Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tipsy's 3de rondje zuidwest - voorjaar 2013

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Tipsy's 3de rondje zuidwest - voorjaar 2013

Bericht door Tipsy_1 »

We hebben nog een Canada reis te goed deze zomer, maar toch ben ik ook al een tijdje bezig met onze planning voor 2013.
We zouden dan graag eind april - begin mei nog eens naar het zuidwesten gaan, voor een derde keer.
Niet echt voor de grote toeristische klappers (op wat uitzonderingen na) maar vooral voor onbekendere eenzame gebieden, dirt roads (niet te spannend, en mijn man houdt niet van rijden langs afgronden), ...
Autorijden in de US vinden we heerlijk, dat mag dus niet ontbreken. ook zouden we graag eens wat langere dag hikes doen.

We bezochten al eerder: de kust met z'n steden, zion, bryce, UT12, monument valley, capitol reef,...

Deze reis zou gebouwd zijn rond 1) Moab (zijn we nog niet geweest dus die klapper moet er wel in :lol: ) en 2) Las Vegas (lievelingsstad van Roel)
Hoog op mijn verlanglijstje staan ook Bisti, en Capitol Reef Cathedral Valley, en wat meer in de omgeving van Page.

We hebben een dikke twee weken de tijd

Hierbij onze eerste planning:

Dag 1: aankomst Phoenix

Dag 2 Phoenix – Tuba city
(eventueel door tot bvb Kayenta of logeren in Goulding’s?)
Via little painted desert, hopi mesas, blue canyon (rijdag)

Dag 3: Tuba city – Farmington
Via Canyon de Chelly of via Recapture pocket – Montezuma creek trail?
Via Shiprock?

Dag 4: Farmington – Farmington
Hele dag Bisti Badlands

Dag 5: Farmington – Blanding of Hanksville
Bvb. Road Canyon (fallen roof ruin) of Mule canyon (house on fire), tot Muley Point?
Bvb. Little egypt, burr point, Natural bridgesf
(keuzes...)
De route blanding-hanksville willen we absoluut niet missen. Deze vinden we prachtig…!
Zou er hier een plek meer richting Hanksville zijn om te overnachten?

Dag 6: Hanksville (of Blanding?) – Moab
Bvb. Leprechaun gulch, little white horse canyon, goblin valley

Dag 7 & Dag 8: Moab:
bvb. Chesler Park (daytrip?), the Arches, Dead horse point overlook, La Sal mountain loop, Devils Garden
(maw: tijd te kort!!!)

Dag 9: Moab – Torrey (of Hanksville?)
Dag nog in de buurt van Moab doorbrengen

Dag 10: Torrey (of Hanksville) - Cathedral Valley loop – Escalante (of toch terug Torrey?)
Cathedral Valley!

Dag 11: Escalante
dagje ATV huren voor Hole in the Rock road?
of dagje slotcanyons, met bvb. Peekaboo & spooky slot canyon, big horn canyon in Harrish wash, zebra canyon,…
of toch beter extra dag Moab?

Dag 12: Escalante – Page
Lower Calf Creek Falls trail, Kodachrome Basin, Cottonwood Canyon Road (hoe slecht is de staat tegenwoordig?)

Dag 13 & 14: Page / Kanab
Proberen in te loten op de wave, of met Terry naar white pocket.
Kan je in Page een jeep huren voor dirt roads? (farabees zit er niet)
Verder is er genoeg te zien denk ik...
Edmaiers secret? Buckskin Gulch? Nautilus?

Dag 15: Kanab – Las Vegas
Via water canyon? Of via de route langs zion (canyon overlook trail hebben we nog niet gedaan).
Snow canyon? Valley of fire op herhaling?
Little finland? Maar ik las dat die weg te slecht lag.

Dag 16: Las Vegas
Dag 17: Las Vegas
Dag 18: naar huis

VRAGEN:
1) initieel plan was te vliegen op Denver, maar dan kreeg ik het begin van mijn route niet goed in elkaar... als er iemand een beter idee heeft...
2) tijdstip eind april : OK voor deze streek?
3) Ik zit een beetje strop met het feit dat ik het stuk blanding- hanksville super mooi vindt, zodat we eigenlijk op weg van en naar moab twee keer hetzelfde stuk rijden...

Ik ben benieuwd naar alle ideeën en tips!!! 8)

(beetje vroeg, het is nog meer dan een jaar weg, maar dan kan ik tijdig naar de vliegticketprijzen beginnen kijken)

bedankt! groetjes, Leen
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Tipsy's 3de rondje zuidwest - voorjaar 2013

Bericht door Henriëtte »

Jullie hebben echt helemaal dezelfde smaak als wij, heerlijk al die prachtige bestemmingen :thumbup: Zelf gaan we over 7 weken ook die kant op, we hopen dan o.a. Leprechaun Canyon en Big Horn Canyon te kunnen zien.

Of het door jullie geplande tijdstip (eind april) goed is voor deze streek? Meestal wel, we zijn diverse keren in die periode geweest en meestal hebben we goed weer gehad. Alleen de laatste twee jaren viel het weer erg tegen, we reden hier eind april / begin mei zelfs in de sneeuw. Vandaar dat we dit jaar een maandje later gaan... tja dan loop je weer het risico dat het veel te warm zal zijn, het blijft toch altijd een gok met het weer.

Als je in Escalante genoeg tijd hebt, dan zou je ook kunnen kijken naar de Broken Bow Arch Trail. Die staat al jaren bij ons op de planning, maar het komt er maar steeds niet van. Rondom Blanding zijn er nog veel meer rotswoningen, maar met House on Fire en Fallen Roof Ruin heb je al twee hele mooie op de planning staan. Misschien nog Moon House of The Citadel?
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Henriëtte schreef:Jullie hebben echt helemaal dezelfde smaak als wij,
euhhh, laat ons zeggen dat ik jullie website en reisverslag dan ook van buiten ken en veel ideeën gepikt heb :oops:
Verder doe ik natuurlijk ook beroep op de prachtige boeken van Laurent Martes!

alleszins bedankt voor de tips :clap: , ik ken niet alles wat je noemt maar zo heb ik weer iets om uit te zoeken - leuk leuk leuk!!!
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Tipsy_1 schreef:...., ik ken niet alles wat je noemt maar zo heb ik weer iets om uit te zoeken - leuk leuk leuk!!!
Nieuwe plekken vinden.... hartstikke leuk is dat. Ik heb zo al heel wat uurtjes achter de computer gezeten, internet is toch wel een geweldige uitvinding :D
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Hey Leen,

Mooi rondje hoor!
Weinig tips van mijn kant. Neem vanaf CdC de Buffalo Pass richting Shiprock, mooi pass, wij reden hem in omgekeerde richting (2009-dag 8).

De Cathedral Valley loop deden wij ook in 2009 (dag 15). Vraag eerst naar de stand van het water en de staat van de weg, maar dat wist je al natuurlijk. Doe zeker de wandeling aan het Lower Cathedral Overlook Point. 1 mijl wandelen voor een prachtig uitzicht over Lower Cathedral. Adembenemend mooi!

In Arches kan ik je de Double O Arch aanraden, met aansluitend de Primitive Trail. In mijn verslag schreef ik toen :
Wij vonden deze trail één van de mooiere die we al gelopen hebben in Amerika. Niet voor mensen met hoogtevrees of een slechte conditie, maar absoluut de moeite waard.
Kost je een 4 uur tijd, klim en klauterwerk, en is 12 km lang.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Ook jij bedankt voor de tips Bart!
De wandeling die je omschrijft klinkt super; wel iets dat ik zou moeten doen zonder Roel die een hekel heeft aan wandelen langs afgronden en dergelijke (helaas...).
Is Canyon de chelly een aanrader?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

CdC is zeker een aanrader. Wij vonden dat verrassend mooi. En rustig toen wij er waren, heerlijk. Daar houden jullie ook van hé.
White House Ruin Trail is de enige trail die je op eigen houtje van doen, de canyon in. Er zijn ook jeeptours maar dat hebben wij niet gedaan. Uiteraard zitten overal Native Americans om hun vaak prachtige waren te verkopen. Wij kochten er een handgeschilderde Kokopelli op een steen.
Vergeet niet tot aan Spider Rock te rijden, helemaal achter de South Rim.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

klink goed!

Heeft iemand van het forum toevallig ervaring met het Hopi Cultural Center in Second Mesa is een hotel, en / of een tour of Walpi hopi village?

Of verdere bedenkingen of tips bij mijn route :)
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Ik had het niet zo op Tuba City en Second Mesa en Hopi's wanneer ik lees dat er geen foto's en aantekeningen mogen worden gemaakt. Yeehaw heeft er wel eens wat over geschreven (zoekfunctie).
Wat de route betreft:
Je kunt ook Phoenix - Tuba City - Blue Canyon - Second Mesa - Winslow/Holbrook doen. Blue Canyon is prachtig! Makkelijker vanaf het zuiden en dan zelfde weg terug.
Met Little Painted Desert aan het einde van de middag. Niet te laat, want dan heb je geen zonlicht meer. Is zeer kleinschalig...
Zeker via Shiprock, ook al mag je niet tot de rock, maar een foto vanaf de weg is al mooi en de route via Lukachukai en de Buffalo Pass is zeker een aanrader.
Ik zou in Blanding overnachten. Genoeg te zien op dag 5. Dag 6 ook...
Dag 9. misschien beginnen met Corona Arch langs de Potash Road?
Altijd tijd te kort rond Moab, maar dat bewaar je voor volgende reizen.
Hanksville voor 1 nacht is best te doen. Jammer dat je hier al snel rond $80 voor een kamer betaalt terwijl in Torrey wel goedkoper te vinden is.
Voor de afwisseling is het leuk om wat rond Escalante te zien. Moet op dag 10 wel lukken om daar te komen. UT12 ken je al.
Wat Little Finland betreft, je kunt altijd een poging wagen. Maar niet wanneer er weinig tijd overblijft. Al is het maar als verkennende tocht voor een volgende keer.
Mijn ervaring is van eind maart 2009 en toen was de route goed te doen. Maar dat kan veranderen. Neem er de tijd voor.
Johan
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Bedankt voor je reactie Johan, met die tips kan ik echt wat :clap:

Hollbrook, daar had ik nog niet aan gedacht! Is zeker een optie, want het ligt niet zo heel ver van Canyon de Chelly zie ik. Je passeert dan ook langs Petrified Forest NP zie ik , maar ik neem aan dat we daar geen tijd voor hebben als we nog willen genieten van CdC en de mooie route naar Farmington.

Het is wel een pittige rit die eerste dag, met dan eerst allicht Phoenix - Tuba City maar aangezien we door de jet lag vroeg wakker zullen zijn mag dit niet echt een probleem zijn...

Blue Canyon wil ik ZEKER doen! De "ingang" langs het zuiden ligt tussen tussen Tuba City en Second Mesa in, correct? De routebeschrijving er naar toe heb ik al eens hier van het forum gehaald.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Ik had dit genoteerd voor Blue Canyon vorig jaar: Na Coal Mine Canyon kunnen we verder de AZ-264 nemen (18mi) en afslaan naar Blue Canyon (Bia-6660). Na deze afslag volgt een dirtroad van ongeveer 14.7mi tot aan Blue Canyon. Dat zou dus hier moeten zijn: http://g.co/maps/sz94k

Canyon de Chelly is inderdaad de moeite! Heel rustig en mooie wandeling naar beneden. Vergeet zoals Bart al zei Spider Rock niet. :-)

Ik veronderstel dat Coal Mine Canyon ook op jullie planning staat? Of misschien hebben jullie dit al eens gedaan?

Petrified Forest is anders ook wel de moeite, maar dat kan wel wat tijd in beslag nemen. Wij dachten er toen relatief snel door te rijden, maar het heeft ons toch een paar uur extra gekost uiteindelijk. :lol:
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Coal mine canyon deden we inderdaad al in maart 2011. Prachtig he!
nu ja, als we er passeren stoppen we zeker nog even, dat kost niet veel tijd. Veel te mooi om zomaar aan voorbij te rijden! :thumbup:
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij reden afgelopen zomer naar Little Finland. De weg was geen enkel probleem.
Voor de rest heb je misschien iets aan ons verslag? http://michelly.nl/USA_2011/voorkant.htm

Elly
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

bedankt voor de tips, en met name de links naar de reisverslagen (ook dat van jouw doockles ben ik er nu eens op aan het nalezen).

Wij hebben nu 3 overnachtingen staan in Page of Kanaf, maar welk van de twee is nu eigenlijk de handigste uitvalsbasis? 1 nacht Page en 2 nachten Kanab? (met de opmerking dat we horseshoebend en antelope canyon al gezien hebben)
Maakt misschien niet echt uit, want veel moois ligt net tussen beide in, wel?
laguna62
Amerikafan
Partner van: Lyan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door laguna62 »

@Dockles,
Voor de Blue Canyon heb je nu een permit nodig,zelfs al voor de Coal Mine Canyon als je die helemaal wilt zien,ik denk dat je nu alleen bij de windmolen maar meer terecht kunt.De Hopi en de Navajo hebben hier al jaren ruzie over,van wie het gebied nu werkelijk is.Deze gegevens hebben we van een duits reis forum,er zijn zelfs al mensen bedreigt (banden lek prikken) en er woont zelfs nu iemand bij de Blue Canyon om de boel daar in de gaten te houden en te controleren of je een permit hebt.
Je kunt een permit verkrijgen in Cameron,AZ,maar zie ook usatravelcenter.de.
Albert.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

een permit voor blue canyon :cry: jammer
wij zouden sowieso langs het hopi cultural center gaan, maar blue canyon ligt misschien niet op hopi grond?

Moet ik eens goed uitzoeken want blue canyon is nu net het doel van onze eerste reisdag...

EDIT:
zie ook deze sit
http://www.pbase.com/paulw/blue_canyon
het is bllijkbaar niet zo duidelijk of het hopi of navajo land is?
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

laguna62 schreef:@Dockles,
Voor de Blue Canyon heb je nu een permit nodig,zelfs al voor de Coal Mine Canyon als je die helemaal wilt zien,ik denk dat je nu alleen bij de windmolen maar meer terecht kunt.
Oh wat jammer zeg! Dan is dat toch nog niet zo lang het geval? Wij zijn er in augustus nog zo geraakt (bij Coal Mine Canyon dan). :?
Nu moet ik wel zeggen, toen wij aan de rand stonden kwam er ineens een jeep aangereden. Die stopte vlak naast onze wagen, maar de man is nooit uitgestapt. We hebben toen nog wel wat rondgelopen, maar het voelde wel aan alsof we er precies niet mochten komen. We hadden toen ook al wel dergelijke verhalen gehoord. Ik vond het in ieder geval een vreemde situatie. 't Is niet dat het daar zo'n plek is om even naartoe te rijden om gezellig wat de telefoneren in je wagen. :roll:
Patmanzzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Patmanzzz »

blij dat ik ook eens wat info kan verstrekken (na uw tips voor mij :))

Shiprock: het is in principe verboden om in de buurt van de rock te komen wegens heilige indianengrond ... we zijn vorig jaar wel tot de toegangsweg gereden maar het was snel duidelijk dat die moeilijk berijdbaar was (met een echte 4x4 dpenbaar) maar met een hyundai Santa Fe met de bagage in ... bovendien lagen er in het begin van het pad veel glasscherven dus we hebben niet echt risico's genomen en van iets verder maar enkele kiekjes genomen van het toch wel machtige monument

aanrader in Farmington om te eten : http://www.threeriversbrewery.com/

de Bisti Badlands stonden ook op het programma maar zoals je wellicht weet is er geen echte kaart van het gebied en kan je potentieel verdwalen als je te ver afdwaalt ... toen wij er gingen stond er bovendien geen zon (dus oriëntatie was quasi onmogelijk) maar stond het ook op onweren/stormen ... de weg naar de parking is +- 2 km lang (als ik me goed herinner) en is een soort kiezelbaan ... toen we het jaar ervoor in Farmington waren stond er daags na ons bezoek 2m (niet overdreven) water in de straten ... met die wetenschap in het achterhoofd zijn we enkel maar tot aan de parking gereden en daarna terug uit schrik dat de weg ernaar toe zou wegspoelen (of erger onze auto :)) ... we hopen een en ander in te halen dit jaar in Drumheller ...

in de buurt van Torrey (Capitol Reef) - kan je ook de US95 Bicentenial Byway nemen richting Moab en langs Natural Bridges- ook prachtig (weet eigenlijk niet meer of je daar in de buurt komt :))
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

bedankt voor de tips.
eigenlijk was ik van plan deze zomer in canada (en wij vertrekken op dezelfde dag als jij!) een gps te kopen die je ook kan gebruiken als je gaat wandelen. dat zou ideaal zijn voor bisti volgend jaar!

ivm de eerste dag en de tip van johan:

de rit phoenix - tuba city (langs blue canyon) - winslow of hollbrook is echt wel ver! daar moet ik dus nog eens over nadenken. Misschien is een overnachting in het hopi cultural center in second mesa toch zo slecht niet... vandaar is het ook niet heel ver naar canyon de chelly de volgende dag. :) moet ik nog eens goed over nadenken dus
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Wij hebben in 2010 Phoenix - Winslow en Winslow - Canyon de Chelly gedaan. Maar die eerste rit lijkt me wel een beetje lang om daarin ook nog Blue Canyon mee te nemen. Wij zijn toch langs Montezuma Castle gegaan en waren ongeveer in de late namiddag in Winslow. Om het vanuit Winslow de tweede dag dan mee te nemen, dat is misschien wat ver om?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer