Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yosemite (beginner... help!)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Re: Yosemite (beginner... help!)

Bericht door LoontjeUSA »

Oke, ik heb alles gelezen en nu het volgende bedacht:

We slapen in Oakhurst (plaatsen dichterbij zijn minimaal 100 dollar duurder, dan maar een keer vroeg opstaan!) en vertrekken VROEG naar Yosemite Park.
We doen's morgens de Glacier Point Tour (daarbij stoppen we o.a. ook bij Tunnel View). 's Middags rijden we dan de Tioga Pass, om via die weg het park uit te rijden.
Nu mis ik alleen de grote bomen (vindt mijn man nogal interessant); maar ik had ergens gelezen dat die ook te zien zijn langs de Tioga Pass? Is dat waar?

Death Valley stond niet op ons lijstje omdat we keuzes moesten maken. Maar als we Bakerfield / Ferno skippen, kan dat dus wel.

Nu weet ik alleen nog steeds niet of je bijvoorbeeld rond 7 uur 's morgens dat park in kan rijden?? (met of zonder NP pass??) Vanaf hoe laat zit er zo'n ranger bij de slagbomen?
Ik neem aan dat ik zo laat er uiterlijk moet zijn om op tijd te zijn voor de GP tour?? Dus parkeren bij de Day Parking en dan de shuttle naar Yosemite Lodge (vertrekpunt tour)?

Vinden jullie bovenstaand plan een beter plan?
Ik ben hartstikke blij met jullie feedback, hebben vorige week pas besloten dat we dit gaan doen komende zomer en heb alles heel snel moeten regelen...

Deze laatste 5 dagen zijn n de laatste stukjes van de puzzel...

Groetjes
jvandijk65
Amerikafan

Bericht door jvandijk65 »

Vorig jaar was Joshua Tree NP ons eerste NP. We wilden dus bij de ingang onze pas kopen. Schrik, het hokje was gesloten. Wat nu? We konden wel gewoon doorrijden, er was geen slagboom. Dus dat maar gedaan, en het gevraagd in het Visitor Center. Daar zeiden ze dat we de pas konden kopen als we het park weer uitgingen. Dat hebben we gedaan, daar was het hokje wel bemand. Het zal dus allemaal ook wel een beetje op goed vertrouwen gaan!
vnvmouse
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door vnvmouse »

Hoi, in juli 2011 zijn wij om een uur of 11 vertrokken met de auto in Mammoth Lakes, dus vanuit het oosten de Tioga Pass op gereden. We reden tussen de meadows waar op sommige plaatsen nog sneeuw lag, tussen de kabbelende riviertjes en de watervallen langs alle kanten .. We were in heaven ! op het gemakske gereden, regelmatig uitgestapt en genoten van de omgeving. Na enkele uren waren we aan het centrale gedeelte van het park, El Capitan gezien, Half Dome, Tunnel View, enz, beetje rondgehangen, en dan doorgereden naar Mariposa Grove, richting de zuidelijke uitgang van het park, op zoek naar de sequoia's, wandeling gemaakt naar de Giant Grizzly. Daarna zijn we terug naar het noorden gereden om tot aan Glacier Point te rijden. Er waren daar wel wat meer auto's dan we zagen tijdens de doortocht door de rest van het park, maar het was zeker niet te druk, en op de parking boven was er ook nog redelijk veel plaats. Op het einde van de dag naar Oakhurst gereden naar ons volgende hotel (Best Western). Het laatste uur was wel in het donker.
De volgende morgen zijn we dan terug het park in gereden naar de paardenstallen nabij Wawona, om een horse-riding te doen van een 2-tal uurtjes in het woud. Aanrader ! Dat wilden we zeker doen (hadden we in Bryce ook gedaan), en daar zijn we dus voor terug gereden, alhoewel dat onze planning eigenlijk zei door te rijden naar San Francisco.
Dat was dus onze ervaring in yosemite, voor mij persoonlijk hét hoogtepunt van onze 3-weken-rondreis in het westen.
vnvmouse
Kerst-Nieuwjaar 2009-2010 : Florida
Juli-aug 2011 : Westcoast + New York
Juli 2014 : Canadian Rockies + Yellowstone
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

LoontjeUSA schreef: Nu weet ik alleen nog steeds niet of je bijvoorbeeld rond 7 uur 's morgens dat park in kan rijden?? (met of zonder NP pass??) Vanaf hoe laat zit er zo'n ranger bij de slagbomen?
Ik neem aan dat ik zo laat er uiterlijk moet zijn om op tijd te zijn voor de GP tour?? Dus parkeren bij de Day Parking en dan de shuttle naar Yosemite Lodge (vertrekpunt tour)?
Ik had al eerder dit gepost:
Martin & Marianne schreef:Een park gaat niet dicht; je kunt er immers ook overnachten, dus je kunt zo vroeg als je wilt naar het park gaan. Of midden in het park overnachten.
Je kunt dus zo vroeg als je wilt het park in. Als er niemand is bij de ingang koop je je pas bij een van de visitor centers, dan kun je ook meteen de kaart van het park en de Yosemite Guide krijgen. Maar waarom niet de dag ervoor het park ingaan? Je zou ook via de 120 kunnen rijden en alvast een kijkje in de vallei kunnen nemen. Je hebt dan meteen bovengeneomde informatie, en je pas, en later op de dag is het bij de ingang niet zo druk.
Schrijf je totale planning eens op, want het is me nu niet helemaal duidelijk hoeveel tijd je hebt, je had het eerst over 2 nachten, maar nu krijg ik het idee dat je maar 1 nacht hebt.
Waarom wil je zo graag die tour doen? Het kost je echt heel veel tijd, zeker als je niet in de vallei overnacht. Ik ben wel benieuwd wat je betaalt in Oakhurst, meer dan 100 dollar verschil is wel veel. Heb je in El Portal en in het park gekeken?
En waarom zou je de sequoia's missen? Je kunt toch vanuit Oakurst naar de Mariposa Grove? Er zijn inderdaad ook andere groves, zie daarvoor de NPS-site (via plan your visit).

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Bericht door jerommeke10 »

Uit verschillende posts van jou leid ik af dat jullie het volgende plannen
1) SF – Yosemite (Oakhurst)
2) Yosemite (Oakhurst)
3) Oakhurst – Bakersfield
4) Bakersfield – LV
5-6-7) LV ?

Zou ik dus vervangen door:
1) SF – Yosemite (El Portal)
2) Yosemite (El Portal)
3) Yosemite – Lee Vining (Tioga pass, Mono lake)
4) Lee Vining – Death Valley (Bodie)
5-6-7) Death valley - LV ?

3 volle dagen LV lijkt me veel, zeker als je elders aangeeft te weinig tijd te hebben.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Uit de post hier bovenaan leidde ik af dat Ilona maar 1 nacht heeft in Oakhurst ('s morgenvroeg het park in, en dan de Tioga Pass).
Het voorstel van Jerommeke is mooi, en als je die tour laat vallen heb je 82 dollar verdient die je voor je accommodatie kunt gebruiken. :wink:

Marianne
Mel79
Amerikakenner

Bericht door Mel79 »

Ja dat laatste zou ik ook doen. Ik vind de eerste planning niet zo heel bijzonder en nogal onpraktisch. Oakhurst en Bakersfiels is niets aan vind ik dan. El Portal is ook niet bijzonder, maar de locatie is wel heel mooi en het is ook handiger qua reizen, zeker als je vanuit San Fran komt. Als je dan vanuit SF aan komt, ergens in de middag, dan kun je bij je hotel gaan inchecken en meteen het park in om daar de vallei alvast te verkennen. Koop je bij de ingang ook meteen je parkenpas. Heb je tijd zat voor. Zo kun je op dag 2 ook met gemak ook naar Tunnel Vieuw, naar de sequoias en daar dat tourtje doen en naar Glavier Point. Ik snap ook niet waarom je via een tourtje naar Glacier Point wil. Als je vanuit El Portal richting de sequoias rijd kom je langs Tunnel View. Dan stop je daar ff om naar het uitzicht te kijken. Dan rij je verder naar de bomen, pakt daar het trammetje. Op de terug weg ga je dezelfde weg terug maar sla je halverwege ergens rechts af richting Glacier point. Dit is veel handiger. Zo zie je in Yosemite alles wat je wil zien en blijf je niet op en neer rijden.

Als je dan de dag erna weg gaat rij je via de mooie Tioga pass, waar overigens geen grote bomen staan, wel hele hoge dennen, maar het zijn toch vooral bergen en meren en rotsen. Dan kom je uit bij Lee Vining dat aan het zoute Lake Mono. Je kunt dan ook nog gemakkelijk een tripje maken naar Bodie. Dat hebben wij ook op 1 dag gedaan.

Als er niemand bij de ingang van het park staat kun je gewoon door rijden. Dan koop je de pas bij het Visitor Center of bij de uitgang. Maar bij Yosemite staan ze meestal wel vroeg hoor. Veel mensen gaan daar lange wandelingen maken en ze al vroeg het park in gaan.
Laatst gewijzigd door Rob op 01 mar 2012, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Wat de drukte betreft in Juli voor Yosemite, vooral het weekend is heel druk. Als het kan ga dus doordeweeks. Van Lee Vining naar Las Vegas met enkele kleine stops in Death Valley kan, maar is toch lang en lastig rijden. Tioga Pass is wel zeer mooi om te rijden. Tuolumne Grove met Sequioa's is bij de Tioga Road (wel een kleine hike nodig).
http://www.yosemitehikes.com/tioga-road ... -grove.htm
Mel79
Amerikakenner

Bericht door Mel79 »

Ik wist niet dat daar ook Sequioa's waren. Leuk! Moet ik onthouden voor als ik daar nog eens kom
Laatst gewijzigd door Rob op 01 mar 2012, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

De Grove met de meeste en bekendste Sequoia's is natuurlijk de Mariposa Grove. Tevens de best bereikbare en ook e drukst bezochte.
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Oke, bedankt allemaal...! Vanavond komt m'n man met de uitgeprinte kaarten, nu beetje lastig vergelijken... :oops:

Maar als het mogelijk blijkt (jullie mening is nog steeds erg gewenst); wordt dit de nieuwe planning:

Dag 1: Reis SF - El Portal; toegangpas betalen; Tunnel View en bomen bij Mariposa Grove bekijken...
Dag 2: Yosemite - Glacier Point ('s morgens vroeg) en daarna via de Tioga Road (daar nemen we dan de tijd voor) het park uitrijden, overnachten in Lee Vining (of iets zuidelijker.. tips?)

Toch besloten Ferno en Bakersfield te skippen.. En de tours NIET te doen...op jullie aanraden :-) :thumbup: We zijn er op een dinsdag en woensdag, dus hopelijk valt de auto drukte mee in het park!

Maar dan willen we de volgende dag naar Death Valley, daar ergens overnachten (of daarbuiten, waarschijnlijk goedkoper) en vervolgens alsnog naar Las Vegas.
We willen daar ook nog wat dagen zon pakken en winkelen, dus die 3 dagen willen we niet inkorten.

Concrete vragen: planning OK? Kan je al onze bestemmingen in YP met auto bereiken? Tips voor slaapplekken in en rond Death Valley? En wat daar moeten we dan bekijken?

Als ik jullie zou kennen, zou ik een bloemetje geven ;-)

Groetjes, Ilona
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

LoontjeUSA schreef:Toch besloten Ferno en Bakersfield te skippen
Bedoel je met Ferno niet de plaats Fresno?

Zie het nu al 2x voorbij komen en dacht in eerste instantie aan een typefoutje maar nu ik het voor de 2e keer zie staan, kon ik het niet laten even te reageren. :wink:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Uhm ja.. haha!

Zie in Death Valley het Panaminst Springs Resort, betaalbaar en lijkt centraal gelegen.
Is dat een goede optie voor ons nieuwe reisplan?

Kan je door Death Valley daar heen rijden of moet je er om heen en daar het park in?

Groetjes, Ilona
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ilona, koop eens een kaart. De hallwag is een goede. Je kunt dan zien hoe de wegen lopen. Met googlemaps kan het ook, en dan de kaarten van de parken erbij. Je rijdt van Lee Vining via de 395 naar Lone Pine en dan richting DV. En kijk eens in mijn 2004- en 2006-verslag voor het stuk Las Vegas - Yosemite. Er staan per dag ook kaartjes bij.

Als je op http://www.nps.gov/deva naar de kaart van DV kijkt zie je dat Panamint springs beslist niet centraal ligt, maar helemaal aan de westkant van het park. Ik zou voor Stovepipe Wells gaan, of voor Furnace creek. Zal wel duurder zijn.

Je tijd voor Yosemite is toch wel erg krap, en als lopen er niet in zit zul je voor de Mariposa Grove toch het beste die tour kunnen nemen. Dat is je ook niet ontraden; alleen de tour naar GP is je ontraden, die kost veel tijd en geld.
Met je planning voor Yosemite kom je nu helemaal niet in de vallei. Op dag 1 kun je het beste eerst naar de Mariposa Grove rijden, en dan naar Glacier Pint. Is veel, eventueel doe je GP de volgende dag, maar als het even kan nog dezelfde dag. Dan heb je de volgende dag de ochtend nog voor de vallei, en daarna rij je door naar Lee Vining.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Helemaal eens met Mariane,

Voor Mariposa kan je wel de tour overwegen, hangt ervan af hoe ver je bereid bent zelf te stappen.

Tour Glacier point kan je skippen, je ruidt met de auto tot de ruime parking aan GP.

Panamint resort krijgt verschrikkelijk slechte reviews, kan je ook beter overslaan. Furnace Creek is duidelijk duurder maar wel zijn geld waard.

Als je echt niet een dag van LV wilt afsnoepen, zou je inderdaad best de eerste dag SF-Mariposa-Glacier Point-El Portal doen, en dan daags nadien de vallei en Tioga pas. Maar we gaan nog ons best doen om je toch te overtuigen... :wink:

Je kan ook SF-El Portal-El portal- Bishop- LV doen. Dus van Bishop door DV naar LV. Dan heb je 2x Yosemite, goedkope overnachting Bishop en je vermijdt de dure overnachting in DV.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Je zou kunnen 2 nachten verblijven in El Portal en dan van daaruit rechtstreeks naar Death Valley reizen, dat valt nog mee (5u30 reistijd Stovepipe wells).
Je hebt dan meer tijd voor Yosemite (anderhalve dag) en de Tioga Road kun je dan bezoeken onderweg naar Death Valley.

1) SF - El portal (Eventueel nu nog Mariposa Grove bezoeken)
2) El portal - El Portal (volledige dag voor Yosemite valley en Glacier Point)
3) El Portal - Death Valley (Stovepipe wells) rit van 5u30 (Langs de Tioga Road enkele kleine foto stops)
4) Death Valley - Las Vegas (Eerst bezoeken van enkele hoogtepunten in DV)

De Mariposa Grove is perfect te voet te doen, is een kleine wandeling met een beetje hoogteverschil.
Mel79
Amerikakenner

Bericht door Mel79 »

Ja zo zou ik het ook doen. Alleen zou ik bij aankomst de vallei gaan verkennen, daar heb je dan nog wel tijd zat voor. De dag erna zou ik smorgens naar de Mariposa Grove gaan en op de terug weg naar Galcier Point. Dit kun je naar mijn mening beter op 1 dag doen omdat het dezelfde richting is.

Voor de rest zou ik ook echt Stan en Gobiens planning aannemen. Enige wat ik me wel afvraag is El Portal - Death Valley niet heel ver rijden voor 1 dag? Wij hebben daar 2 dagen over gedaan. Denk dat het wel te doen is als je overnacht in een dorpje net voor de ingang van Death Valley. Het is nog best een stuk rijden vanaf de ingang (waar het NP bord staat) tot bv Bad Water.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik vind 2 nachten El Portal ook heel mooi; zeker omdat ze niet gaan wandelen. het is wel een lange dag naar Death Valley, maar tot aan Stovepipe Wells - en ook Furnace creek - is het goed te doen. Het geeft meer rust, ondanks de lange reisdag, en meer tijd voor Yosemite waar je ook met de auto nog heel veel kunt doen.
Een overnachting in Lone Pine is ook een mogelijkheid.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Enige wat ik me wel afvraag is El Portal - Death Valley niet heel ver rijden voor 1 dag?
Dat vind ik ook. De Tioga pas verdient toch wel een halve dag (even wandelen, even zwemmen). Bodie zou ik niet overslaan (reken 3 uur) en er ook nog Mono Lake. Daarom lijkt Bishop me aardig.
De Mariposa Grove is perfect te voet te doen, is een kleine wandeling met een beetje hoogteverschil.
Dan heb je niet de wandeling tot het museum/Fallen Wawona/Wawona point vista gedaan? Dat is een serieuze tocht van 3 tot 4 uur, eerst klimmen, dan dalen. Met het treintje ben je er zo, natuurlijk. En het is wel de moeite waard, vista point is mooi en in het bovenste gedeelte van het bos is het heerlijk rustig, nauwelijks wandelaars. Indien ik bv. met m'n ouders zou gaan, zou ik ongetwijfeld het treintje nemen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ze willen niet wandelen, dus Bodie zit er dan niet in.
De Mariposa Grove kan met de bustour, vanaf de parking is het 2,5 km tot de grizzly giant en terug. Zie mijn wandelsite voor een beschrijving en een kaartje.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer