Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Lunchen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Lunchen in Amerika

Bericht door Big Al »

BibiS schreef:Wat een grap Big Al, heb je daarna nog ' sandwiches' gemaakt?
Natuurlijk, maar niet meer in het openbaar in de keuken... Ik ben ook maar naar "wraps" overgestapt - die doen het beter in de publieke opinie.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Aquell schreef:Tegenwoordig eet ik een stuk gezonder. Lunch is de vaak twee boterhammen met kaas komkommer tomaten salade en ui. Daarnaast hebben ze bij Kroger erg lekkere vanilla yoghurt die erg gezond is. Vind het lekker om daar wat stukjes banaan en apple doorheen te doen.

Voor ik gezond ging eten vond ik backyard burger, subway, panera wendys allemaal erg lekker. Echt gezond is het niet. Ook subway niet, een footlong roastbeef sandwich met mayo is ongezonder volgens weightwachters dan de traditional Big Mac
Heeft vanille-yoghurt niet bijna net zoveel suiker als Coca Cola?
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

hmm, Aquell, dat ligt er dus helemaal aan wat jij onder 'gezond' verstaat: lage calorieen maar met allerlei chemische troep? Ik persoonlijk eet liever een volkoren broodje met rosbief en echte mayo dan een big mac met pink slime en andere 'unmentionables'. Van gezonde vetten wordt je niet dik.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sandy vroeg naar schoolkinderen - de meeste kids eten dacht ik op school een warme lunch. Scholen hebben cafetaria's, keukens etc. en voor grote groepen kids is dat gratis. Er wordt ook meer en meer een ontbijt gegeven omdat op een lege maag niet goed gepresteerd kan worden. Over de samenstelling van de schoollunches is de laatste jaren veel te doen - te veel calorieën, te vet, te zout, te zoet, enz. denk hamburgers en pizza. De scholen moeten nu - om subsidies te behouden - gezondere maaltijden leveren, wholegrain, groenten, fruit. Maar veel kinderen zeggen dat de 'mush' niet te eten is en willen hun pizza's terug. Het was oa. Michel Obama die zich erg inzette voor gezonder eten op school en ook een chef, Jamie Oliver. De automaten met coca cola en andere soda's moeten ook verdwijnen heb ik begrepen.
Ik heb wel begrepen van mensen die in schoolkeukens werken dat de hoeveelheid eten dat wordt weggegooid - kids nemen een hap van een vrucht en de rest gaat de prullenbak in enz. - ontstellend groot is.

Maar ik heb zelf geen 'offspring' - misschien dat anderen hier, die wel ouders zijn, er meer over kunnen vertellen ?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Mijn zoon (kindergarten) neemt gewoon elke dag brood mee, volgens hem zijn er wel meer kinderen die dat doen hier. Nu wonen we ook in een 'rijke' wijk, dus ik denk dat iedereen de volle mep moet betalen voor de lunch, en met $2 per dag tikt dat toch aan. Ook veel chinese en indiase kinderen hier, die een warme maaltijd van thuis meenemen of gebracht krijgen.
Ik zie elke maand het menu (ontbijt en lunch) wel langskomen, dat is echt triest. Af en toe zit er nog eens pasta tussen, maar het meeste is hamburger, tosti, pizza, burrito's, etc. Vooral heel veel met kaas. Daar krijgen ze dan wel groente en fruit bij, dat zou mijn zoon ook met smaak opeten denk ik, maar ik vrees dat veel kinderen zich tot de pizza beperken.
Terug in Texas!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Mijn kinderen eten iedere dag de school meals. Lunchprijs is hier 3 dollar, inclusief melk, maar als je voor een heel jaar betaalt, dan krijg je korting. Ontbijten op school gebeurt ook, maar dat is maar een klein groepje en Ik geloof dat dat alleen voor de minder daadkrachtige families is. Mijn ervaring is dat je er iedere dag wel een gezonde maaltijd kunt halen, maar dat je ook iedere dag voor de pizza kunt gaan. Mijn kids zijn gelukkig ingesteld op gezond eten, dus die kiezen meestal wel de dingen waar ik zelf ook blij van zou worden. Ze nemen iedere dag salade en fruit en dan kunnen ze nog kiezen tussen 2 warme gerechten óf één van de dingen die iedere dag worden aangeboden (popcorn chicken, kaas of groenten pizza, volkoren brood). Soms staan er echt vreselijke dingen op het menu, zoals " scrambled eggs with waffles and syrup", maar ik zie ook fish sandwich voorbij komen of vegetable lasagne. Kort gezegd: ze doen hun best, maar het kan nog een stuk beter.

Waar ik echt moeite mee heb, is dat mijn oudste op middle school maar 5 minuten tijd krijgt om haar eten naar binnen te werken. Er is een kwartier gereserveerd voor lunch en daarvan staat ze altijd 10 minuten in de rij. Er is ook een zgn "fast lane" maar daar krijg je dus ook alleen maar fastfood. Ik vind het hele lunchgebeuren daar helemaal niks, er staat iemand met een microfoon bevelen te geven en letterlijk de minuten af te tellen die je nog over hebt, vreselijk gewoon. Volgend jaar krijgt dochterlief toch maar weer zelfgesmeerde boterhammen mee (whaaa, was net zo blij dat ik daarvan af was!)
Laatst gewijzigd door dimona op 29 mar 2012, 04:38, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Aquell schreef:Ook subway niet, een footlong roastbeef sandwich met mayo is ongezonder volgens weightwachters dan de traditional Big Mac
Ik laat bij subway altijd de sausjes achterwege (niet alleen bij subway trouwens, ik krijg in de VS standaard darmkrampen als ik iets sauzigs eet). Je eet dan eigenlijk iets wat veel weg heeft van een broodje gezond, alleen de hoeveelheden vlees zijn nogal overdreven. Dus ja, zo'n handvol roastbeef, ik kan me voorstellen dat je je lijf daar geen dienst mee bewijst. Mijn (volkoren) footlong laat ik altijd beleggen met kalkoen, kaas, komkommer, sla, tomaat en paprika. Is naar mijn idee toch best een verantwoorde lunch.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef: Waar ik echt moeite mee heb, is dat mijn oudste op middle school maar 5 minuten tijd krijgt om haar eten naar binnen te werken. Er is een kwartier gereserveerd voor lunch en daarvan staat ze altijd 10 minuten in de rij. Er is ook een zgn "fast lane" maar daar krijg je dus ook alleen maar fastfood. Ik vind het hele lunchgebeuren daar helemaal niks, er staat iemand met een microfoon bevelen te geven en letterlijk de minuten af te tellen die je nog over hebt, vreselijk gewoon. Volgend jaar krijgt dochterlief toch maar weer zelfgesmeerde boterhammen mee (whaaa, was net zo blij dat ik daarvan af was!)
Echt? Waarom komen ouders daar niet tegen in opstand? Hier krijgen alle scholen een half uur. De menu's worden ook door dietisten samengesteld (rijk county), waardoor vrijwel alles, ondanks dat het kindvriendelijk is, gezond is. Onze high schooler neemt wel haar eigen lunch mee, die supergezond is, want zij leeft nog gezonder dan ik op het moment. Overigens kun je in vrijwel alle restaurants hier gezond eten. Je moet alleen even weten wat te vragen om weg te laten (of "on the side").
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Echt? Waarom komen ouders daar niet tegen in opstand? Hier krijgen alle scholen een half uur.
Recess is een half uur inderdaad, maar daarvan is 1 kwartier gereserveerd voor lunch en 1 kwartier voor buiten zijn. Ik snap ook niet dat daar nog niemand tegen in opstand is gekomen. Iedereen die ik ernaar vraag, vind het vreselijk, maar ze lossen het dan gewoon op door een eigen lunch mee te geven. Dat is door de schoolleiding ook geadviseerd tijdens het welkomspraatje aan het begin van het jaar. Tsja, ikzelf loop hier pas net rond, dus ik wil niet meteen op de barricades klimmen, maar ik kan natuurlijk wel eens informeren bij de PTA hoe het zit.

Even uit nieuwsgierigheid: staan er bij jullie geen dingen op het menu als sloppy Joe (jak!), ribique sub, of subs met gravy? Ik moet zeggen dat ze hier langzaam ook wel steeds beter worden; ik zie nu bijvoorbeeld al geen gefrituurde/gepaneerde dingen meer op het menu staan (behalve dan die popcorn chicken); dat was een paar maanden geleden nog wel. Maar ja, zo lang ze die popcorn chicken en cheese pizza iedere dag blijven aanbieden, zul je toch altijd een hoop kinderen houden die niet veel gezonds binnen krijgen.

Edit: Ik zie net dat onze county volgens Forbes derde staat op de lijst van rijkste counties in de US, dus daar zou het eigenlijk niet aan moeten liggen :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dimona, een soortgelijk verhaal heb ik hier ook gelezen - school kids die zo weinig tijd hadden om te eten, en ook graag naar buiten wilden, dat halve maaltijden, fruit etc. hups - allemaal de afvalbak in ging. En dit is een van de armste gebieden van de US.
Iemand stelde voor de kinderen dan eerst naar buiten te laten gaan en dan te laten eten - ik weet niet hoe dat verder afgelopen is.

Wat betreft lunchen herinner ik me opeens dat jaren geleden toen onze tuin aangelegd werd, uiteraard door midden-Amerikanen, de mannen rond een uur of elf stopten, een gas of spiritus brandertje aanstaken, er een koekenpannetje opzetten, tortilla's uit een zak haalden, de tortillas opwarmden, uit een thermosfles vleessaus met groenten erop goten, tortilla's oprolden en smakelijk zaten te lunchen. Da's nog es wat anders dan een dubbele oude boterham met doorgezwete kaas, heb ik toen nog gedacht.
Het leek me ook een redelijk gezonde lunch, dus het viel me wat tegen toen ik ze vroeg wat ze wilden drinken, ze allemaal om coca cola vroegen.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Big Al schreef:
Aquell schreef:Tegenwoordig eet ik een stuk gezonder. Lunch is de vaak twee boterhammen met kaas komkommer tomaten salade en ui. Daarnaast hebben ze bij Kroger erg lekkere vanilla yoghurt die erg gezond is. Vind het lekker om daar wat stukjes banaan en apple doorheen te doen.

Voor ik gezond ging eten vond ik backyard burger, subway, panera wendys allemaal erg lekker. Echt gezond is het niet. Ook subway niet, een footlong roastbeef sandwich met mayo is ongezonder volgens weightwachters dan de traditional Big Mac
Heeft vanille-yoghurt niet bijna net zoveel suiker als Coca Cola?

Geen idee, de yoghurt die ik eet heeft 6.84 g suiker per 12 oz. Een blikje cola heeft er 39.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

dimona schreef:
Aquell schreef:Ook subway niet, een footlong roastbeef sandwich met mayo is ongezonder volgens weightwachters dan de traditional Big Mac
Ik laat bij subway altijd de sausjes achterwege (niet alleen bij subway trouwens, ik krijg in de VS standaard darmkrampen als ik iets sauzigs eet). Je eet dan eigenlijk iets wat veel weg heeft van een broodje gezond, alleen de hoeveelheden vlees zijn nogal overdreven. Dus ja, zo'n handvol roastbeef, ik kan me voorstellen dat je je lijf daar geen dienst mee bewijst. Mijn (volkoren) footlong laat ik altijd beleggen met kalkoen, kaas, komkommer, sla, tomaat en paprika. Is naar mijn idee toch best een verantwoorde lunch.

Ik heb vrijwel hetzelfde. De saus is vaak het gene wat mijn buik erg veel ellende bezorgd. Op het moment van eten heb ik er trouwens geen last van. Dus het kwam nog weleens voor dat ik tegen beter weten in toch iets at waarvan ik wist dat dat niet heel verstandig was.

Subway is zeker niet zo ongezond als de overige fast food ketens maar ik heb toch een leuk artikel gevonden wat iets dieper op subway ingaat http://www.cookingtolive.org/35/is-subw ... ood-place/.

Ik moet eerlijk bekennen ik vind ze nog steeds erg lekker, maar ivm afvallen even niet voor mij.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

dutchie_in_boston schreef:hmm, Aquell, dat ligt er dus helemaal aan wat jij onder 'gezond' verstaat: lage calorieen maar met allerlei chemische troep? Ik persoonlijk eet liever een volkoren broodje met rosbief en echte mayo dan een big mac met pink slime en andere 'unmentionables'. Van gezonde vetten wordt je niet dik.

Ik beweer niet dat een Big Mac gezond is. Ik probeer alleen te zeggen dat Subway ook niet zo geweldig gezond is. Het is wellicht de gezondst keten in Amerika maar dat beteken niet gelijk dat het gezond is. En over smaak valt niet te twisten. Ik eet het even allebei niet en hoe het bij mijn boterhammetjes van thuis.
Lexington, Kentucky
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:Even uit nieuwsgierigheid: staan er bij jullie geen dingen op het menu als sloppy Joe (jak!), ribique sub, of subs met gravy? Ik moet zeggen dat ze hier langzaam ook wel steeds beter worden; ik zie nu bijvoorbeeld al geen gefrituurde/gepaneerde dingen meer op het menu staan (behalve dan die popcorn chicken); dat was een paar maanden geleden nog wel. Maar ja, zo lang ze die popcorn chicken en cheese pizza iedere dag blijven aanbieden, zul je toch altijd een hoop kinderen houden die niet veel gezonds binnen krijgen.

Edit: Ik zie net dat onze county volgens Forbes derde staat op de lijst van rijkste counties in de US, dus daar zou het eigenlijk niet aan moeten liggen :)
Natuurlijk zijn de menu's wel aangepast aan wat kinderen over het algemeen lekker vinden, maar dit staat er op de pagina van ons schooldistrict:
School meals are planned by registered dietitians to reflect the 2010 Dietary Guidelines for Americans, ChooseMyPlate.gov, and student preferences as determined at student taste parties. Low cost, nutritious school meals are served to more than 140,000 customers every day and breakfast is offered in 164 schools and centers.

Hier staat het lunchmenu voor april voor de basisschool: http://fcps.edu/fs/food/imagesdocs/menus/ES-Apr-12.pdf
Niets fried, alles baked. Hier krijgen ze, volgens mij, een half uur lunch en een kwartier recess, maar dat kan ook veranderd zijn sinds onze kinderen op de basisschool zaten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Haha, ik zie dat jullie tweede staan op de Forbes lijst :-)

Jullie menu lijkt sterk op dat van ons, alleen dan zonder gravy, sloppy Joe, en ribique sub. Ik zie bij ons daarnaast regelmatig meat balls en beef taco's op het menu staan, die zag ik bij jullie ook niet. Ach ja, zoals gezegd: ze doen het denk ik best goed, het is alleen jammer van die dagelijkse vluchtmogelijkheid naar pizza en popcorn chicken.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Hier is alles ook wel baked geloof ik, maar ik zie bij jullie een stuk meer afwisseling. En minder kaas, hier is echt bijna alles met kaas.
Op elementary school hier een uur pauze in totaal, eerst een half uur naar buiten, en dan de lunch. Geen idee hoe het op middle school is.
Terug in Texas!
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Sloppy Joe is iets bijzonders... en je moet het leren eten :lol:. Nu heb ik het 'geluk' dat ik elke avond met Amerikanen eet, en veel bij Amerikanen thuis kom... dus ik begon het lekker te vinden twee weken nadat ik hier kwam :wink:.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Aquell schreef:Geen idee, de yoghurt die ik eet heeft 6.84 g suiker per 12 oz. Een blikje cola heeft er 39.
Dat valt nogal mee. Als ik het goed heb kunnen de natuurlijke suikers oplopen tot 12 gram per portie.

Ik zag onlangs echter Danone (denk ik) waarin zo'n 35(!) gram suiker per portie in zat. Het is een beetje vreemd dat dit soort dingen hier in grammen worden gegeven, daar de meeste Amerikanen absoluut niet weten hoeveel een gram is.

Echter, wat me nog meer verbaasde is de hoeveelheid suiker in producten. Volgens de American Heart Association moeten kinderen dagelijks niet meer dan 3 theelepels toegevoegde suiker eten, ofwel 12 gram. Het gemiddelde is 20-30 theelepels (80-120 gram) per kind...
Tieners eten zelfs 34 theelepes (11 eetlepels/136 g) suiker per dag. Dat is meer dan 1 kg per week! Daar dit een gemiddelde is vraag ik me af wat de bovengrens is. Twee kilo suiker per week?

Suiker lijkt hier wel aan alles te worden toegevoegd. Je kunt bijvoorbeeld vrijwel geen pindakaas zonder suiker vinden. En tomatenketchup (bevat veel suiker) wordt hier als een groente gezien!
donut

Bericht door donut »

Toch eigenlijk bedroevend dat er kennelijk kinderen naar school worden gestuurd zonder ontbijt. Dat het voeden van kinderen nu zelfs een taak van de school wordt. Ik heb daar echt moeite mee.

Ik heb het geluk dat Wegmans (mijn supermarkt) ontzettend goed brood verkoopt en ook heel goede andere bakproducten zoals gebakjes. Ik kan het weten, ik ben bedrijfleidster geweest van een brood- en banketbakkerij in NL ;) Dus mijn broodverslaving is zeker niet over gegaan sinds ik hier ben komen wonen. Soep is ook een grote favoriet!
Ik ben dan ook stapelgek op Panera (creamy tomato soup and meditarranean veggie sandwich) en ook op Zoup, ik weet alleen nu ff niet zo snel of dat een landelijke keten is of alleen in deze regionen.

Ik vind het vnl jammer dat veel yoghurt hier niet zuur is, alleen maar mierzoet idd. Gelukkig is de griekse yoghurt hier nu ook populair want die vind ik heerlijk!

De Smuckers natural pindakaas is ongezoet en vind ik echt heerlijk! Je moet 'em alleen wel eerst goed roeren want er zit zo'n oil slick op.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Trader Joe heeft prima yoghurt - ik koop de French Village variety. Whole Foods idem, verkoopt bv. Strauss Farms en nog een andere waarvan me de naam ontschoten is. Meestal noemen ze het "European Style". Vooral Strauss is lekker zuur als je dat zoekt.
Weet alleen niet of deze ketens winkels bij jou in de buurt hebben.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer