Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zelf je reishandboek maken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Zelf je reishandboek maken

Bericht door Q-BiC »

Ik maak ook altijd een draaiboek :)

Ik begin in Google Docs (waar je met meerdere mensen tegelijk in kan samenwerken). Dat is onze "kladblok". Alle, maar dan ook alle informatie die ook maar iets met de reis te maken heeft, wordt daarin gegooid. Alles wat we op internet vinden wordt ofwel gelinkt, ofwel samengevat erin gezet.

De belangrijkste tabel gaat natuurlijk over de dagindelingen, met de reistijden en afstanden, aangeraden vertrektijden en verwachte aankomsttijden, interessante stopplaatsen, kanshebbende wandelingen en hun lengte/zwaarte, openingstijden van visitor centers, mooie sunset spots, links naar google maps routes, links naar NPS.gov pdf kaartjes, en andere interessante links waar de informatie vandaan komt (bv ontdek-amerika, dit forum, etc). (Zo kunnen mede-reisgenoten ook daar eens gaan rondsnuffelen.) Daar wordt dan wat over gediscussieerd in het document zelf. Die tabel wordt zo altijd maar verder en verder uitgebreid en opnieuw ingekort tot we een interessante en haalbare planning hebben samengepuzzeld. Alles waar we niet over overeenkomen of wat gewoon niet haalbaar blijkt te zijn op die dag, gaat eruit. Zo is er ter plaatse geen discussie of getwijfel, en minder kans om een lange, zware, en tegelijk saaie wandeling te maken ten koste van andere veel mooiere zaken.

De 2e tabel gaat over de hotels. Wie geboekt, op welke site geboekt, voor hoeveel, prepaid of pas ter plaatse te betalen, boekingsnummers, contactgegevens, checkin/out tijden, cancellation policy, ...
Dan een hoofdstuk met alle vluchtgegevens, eticket nummers, contactgegevens, bagage policy's, ... En hetzelfde voor de huurauto, en hetzelfde met bv verzekeringsinfo en andere belangrijke telefoonnummers van bv de bank, etc ....

Dat wordt uiteindelijk redelijk rommelig, want elk van ons die daarin werkt, gebruikt zijn eigen kleurtje :) Maar dat geeft niet, de maand voor vertrek wordt uit die kladblok een nieuw en proper "definitief" Google Document gemaakt, het "roadbook", op A4 formaat, en waarbij alle informatie per dag gegroepeerd wordt. Dus met 1 of 2 recto-verso A4tjes weten we alles wat we moeten weten voor die dag. Daar staan uiteindelijk ook een paar Google Maps screenshots van de route van die dag in; een globaal overzicht en een detail van de aankomst of andere "ingewikkeldere" plaatsen. Een wegenatlas nemen we niet mee, wel een gps. Reisgidsen al helemaal niet. Het roadbook is onze gepersonaliseerde reisgids...

Dat wordt dan in een dun ringmapje gebundeld, samen met print-outs van boekingsbevestigingen/vouchers/etc en enkele plastieken "U-mapjes" om foldertjes van de parken en betalingsbewijzen e.d. in te gooien. Overigens blijft deze map zoveel mogelijk bij mij in men rugzak. Bij elke stop waar we de auto uit het zicht zouden verliezen, gaat de rugzak mee ... Daarnaast print iedereen het roadbook uit zodat iedereen een exemplaar bij heeft. Reserveringsbevestigingen staan sowieso op gmail dus daar kan ik via smartphone ook nog eens aan. En zelfs al gaan alle roadboeken in vlammen op, onderdeel zijnde van Google Docs, blijft het nog altijd toegankelijk via smarthone :)

Uiteindelijk wordt dan dan zoiets (fictief vb):
Dag x - zaterdag x juli 2012 => Torrey
300km, 4u30 (nonstop)
Moab (09u00) => Torrey (20u00)

Planning:
  • 09u00: vertrek (A)
  • 10u00-11u00: Goblin Valley SP (B)
    • Meerdere hikes mogelijk, maar ik zou gewoon vrij wandelen in de valley
  • 11u15-13u15: Little Wild Horse Canyon (C)
    • Return from Goblin Valley, left onto dirt +- xx miles, impassable when wet
  • 14u00: Hanksville (D)
    • Lunch? Geen alternatieven rond deze tijd of locatie
    ...
  • 20u00: Torrey
  • (20u30: sunset)
Hotel:
xxx
xxx Street, Torrey. Tel: xxx
cancel. policy: xxx
checkin/out: xxx
geboekt: ik, xxx EUR, prepaid, hotels.com, conf nr: xxx

Maps:
....
Zoiets. Zo zie je in 1 oogopslag hoe zwaar het die dag wordt, wanneer je best vertrekt, ALS je schattingen kloppen, wanneer je ongeveer zou aankomen, of je nog moet tanken voor je vertrekt, of je een picnic moet kopen, hoelang een bepaalde wandeling ongeveer duurt en dus hoeveel water je best meeneemt, of je je best nog eens opnieuw insmeert, of de rugzak mee moet, of een extra camera batterij mee moet, etc.

De tijden zijn natuurlijk maar schattingen en die moeten niet stipt gevolgd worden. We zijn nog altijd vrij te doen wat we willen. Het is al voorgevallen dat we een totaal andere route hebben moeten nemen owv slecht weer of wegenwerken. En dat we eens de volledige planning van die dag geschrapt hebben en gewoon niets gedaan hebben buiten geluierd... De planning is een guideline, geen verplichting. De tijden dienen enkel als referentiepunten. Stel dat je pas om 10u kan vertrekken uit Moab ipv 9u, dan doe je gewoon elk punt +1u en je hebt opnieuw een up-to-date planning :)
Maar zo zie je ook direct dat de enige lunch mogelijkheid onderweg wel heel laat begint te vallen, dus: picnic kopen voor je vertrekt. Stel dat je uiteindelijk pas om 13u15 bij Little Wild Horse Canyon aankomt om welke reden dan ook, dan weet je dat je ofwel beter die wandeling serieus inkort, ofwel gewoon geheel overslaat. Je ziet direct op je blad dat je daarmee in 1 klap 2u wint. Zo zit je terug "op schema", ipv pas om 22u in Torrey te moeten aankomen en een groot deel van Capitol Reef NP pas na sunset te moeten aanschouwen.

En van dat laatste ben ik altijd "bang". Bang om fantastische dingen te missen door gebrek aan wat voorbereiding. Ik zou het mijzelf niet kunnen vergeven om bij thuiskomst te moeten aanhoren
* "En, heb je dit gezien?!? En dit? En ben je daar geweest? Ik ben daar al geweest, dat was fantastisch daar!".
- Erm, neen.... niet gezien.... Waar was dat? Ah nee, geen tijd gehad. En daar? Nee was al donker toen. En daar? Nee, hebben de interstate genomen ipv die fantastische scenic road waarover je spreekt....

:mrgreen: Nee. Liever voorbereiden en het maximum uit je reis proberen halen :)

Ja, er kruipt immens veel tijd in, maar dat is imo een deel van de reisbeleving :) En juist omdat je op voorhand al immens veel gelezen hebt en samenvattingen hebt gemaakt in je roadbook, ken je die regio bij wijze van spreken al uit je hoofd en kan je er eigenlijk blind doorrijden, zonder planning of GPS, en dat geeft wel een goed gevoel :) Waar je reisgenoten die veel minder aan de voorbereidingen hebben gewerkt, zitten te sukkelen met routekaartjes en de GPS en jou altijd moeten raadplegen, zeg jij gewoon uit je hoofd "geen gps nodig: over een uur of 2 aan de intersection met I70 naar het zuiden" 8) Waar de anderen zich dus misschien wat beginnen opjagen, ben ik juist meer ontspannen :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Wij hebben onze planning, hotels etc ook in Google Docs staan. Het handige is dat je die ook kunt opslaan op je mobieltje of tablet. Zo heb je altijd de info bij de hand, ook al heb je geen internet ter beschikking.
Wij werken overigens niet met verschillende kleuren per auteur. Maar je kan altijd versies vergelijken mocht dat nodig zijn.

Ik zet er overigens geen boekingsnummers etc in. Die staan tenslotte ook in m'n Gmail, netjes met een label zodat ik ze snel terug kan vinden. Ik heb de link naar het document ook gewoon op onze Weblog staan. Dan is de planning altijd actueel.
Als we op reis gaan print ik de laatste versie uit en doe die in de map.

Onze planning: http://usatour2012.wordpress.com/planning/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Ik maak altijd wel een overzicht met wat ik wil gaan zien en sla veel tips van dit forum daarin op maar gebruik mijn notes wel heel flexibel. Als het bv regent op de plek die ik wil gaan bezoeken ga ik naar een andere plaats. Probeer het zo te doen dat ik op het eind van mijn reis toch zo goed als alles gezien heb wat ik wilde gaan doen.

Mocht het niet lukken omdat het dagen slecht weer is in het gebied waar ik naar toe wil is er altijd nog plan B en plan C. Dat zijn de doelen voor een volgende reis die dan wat vervroegd wordt !

Een strak omlijst plan zou kunnen werken maar ik doe op vakantie liever alles rustig aan zonder te hoeven haasten van het een naar het ander. Als iets heel mooi is mag dat gerust langer duren. Komt het niet uit voor een volgend punt dan wordt dat desnoods overgeslagen en bewaard voor een volgende reis.
Soms is het ook heel gemakkelijk als je alleen reist !

grtn,

Frans
avusa
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door avusa »

Wij gaan 50 dagen rondtrekken en hebben ook een draaiboek gemaakt. We hebben simpelweg alles per dag op een rij gezet wat we eventueel willen doen en zien. Wij denken dat dit tijd scheelt in zoeken en bepalen. Natuurlijk zal het weer wel roet in het eten kunnen gooien maar dat zien we dan wel. Wat ons ook goed zal helpen is dat we naast het draaiboek ook google maps hebben gebruikt. Zo hebben we voor iedere dag alle plaatsen op de kaart gezet die voor ons van belang waren. Hieronder vallen begin van wandelingen, bezienswaardigheden, mooie foto plekjes,geboekte hotels etc etc. Vervolgens hebben we iedere dag geexporteerd naar een kml bestand en mbv de site http://garmin.gps-data-team.com/poi_manager.php hebben we deze bestanden omgezet naar OV2 formaat. Al deze ov2 bestanden naar de Tomtom gecopieerd en nu hoeven alleen maar iedere dag de juiste POI lijst in onze Tommy te kiezen en het draaiboek kan worden doorlopen. In onze beleving maximale vakantiepret en minimale overhead.
iertje007
Amerikakenner

Bericht door iertje007 »

Ik wil dit keer wel iets gaan maken. Een boek met per dag een mapje met de nuttige info er in, zoals hotelbevestigingen, adres, routebeschrijving en dingen die in de buurt te doen zijn, lijstje met aangeraden restaurants enzo. Maar niet kant-en-klaar en voorgebakken, want daar hou ik niet van. Er moet altijd ruimte zijn voor spontaniteit en met kleine kinderen kun je toch niet precies plannen. Nouja, je kan het wel doen, maar of die plannen dan ook zo gaan verlopen, is een ander ding ;)
Onze Amerika-reizen:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
USA 2014: denver-LA
Mei 2016: Florida
Zomer 2016: Denver-Denver
Zomer 2018: Noordwest USA en Canada

Volg ons op:
https://www.polarsteps.com/iertje007
Arlette
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Arlette »

Ik kijk er eigenlijk van op hoeveel er onder ons dit doen... ik dus ook :lol: Niet zozeer met van uur tot uur alles beschreven maar wel de dingen die ik wil gaan doen die dag en het eventueel vervoersmiddel dat we er bij nemen (bv in NY heb ik dit gedaan met een metrokaartje en de stopplaatsen erbij) en dan zeker bekijken wanneer er de laatste bus of zo is. En ik neem dan ook een mapje mee met alle gegevens van hotels, vluchten, reeds geboekte toers, .... Ik vind dit leuk om van te voren te doen en het is toch handig als je niet direkt een pc bij de hand hebt om dan dingen na te kijken.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

In 2010 een planning gemaakt zoals velen route en mogelijkheden waar iets te beleven is. Daarbij sommige dingen wel als 'must-see' en anderen als 'dat kan ook nog' . Ook deze keer heb ik zoiets. Ik heb al bij velen gelezen wat ik ook doe. Waar rijden we en wat komen we tegen en wat is er te zien. Ter plekke kiezen we wat we uiteindelijk doen. In 2010 kwamen we in Zion en we hadden eigenlijk nog een tripje in Riverwalk gepland... maar we hadden geen zin en het was heet. We stonden naast de rivcier en zijn toen heerlijk met onze voeten met frisdrank en zak chips in de rivier gaan zitten. Heerlijk vakantie. Dat kan dus ook. Gewoon wat anders doen.
Het zit nu voor 2012 allemaal in een ordner. Niet alles gaat mee. Het meeste heb ik in een doc op de laptop straks en staat ook op het blog. Andere dingen als wandelingen die we zeker doen en de reserveringspapieren van camper/ campings/ stampede nemen we mee. Dat doe ik in zo'n harmonica map met verschillende vakken. Die kan ik ter plekke ook weer vullen met de folders van de NP's.

Tijdens de reis krijg je al zoveel dingen te zien dat ik dan geen zin heb om uit te zoeken wat er allemaal te doen en zien is. Vaak sta je maar 1 dag op een plek dan heb je die tijd ook eigenlijk niet. Je komt aan dan kun je iets bekijken en de dag erna in de ochtend weer.
Als we in F met caravan zijn staan we een tijdje op ene plek dan verzamel ik folders en zoeken we daar uit wat de moeite waard lijkt. Maar die tijd is er gewoon niet.

EN het boek van 2010 ligt nu bij vriendin die haar voordeel ermee doet.. er zitten nu ook de folders in.
Het is part of the fun dat voorbereiden en manlief leest die plannen en ziet dan dat we op sommige dagen niet om 9:01 u vertrekken maar al om 5:30u :lol: Dat 9:01 is natuurlijk ene grapje... soms ben je even lui ga je pas om half 10 weg en soms ben je snel weg. En soms ga je voor zonsopkomst op pad voor dat speciale moment.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Liz schreef: Ik begin altijd meteen na thuiskomst alweer met de voorbereidingen voor de volgende reis 8)
Ik ook! Sterker nog, ik ben nu al info aan het verzamelen voor september 2013 :)

Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

De meesten van ons zijn niet meer te redden :wink:
16x USA / 30 staten
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Wij zijn ook al begonnen met het bedenken van wat we volgend jaar willen gaan doen. En we moéten eerst nog op vakantie naar de USA :)

Ach ja, de leukste pret is voorpret :lol:
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
SuzanneVD
Amerika-ontdekker

Bericht door SuzanneVD »

Ik wil ook een soort reishandboek maken maar ben er nog niet precies uit wat ik het meest praktisch vind. Alles in een multomap, eventueel met tabbladen, of laten uitprinten en inbinden. Is het wel minder zwaar om mee te zeulen maar een multomap is wel overzichtelijker vaak.
Ik ben inderdaad net als veel van jullie een planning te maken van bijv.
San Francisco-Yosemite ... uur rijden
Over Golden gate bridge
National park pass kopen
Inchecken
Visitor Center
en dan zien we wel hoe laat het is of we nog een wandeling maken of hoeveel energie we nog over hebben.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Je moet zelf even bekijken wat je het meest handige vindt. Alle boeken meenemen is ook geen optie. Maar per dag een A4 plus de papieren van reserveringen enzo. Is best te doen. In een snelhechter of ene paar dan heb je het meeste bij je. In parken krijg je nog folders en kaarten. Je kunt dan je ideeën van die dag opzoeken en desnoods bij visitor center nog even info inwinnen.
Ik had verschillende afdelingen vorige keer in een harmonica map. Een vak met reserveringen en vouchers, een met kaartjes van route, een met details over sommige dingen, kopieën van boeken van speciale plekken enzovoort.
Ik doe nu denk ik hetzelfde; een ordner mee is niet handig in de koffer tenzij je plek over hebt. :P Je kunt het precies zo meenemen als jij wilt. De rest laat ik achter voor / bij ouders.
succes
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Wij steken dat gewoon in een dun ringmapje met flexibele, plastieken kaft. (http://www.lumap.eu/images/T/020240.JPG)
Steek er een paar schutbladen tussen om je planning/reserveringsbevestigingen/... gescheiden te houden en een paar plastieken U-mapjes om losse foldertjes en andere dingen zonder gaatjes in te gooien. En print recto verso af om de dikte en het gewicht te halveren. Klaar.
Een grote, zware, kartonnen ringmap of dingen laten inbinden, is overkill vind ik.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Louise
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Louise »

Ik ga ook een draaiboek maken voor deze reis.
Vijf jaar geleden had ik het niet gedaan en toen hebben we een aantal dingen gemist die we graag hadden willen zien in North en South Carolina over de Burgeroorlog.
We hebben wel alle hotels al vastgelegd, we hebben toch weer een pakketreis genomen, maar wel naar onze wensen.
Ik ben al begonnen om wat leuke dingen op te zoeken die er zijn in de steden waar we komen.
Zo'n harmonicamap lijkt me ook wel handig, dan heb je alles gescheiden in de vakken zitten en hoef je niet constant te zoeken naar je papieren! :thumbup:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Mijn reisboek is inmiddels helemaal af. Het reisboek zelf is 30 pagina's. Ik heb dan verder een klein mapje met alle vouchers voor vluchten, auto en hotels, omdat ik die toch apart houdt van de rest. Alles samen meer dan 50 pagina's.
Aangezien niet alle dagen vastliggen hebben we voor die dagen wel een soort route vastgelegd, maar wat breder uitgemeten. bv Dag 3 zien we wel hoe ver we komen. We willen iig Shoppen bij Santa Monica en de pier bekijken, even over het strand in Malibu wandelen/daar lunchen en de shopping mall bij Camarillo bekijken en of we daarna in Santa Monica overnachten of het tot Morro Bay redden zal ons een rotzorg zijn. Ik heb wel alles dubbelzijdig geprint btw, dat scheelt wel enorm in de dikte van het boekwerk. Nu nog even laten inbinden en we zijn er bijna helemaal klaar voor.

Afbeelding
Afbeelding
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Leuk hoor wel uitgebreid; kun je bijna als boekje bij blurb laten drukken dan heb je echt een boekwerk. Mara ja iets duurder... :( Ik doe er eigenlijk geen plaatjes in hoogstens praktische kaartjes.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik ben elk hoofdstuk begonnen met een plaatje en er staan wat afbeeldingen als een kaartje niet paginavullend was of dergelijke om het wat strakker eruit te laten zien. Verder is het grotendeels een opsomming van de what to do's en tekstroutes en routekaartjes. Mede ook omdat ik de reis grotendeels zelf (en met behulp van de aardige mensen op dit forum) in elkaar heb gezet en mijn medereiziger behalve de grote steden nog amper een clue heeft wat we allemaal gaan doen.
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Ziet er geweldig uit !

Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
GlennieB
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door GlennieB »

Ik gebruik tripit.com. Het is een online planner waar je van alles kan neerzetten. Je kan zelfs je e-mailbevestigingen voor je vlucht of hotels laten importeren. Je kan het ook met andere mensen delen. Je kan overal inloggen als je maar internet hebt en er is een mobiel versie.
Je kan het ook printen. Ik weet alleen niet of er een nederlands versie is :roll:
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Alle dingen heb ik ook online of in een hotmail box staan dus kan er altijd bij.
Het blijft leuk om nieuwe dingen aan te vullen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer