Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
AOW aanvragen vanuit de VS: Benno's ontdekkingsreis
Re: AOW aanvragen vanuit de VS: Benno's ontdekkingsreis
Weet iemand waarom de SVB het inkomen van de partner wil weten ? Is die van belang voor al dan niet toekennen aow tegenwoordig ?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Theoretisch moet je als inwoner van de VS (groene kaart of staatsburger) je wereldinkomen opgeven. Een AOW en/of pensioen zou je dan moeten melden aan de IRS (Internal Revenue Service). Ik vermoed dat daarom de aanvraag tegenwoordig in de VS via de Social Security Administration loopt, om te zorgen dat je niet "vergeet" je inkomen in het buitenland mee te nemen.
En wat extra betaling voor de partner betreft: dat geldt alleen als je partner nog geen 65 is. Je moet zijn/haar inkomen dan opgeven (of schatten) en als dat inkomen onder een bepaalde (volgens mij vrij lage) grens ligt, dan krijg je iets meer, als je partner teveel verdient, dan krijg je alleen het bedrag waar je zelf recht op hebt (in mijn geval 34 procent van de huidige uitkering).
Als je partner 65 of ouder is, gaat men ervan uit dat hij/zij een eigen uitkering krijgt en vervalt dus een eventuele bijbetaling.
En AOW is een vast bedrag, het is niet -- zoals het geval is met Social Security in de VS -- gebaseerd op je inkomen/belastingaangiften in het verleden, alleen op hoeveel jaar je in Nederland als inwoner geregistreerd bent geweest tussen je 15e en 65e.
En wat extra betaling voor de partner betreft: dat geldt alleen als je partner nog geen 65 is. Je moet zijn/haar inkomen dan opgeven (of schatten) en als dat inkomen onder een bepaalde (volgens mij vrij lage) grens ligt, dan krijg je iets meer, als je partner teveel verdient, dan krijg je alleen het bedrag waar je zelf recht op hebt (in mijn geval 34 procent van de huidige uitkering).
Als je partner 65 of ouder is, gaat men ervan uit dat hij/zij een eigen uitkering krijgt en vervalt dus een eventuele bijbetaling.
En AOW is een vast bedrag, het is niet -- zoals het geval is met Social Security in de VS -- gebaseerd op je inkomen/belastingaangiften in het verleden, alleen op hoeveel jaar je in Nederland als inwoner geregistreerd bent geweest tussen je 15e en 65e.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dank voor je uitleg. Ik was even vergeten dat de aow een mogelijkheid tot toeslag kent als de jongere partner weinig of geen inkomen heeft.
Ben ik te lang uit Ned. weg ? Sommige dingen beginnen te verbleken dus....
Ben ik te lang uit Ned. weg ? Sommige dingen beginnen te verbleken dus....
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ik wist het helemaal niet, maar het stond keurig op het formulier wat ik uiteindelijk van de SVB kreeg. Voor mijn vrouw krijg ik niks, ze heeft nooit in Nederland gewoond en ze verdient te veel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Deze toeslag gaat vervallen oortjes. Als je 65 wordt na 1 januari 2015 krijg je geen toeslag voor je jongere partner meer.
Dan is je AOW gewoon voor iedereen maximaal 50 % van het minimum loon.
Dan is je AOW gewoon voor iedereen maximaal 50 % van het minimum loon.
Vana, dank voor de aanvulling. Mijn man is jonger dan ik.... en ik ben degene zonder inkomen.....
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 2549 Weergaves
-
Laatste bericht door SCOMMT
-
- 2 Reacties