Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yosemite (beginner... help!)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Yosemite (beginner... help!)

Bericht door LoontjeUSA »

Er staat ZO veel informatie op dit forum dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik hoop dan ook dat er nog iemand is die het geduld kan opbrengen deze beginner op weg te helpen :thumbup:

In juli gaat we voor het eerst naar Californie. We hebben 1 dag Yosemite gepland (erg kort, maar kan er nu niets meer aan veranderen).
Mijn reisgenoot heeft nogal zwakke enkels dus we wilden voor 2 tours van het park gaan: Glacier Point Tours en Big Tree Tours, 4 en 1,5 uur lang.
We zien dan niet alle hoogtepunten, maar dat is sowies niet haalbaar in een dag... Daar hebben we dus wel vrede mee, maar.. ik heb de volgende vragen:

- Voor de Glacier Point Tour moeten we verzamelen bij Yosemite Lodge at The Falls. Nu zie ik dat dit stop #8 van de gratis shuttle is. Waar parkeer ik dan onze (personen)auto?
En vertrekt deze shuttle daar ook vandaan?
- Voor de Big Trees Tour moeten we verzamelen bij de zuidelijke ingang. Kan ik daar onze auto parkeren? Of kan ik hier met de shuttle komen?
- Ik kan deze tours helaas niet reserveren; dit moet bij een Tour&Activity Desk. Op de kaart zie ik die alleen op het noordelijke punt van de kaart. Is dit de enige optie, en zo ja, hoe kom ik daar het snelst? Moet ik dan toch de noordelijke ingang nemen?
- De dag ervoor vertrekken we uit San Francisco, hotel voor deze avond moet ik nog boeken. Hoeft niet in het park (vrij duur, ik ben laat met boeken); 's morgens (heel) vroeg opstaan is geen probleem. Met bovenstaande wensen, waar kunnen we het beste gaan overnachten?

Ik hoop echt dat iemand ons wil en kan helpen, bijna alles is geregeld maar hier kom ik gewoon niet uit.
Vooral waar we de auto moeten laten, daar kom ik niet achter op de website van YNP.

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Ilona
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Yosemite (beginner... help!)

Bericht door Tipsy_1 »

euh, waarom boek je een tour. bvb glacier point kan je toch prima met eigen wagen doen? dat is heel makkelijk, en je stopt lekker waar en hoe lang je er zin in hebt... is dat niet simpeler en efficienter?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Heb je dit al gelezen?
monster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door monster »

Wij hebben ook zo'n Big Tree tour gedaan, gewoon omdat het ons leuk leek met zo'n trammetje. Bij aankomst kun je bij de winkel gewoon je auto parkeren, er zijn gratis plaatsen.
Onze gids was heel gezellig en had heel veel te vertellen, dus wij vonden het best grappig.... Aangezien jullie heel weinig tijd hebben voor het park, betwijfel ik of je dit tourtje moet doen...... Eerlijk gezegd zijn er wel veel (mooiere) dingen te zien in Yosemite.

Glacier point zou ik ook met de eigen auto doen, kun je zelf je tempo en je stopplaatsen bepalen. Het uitzichtspunt bovenaan de Glacier Point road is geweldig en je zou bv. een korte, redelijk vlakke hike kunnen doen bij Thaft Point. Geeft bij de Fisshure's ook prachtige uitzichten en wij zijn onderweg zelfs een beer tegengekomen.

W.b.t. de overnachting; buiten het park vonden wij El Portal fijner ( vooral korter rijden) dan een overnachting aan de zuidkant van het park, dan ben je nl. echt een stukje langer aan het rijden, tenzij je voor de sequoia's gaat, want dat is dan wel weer lekker dichtbij.
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Bedankt voor jullie reacties tot zover...!

Ik heb ook overwogen om zelf met de auto te gaan, maar ik las ook dat het in juli soms erg druk wordt met de auto's en dat je dan bijna geen parkeerplaatsen kunt vinden.
Maar dat hebben jullie dan blijkbaar niet zo ervaren?

Weten jullie misschien waar ik een duidelijke kaart van YP kan vinden?
En waar zijn nu precies die in- en uitgangen? Dat kon ik op de officiele site niet vinden..

En de Tioaga Pass, is dat IN het park of daarbuiten? Dat schijnt ook erg mooi te zijn..

Alvast bedankt, ik kan nu gerichter zoeken..

Groetjes, Ilona
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Kan je ook bij de tunnelview parkeren? Dat wilden we ook heel graag zien...
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Hier een kaartje van het park waar de uitgangen duidelijk op staan, ook de Tioga pas is aangegeven, maar gezien je beperkte tijd, denk ik dat je keuze's moet gaan maken....

http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/u ... map508.gif
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Loontje; Ja dat kan, net voor ( of na de tunnel als je uit Mariposa komt) is een (kleine) parkeerplaats. Je kunt hier dus uitstappen om rustig foto's te maken en rond te kijken.
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Monster; bedankt voor het kaartje. Is de zuidelijke in-/uitgang dus bij Mariposa Grove?

Ik zie op het kaartje alleen niet aangegeven waar het TunnelView punt is..??
En de seqoia bomen zijn vlakbij Wawona, is dat een plaats of campingsit / parkeerplek?
En de rode lijnen zijn de hoofdwegen, right?

Ja sorry, echt 1e keer allemaal..

Thanks AGAIN!
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Als je naar deze bladzijde van de NPS gaat kun je links boven (schuin onder de foto) op "view map" klikken.
Dan heb je een redelijk gedetailleerde kaart (voor printen is hij te klein, maar op je scherm kun je inzoomen)

http://www.nps.gov/yose/index.htm
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het kan wel druk zijn in juli, maar ik zou toch ook de auto pakken. Probeer dan de drukke tijden te vermijden. 's Morgens heel vroeg naar de vallei, en aan het eind van de dag naar Glacier Point bijvoorbeeld. Voordeel van overnachten in het park is dat je in de vallei alles met de shuttlebus kunt doen, en dat je een parkeerplaats hebt. Buiten het park ligt El Portal het beste.
Is een korte wandeling mogelijk of zit wandelen er helemaal niet in? En fietsen? Of raften?
Als je buiten het park overnacht kun je in de vallei de auto parkeren bij Curry village of de day use parking area. Staat allemaal op de kaart aangegeven (zie de link hierboven, en dan het apart kaartje van de vallei), en is ook goed aangegeven als je het park binnenrijdt. Mocht je toch de bus naar GP willen nemen (is wel leuk omdat de chauffeur ook veel vertelt, maar kost wel tijd en geld), dan zul je op een van die parkings moeten parkeren en dan met de shuttlebus naar de lodge waar de bus naar GP vertrekt.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Bericht door jerommeke10 »

De dag ervoor vertrekken we uit San Francisco, hotel voor deze avond moet ik nog boeken
Jullie vertrekken uit SF, en overnachten dan 1 of 2 keer in/rond Yosemite? En wat is jullie volgende stopplaats na Yosemite?
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Bedankt Marianne, heel helder verhaal.
Jerommeke: We slapen 2 nachten rondom Yosemite NP, de dag daarna reizen we naar Las Vegas (hebben een dag voor reizen gepland, blijven daarna nog 3 dagen in LV).
Die dag in Yosemite kan wat ons betreft dus echt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zijn.

Vanaf hoe laat kan je het park in (wij moeten toegangskaartje nog kopen)? We willen zo vroeg mogelijk in the Valley zijn (als we op jullie verhaal afgaan!)
Is fietsen een optie met die hitte?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wat bedoel je met "rondom Yosemite"? In welke plaats? Hebben jullie al iets gereserveerd? En wil je in 1 dag van Yosemite naar Las Vegas? Heb je al naar de afstand en de reistijd gekeken?
Een park gaat niet dicht; je kunt er immers ook overnachten, dus je kunt zo vroeg als je wilt naar het park gaan. Of midden in het park overnachten.
Fietsen kan prima in juli, het is in Yosemite minder heet dan op veel andere plaatsen in het zuidwesten, hoewel het ook in Yosemite heet kan worden.

Marianne
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Gaan jullie ook meerdere parken bezoeken? Anders kun je eventueel America the Beautifull pass aanschaffen..... Zoniet, dan kan je een eenmalige entree betaling doen.
Mel79
Amerikakenner

Bericht door Mel79 »

Wij zijn ook van SF naar Yosemite gegaan. We hebben een hotel in El Portal gepakt. Veel van dorp is dat niet btw. Maar wel een prima locatie om te overnachten. Half uurtje en je bent in de vallei van Yosemite. En dat rijden is echt geen straf, prachtige route. En wat de tourtjes betreft, ga gewoon lekker met je eigen auto rijden. Parken lukt je echt wel. De big tree tour hebben wij gelopen, maar aangezien je reisgenoot slecht ter been is is het tramtourtje inderdaad een goed en leuk alternatief. Volgende keer neem ik die tour ook naar boven en loop ik wel naar beneden ;) was toch wel een flinke wandeling. Glacier Point is ook prima te doen met de auto. Parkeermogelijkheden zat. En heel ver hoef en kun je daar niet te lopen. De paden zijn ook prima aangelegd. I

Je moet ook echt eens youtuben of googlen op de Tioga Pass. Ikzelf vond dat een prachtig stuk van het park. Echt een bijzondere pass, heel anders dan de Europese. Vanuit El Portal ligt dat ook op de route, zeker ook als je naar Vegas wil. Prachtige route, mooie heldere meren en geweldige uitzichten. Via deze pass zijn we richting LV gereden. Aangezien jullie ook naar LV gaan kun je dat misschien ook via deze pass doen. Maar van Yosemite naar LV, hoe ga je dat doen in 1 dag? Wij hebben er 2 dagen over gedaan en hebben Death Valley meegepikt. Hartstikke mooi park en bijzonder omdat het belachelijk heet is. Als je 1 dag van LV afpakt kun je nog naar Death Valley. Je hebt dan nog 2 dagen in Vegas, wat ik eigenlijk ook wel meer dan genoeg is.

Ik ken je route niet en weet ook niet of je hier tijd voor hebt. Maar kijk eens of dit een optie voor je is:
SF - Yosemite (Bij aankomst de Yosemite vallei verkennen)
Yosemite (smorgens de Big Tree tour, smiddags Glacier Point)
Yosemite verlaten via de Tioga pass en rijden naar een dorp/stadje richting Death Valley
Death Valley - Las Vegas
LoontjeUSA
Amerika-ontdekker

Bedankt weer iedereen... Fijn dat er nog steeds aardige mensen bestaan die iets voor een ander willen doen :)

Ik heb nu (vrijblijvend) voor de avond VOOR YP een goedkoop hostel in Oakhurst gevonden, 1.30 uur rijden naar het vertrekpunt van de tour: Yosemite Lodge at the Falls. Maar ik twijfel nu of ik daar per auto kan komen?

Aan het einde van de dag reizen we naar een hotel in Ferno, de dag daarna naar Bakersfield (wil naar een bepaalde winkel) en de dag daarna naar Las Vegas (sorry, niet goed gekeken op de planning). Maar misschien dat we nu ook wel die Tioga Pass Route willen doen... Ik kan alle geboekte hotels nog cancelen (kosteloos) dus ga dit zeker overwegen.

Kan ik die toegang van YNP ook op zo'n vroeg tijdstip kopen is mijn vraag?? Het park is dan wel 'open'; maar ik neem aan dat ik ergens bij de zuidelijke ingang moet betalen om het park zelf in te gaan?[/b]

Als ik die algemene toegangskaart voor alle NP koop, moet je die denk ik ook aan iemand laten zien bij de ingang? We gaan ook naar Grand Canyon + Bryce Canyon + Monument Valley.
Vallen allen onder deze pass/kaart? Dan is dat waarschijnlijk goedkoper...

Groetjes, Ilona

Zijn Tunnelview, Glacier Point en de grote bomen te doen, per eigen auto, in 1 dag?
Mel79
Amerikakenner

Bericht door Mel79 »

MV is geen National Park, de anderen wel. Je koopt een een American Beautiful pas gewoon bij de ingang van het eerste park dat je aandoet. Bij de andere parken hoef je dan geen apart toegangsbewijs te kopen. Voor je het park in gaat kom je meestal een slagboom tegen waar een ranger staat. Daar moet je je pas laten zien en dan kun je door. Je krijgt daar ook de plattegrond van het park. Soms moet je je pas bij het Visitor Center laten zien, dat wijst zich vanzelf.

Je moet wel ff uittellen of het de moeite waard is om de American Beautiful pas aan te schaffen. Kan best zijn dat los betalen goedkoper is. Wij hadden iets van 6 NP, die pas was voor ons dus een koopje. Weet niet of dat bij 3 NP ook al het geval is
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Is Bakersfield een must? Die route is niet te combineren met de Tioga Pass.
Als het even kan zou ik de Tioga Pass nemen, en dan via Death Valley (nog een park waar je de America the Beautiful Pass nodig hebt) naar Las Vegas rijden. Eigenlijk zijn 2 overnachtingen tussen Yosemite en Las Vegas ook mooi. Met één overnachting ligt Lone Pine gunstig.

Begrijp ik dat je wel de tour naar GP wilt doen? Bedenk dan dat je vanuit Oakhurst eerst naar de vallei moet rijden (1,5 uur) daar parkeren, shuttlebus pakken, en dan op de tour bus, en dan rij je een stuk terug om vervolgens de afslag naar GP te nemen. En op de terugweg alles in omgekeerde volgorde. Met de auto kun je vanuit Oakhurst naar Glacier Point rijden. De Mariposa grove kun je de dag dat je uit SF kom doen, maar ook ’s morgens voor je naar GP rijdt. Daarna kun je naar de vallei rijden en bij Tunnel view kijken. Dat kost je nauwelijks tijd.
Denk goed na over overnachten in Oakhurst, want je blijft heen en weer rijden, zeker als je via de Tioga Pass het park gaat verlaten.

Kijk eens in onze reisverslagen (2004 en 2006) om een idee te krijgen van het park en van de route naar Las Vegas.

Ga je niet naar Zion? Je zult er waarschijnlijk wel doorheenrijden, dus die pas krijg je er wel uit.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Bericht door jerommeke10 »

Misschien is het handig om heel je route te posten. Slaan jullie Death Valley over?

Je moet wel een hele goede reden hebben om naar Bakersfield te gaan. Via Tioga pas-Lee Vining- Bishop-door Death Valley naar LV is veel logischer.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer