Reisbescheiden, waar bewaren?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Moniek88
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 dec 2011, 15:40

Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Moniek88 »

Hallo, waar laten jullie je reisbescheiden tijdens de rondreis?
Ik ben bang, dat als ik ze in een tas meeneem, ik ze een keer kwijt ga raken.
Maarja, in de koffer laten vind ik ook niet veilig, want de koffers liggen tijdens de reis in de auto.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14332
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 31
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Coyote »

Ik heb een handig opbergmapje (ooit gekregen van een reisbureau).

Daar bewaar ik alle reisdocumenten in zodat ik alles bijelkaar heb. Dat opbergmapje heb ik standaard in mijn rugzak zitten die ik meestal bij me heb. Behalve als ik naar een winkel of restaurant ga, dan blijft het achter in de auto.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door PSVwally »

Zaken als paspoort en rijbewijs heb ik eigenlijk altijd op zak als ik in het buitenland ben.
Reisdocumenten (vliegtickets, hotelvouchers en autohuurvouchers + evt al tickets voor diverse attracties) en een vakantieplan bewaar ik tijdens de vlucht altijd in een mapje bij de handbaggage. Mocht er iets met je koffer gebeuren dan heb je iig al die zaken bij je.

Het vakantieplan gaat tijdens autoritten gewoon het dashboardkastje. De rest van de documenten zullen daar meestal ook liggen, of gewoon in de koffer. 's Avonds gaat wel alles mee de hotelkamer op.

Ik heb er persoonlijk altijd een hekel aan om alles mee te sjouwen, dus je zult mij echt niet constant met een rugzak met alle reispapieren zien rondlopen. Maar mijn paspoort en rijbewijs vind ik net even te belangrijk om niet te verliezen/diefstal, want dat neemt weer zoveel tijd in beslag om dingen te regelen als je die kwijt bent in het buitenland.
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door DVDGuy »

Vergelijkbaar met de vorige posters; paspoorten in mijn fototas die ik altijd bij mij heb en alle reispapieren zoals route, tickets ed. in een speciaal daarvoor aangeschafte map/draagtas en die blijft in de auto/camper.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Henriëtte »

Even een tip: maak een kopie van alle belangrijke papieren en bewaar die kopie op een andere plaats dan de originelen. Hoeft tegenwoordig niet eens een papieren kopie te zijn, je kan natuurlijk ook een kopie op je laptop zetten (als je die meeneemt, tenminste).

In 2001 zijn wij in Las Vegas ons mapje met originele papieren kwijtgeraakt: hotelvouchers, documenten van de autohuur, papieren vliegtickets en onze paspoorten. Gelukkig zat er geen rijbewijs of creditcard bij. Bij de hotels hebben we geen problemen gehad, daar stonden we immers al in de systemen. Ook het inleveren van de auto was geen probleem. De vliegtickets was destijds natuurlijk wel lastig (we moesten nieuwe tickets laten printen, voor een boetebedrag) maar dat speelt nu niet meer in de E-ticket-tijd.
We hadden het geluk bij een ongeluk dat onze reis dicht bij de Nederlandse ambassade in Los Angeles eindigde, daar hebben we tijdelijke paspoorten laten maken. Dat kostte 1 dag (de ene dag aanvragen, de volgende dag ophalen). Maar achteraf gezien was dat eigenlijk niet nodig geweest, we hadden dit blijkbaar ook op het vliegveld zelf kunnen regelen (hebben we ons achteraf laten vertellen).

Tja, de beste tip is natuurlijk nog : je papieren niet kwijtraken :wink: Maar ja, zoiets kan altijd ooit gebeuren natuurlijk. Het was niet persé noodzakelijk, maar wel handig dat we die kopieën van onze paspoorten en vliegtickets nog hadden (meteen alle nummers en zo bij de hand). Dus die kopieën gaan altijd opnieuw mee.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
MarcB
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jun 2009, 12:23

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door MarcB »

Henriëtte schreef:Even een tip: maak een kopie van alle belangrijke papieren en bewaar die kopie op een andere plaats dan de originelen. Hoeft tegenwoordig niet eens een papieren kopie te zijn, je kan natuurlijk ook een kopie op je laptop zetten (als je die meeneemt, tenminste).
Als aanvulling hierop kun je ook scans / kopieën van belangrijke papieren en paspoorten in je gmail of hotmail account zetten.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14332
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 31
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Coyote »

Ik heb dan wel geen kopieën van mijn paspoort, rijbewijs maar heb wel de nummers in mijn 'draaiboek' staan. Dat is een 23-rings map met insteekhoezen waar ik allerhande informatie voor de reis in heb zitten.

Op één pagina heb ik alle belangrijke informatie staan incl. telefoonnummers, ticketnummers, vluchtgegevens e.d. en zelfs pincodes (gecodeerd) voor het geval dat. 8)

Die map blijft overigens vaak gewoon in de auto en neem ik 's avonds mee naar mijn motelkamer.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dreamz
Amerikafan
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 mei 2009, 12:47

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Dreamz »

Wij hebben ooit eens speciaal voor onze reis door Kenia & Tanzania een soort van heuptasje gekocht welke je onder je kleding kan bewaren.

Deze nemen wij altijd mee als we waar dan ook zijn en zitten de paspoorten; geld; creditcards & rijbewijzen in. Hebben we dit niet nodig dan blijft het in de safe van het hotel en anders hebben wij dit gewoon bij ons, onzichtbaar.

Hele belangrijke dingen als verzekeringen die je nodig mocht hebben en kopies van rijbewijzen; creditcards & paspoorten stuur ik altijd als pdf naar mijzelf als email en kun je gebruiken mocht je iets kwijtraken.
Groetjes,
Jolanda

Onze website: http://www.onzeavonturen.nl met onze reisavonturen!
Gebruikersavatar
Jostravels
Amerikakenner
Berichten: 1312
Lid geworden op: 14 aug 2008, 09:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Jostravels »

Ik heb een kleine stoffen handtas die ik kruislings draag. Passen precies de paspoorten, m'n telefoon en de autosleutels in.
De rest van de papieren gaan in een ringbandje in de dagrugzak. Dus hotelvouchers, kopie paspoorten, prints van e-tickets, etc.
Rijbewijs en paspoort scannen we in naar onze hotmail. En daarin zitten natuurlijk ook nog alle hotelbevestigingen e.d.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
2023: West-Canada
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6141
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Old Faithful »

Ik heb belangrijke dingen zoals paspoorten, rijbewijs, credit cards e.d. in een leren polstasje. Ik doe mijn broekriem door het draagriempje, zodat ik het tasje, dat in mijn rechter broekzak zit, niet kan verliezen.
Daarnaast natuurlijk altijd kopieën en of nummers ergens bewaren of opslaan.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Liz »

Paspoorten, rijbewijzen, vliegtickets, creditcards, pasjes zorgverzekering altijd alles samen in 1 plat mapje in mijn tas of rugzakje.
Alle andere papieren (verzekeringspapieren, reserveringen, informatie over bestemming etc.) in rugzak van hubby).
16x USA / 30 staten
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door vana »

Het lijkt me verstandig om de pasjes, visacards en rijbewijzen te verdelen tussen de partners.
De vorige reis naar Amerika is mijn portemonnee gestolen met mijn creditcards, bankpasjes en rijbewijs erin.
Gelukkig had mijn man zijn eigen pasjes en rijbewijs bij zich, anders hadden we een serieus probbleem gehad.

Zorg ook dat je op twee plekken de telefoonnummers van de bank, visa, en de ANWB alarmcentrale bij de hand hebt. Toen mijn portemonnnee gestolen werd stonden wij in min of meer afgelegen gebied, maar gelukkig had ik de telefoonnummers bij de hand en konden we via de mobiel direct alles laten blokkeren.
Daardoor konden we nadat we aangifte gedaan hadden gewoon onze vakantie voortzetten.

Zorg ook dat je het polisnummer van de reisverzekering ergens hebt staan en je routeboek en informatie, boekingen van de hotels ook in je mail hebt staan en doe een copie van alles in je koffer voor het geval je geen internet hebt.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Tipsy_1 »

ik heb altijd mijn handtasje (een heel klein tasje) bij me, met mijn portemonnee (krediet kaart is voor mij in de US het belangrijkst) en de paspoorten. En eventueel zonnecreme, dat is voor mij even belangrijk gezien mijn snel-kreeft gehalte. Mijn fototoestel zit in een tasje aan mijn broeksriem.

Alle andere dingen laat ik rustig in de auto. Mijn "roadboek" (= map met plastiek kaftjes met hotels, vluchtinfo,...) steek ik bij de vlucht wel in de handbagage.

Alle belangrijke dingen (reservaties) heb ik altijd in mijn hotmail account zitten, net als scans van de belangrijke documenten. Zo kan ik altijd en overal iets opzoeken. Hopelijk nooit nodig maar je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
RNA
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zon, strand Zeeland
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door RNA »

Ik stop mijn paspoort altijd in 't kluisje of de afgesloten koffer, wel zorg ik dat ik een ander legitimatiebewijs (ID-kaart of Rijbewijs ookal zijn die officieel niet geldig) + kopie paspoort bij me heb.
Reisbescheiden neem ik in principe ook nooit mee, laat ik altijd in de koffer/kluis. Bovendien heb ik een digitaal kluisje met daarin altijd de reisbescheiden, kopie paspoorten, zorgverzekering etc. Mocht ik ooit iets kwijtraken kan ik overal ter wereld iets printen.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1953
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Frasi »

Ik dacht dat ik de enige was die alles driedubbel regelde. Maar er zijn er dus meer :)
Dus een mapje met alle bevestigingsprintjes in de handbagage. En een digitale print (PDF) op de laptop én online via Dropbox. Omdat ik een specifiek vakantie Gmail adres gebruik voor alle reserveringen & correspondentie, staat deze ook online opgeslagen (en gesynchroniseerd op de laptop). In de bagage een printje met belangrijke info (reisschema, alarmnummers, consulaten, familie, paspoort, etc) en online (Dropbox, Gmail) staat een scan alle pasjes en cards.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19). Planning '24: Colorado e.o.
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door Liz »

Ik lees vaak dat mensen belangrijke documenten online zetten, bijvoorbeeld in Hotmail, Gmail of Dropbox.
Is dat veilig?

En in het kader van Domme Vragen Bestaan Niet, stel ik ze dan toch maar:

Ik gebruik ook Dropbox, maar daar kunnen toch ook de mensen inkijken die zo'n site beheren?
En hoe gaat dat dan in Gmail of Hotmail? Kan daar niemand bij?

Moet ik dat scannen, of gewoon een bericht met paspoortnummers e.d. aan jezelf sturen?
16x USA / 30 staten
Gebruikersavatar
RNA
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zon, strand Zeeland
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door RNA »

Domme vragen bestaan inderdaad niet.

Veilig? Net zo veilig als in een kluisje. Als iemand er echt in wil, dan komen ze er toch wel bij. Natuurlijk is de kans dat een hotmail en/of andere internet site gehackt wordt wel aanwezig, maar die kans is zo enorm klein.
Ik weet niet wat voor bank je hebt, maar bijv. ABN Amro biedt ook een digitale kluis aan in je internetbankieren omgeving, heb ik niet voor gekozen omdat je dan altijd een edentifier bij moet hebben wil je erbij kunnen.

Overigens zullen de medewerkers van hotmail oid niet meelezen hoor, dat is verboden en heeft uiteraard met je privacy te maken. Bovendien denk ik ook niet dat het voor een standaard medewerker überhaupt mogelijk is om mee te lezen.

Mijn paspoorten heb ik ingescanned, de rest heb ik documenten van gemaakt. Wat je ook nog kan doen om het NOG veiliger te maken is alles in een word document zetten (dus ook de ingescande afbeeldingen) en dan dat word document ook nog eens beveiligen met een wachtwoord.......
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door ned in MO »

Mijn paspoort is thuis als ik in de USA op vakantie ben. Hoor het wel officieel bij me te hebben, maar de gemiddelde oom agent weet dat echt niet. Rijbewijs is voldoende als legitimatie.
Als ik naar het bbuitenland (meestal nederland, dan ligt ie bij mijn ouders thuis en anders gewoon in de koffer. Nog nooit problemen gehad.
Juist als je de boel overmatig probeert te beschermen raak je spul kwijt. Gewoon lekker in de koffer laten zitten op de hotelkamer of in de auto onder de mat of zo.
Niet in tasjes. Dat vind ik dom. De gemiddelde dief is uit op geld.....en dat zit meestal in tasjes :roll: dus niet meenemen in tasjes is de logische gedachte.
Mijn vrouw heeft als we weg zijn eigenlijk niets mee. Ik heb mijn portemonnee en dat is altijd voldoende.
yvonne m
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 aug 2009, 07:45
Partner van: Richard
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door yvonne m »

even inhaken op deze topic.
Zojuist dochterlief met paspoort afgezet bij de plaatselijke scouting. Ze gaan dit weekend naar de Ardennen en het paspoort MOEST mee. Had ik zelf natuurlijk ook eerder kunnen bedenken maar kwam daar gisteren pas achter en toen zaten we al muurvast. Over 2 weken gaan we vliegen en geloof me het zweet klotst me onder de oksels uit :? Laat in vredesnaam dit weekend snel voorbij zijn en dochterlief heelhuids met paspoost terug komen!! :wink:
Gebruikersavatar
RNA
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zon, strand Zeeland
Contacteer:

Re: Reisbescheiden, waar bewaren?

Bericht door RNA »

Waarom een paspoort mee naar de Ardennen? ID kaart is voldoende in principe.

Los daarvan, ik snap je bezorgdheid! Misschien om het wat te verlichten: de kans dat ze hem kwijtraakt is erg klein, maar mocht dit tóch gebeuren heb je nog tijd genoeg om een nieuwe aan te vragen, zeker als je een spoedaanvraag doet bij de gemeente (48 uur).
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer