Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Fooien

Bericht door DejaVu »

was grapje :)
pelsmaker
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door pelsmaker »

Ik heb eigenlijk nog nooit fooi gegeven aan housekeeping, eens kijken binnen een paar maand of dat verschil geeft.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik weet niet of het verschil maakt. Maar het is wel gebruikelijk in Amerika om fooi neer te leggen voor de housekeeping.
Tukker43
Amerika-ontdekker

Bericht door Tukker43 »

De eerste keren was het wennen maar uiteindelijk wordt het een gewoonte.
Heb de volgende foto gezien van een rijke bankier die het volgende gaf als fooi...
Afbeelding

Lees het artikel ook even. Die bankier heeft zich nu heel wat kritiek op de hals gehaald
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... -133.dhtml
Mel79
Amerikakenner

Bericht door Mel79 »

Als het een schoon en net hotel is geef ik altijd fooi aan de housekeeping. Zelfs in Europa. Die vrouwtjes werken kei hard en wat is 1 dollar/euro per dag nou? Of gewoon je kleingeld dumpen. Op zo'n reis, vind ik niet dat je daar op moet bezuinigen.

Wat ik me wel afvraag.. als je nou ergens gaat eten en de bediening is een ramp. Je krijgt de rekening, waar de fooi al voor je berekent is. Moet je dat dan betalen? Of kun je ook zeggen ja dag, jij deed 0 moeite voor ons, waarom zouden wij je dan zo ruim belonen
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Tukker43 schreef:De eerste keren was het wennen maar uiteindelijk wordt het een gewoonte.
Heb de volgende foto gezien van een rijke bankier die het volgende gaf als fooi...
<snip>

Lees het artikel ook even. Die bankier heeft zich nu heel wat kritiek op de hals gehaald
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... -133.dhtml
Ik was daar ook verontwaardigd over, maar dit blijkt nu dus een hoax te zijn.
http://news.yahoo.com/blogs/trending-no ... 27093.html
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

pelsmaker schreef:
Lilo schreef:Wij tippen voor kamermeisjes 2$ of 3$/dag overal, zowel in een motel 6 als in een duurder hotel. Heel vaak gebeurt het dat er een bedankbriefje bij ligt of dat we extra handdoeken krijgen. Blijkbaar krijgen ze niet overal tip.

Lilo
Hoe tippen jullie de kamermeisjes dan? Laten jullie gewoon geld achter ofzo en waar leggen jullie dat dan?
Wij leggen het geld op het hoofdkussen zonder een briefje. Het wordt bijna altijd meegenomen. Veel mensen tippen pas als ze vertrekken voor de ganse periode dat ze in het hotel waren, wij tippen liever elke dag. Zo krijg je soms extra handdoeken ofzo, en dat geeft de kamermeisjes ook een zekerder gevoel dat ze tenminste iets krijgen.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Arjan101
Amerikafan

Bericht door Arjan101 »

Als er al standaard tip wordt gerekend op de bon verwachten ze daarboven ook nog fooi?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nee, alleen als je het erg goede service vond. Eigenlijk net als in Nederland, dus.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Maar in NL staat vrijwel nergens de fooi al op de rekening (althans niet waar ik eet ;) )
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik denk dat je dan oorlog hebt.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

In Nederland maken ze de prijs gewoon standaard hoger. Dan hoeven ze ook geen service meer te verlenen..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zat gister nog op een terras en kreeg een koude cappuccino, ik vroeg of ik een nieuwe kon krijgen en ipv een nieuwe ging die met mij in discussie dat die niet koud was...

Natuurlijk geen fooi.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Gewoon over z'n schoot heen gooien.

'Voelde je dat?'
'Nee?, was het toch koud he?!'

Over service in de Horeca. RTL4 heeft een leuk programma op de buis: Knallen in de horeca
Meneer Reimers gaat horeca- gelegenheden redden die vanwege slecht of matig gastheerschap weinig of geen klandizie meer hebben.

Een avondje uit gaat tenslotte niet alleen over lekker eten, het gastheerschap is minstens zo belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat goed gastheerschap 50 procent van het succes bepaalt.

Meneer Reimers, dé expert op het gebied van gastheerschap, gaat diverse horecagelegenheden zoals een restaurant, een eetcafé of wijnbar, onder de loep nemen en de ‘zwarte brigade’ aanpakken. Met behulp van deskundigen uit het vak zal hij er voor zorgen dat de zaak weer opbloeit en het hele jaar vol zit.

Knallen In De Horeca: elke dinsdag om 22:30 uur bij RTL 4.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja ik zat dat vorige week te kijken zeg... een ober die met klanten aan tafel 6 staat te roddelen over klanten aan tafel 9.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Deze week was ook erg triest :)
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Service op terrassen en in restaurants bestaat gelukkig nog wel; afgelopen week o.a. meegemaakt bij De Moor, Bergen op Zoom en bij Dames Pellens, Rijsbergen :thumbup:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja het is alleen jammer wanneer zo een goed terras een nieuw iemand heeft rondlopen die alles verpest.

Overigens kwam iemand(vaste medewerker die daar al jaren werkt) anders een nieuwe cappuccino brengen.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

tosca schreef:Maar in NL staat vrijwel nergens de fooi al op de rekening (althans niet waar ik eet ;) )
Niet expliciet maar is sinds 1988 een bestanddeel van de prijs die toen met 15% is verhoogd
Je ziet het nog wel eens op menu's "incl.bediening"
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer