Noorden en het Westen more educated dan de mensen in het Zuiden.Ook zijn de salarissen veel lager in het Zuiden.
Toch zijn de mensen in Texas heel gastvrij.
Ik werd vaak uitgenodiged voor Thanksgiving en Christmas dinner bij vreemde mensen die ik helemaal niet kende.
Once in Dallas stond ik in lijn met een collega om een ticket naar een concert te kopen.Plotseling kwam een gentleman er aan die zei "Soldiers like you guys can't afford these prices ,I am paying for the tickets."
Enne, we let him pay for them.
Toch zijn de mensen in Texas heel gastvrij.
Ik werd vaak uitgenodiged voor Thanksgiving en Christmas dinner bij vreemde mensen die ik helemaal niet kende.
Once in Dallas stond ik in lijn met een collega om een ticket naar een concert te kopen.Plotseling kwam een gentleman er aan die zei "Soldiers like you guys can't afford these prices ,I am paying for the tickets."
Enne, we let him pay for them.
Hmm Limburg is inderdaad erg chauvinistisch, al is er dan wel weer een onderscheid tussen noord/midden en zuidlimburg. Is dat in Texas ook?Dento schreef:Tja... als Limburger kan ik zeggen dat dit voor Limburgers ook geldt in veel delen van Nederland - niet de cwoboys natuurlijkPetra/VS schreef:...Texanen worden in andere delen van het land vaak als simpele cowboys gezien.maar ook wij Limburgers worden vaak voor "minder intelligent" gehouden door de rest van Nederland...
Hey, wellicht dat ik me daardoor zo thuis voel in Texas![]()
Jolanda
1999: Florida
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
-
doreennicole
- Amerika-expert
I stand corrected. Ik ben idd nog nooit in OK geweest en zal er zo gauw ook wel niet komen. Is een beetje het snobbisme dat ik heb als Seattleite (wij zijn hier natuurlijk beter) en het feit dat ik als zwarte niet graag in die staten rondloop, maar als mensen trots op OK zijn moeten ze het zeker zijn. Ook een beetje de kift omdat ze mijn basketball teams hebben gekocht.Roos* schreef:Wellicht ben je nog niet in OK geweest. Ik ben al verscheidene malen in OK geweest en ik heb wel van zulke uitspraken gehoord.ik heb nog nooit iemand trots horen roepen: I'm from Oklahoma!!!
Volgens mij ligt het niet eens aan de staat of een land. In NL heb je toch ook mensen die trots zijn nederlander te zijn en dat ook verkondigen.
Ik vind die trots in ieder geval helemaal niet slecht. Ik hou daar nl zelf ook wel van. Ik ben zelf ook trots op mijn Mountain, op Starbucks, op Bill Gates, op het feit dat wij hier zo sociaal en milieubewust zijn, op Pearl Jam en op onze multiculturele samenleving, op de Space Needle, op onze beaches, op onze Seahawks, Mariners en misschien nog een seizoen de Sonics en de Storm.
Dus van mij mag het. Ook in Oklahoma.
SEEING IS BELIEVING
- Ineke
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
CHARLEY WAS PROUDLY taking a visiting Texan on a tour of his Arkansas farm when an animal crossed the road in front of them.
“What was that?” asked the Texan.
“A deer,” replied Charley.
“Well, in my state, the deer are much bigger than that,” said the Texan. “And what’s that?”
“A groundhog,” said Charley.
“I didn’t even recognize that,” said the Texan. “Ours are bigger than that.”
A little while later, a turtle crossed the road.
“What‘s that?” the Texan asked.
Charley replied, “A tick.”
“What was that?” asked the Texan.
“A deer,” replied Charley.
“Well, in my state, the deer are much bigger than that,” said the Texan. “And what’s that?”
“A groundhog,” said Charley.
“I didn’t even recognize that,” said the Texan. “Ours are bigger than that.”
A little while later, a turtle crossed the road.
“What‘s that?” the Texan asked.
Charley replied, “A tick.”
-
Mariska
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Zou dat ook voor Drentenaren gelden? Ik ben geboren Amsterdammer maar opgegroeid in Drenthe en heb 2 jaar in Texas gewoond voor studie (master's aan UT Austin). Voelde me direct helemaal thuis daar in Texas. Hoewel het liberale Austin natuurlijk een status aparte heeft in Texas, heb ik me ook prima op mijn gemak gevoeld in andere delen van Texas. De mensen die ik ontmoette (ja, ook tijdens rodeo's en football games) waren gastvrije, relaxte mensen en bovendien - tegen mijn oorspronkelijke verwachtingen in - geinteresseerd in buitenlanders en wat zich buiten Texas afspeelt. Met de gezonde nationale gevoelens die Texanen koesteren, is volgens mij niets mis....Dento schreef:[maar ook wij Limburgers worden vaak voor "minder intelligent" gehouden door de rest van Nederland...
Hey, wellicht dat ik me daardoor zo thuis voel in Texas![]()
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik ga niet beweren dat Texas een staat apart is binnen de VS. Ik denk dat elke staat wel zijn charmes heeft, zoals ook elk land binnen Europa dat heeft. Ik vind de mensen in Texas en dan bedoel ik in mijn directe woonomgeving Houston, erg vriendelijk. Moet ik er wel bij zeggen dat er veel mensen "van buiten" in Houston en omgeving wonen, dus ik vraag me af hoeveel Texanen daar werkelijk bij zitten. Ik vind de staat Texas wel mooi, vanwege de diversiteit in landschappen. Als je vanuit Houston naar San Antonio rijdt is het landschap weer heel anders als dat je naar Dallas rijdt. Ook de kust doet heel anders aan. En dan heb ik niet eens de echte bergen gezien en de woestijnen die er ook moeten zijn
. Ik ben in Texas dus nog lang niet uitgekeken.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3164 Weergaves
-
Laatste bericht door Loek
-
- 5 Reacties