Sinds ik in Amerika woon heb ik me regelmatig over dingen verbaasd. Soms positief en soms ook negatief maar de laatste tijd zit me toch iets dwars waarvan ik me afvraag... waarom is dat zo?
Mijn lief en ik hebben diverse vrienden (voor mij zijn het nog kennissen) en dat is op zich hartstikke leuk. Maar sommige van die vrienden hebben bepaalde "hobbies" (nou ja, hobbies) laten we zeggen nevenactiviteiten waar op op zich helemaal geen last van heb ware het niet dat lief en ik er regelmatig in betrokken worden terwijl we dat helemaal niet willen.
Een voorbeeld, 1 van onze vrienden doet mee aan een of andere organisatie die middels een hele hierarchie reizen met korting verkoopt en waarmee hij comissie kan verdienen. En hij wil natuurlijk graag dat wij ook vooral mee gaan doen. Dus zaten we een week geleden bijna verplicht een of andere stomme video te kijken over die organisatie. Na 5 minuten begon het me te dagen, dit is een leuke nieuwe vorm van het welbekende pyramidespel. Tja... beetje Googlen leert me dat het niet illegaal is maar alleen leuk is als je keihard werkt (zoals veel in het leven) en dat je, als je dat niet doet, er zelfs op toe moet leggen. Die vriend gaf al aan het zelf ook niet helemaal te snappen maar hij had wel alvast een flinke smak geld ingelegd (saillant detail is overigens dat diezelfde vriend ons een aanzienlijk geldbedrag schuldig is maar dat terzijde). Ik zei al snel dat ik niet geïnteresseerd was maar hij bleef maar doorgaan en proberen ons te werven.
Ander voorbeeld, een andere kennis werkt als "beautyconsulent" voor een of ander make up merk en is er blijkbaar ook op uit om mij vooral te werven met "gratis produkten" zodat ze aan me kan verdienen, weer een ander probeert me op een juwelenparty uit te nodigen wat ik eerst heel leuk vond todat ik doorkreeg dat ze er blijkbaar wat geld aan verdiend als ik ook kom. Tja... "gezellig" dacht ik toen...
Ik begin er eerlijk gezegd nu een beetje moe van te worden. Is dit normaal in de Amerikaanse cultuur? Dat je je vriendenkring uitput om aan ze te verdienen of is dit wellicht alleen in de omgeving waar ik woon aan de orde haha. Ik sta al af en toe paf van de scholen hier en het enorme aantal donaties dat ze constant weer vragen voor allerlei goede doelen of in winkels waar je, als je even niet oplet, zo maar doneert aan het goede doel door een verkeerd knopje in te drukken maar vrienden die er ook aan mee doen... dat kwartje valt nu pas en ik heb er moeite mee.
Het ergste is, als je dus Nee zegt ga je je bijna nog schuldig voelen ook want je krijgt of een sneue reactie of in de winkel kijken je aan van "oooh.... nou dat is ook niet leuk" dus nu lieg ik maar en zeg ik dat ik al gedoneerd heb.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het op zich heel mooi en nobel dat goede doelen steunen zo verweven is in de Amerikaanse samenleving maar ik heb af en toe het gevoel dat ik me schuldig moet voelen over of ik wel of geen geld doneer. En voor wat betreft die vrienden, ja... dat begrijp ik niet echt. Ik zou me eerlijk gezegd onwijs bezwaard voelen als ik zou verdienen aan mijn vrienden, sterker nog, dat zou voor mij een reden zijn om dan nog liever met een booth voor Walmart te gaan staan om vreemden aan te spreken dan dat ik mijn vrienden zou lastig vallen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Misschien ben ik wel een egoist en zou ik wel mee moeten doen aan die dingen die onze vrienden doen, dat kan ook een reactie zijn maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel